söndag, oktober 29, 2023

Ett foto i timmen söndag 29 oktober 2023

Välkommen till FotoBloggen

Det är dags att ta Ett foto i timmen igen, och under natten har vi gått tillbaka en timme och fått normaltid.

Kl. o4. Glömde ställa om tiden på timern till fönsterlampan i sovrummet så jag vaknar tidigt idag. Kan inte somna om (för klockan är ju  "egentligen" 5), tar upp telefonen och i flödet dyker nyheten om Matthew Perrys död upp. Vila i frid.

Kl. 05. Vågar hoppa in i duschen utan att störa grannarna allt för tidigt. Ja, inte av själva hoppet in då utan av just duschandet.

Kl. 06. Får undan efit-disken.

Kl. 07. Dagens dos.

Kl. 08. Lyssnar på lite trädgårdspod.

Kl. 09. Plockar undan lite tvätt som torkat sedan gårdagens tvättning.

Kl. 10. Steriliserar en glasburk för att kunna fortsätta mitt (i vanlig ordning) långdragna projekt att göra ringblomssalva.

Kl. 11. Vad bra att oljan tog slut innan glasburken var full. Får använda det här kortet när jag går till affären så jag köper rätt.

Kl. 12. Vattnar blommorna och ser att jag behöver plantera min pelargonstickling.

Kl. 13. Testar att ångkoka lite spenat när jag ändå värmde lite mat. 

Kl. 14. Diskade inte jag nyss?

Kl. 15. Med S på lotten en kort stund. Vi hann gräva ner bukashi, få ner några lökar och kratta löv innan det blev för mörkt.

 Kl. 16. Det är dags att byta skor och åka från lotten.

Kl. 17. Har handlat och släpper av S hemma hos henne.

Kl. 18. Kokar blåbärssylt för att ha till havregrynsgrötarna framöver.

Kl. 19. Tittar på ett avsnitt av The Crown.

Kl. 20. Avslutar den här dagen med några droppar till mina trötta, torra ögon. Adra som fotar denna efit- och snöskoterns dag hittar du här.

10 kommentarer:

Karoleen sa...

Så sorgligt med Matthew Perry, så ung!

Svårigheten med att bo i lägenhet tycker jag alltid var att man riskerade att störa. Trist när man behöver tänka genom varje beslut för att inte vara den där grannen… Vet att jag läst att i något EU land var det förbjudet att spola toaletten efter kl 22. Snacka om jobbig natt om man behöver gå på toa… 😉

Vonkis sa...

Karoleen
Verkligen sorgligt Med Matthew Perry.

Duschförvud efter 22 på vardagar har jag hört om, och kan förstå om det är äldre hus. Men att inte få gå på toa!

Anonym sa...

Är 70.
När jag var barn så skulle vi inte spola om man gjorde nr1, men nr2 fick man spola.
Inte bada eller diska efter 22.

Men det var ju 50- och 60-tal. Huset var nybyggt,och de första som flyttade in, kom från boende med utedass.

Anonym sa...

Ska kanske förtydliga att toalettspolningen gällde på natten.
//Mariannr

Micke sa...

Vilken tur (🙄) jag fick veta det var snöskoterns dag.. Alltid tyckt det är tidigt på säsongen men är väl en dag för handlarna att ha "jippon". Nån EFIT-disk har det varit dåligt för mig sista tiden..

Vonkis sa...

Marianne
Förstod det :-D

Micke
Alltid roligt att kuna vara till hjälp :-)

Annika sa...

Ser att du också betar av på den där listan som man aldrig blir klar med. Tvätt, disk osv.

Anonym sa...

En bra dag?!
Fina bilder, speciellt de två med löven.
Tänk att penseerna har börjat blomma om.
Gott med blåbär på gröten.
Önskar dig en fin kväll
/Marianne

Anna sa...

Skojigt som vanligt att kika på din dag.
// Många kramar

Anni sa...

Jisses, så tidigt du gick upp! Men så hann du med en hel del också.

Tack för alla kommentarer hos mig! Vet faktiskt inte varför vraken låg där de låg, men har senare sett att det fanns häftigare platser att ta sig till om vi hade velat se vrak. Hur mycket man än planerar så missar man alltid något ...