lördag, augusti 24, 2024

Melodikrysset vecka 34 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Hoppas veckan har varit till belåtenhet och att ni är redo att fira jul om blott fyra månader (var så goda).

Hm, är det tatt kanta eller Dag Otto Flink vill ha? Är det buskis Jankell är ute efter? Många frågor blir det.

Känns bra med lite Love is the drug med Roxy Music och Bryan Ferry efter svamplåten.

Jag har bara sett Love Story en gång och det räckte för att Where do I begin skulle sätta sig som ett minne till just den filmen.

Doris Svensson undrar om Did you give the world som love today baby, en fråga man absolut kan ställa sig själv i slutet av dagen. Ser på Wikipedia att det är Janne Loffe Carlsson som spelar trummor på låten.

Först säger Jankel, precis som jag, att det är fyra månader kvar till sedan berättar hon om trumslagaren på Doris låt. Delar vi hjärna?

Här kommer Mårtensson, Schytts tolkning av Chubby Checkers Let's twist again.

Finsk musik från Lejonkungen. Det måste sägas, Can you feel the love tonight, eller Känn en doft av kärleken som var den svenska titeln, känns som något annat när den sjungs på finska.

Ja du, idag fick vi my istället för Py, genom Den spanska räven rev en annan räv från musikalen My fair lady. Hade en klasskamrat på gymnasiet som alltid sa Karl Julle istället för Jarl Kulle när han av någon anledning kom upp.

I Try med Macy Gray, som kommer från den amerikanska delstaten Ohio.

Oj oj oj. En stad på ter bokstäver, börjar med R och slutar på M. Viiilken stad kan det vara. Vågar vi gissa på Rom? Nino Rotas musik kom från filmen Det ljuva livet.

AC/DC med T.N.T.

Sex and the City tillhör gruppen tv-serier jag älskade när det begav sig men som jag inte klarar av att se nu, den har verkligen inte åldrats väl och Carrie är en fruktansvärt egocentrisk människa. Gilmore Girls och Vänner är två andra serier jag inte kan se längre. Jag menar, Rory, Ross Lorelai, Ross.

Blev så i gasen av förra frågan att jag missade den till vågrätt nio, men det är väl Satin dolls som spelas? Fast i Gals and Pals version, Det är vårt öde att doa.

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste det idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Nu ska jag ge mig på att måla taket på vår lilla uteplats på lotten. Ska göra mitt bästa att inte slå ihjäl mig.

snabbgenomgången
L 7 Buskis
V 7 Bryan Ferry
L 5 Roxy Music
L 4 Love Story
V10 Doris
L 2 Schytts
L 3 Känn
V 1 Musikal
L 1 My
V 6 Ohio
L 8 Rom
L11 AC
V13 DC
V12 Sex City
V 9 Satin

110 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Fyra månader kvar till jul ja, vi är bara i sluttet av augusti än.

Gråmuligt och +12 grader ute i dag och lite regn i luften. Ja vi är närmare hösten mera nu.

24 Augusti i dag är förövrigt 🇺🇦 Ukrainas nationaldag i dag!

Christer sa...

God förmiddag från Staffanstorp! Här skiner solen från en klarblå himmel och termometern visar +19C.
Efter krysset tar jag dagen som den kommer.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Vill inte at ni ska bli överraskade där i mitten av december:-)

Christer
Verkar som vi kommer ha ungefär samma väder idag då.

lasse sa...

Jag vill inte dra ner den goda stämningen, men igår, för ett år sedan var jag och tog prover. Det vanliga. Detta datum, blev jag uppringd av njurmottagningen och blev ombedd att inställa mig på sjukhuset, där blev jag inlagd, för att sedan, nästa dag, åka till Uppsala för en biopsi. Där visade det sig att jag hade en påbörjad avstötning av njuren. Allt slutade med minst 7 veckor på sjukhus och ett halvår senare var jag något sånär pigg igen. Fy sjutton vilken del av mitt liv !

Sa jag att solen skiner ute och 18 grader i luften.

Lena sa...

Morrn från husvagnen vid havet. Regn ☔️ och 17 grader på termometern. Skolan blrjade i tisdags och i juni tar jag studenten med mina mentors elever 🤣 Det börjar kännas i luften att vi går mot höst 🍂 och husvagnsäsongen lider mot sitt slut.

Annis sa...

God morgon!
Det känns fint att dela dag med Ukraina, efter krysset ska det firas födelsedag.
Ikväll ska jag få se Eric Gadd och Blacknuss ihop med mina barn, vädret ser hoppfullt ut och kan bli en fin ljummen augustikväll.

Vonkis sa...

lasse
Har det gått ett år sedan det hände! Det måste verkligen har varit en riktig pärs att ta sig igenom. Tack och lov att det slutade bra till slut.

Lena
Ni får njuta av sista året tillsammans du och dina mentorselever :-)

Vonkis sa...

Annis
Gadd och Blacknuss, vilken superkombo.
Slava Ukraini!

Petra sa...

God morgon. Första veckan gjord med eleverna. Roligt att få träffa dem igen. Mycket har hänt med dem under sommaren till det positiva.
Igår kändes det som att hösten var här. Regnade hela dagen, fram mot eftermiddagen fick vi påhälsning av stormen lilian. Idag är det lugnare och solen skiner. Ska ha lite försenad 50 års kalas med kompisarna på campingen.
Den här julen ser jag riktigt fram emot men det behöver inte gå för fort. Vi ska fira jul och nyår i Thailand.
Lasse, skönt att det gick åt rätt håll och att du mår bra idag.

Bettan sa...

God morgon.
Sista Lördagen på semestern, på Onsdag börjar allvaret igen..17 grader ute, blå himmel med lite slöjmoln. efter krysset ska jag kanske ta en promenad eller bara sitta på balkongen och njuta

Anders sa...

God Morgon kryzz vänner !

Bettan sa...

Förra veckans svar:
V 9 Mariah Carey
L 4 Eget
L 7 Hawaii
V12 Iran
L 6 They
L19 Albin
L 3 Reach
V 5 Al
V 8 Cabaret
V13 Let
V 2 Pirates
V11 Caribbean
L 2 Patti
L 1 Opeia
V 1 Ode

Vonkis sa...

Petra
Visst har det varit roligt att komma igång ordentligt med eleverna igen :-)

Bettan
Det där med att njuta på balkongen lät riktigt härligt.

Anders
God morgon!

Jos Pouwels sa...

Godmorgon från Nederländerna!
Vilket å du har haft Lasse...
Vi har inte kunnat lyssna på p4 på länge, för att p4 internet har varit avstängt på grund av OS rättigheter...
Semestern i Sverige blev inte bra för min del, Katti behövde mycket hjälp, men nu är vi hemma igen och det har blivit lite lugnare

Jos Pouwels sa...

Men nu kör vi igen

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Kul att du är tillbaka, har undrat lite var du varit.
Så tråkigt att Sverigevistelsen inte blev bra ❤️

Bettan sa...

Nu kööör vi

Anonym sa...

Buskis?

Anonym sa...

Kan det bli BUSKIS ?

Anonym sa...

Säkert, det är ju Dag Otto

Anonym sa...

Precis buskis?

Christer sa...

BRYAN FERRY; ROXY MUSIC

Anonym sa...

Roxy music Brian ferry

Annis sa...

Bryan Ferry

Anonym sa...

Autocorrect slog till, bryan ska det vara

Lena sa...

Tack 🤩

Christer sa...

LOVE STORY

Anonym sa...

Love story

Anders sa...

Mistrals dotter

Lena sa...

Älskade Love Story

Christer sa...

DORIS

Vonkis sa...

Var inte det en serie?

Anonym sa...

Doris

Anonym sa...

Doris

Anonym sa...

Vilken Doris?

Stina sa...

Doris

Anonym sa...

Doris day

Anonym sa...

Nej från Göteborg

Annis sa...

Doris Svensson

Anders sa...

Stämmer , kände igen musiken som var med i den med , men det var inte rätt svar. Det var Love Story

Anonym sa...

Schytts

Christer sa...

SCHYTTS

Stina sa...

Schytts

Anonym sa...

Schytts

Anonym sa...

Schytts

Anders sa...

L-2= Schytts

Kjell Sigbjørn sa...

SCHYTTS

Anonym sa...

Känn

Bettan sa...

Halvtid:

L1/
L2/ Schytts
L3/ känn
L4/ Love Story
L5/ Roxy Music
L7/ Buskis
L8/
L11/

V1/
V6/
V7/ Bryan Ferry
V9/
V10/ Doris
V12/
V13/

Anonym sa...

Vad heter låten på svenska? Vet bara can you feel the love tonight

Anders sa...

L-3= KÄNN

Anonym sa...

Känn en doft av kärleken…

Anonym sa...

Tack för titeln🙂

Christer sa...

KÄNN en doft av kärleken

Annis sa...

Vonkis; Jankell är såklart med här i gruppen, plockar info och kommentarer direkt 😅

Christer sa...

Trafikradion är inne och stör titt som tätt just nu. Det är mycket aktiviteter.

Anonym sa...

Musikal My

Annis sa...

MY fair Lady, MUSIKAL

Anonym sa...

Musikal My

Vonkis sa...

Så måste det vara 😂

Stina sa...

Genren är musikal

Christer sa...

MUSIKAL;

Stina sa...

My

Anonym sa...

Ohio

Christer sa...

OHIO

Anonym sa...

Ohio

Stina sa...

Ohio

Anders sa...

V-6= OHIO

Kjell Sigbjørn sa...

OHIO

Anonym sa...

Är det Macy Grey som sjunger?

Jos Pouwels sa...

Synd att det inte blev Neil Young's låt..
Numera uppträder vi också so. The Young Boys och spelar hans låtar.

Vonkis sa...

Ja, men eftrnamnet stavas Gray :-)

Anders sa...

ROM

Anonym sa...

Rom

Christer sa...

ROM

Anonym sa...

Rom

Lewisia sa...

L8 ROM
V9 SATIR?

Anonym sa...

Tack;)

Kjell Sigbjørn sa...

ROM

Lewisia sa...

AC DC

Anders sa...

L-11= AC
V-13= DC

Christer sa...

ACDC

Anonym sa...

Ac dc

Anonym sa...

AC DC

Anonym sa...

V12 sin city

Lena sa...

V.12 Sin city?

Jos Pouwels sa...

AC DC

Stina sa...

Ac dc

Christer sa...

SEX; CITY

Annis sa...

Sex, City

Anders sa...

Tack för idag synns nästa !!!!

Stina sa...

Sex city

Christer sa...

SATIN Dolls

Anonym sa...

V9 ?

Annis sa...

SATIN doll

Christer sa...

SATIN Doll skall det vara

Bettan sa...

Veckans svar:
L1/ My
L2/ Schytts
L3/ känn
L4/ Love Story
L5/ Roxy Music
L7/ Buskis
L8/ Rom
L11/ Ac

V1/ Musikal
V6/ Ohio
V7/ Bryan Ferry
V9/ Satin
V10/ Doris
V12/ sex City
V13/ Dc

Anonym sa...

Satin Dolls?

Bettan sa...

Tack för idag, vi sörs nästa Lördag

Jos Pouwels sa...

Tack för hjälpen, vi ska grilla med Svenska gruppen som lärde Svenska från Katti.
Numera lederjag lektionerna och hon sitter brevid.
De ska bli 29°

Petra sa...

Tack för idag, hörs nästa lördag.

Lena sa...

Tack för i dag. Jag som brukar klaga på AJ.s kryss. I dag hade jag inte fixat det utan er 😅❤️ Ha en fortsatt fin helg och vecka.

Stina sa...

Satin

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fortsatt fin lördag!
Här har himlen blivit täckt av vita moln.

lasse sa...

Tack för denna gång !
En gång, är ingen gång, två gånger är en gong-gong !

Annis sa...

Tack för idag, sörs nästa vecka. Nu ska njutas födelsedag!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Vonkis sa...

Oj, det är för varmt.
Ta hand om er.

Vonkis sa...

Ja, idag var det lite mer att bita i än vanligt.

Anonym sa...

Lyssnar en dag efter, jag reagerar på att det är mycket ord/namn med bokstaven Y i sig i detta kryss.