söndag, augusti 25, 2024

Ett foto i timmen söndag 25 augusti 2024

Välkommen till FotoBloggen 

Vi är i slutet av Augusti, skolan har kommit igång ordentligt och denna söndag är det dags för ett foto i timmen så häng med på min dag.

Kl. 06. Gör en okulär besiktning av morgonhimlen. Håller molnigheten i sig blir det perfekt för en jobbdag på lotten. 

Kl. 07. Balkongen är min nya efit-disk tror jag. Började morgonen med att klippa ner lejongapsrankorna. Det ser sannerligen fattigt ut på balkongen nu men det är vad det är. 

Kl. 08. I vanliga fall duschar jag inte innan jag åker till lotten men jag var jordig efter fixet på balkongen och det är inget skönt att smörja in solskyddsfaktor på jordig hud.

Kl. 09. Plockar ihop sådant som ska med till lotten.

Kl. 10. Gjorde ett stopp på Byggmax och köpte lite jord.

Kl. 11. Grävmarkerar för tredje gången den här sommaren var vårt lilla odlingsplaza ska vara.

Kl. 12. Det blev ingen målning men väl lite skrubbning av knutar och dörrfoder, här skiljer jag av smuts jag skrubbat med västerbottenssåpa.

Kl. 13. Har tagit upp potatisen från odlingspåsarna, rensar i den lilla rabatten vi anlagt runt stubben efter körsbärspåsen. När jag tagit det här fotot komma jag över en gömma med jag vet inte hur många mördarsniglelägg. Fy fasen säger jag bara. Fy fasen.

Kl. 14. Fortsätter med att snygga till lite här och där. Det här är stället där jag rensade en oherrans massa kirskål förra året och sedan sådde gräs. Gräset har fått vara och har därför blivit väldigt långt. Har klippt bort det mesta gräset med kantsaxen och även om det var brunt längst ner ser det betydligt bättre ut med kortare gräs runt pionen.

Bonusbild kl. 14. Bilden gör inte gräset rättvisa men till höger om Gullvivan har jag inte klippt än.

Kl. 15. Hann till Returpunkten, för att slänga några säckar som bland annat innehöll gullris, innan de stängde. Hann även titta lite på vad som fanns på deras Ge och ta.

Kl. 16. Gud ske pris! Jag har hittat surströmming!!! I och för sig bara filéad med ändå!

Kl. 17. Ska borsta av joden från potatisen.

Fler bilder kommer under dagen, andra som är med och fotar sin dag hittar du här.

4 kommentarer:

Karoleen sa...

Älskar att du kommer på nytt förslag för EFIT-disken för ärligt talat är det lite tjatigt även om det är tradition nu 🤣

Anonym sa...

Jämarns vad du jobbar på...
//Marianne

Anni sa...

Tur ändå att du hittade snigeläggen, för annars ...
Här ska den norrländska delen av familjen äta surisar på onsdag. Jag håller mig undan.

Anna i Portugal sa...

Kikar in på din dag. Låter lockande med "ge och ta"!