lördag, augusti 31, 2024

Melodikrysset vecka 35 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Idag är det koloniträdgårdens dag så jag får ta och komma på något litet sätt att halvfira när vi är på odlingslotten efter krysset. Hade jag haft bättre koll hade jag bakat en äppelpaj på äpplen från lotten. Annars är det som det brukar här. Det har lovats åska, det kom två kornblixtar torsdag kväll. Det skulle ha åskat igår morse, men det blev bara en kort störtskur utan åska. Nåja. Än är inte inte åsksäsongen över. Norrsken har vi däremot haft men jag lyckades inte se något. Får njuta av bilderna idag istället.

Ja just ja, jag delar ju födelseår med Mikael Wiehes Titanic.

Tänk så mycket gladare Imse vimse spindel låter på danska. Jag har förövrigt stor spindelfobi, det gjorde det lite besvärligt när jag skulle leta bilder på detta odjur till en presentation om systematik som jag ska ha för klassen framöver. Huvvaligen.

Spice Girls med Wannabe. Visst kan vi prata lite tyst om att det är 28 år sedan den släpptes.

Povel Ramels Ta av dig skorna, gillar första versen lite extra.

Varje gång du tar av dig skorna
Så medge att det känns skönt!
Det betyder att apan i dig har än en framgång rönt
Uh! Fantastiskt!
Dröm om min förvåning när jag plötsligt förstod
Dröm om min förvåning: Den bananen var god

Babblarna har jag bara stött på lite i periferin, men inte heller jag har kommit undan deras Här är jag!

Kul att få höra Markoolios Mera mål på finska, den inofficiella svenska låten till fotbolls EM 2000.

Jag må vara dålig på klassiska kompositörer, men till och med jag klarar av att lista ut att vågrätt åtta ska vara Händel när de fyra sista bokstäverna redan är inskrivna.

Legenden Fred Astaire med Singin' in the rain. Och då MÅSTE jag tipsa om när Tom Holland var med i Lip sync battle med bland annat Singin' in the rain. Klicka på länken.

Men vilken blunder, det är ju Gene Kelly som sjunger och spelar i Singin' in the rain!

Passande med sång av Stephanie, prinsessa av Monaco denna prisessbröllopshelg. Från en skandalprinsessa till en annan. Låten heter för övrigt Irresistible.

Originalet heter It's a long way to Tipperary.

Äntligen lite Kraftwerk, om än på engelska, i krysset. På tyska heter detta mästerverk Das Model.

Den här kompositören heter Claude Debussy, tack Christer! Här var jag inte hjälpt av de bokstäver som redan fanns.

Musiken kommer från filmen Monsters Inc. Kan dock inte säga om den kommer från den första eller andra filmen.

Oavsett vilket är nu dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er i sensommarvädret så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 6 Titanic
V12 Mikael
L 5 Spindel
V 1 Spice Girls
L11 Skorna
V13 Babblarna
L12 Mål
V 8 Händel
V10 Gene
L 2 Prinsessa
L 7 It's
V 9 Das
L 3 Claude
L 4 Inc

120 kommentarer:

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

God förmiddag från Staffanstorp! Här skiner solen från en blå himmel blandad med små vita moln. Termometern visar +16C.
Efter krysset tar jag dagen som den kommer. Jag kommer dock att via datorn följa två av mina barnbarn (det äldsta och mellan) då de denna weekenden spelar innebandy för sina lag IK Stanstad p10/11 och F13/14 i Ringsted cup utanför Köpenhamn.

Vonkis sa...

Christer
Och genast började jag nynna på Pugh Rogefeldts Små lätta moln :-)

lasse sa...

Good morning från Gävle !
Här har vi också 16 grader, men det kommer nog att bli lite varmare. Regnér kommer att komma och gå. Igår bestämde vi oss för att göra en roadtrip kommande tisdag, Borlänge, Rättvik, Bollnäs och sedan hemåt. För er som är ute och far, har jag fått ett bra tips, i Rengsjö, en kvart utanför Bollnäs, mot Söderhamn. Där finns ett mysigt ställe, Majas Café och Presenter. Avslutningen blir i Kilafors för att försöka hitta kusiner.

lasse sa...

Någon som lyssnat på Viktor Norén och Linus Wahlgrens ”Ljusare moln”. Gör det !

Christer sa...

Vonkis: Den låten nynnade jag också.

Lena sa...

Morrn från husvagnen vid havet. Solen lyser med sin frånvaro och termometern visar blyga 15 grader. Sommaren-24 lider mot sitt slut och i morgon ska hon på vintervila.

Vonkis sa...

lasse
God morgon. Rättvik har jag varit i några gånger med Den ömma modern, Borlänge har jag bara åkt igenom. Har för mig att jag har en släkting på pappas sida som bor, eller bott, i Bollnäs. Hoppas du hittar kusinerna. Får ta och youtuba låten sedan.

Christer
:-)

Lena
Och så huxflux är det dags att ta fram henne igen :-)

Bettan sa...

God morgon.
Första veckan efter semestern har gått bra, nu ledig helg och njuta

Jo sa...

Morrn, morrn från ett strålande soligt Borås! Idag har vi faktiskt inga planer. Vi skulle egentligen ha haft kiosktjänst för fotbollsklubben, men matchen blev inställd. Passar fint, då kan vi greja i trädgården istället ;)

Petra sa...

God morgon från husvagnen i Stråvalla. Solen skiner och det blir nog en varm dag idag. Den här helgen blir det till att börja att städa och packa in saker från förtältet in
i husvagnen. Nästa helg blir det till att riva tältet. Dagen avslutas med bouleturnering tillsammans med kompisarna på campingen.

Bettan sa...

Förra veckans svar:
L 7 Buskis
V 7 Bryan Ferry
L 5 Roxy Music
L 4 Love Story
V10 Doris
L 2 Schytts
L 3 Känn
V 1 Musikal
L 1 My
V 6 Ohio
L 8 Rom
L11 AC
V13 DC
V12 Sex City
V 9 Satin

Anonym sa...

God morgon från ett soligt Höljes/Yvonne

Vonkis sa...

Bettan
Verkligen njuta :-)

Jo
Som av en händelse :-)

Petra
Ni har fullt upp med andra ord :-)

Vonkis sa...

Yvonne
God morgon!

Jos Pouwels sa...

Godmorgon från Huissen!
Vi väntar på en liten värmebölj på söndag.

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Vilken värmebölja i ordningen är det ni råkar ut för i år?

Christer sa...

TITANIC; MIKAEL

Jos Pouwels sa...

Jag har slutat räkna

Anonym sa...

Titanic Mikael

Anders sa...

v-6= TITANIC
v-12= MIKAEL WIEHE

Anonym sa...

Mikael Wiehe, Titanic

Stina sa...

Titanic
Mikael

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Förstår det. Lider på avstånd med er.

Anonym sa...

SPINDEL

Cre8iv sa...

SPINDEL

Anders sa...

L-5= SPINDEL

Christer sa...

Imse vimse SPINDEL

Anonym sa...

Spindel

Anonym sa...

Spindel

Stina sa...

Spindel

Anonym sa...

SPICE GIRLS

Anders sa...

V-1= SPICE GIRLS

Christer sa...

SPICE GIRLS

Stina sa...

Spice girls

Anonym sa...

Spice girls

Cre8iv sa...

SKORNA

Anonym sa...

SKORNA

Jo sa...

Ta ev dig skorna

Anonym sa...

Ta av dig SKORNA

Anders sa...

L-11= SKORNA

Stina sa...

Skorna

Christer sa...

Ta av dig SKORNA

Jos Pouwels sa...

Tack, bara tre dagar den här gången

Anonym sa...

SMURFARNA

Anders sa...

V-13= BABLARNA

Christer sa...

BABBLARNA

Anonym sa...

Smurfarna

Anonym sa...

nu var jag för snabb :)

Anonym sa...

Babblarna

Bettan sa...

Första jag inte kunde idag

Anonym sa...

Jag också;)

Cre8iv sa...

MÅL

Anders sa...

L-12= MÅL

Jos Pouwels sa...

Då är du duktig!

Anonym sa...

MÅL

Christer sa...

MÅL

Petra sa...

Lagom till låten började spela kom dottern, hon blir aldrig fri (hon jobbar som vikariat på förskolor). Viktor Norens låt " sång till min bästa vän" påminner mycket om den här låten.

Stina sa...

Mål

Anonym sa...

Mål

Jo sa...

Oj, så många gånger jag lyssnade på Babblarna när sonen var liten.
Låtarna dyker tyvärr upp i huvudet fortfarande. Omöjliga att bli av med!

Anonym sa...

Gomöra från Getingaryd, sol från en klarblå himmel, än så länge, kaffe i köppen, 🎶🎶X va kan en mer begära? /Brittis

Anonym sa...

Händel

Christer sa...

HÄNDEL

Anonym sa...

HENDEL

Petra sa...

Alltså Babblarna låten.

Anonym sa...

jag kan inte stava heller tydligen

Stina sa...

Händel

Anders sa...

V-8= HÄNDEL

Bettan sa...

Halvtid:
L2/
L3/
L4/
L5/ Spindel
L7/
L11/ Skorna
L12/ Mål

V1/ Spice Girls
V6/ Titanic
V8/ Händel
V9/
V10/
V12/ Mikael
V13/ Babblarna

Lena sa...

Tack alla ni som kan 😅

Anonym sa...

fred

Christer sa...

GENE Kelly

Anonym sa...

GENE

Anonym sa...

GENE Kelly

Anders sa...

V-10= GENE

Cre8iv sa...

GENE

Stina sa...

Tror det är Gene Kelly

Anonym sa...

Man hör löständerna... gamla succeer gör sig bäst som dom var. /Jenny

Jo sa...

Prinsessa på L2?

Cre8iv sa...

Efter L2 vet vi!

Anonym sa...

PRINSESSA

Cre8iv sa...

PRINSESSA

Christer sa...

PRINSESSA

Jo sa...

Prinsessan Stephanie var det ju. :)

Stina sa...

Prinsessa

Anders sa...

L-2= PRINSESSA

Stina sa...

Vonkis, Fred passar inte om det är prinsessa nu

Cre8iv sa...

IT's

Jo sa...

It's

Anders sa...

L-7= ITS

Christer sa...

IT`S a long way to Tipperary

Anonym sa...

Its

Anonym sa...

Räknas It´s som ett ord?

Jos Pouwels sa...

Ja

Anonym sa...

DAS

Christer sa...

DAS Model

Anders sa...

V-9= DAS

Christer sa...

CLAUDE Debussy

Anonym sa...

CLAUDE

Anonym sa...

CLAUDE Debussy

Vonkis sa...

Tack!

Anders sa...

L-3= CLAUDE

Jo sa...

Tack, Christer! Jag kunde ju gissa vad det skulle bli för namn, men inte efternamnet.

Anonym sa...

INC

Christer sa...

Monsters INC

Jo sa...

Monsters Inc

Anders sa...

L-4= INC monsters

Anonym sa...

Monsters INC

Bettan sa...

Veckans svar:
L2/ Prinsessa
L3/ Claude
L4/ Inc
L5/ Spindel
L7/ Its
L11/ Skorna
L12/ Mål

V1/ Spice Girls
V6/ Titanic
V8/ Händel
V9/ Its
V10/ Gene
V12/ Mikael
V13/ Babblarna

Jo sa...

Tack för idag! Sörs nästa vecka!

Bettan sa...

Tack för idag, vi sörs om 2 veckor, nästa helg är det jobbhelg

Lena sa...

Aha, kunde räkna ut INC men inte vilken film. Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg och vecka.

Anders sa...

Tack för idag , på måndag börjar man arbetsträna 50% efter sjukskrivningen sedan före midsommar.
Sköt om er så hörs vi nästa....

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fin fortsättning på weekenden!

lasse sa...

Tack för idag ! Nu ska här städas, dottern kommer på snabbvisit !
Ha en bra vecka !

Anonym sa...

Pappas kusin bodde ett tag i Bollstabruk, utanför Kramfors.
Din ömma moder.

Jos Pouwels sa...

Tack för hjälpen!

Vonkis sa...

Anders
Lycka till!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.