måndag, augusti 22, 2005

Den svenska skolan

Nu har diskussionen om den svenska skolan kommit igång igen. Den här gången handlar det om disciplinen, eller snarare bristen på disciplin, i skolan. Många är de röster som höjs om att lärarna måste skärpa sig, att lärarna måste bli strängare, att lärarna måste bli snällare.

Jag tror att det finns en väldigt enkel lösning på problemet.

Sluta att anställa obehöriga lärare! Värdera den utbildning lärarstudenterna får på våra universitet och högskolor.

Visst, du kan vara jättebra på matematik eller historia. Du kanske till och med är konstnär. Men det innebär inte att du kan undervisa i vare sig matematik, historia eller bild. Läraryrket handlar om så mycket mer än rena ämneskunskaper.

På min lärarutbildning har vi fått lära oss konflikthantering, vi har fått lära oss olika pedagogiska modeller, vi har fått lära oss hur man kan skriva olika handlingsplaner, vad man ska tänka på i kontakten med vårdnadshavarna, vi har gått igenom Lpo 94 otaliga gånger och mycket mer. Om kommunerna och skolorna inte tycker att den kunskapen är något värt kan vi lika gärna lägga ner lärarprogrammen.

Om man nu har ämneskunskaperna och vill jobba i skolan, varför inte läsa upp så att man blir behörig lärare? Eller tar man bara ett vikariat i väntan på ”något bättre”? Tycker man verkligen att eleverna är värda så lite?

Inga kommentarer: