onsdag, juni 14, 2006

Skolavslutning i kyrkan, igen...

Rektorn för Lövestad skola har beslutat att skolan inte längre ska ha någon skolavslutning i kyrkan eftersom skollagen säger att skolan aktivt ska arbeta för att öka delaktigheten för alla elever och för att Skolverkets regler säger att skolan ska vara öppen för alla och att ingen får känna sig kränkt eller diskriminerad.

Vad bra.

Då avskaffar vi jul- och påsklovet, slutar att göra alla hjärtans dags kort och att sjunga för elever som fyller år. Inte ska vi hålla på med något pussel vid jul pch påsk heller.

För tänk på att det exempelvis kan finnas barn som är Jehovas vittnen i klassen som ser all form av firande som en form av avgudadyrkan, eller muslimer som inte firar kristna högtider och inte förstår varför vi ska vara ledig i slutet av december.

Jag undrar hur aktivt den där rektorn jobbar för att tjejerna i hans skola inte ska bli kallade för horor, har skolan en aktuell hanslingsplan för mobbing?

Varför ska vi i Sverie vara så rädda för våra traditioner?

De skolavslutningar jag har varit på som varit i kyrkor har inte varit religiöst betonade, om jag inte räknar med att vi sjungit "Den blomstertid nu kommer" och "Gläns över sjö och strand", som ju faktiskt är psalmer vill säga...

Visst, prästen har sagt några ord, men det har inte handlat om några predikningar utan mer om muntliga kåserier om sommaren och annat aktuellt.

Kyrkan brukar även användas för att den oftast är rymlig och en bra lokal.
Hur kul blir det att samlas på skolgården?
Vad gör de om det blir regn?

Frågorna är många...

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det är så urbota löjligt så det är inte klokt. Jag känner mig kränkt av att behöva ha ledigt 1:a maj, eftersom jag inte är sosse. Jag tycker att jag ska få arbeta i skolan som vanligt den dagen.

Och - tänk om vi kränker de rätt många barn som tror på Gud och vill ha avslutning i kyrkan?

Vonkis sa...

Precis vad jag menar, vi slår knut på oss själv i våra försök att inte ha någon egen kultur av rädsla att stöta oss med allt och alla.

Skolan i fråga sjöng bara första versen av "Den blomstertid nu kommer" eftersom Gud nämns i den andra versen och det är ju vekrligen livsfarligt.

Vi på Kantarellen sa...

HELT rätt! Vi slår knut på oss själv och så står vi där till slut med rumpan barn.

Vi på Kantarellen sa...

Inte barn... utan bar! :-)

itsweden sa...

Om det nu handlar om att vara rädd för att stöta sig med muslimer så kunde man kanske lyssna på vad ledande muslimer säger? Inte ens på den extrema kravlistan som de presenterade för en tid sedan så fanns det med några krav på att svenskar skulle spola en enda tradition.

Bloggblad sa...

Hehe... jag flinade åt den första kommentaren - såg inte att det var jag som skrev den för 4 år sen...

Jag har haft JV-barn i skolan, och de har alltid gått undan när det firats födelesedagar och lästs sagor. Om det nu finns en uttalad humanist per skola (jag tror inte att det dräller av dem) varför får inte de gå undan på avslutningen? Varför slutar vi inte att fira pga JV-elever? Det är faktiskt diskriminering!