lördag, september 26, 2009

Melodikrysset vecka 39

Välkommen till KryssBloggen

Det blev ju iget kryssande förra veckan så nu jägarns kör vi så det ryker!

Kort fråga, kort svar, det är Lotta Engberg som sjunger Stans bästa servitris.

Ooo, signaturen till Kvarteret Skatan, me like!

Är osäker på vad det är för växtlighet som Eldemannen är ute efter till vågrätt åtta men skriver in tallarna så länge.
----------
Det är bra att ha en blogg, det ska ju vara Tulpaner i Amsterdam, inte tallarna, tack Eva.
----------

Ja! Äntligen lite finska, det borde vara mer finska låtar i Melodikrysset. Blev så i gasen att jag missade exat vad det var Eldemannen ville ha som svar, men Roslagen i I Roslagens famn går ju in.

Sedan försvann ljudet för mig en stund.

Ljudet har kommit tillbaka och det sjungs en massa om Jamaica... och precis nu byttes låten om Jamaica ut mot Känn ingen sorg för mig Göteborg, spelad på orgel. Vad är det som händer? Är det Usama Bin Laden som terroriserar oss???

Nähä, Känn ingen sorg för mig Göteborg med Håkan Hellström var en fråga på riktigt.

Men säg det i toner och inte i ord, en stämma kan lätt bliva hård. Han kunde skriva Jules Sylvain.

Och direkt efter nyheterna (på halvslaget...) fick vi äntligen veckans Helen Sjöholm, som förövrigt verkar ha gjort succé med konsertversionen av Kristina från Duvemåla i Amerkat.

Har inte den blekfetaste aning vad det var vi fick höra, men ett motsatspar som går in på lodrätt två och vågrätt 11 är stor och liten så det blir mitt bidrag.

Och så fick vi oss lite Carola, det var på tiden. Men vad var det Eldemannen frågade efter? Hörde inte.
----------
Jahaaa, vi skulle svara vad det var Maria i Sound och Music (eller san och muser då....) ville bli och det ska ju vara nunna. Tack Susseribloggeri och Anonym*2.
----------

Jag verkar ha tankarna på annat idag, frågade Eldemannen vart de sju små dvärgarna var påväg? De ska ju till gruvan och då pratar man ju om gruvorter, var det det han menade?

Tjejen som namnges i melodin borde vara Gun, får något annat namn går väl inte in, har ingen aning vad melodin heter.
---------
Tydligen heter låten Gun från Dragarbrunn och Owe Törnqvist får ta på sig ansvaret för den. Tack Anonym.
---------


Åååå, han slutar med signaturmelodin till Mot alla vindar, då är det inga problem att förlåta bristen på melodifestivallåtar. Serien var bra och texten gick inte av far hackor den heller.

Om jag vore spelman,
då skrev jag tre visor,
de skön'sta man hörde,
att spela för dig.

Om jag vore köpman,
jag köpte tre stenar,
som stjärnor på himlen,
till smycke från mig.

Men jag är en enkel man,
och enkel min gåva,
blott tre band av sammet,
att pryda ditt hår
.

LilleRille
Free Dawit Isaak

17 kommentarer:

Anonym sa...

kvarteret SKATAN?

Vonkis sa...

Anonym
Absolut!

Eva sa...

Japp här försvannljudet också så nu vet jag inte vad vi ska svara ....

Vonkis sa...

Eva
Och inte vart heller, nu är ljudet tillbaka här i alla fall. Tur vi har snabben sedan.

eva sa...

TULPANER i Amsterdam... inte tallar

Vonkis sa...

Eva
Aha, tackar.

eva sa...

Lät precis likadant här.....

Om mig sa...

Vad hon ville bli...alltså nunna.

Anonym sa...

Nunna?

Anonym sa...

nunna ;D vad annars med carola i ;D

Anonym sa...

Carola - musikal vad hon ville bli en bra (L6)NUNNA... familjen von trapp

Eva sa...

Vilket yrke hon försökte bli bra på
"nunna" ?

eva sa...

ORT -japp

Anonym sa...

MOT alla vindar

Anonym sa...

V 10 ÄR det GUN ?? kände inte igen men det går ju in??

Vonkis sa...

Anonym
Tror också att det ska vara Gun så vi kör på det.

Anonym sa...

Gun från Dragarbrunn owe törnqvist