torsdag, maj 11, 2017

ESC 2017, semifinal 2

Välkommen till EurovisionsBloggen

Har knappt hämtat mig från tisdagens semifinal. Hopps det blir bättre idag...

Men kyss mig långsamt! Jag somnade innan programmet började!!! Den ömma modern ringde och väckte mig alldeles nyss. Det som grämer mig mest med det är att jag missade Rumänien. När jag började titta var de i green room med han tjomen som inte kan prata med artisterna.

------
När de är tillbaka i green room passar jag på att titta på början som jag missade. Her re gud, inledningen. *tar mig för panna.

Under mellanakterna ska jag titta på bidragen i början som jag missat.
------

1. Serbien
Tijana Bogićević – In Too Deep
Vi börjar med lite Sugar babe och Katy Perry. Helt ok men inte mer.

2 Österrike
Nathan Trent – Running On Air
Tråkigt, falskt och obegripligt.

3. Makedonien
Jana Burčeska – Dance Alone
Ganska medryckande, det kan man komma långt på.

4. Malta
Claudia Faniello – Breathlessly
Men nej.

5. Rumänien
Ilinca ft. Alex Florea – Yodel It
Jag älskar ju det här! Sitter och försöker joddla med. Hur kan man bli annat än på bra humör av att lyssna på det här?

6. Nederländerna
O’G3NE – Lights And Shadows
Påminner lite om Wilson Phillips Hold on.

7. Ungern
Joci Pápai – Origo
Gillar den här, den har något visst tycker jag. Sitter här och gungar med.

8. Danmark
Anja Nissen – Where I Am
Typexemplet på när artisten är bättre än låten.

9. Irland
Brendan Murray – Dying to Try
Så urbota tråkigt. Jag somnade nästan igen.
Så falskt. Nej. Jag säger inte att jag hade gjort det bättre men jag ställer heller inte upp och sjunger på tv.

10. San Marino
Valentina Monetta och Jimmie Wilson – Spirit Of The Night
Det här är bara usel disco, Tror det är fjärde gången på fem eller sex år som Valentina Monetta tävlar för San Marino. Hon tar sig själv på för stort allvar. Slappna av och ha lite roligt i alla fall. Och på slutet kändes det som att det spårade ut fullständigt.

11. Kroatien
Jacques Houdek – My Friend
Jacques Houdek är inte bara känd som The Voice i Kroatien. Han är även ökänd som en homofob.
Snacka om att ta sig själv på för stort allvar...
Och så hakar Kroatien på en av årets stora trender, att ha selfiebilder på sig själv i bakgrunden. Det här är uselt på så många sätt.

12. Norge
Jowst feat. Aleksander Walmann – Grab the Moment
Tror Norge kan få det svårt att ta sig till final även detta år. En helt ok låt men det händer som ingenting i den.
Och som Edward af Sillén var inne på, det här med Grab är ju väldigt förknippat med DOnald Trump nu för tiden.
Samtidigt blir den bättre än den egentligen är tack vara att så många av de andra låtarna ikväll är dåliga.

13. Schweiz
Timebelle – Apollo
När låten är slut kommer jag mest ihåg att sångerskan hade en väldigt lång slits och stod väldigt bredbent hela tiden.

14. Vitryssland
Navi Band – Story Of My Life (Historyja majho zyccia)
De är så himla glada över att få vara med och det smittar på mig helt klart.

15. Bulgarien
Kristian Kostov – Beautiful Mess
En av kvällens största favoriter, skulle kunna utmana Italien om segern på lördag.

16. Litauen
Fusedmarc – Rain of Revolution
Nej.

17. Estland
Koit Toome & Laura – Verona
Kom att tänka på Du och jag mot världen.
Dålig personkemi på scenen brukar inte betyda så mycket i ESC. Ell och Nikki vann ju 2011.

18. Israel
Imri Ziv – I Feel Alive
Han är ju glad i alla fall. Och sjunger toner för höga för att han ska klara dem. Jag brukar gilla Israel men det här var för falskt för min del

Nu ska jag lyssna på de sex första bidragen.

------
Har svårt att få till 10 låtar till finalen även ikväll. Så här tror jag dock.

Serbien, Makedonien, Rumänien, Nederländerna, Ungern, Vitryssland, Bulgarien, Estland.

Tar med Norge också, mest för att de ligger efter två genomusla låtar.

Till final
Bulgarien, bra
Vitryssland, JA!
Kroatien, men nej!!!
Ungern, ok
Danmark, kul
Israel, oj
Rumänien, JA!!!
Norge, kul
Nederländerna, kul det med
Österrike, oj då.

Ja men då ses vi igen på lördag då. Tack för ikväll.


#Blogg100
72/100
Antal giraffkalvar födda - 1
Antal fågelägg kläckta - 0/4

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

47 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Ja då är snart i gång igen. Får lämna hockeymatchen mot Lettland. Låter dom spela vidare. Nu är Eurovision Song Contest som gäller.

Tycker det är några låtar som är bättre än i tisdags. Norge och Danmark tävlar i kväll. Håller tummarna för båda fast våran låt från Norge inte är bland mina största favoriter.

Versch sa...

Hoppas jag orkar hålla mig vaken och lyssna på alla bidrag, är helt slut idag.

Kjell Sigbjørn sa...

Prova en stark kopp kaffe - det hjälper.,.

Versch sa...

Dricker tyvärr inte kaffe, kanske koffeinet i ett glas coca cola zero kan hjälpa. ;)

Kjell Sigbjørn sa...

Då är vi två - jag dricker häller inte kaffe. Fast Coca Cola även Zero - inte dumt det nej

Versch sa...

Vad hände? Kommentatorerna föll bort!? Hoppas det inte händer på lördag.
Serbiens bidrag var ok, men inget wow från mig.
Österrikes bidrag faller mig mer i smaken även om det är lite smörigt.

Versch sa...

Tror faktiskt att Makedonien kan gå vidare ikväll, det svänger lite.

Kjell Sigbjørn sa...

Kollar på NRK1 i just nu. Här var det inget avbrott. Kan också välja mellan SVT1 och danska DR1. Danskarna textar på danska när programledarna är på scenen.

Kjell Sigbjørn sa...

Håller med Makedonien jag med går vidare

Versch sa...

Synd att jag inte kan få in de kanalerna, men nu funkar tekniken igen på SVT.

Hmm..vet inte om jag tycker Malta var behaglig eller ett sömnpiller.

Versch sa...

Ok, Vonkis du ville ju höra mitt omdöme om Rumänien, Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Är det ett skämt? En parodi? Joddlandet var bra, men resten? Nej, tack! ;) :D

Nederländerna gillar jag inte heller.

Versch sa...

Ungern....nej, nej och återigen nej. Behöver jag säga det igen? Nej! ;) ;)

Vonkis sa...

Oj, jag råkade somna INNAN programmet började. Väcktes nyss av mamma som ringde och undrade om det hänt något då jag inte skrivit något :-D

Versch
Visst är Rumäniens bidrag knäppt men jag älskar det ändå. De tar inte sig själva på för stort allvar och det är i mina ögon ett stort plus i det här sammanhanget.

Kjell Sigbjørn sa...

Rumäniens bidrag gick hem hos mig första gången jag såg den på youtube. Fast jag tror inte den går vidare tyvärr

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jag hoppas verkligen att Rumänien går vidare. Det behövs något glatt i finalen på lördag.

Versch sa...

Oj, som det kan gå men är man trött så fä man. ;)
Ja det blir intressant och se vilka som går vidare.
Danmark lät lite skrikigt tycker jag.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis: Jag tar den med ibland dom 10:e jag plockars ut

Kjell Sigbjørn sa...

Dom danska kommentarerna höll på att bryta ner kommentatorboxen när det danska bidraget framfördes. Bra låt. Går vidare.

Versch sa...

Irland var värsta sömnpillret ikväll. Tror de är chanslösa ikväll. Blir svårt att välja ut 10 bidrag här. Skulle inte förvåna mig om Rumänien går vidare på att den är så annorlunda.

Vonkis sa...

Det är inte alltid det är de bästa bidragen som går vidare. En vinner mycket på att stå ut i det här sammanhanget.

Versch sa...

Så sant! Håller med dig om San Marino med, uruselt!
Även Kroatien har jag svårt för.

Versch sa...

Nä Norge har nog ingen chans heller...

Kjell Sigbjørn sa...

Tyvärr tror at mitt land får det svårt att ta sig vidare till finalen. Låten går inte hem hos mej

Versch sa...

Äntligen en bättre låt. Schweiz har nog goda chanser.

Versch sa...

Vitryssland. Lite glatt, men inget jag gillar här heller.
Insåg just att det är riktigt svårt att välja ut 10 bidrag. Har lyckats få fram 5 hittills och vi närmar oss slutet...

Kjell Sigbjørn sa...

Versch! Ja det är svart att hitta 10:e låtar som man tror går vidare. Vi får forsöka när alla 18 är framförda

Vonkis sa...

Versch
Kommer gå mycket på känsla och vad jag tror kan gå hem ikväll men att få ihop 10 finalister blir svårt ikväll.

Versch sa...

Bulgarien kan nog gå vidare men det är inget wow här heller.

Kjell Sigbjørn sa...

Lyckades pricka in 7 i tisdags

Versch sa...

*tar mig för pannan*
Litauen?

Kjell Sigbjørn sa...

Versch:
Jag med...

Versch sa...

Men Estland gillar jag, en favorit här. Nu har jag fått ihop 7 bidrag...

Versch sa...

Israel får också godkänt. Snabbreprisen får avgöra vilka sista två bidrag som jag tror går vidare.
Så här långt tror jag på följande 8:
Schweiz, Makedonien, Serbien, Österrike, Rumänien, Bulgarien, Estland och Israel.

Kjell Sigbjørn sa...

Här är mitt tips på vilka låtar som går vidare till finalen;

01. Serbien: Tijana Bogićević – In Too Deep
03. Makedonien: Jana Burčeska – Dance Alone
04. Malta: Claudia Faniello – Breathlessly
05. Rumänien: Ilinca ft. Alex Florea – Yodel It
08. Danmark: Anja Nissen – Where I Am
09. Irland: Brendan Murray – Dying to Try
11. Kroatien: Jacques Houdek – My Friend
13. Schweiz: Timebelle – Apollo
15. Bulgarien: Kristian Kostov – Beautiful Mess
17. Estland: Koit Toome & Laura – Verona

Tyvärr har jag inte tagit med NORGE (jag hoppas jag har fel)

Synd att inte Ryssland kunde va' med - med låten:

JULIA SAMOJLOVA
"Flame Is Burning"

Den låten var en av mina största favoriter!
Skulle ha varit med som låt nr. 3 kväll!

I kväll röster dom 18 deltagande länder + Frankrike, Tyskland och Ukraina!

Versch sa...

Ok här kommer mina två sista gissningar med:
Malta och Danmark.

Den som jag gillar allra mest ikväll är helt klart Makedonien. :)

Vonkis sa...

Versch
Mina favoriter ikväll är Rumänien och Bulgarien.

Tror att Serbien, Makedonien, Rumänien, Nederländerna, Ungern, Vitryssland, Bulgarien, Estland och Norge kan gå vidare. Norge mest för att de ligger efter så dåliga låtar.

Vonkis sa...

Ryska sångerskan har sjungit på Krim igen ikväll, har svårt att se det som något annat än en stor provokation.

Vonkis sa...

Fel av mig, hon sjöng där i tisdags, när den första semifinalen sändes.

Versch sa...

Glömde ju...även Estland är en favorit men Makedonien är snäppet bättre

Kjell Sigbjørn sa...

Jag har fått meg mig att uteslutna Julia Samojlova spelat på Krim samtidigt som Eurovision Song Contest - ja det är en stor provokation. Hörda på svt's kulturnyheterna tidigare i kväll at både Ukraina och Ryssland kan båda bli uteslutna nästa års tävling!

Vonkis sa...

6 av nio ikväll.

Kjell Sigbjørn sa...

Prickade in bara 4 låtar i kväll.............

Vonkis sa...

Tack för ikväll hörni, vi ses på lördag hoppas jag. Då ska jag hålla mig vaken hela programmet :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Yepp...vi hörs på lördag igjen!

Versch sa...

5 rätt här, besviken över att åtminstone inte Makedonien kom vidare men, men...
Grattis till att dina två favoriter gick vidare Vonkis.
Grattis till att Norge gick vidare Kjell.
Nu tänker jag äntligen gå och lägga mig. Tack för ikväll och godnatt! :)

Kjell Sigbjørn sa...

...om du inte somnar igen Vonkis )

Kjell Sigbjørn sa...

Versch: Tack ! God natt til dig också