tisdag, maj 02, 2017

Oväntad gäst

Välkommen till FågelBloggen

Vi har fått en liten hyresgäst på skolan. Utanför ett fönster har den här lilla fågeln byggt ett bo. Någon som vet vad det är för fågel? Jag är pinsamt dålig på fågelarten.
------
Av allt att döma är det en björktrast som bosatt sig på fönsterblecket.
------

Det blir lite stressigt där i fönstret. Varje gång elever går förbi flyger den iväg. När jag gick hem idag såg jag dock att någon har satt upp svarta papper så att fågeln blir skymd. Det är fina elever vi har.

Fyra fina ägg ligger det där i boet. Nu är det bara att hålla tummarna för att det blir fågelungar av dem.

Och tänk, hux flux fick jag en ny födelse att spana på!


#Blogg100
63/100
Antal giraffkalvar födda - 1

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

5 kommentarer:

Versch sa...

Pinsamt dålig på fåglar här med, försöker dock lära mig men denna vet jag inte. Vackert och rogivande att se på alla dessa olika sorter. :)

Vonkis sa...

Versch
Är också dålig på fåglar. Har en stående gissning på spillkråka. Har hittills aldrig varit rätt men för varje gång jag gissar fel kommer jag närmare att det blir rätt.

mossfolk sa...

Haha, ja det ser absolut ut som en björktrast :)
Och så himla roligt med ägg till och med. Spännande att se vad som händer där i boet...

Anni sa...

Visst är det en björktrast - eller skräntrast som jag kallar dem. Ungarna har söta tofsar som står rakt ut på sidorna och skiter förskräckligt :-)

Så mysigt att få följa hela förloppet så nära!

Vonkis sa...

mossfolk
Kollade igår, inga fågelungar än :-)

Anni
Låter lovande med tofsarna, mindre lovande att du kallar dem skräntrast...