lördag, augusti 26, 2017

Första elevveckan avklarad

Välkommen till SkolBloggen

Så var första jobbveckan med elever avklarad och den har varit fokus från dag ett från elevernas sida. Ja, från min med så klart.

I tisdags frågade jag eleverna vad det är som gör att vissa elever lär sig saker, vad är det de gör och hur syns det i klassrummet? Det sträcktes upp händer snabbare än jag hade räknat med och de hade så många kloka tankar och jag säger det till klassen. Då berättar en av eleverna att hennes kompisar har pratat om det här under sommaren, att de ska börja i sexan och nu är det allvar. En av dem hade sagt till de andra att när de är i skolan, då är lärarna som deras föräldrar och de ska man lyssna på.

Förslagen som eleverna kom fram till har vi nu skrivit upp på en affisch som sitter i klassrummet och så har varje elev fått den som ett bokmärke. Vi har redan återkopplat till strategierna flera gånger och märkt av att fler elever blivit aktiva på lektionerna. Tänk att det kan vara så enkelt ibland.

På det stora hela har det verkligen varit en bra vecka men nog kändes det i huvudet igår att sommarlovet har varit långt och lugnt. Trött och mosig var bara förnamnet.

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att första veckan varit bra. Hoppas att engagemanget håller i sig. Här började eleverna på en torsdag, så det blev lite av en smygstart.
/Marianne

Bloggblad sa...

Härligt!
Jag har vickat en dag och ska jobba nästa vecka med, men de eleverna är inte så motiverade. De har knappt någon skolgång från hemlandet ich självförtroende därefter.

Vonkis sa...

Marianne
Jag ställer mig optimistisk till elevernas fortsatta engagemang :-)

Bloggblad
Skolan är svår att släppa :-)
Hoppas eleverna får upp självförtroende snar.

Anni sa...

Kloka ungar!