lördag, december 07, 2019

Melodikrysset vecka 49 2019

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Jag har sprungit fram och tillbaka till tvättstugan och hade inte riktigt koll på klockan, men nu är jag med och krysset hann ju inte börja i alla fall.

I vanliga fall är det The Righteous Brothers som brukar framföra You've lost that loving feeling men idag var det Carola som sjöng.

Först fick jag för mig att det var Champagnegaloppen som spelades, men sedan lät det som I've got a head like a ping pong ball men vad heter kompositören? Rossini?

AH, Lisa Nilsson, min nya bästa vän sedan jag och Den ömma modern såg henne på Rival. Sången heter Var är du min vän.

I vanliga fall brukar det vara Sune Mangs som får vara med när vi skriver in Sune i krysset men faktiskt var orkesterledaren Sune Waldmir med redan 2011. Vind i seglen heter låten.

Jessica Andersson har tävlat i Melodifestivalen sju gånger.Senaste gången var 2018 med Party voice.

Marschorkesterversionen av Flickorna i Småland var ju helt ok.

Har Darin varit med i jubileumssäsongen av Så mycket bättre? När hans säsong sänts kommer jag ihåg att Eldemannen hade med hans version av Magnus Ugglas Astrologen rätt frekvent i krysset.

Ingmar Bergmans favorittv-serie, där ser man, det var Dallas alltså. Brorsdottern heter Lucy.

Smile är skriven av Charlie Chaplin, det har jag lärt mig genom Melodikrysset.

Min tand är lös
åh min tand är lös
och när jag tappat den är jag en gammal tös
Min tand är lös
den är jättelös snart är jag en tandlös gumma!


Slide away med Miley Cyrus.

Uti vår hage där växa blåbär.
Kom, härtans fröjd!
Vill du mig något så träffas vi där.
Kom, liljor och akvileja,
kom, rosor och salivia,
kom, ljuva krusmynta,
kom, härtans fröjd!


Sedan lite försmak på julkrysset när Eldemannen spelar Sockerbagaren, och hen har förhoppningsvis använt en ugn till sitt bakande.

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack för hjälpen allihop. Nu ska jag gå och hämta upp den sista tvätten, sedan blir det presentshopping på stan. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

snabbgenomgången
V 3 Carola
L 4 Rossini
V10 Nilsson
V 8 Sune
L 5 Andersson
L 2 Flickorna
L 1 Småland
V11 Darin
V 7 Lucy
V13 Chaplin
L12 Min
V 6 Miley
L 3 Cyrus
V 9 Uti
L 9 Ugn

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

93 kommentarer:

Lena sa...

Morrn från ett -2 gradigt Luleå. Julfest med jobbet igår, fira en kollegas 40 års dag med mat och hockey idag. En riktigt festlig helg :-)

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron-4 o grått. Hade lite problem att komma in, men nu kör vi

Anne sa...

God morgon alla. Päronen och jag är laddade. ☺

Janne sa...

God morgon från ett mestadels soligt GBG och cirka5-6 grsder plus.

Vonkis sa...

Lena
En riktig toppenhelg :-)

Kerstin Nilsson
Då hoppas jag att det funkar nu :-)

Anne
Toppen :-)

Janne
Sol idag igen :-)

Petra sa...

Godmorgon från ett snöigt Falun. Igår var det 5 plusgrader här men på eftermiddagen ändrades vädret fort. Nu snöar det för fullt.
Trots att det var 5 plusgrader igår kunde jag åka längdskidor. Det är jag inte bortskämd med. Den möjlighetern finns inte hemma om jag inte tar mig till inomhus anläggningen.
Vi har långhelg här i Falun, jag har tagit semester fredag och måndag. Så välbehövligt.

Anna Wärn sa...

God morgon från ett kylslaget Björkhagen. Det har lovats snö till kvällen. Hoppas det för då blir det en vacker advent.
Nuförtiden vi ����

Annis sa...

God kryssmorgon Vonkis och övriga MX-vänner. Jag hade tänkt mig en längre promenad för ljus och motion.... än så länge inte ljusare än en midsommarnatt, och typ samma väder som midsommar också. Kallt och blött. Får julgreja istället.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås! Jag och katten är lite sena, men nu är vi med!

Nina sa...

Go'förmidda alla o en var!!!
8 plusgrader kan Visby bjuda på idag! Håller tummarna för att dagens kryss löser sig lika bra som alltid!!

Vonkis sa...

Petra
Skönt med långhelg och att kunna åka skidor. Här i Norrköping brukar det vara långt mellanvarven och någon inomhusbana finns inte vad jag vet.

Anna Värn
Då håller jag tummarna för snö hos dig :-)

Annis
Ja, det är svårt att märka väderskillnader på december och midsommar.

Petra sa...

Carols

Petra sa...

Carola skall det vara

Anna Wärn sa...

Carola

Vonkis sa...

Jo
Så länge ni är med så :-)

Nina
Det ska nog gå bra, annars får vi hjälpas åt :-)

Anne sa...

Kan det vara Rossini?

Anna Wärn sa...

Rosinni?

Nina sa...

Rossini står det i mors bok

Anne sa...

Nilsson

Anonym sa...

Rossini från William Tell

Kerstin Nilsson sa...

Nilsson

Petra sa...

Lisa Nilsson

Asse sa...

Lisa NILSSON

Anna Wärn sa...

Lena Nilsson

Anne sa...

Sune

Kerstin Nilsson sa...

Sune

Vonkis sa...

Vad heter Sunes melodi?

Nina sa...

Sune waldemir

Janne sa...

5 Andersson?

Lena sa...

Vind i seglen

Nina sa...

Vind i seglen tror jag

Janne sa...

Vind i segeln?

Anna Wärn sa...

Sune

lasse sa...

Nu är vi med på rätt plats. Hur vi hamnade på det andra stället, vem vet ?

Petra sa...

Jessica Andersson

Bo sa...

Var är Christer?

Jo sa...

Jessica Andersson, en av sonens mellofavoriter

Anna Wärn sa...

Jessica Andersson

Nina sa...

Håller med er!!

lasse sa...

L 3. Chess ?

Jo sa...

Flickorna i Småland

Kerstin Nilsson sa...

Flickorna i Småland

Vonkis sa...

Tack för Vind i seglen.

Lena sa...

V.11 DARIN?

Jos sa...

Flickorna i Småland

Kerstin Nilsson sa...

Funderar jag oxå

Anna Wärn sa...

Flickorna i Småland

Vonkis sa...

lasse
Jag skriver in den så länge :-)

Jo sa...

Darin

Annis sa...

Lasse; hon fintade oss lite med en EFIT innan kryssbloggen kom upp :-)
Vonkis: gillar skarpt dina EFIT, så avskalat vardagsnära.

Kerstin Nilsson sa...

Darin , vi åkte runt i Sverige, för att yngstingen skulle bara se honom

Vonkis sa...

Annis
Oj. Tack, det var roligt att höra. Tycker ju själv att det mest blir samma samma.

Kerstin Nilsson
Han är bra live Darin.

Jo sa...

Lucy

Kerstin Nilsson sa...

Lucy

Anna Wärn sa...

Lucy

In my own words sa...

Lucy

Kerstin Nilsson sa...

Vi fick inte följa in

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Ha ha ha

Anne sa...

Chaplin

Janne sa...

chaplin

Nina sa...

Chaplin

Anna Wärn sa...

Chaplin

Anonym sa...

Miley Cyrus

Peter L sa...

Charlie Chaplin skrev musiken till filmen modern Times 1936

Vonkis sa...

*spara*

Vonkis sa...

Anonym
Ja just det. Det kan det också vara.

Jo sa...

Min tand är lös

Anne sa...

Min (tand är lös)

Nina sa...

MIN tand e lös

Anna Wärn sa...

Min

lasse sa...

Jag gissa fel !

Lena sa...

Bra där Anonym :-)

Anna Wärn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna Wärn sa...

Miley Cyrus

Anonym sa...

Hon heter ju faktiskt Miley Hemsworth numera...

Jos sa...

Miley Cyrus

Janne sa...

uti

Anne sa...

Uti vår hage

Kerstin Nilsson sa...

Uti

Nina sa...

Uti
Ugn

Petra sa...

Uti

In my own words sa...

Uti, ugn

Anne sa...

Ugn

Kerstin Nilsson sa...

Ugn

Lena sa...

Tack för i dag alla, ha en fin 2.a adventshelg

Anna Wärn sa...

Uti
Hage
Hej å ha en trevlig helg 🤶🏻

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag, ha det bra

lasse sa...

Inskickat och klart. Det gick ju bra ändå, trots Vonkis fint.

Nina sa...

Tackar för sig o önskar alla en go'helg!!!

Petra sa...

Tack för idag ha en fortsatt trevlig helg

Annis sa...

Det gick ju bra idag också. Önskar er alla en riktigt fin helg.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. GTa hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa kryss. Nu blir det mycket sport för mig på TV.