lördag, november 12, 2022

Melodikrysset vecka 45 2022

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Ja men hörni, då är det lördag igen! Helgen ska ägnas åt plugg då min kurs på Örebro universitet börjat, och så blir det pauser då jag ska virka reflexhjärtan som eleverna ska få i klassens julkalender. Det är ju bara två veckor kvar till första advent.

Anis Don Demina med Vem e som oss från Melodifestivalen 2020.

Vargsången från filmen Ronja rövardotter sjöngs av Ronjas mamma Lovis, som var gift med Mattis. Härskare över Mattisborgen. Vid valet 1988 gjorde Den ömma modern och jag om texten till Vargsången så den istället gick Moderaterna går till val med Carlsson-affären. För deras eget program är så skralt. Carl Bilt, Carl Bilt kom inte hit. Väljarna får du aldrig. Ja, jag har alltid varit politiskt engagerad. På lågstadiet bojkottade jag Nestlé.

Tack vare mina fina medlöjlisar får jag svaret att den italienska operan heter La Traviata.

Det går inte att missta sig på Lionel Richies röst när han sjunger Easy med Commodores.

Alla har glömt framfördes först av Towa Carson och sedan av Anne-Lie Rydé.

En fråga till där jag får kika bland kommentarerna, den franske kompositören heter Claude Debussy.

Bo Setterlinds dikt Drömmens skepp (Vindarna vaknar och vänder) tonsattes och spelades in av Staffan Percy.

Syrener av och med Olivia Lobato. Tack för den Morgonpasset i p3.

The Beatles All your loving på finska fungerar rätt bra. Jag satt och funderade över vad sångerskan hette och då fick vi veta att namnet är Laila Kinnunen.

AC/DC får representera hårdrocken i dagens kryss med Highway to hell.

Ola Magnell med När jag en gång dör, vilket visade sig vara i början av 2020.

Taylor Swifts Shake it off sjöngs tydligen av Reese Witherspoon och Nick Kroll i filmen Sing.

Se där, då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er i sommarvärmen så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
L13 Anis
V14 Lovis
L 6 Mattis
L 3 Traviata
V 4 Commodores
L 9 Lionel
V11 Carson
L12 Rydé
L11 Claude
L 2 Bo
V 8 Dikt
L 5 Olivia
V 9 Loving
V10 Ola
L 7 Sing

85 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på Limhamn är himlen ljusgrå, dock inget regn. Termometern visar + 13 C och den meteorologiska sommaren består.
Efter krysset skall jag köra till Staffanstorp för att se på när äldsta barnbarn och mellanbarnbarnet spelar innebandy i sina lag Stanstad P10/11 resp. F14.

Vonkis sa...

Christer
Här skiner faktiskt solen och temperaturen ligger på 14-15 grader, helt galet.

lasse sa...

Hej och mors !
Två chanser till PY idag. Idag har vi samma väder Vonkis !
Dagens aktiviteter kommer nog att bestå av, sport på tv och ”padda”.

Bettan sa...

God morgon från ett solig huvudstad och temp på 14 grader

Anders sa...

God Morgon , väder helt otroligt för att vara i mitten av November

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås! Förra veckan var vi iväg i en hytta i Norge, så då blev det inget kryss för min del, men idag är jag med igen!
Reflexhjärtan, det låter intressant, Vonkis! Vad använder du för mönster och garn till dem?

Bettan sa...

Förra veckans svar:

L 4 Stig
L13 Olin
V 4 Sade
V 7 Ide
V10 Gert
L 2 Om
L 3 Lee
V12 Hazlewood
V15 Nina
L 9 Lizell
L 5 Evita
L 1 Stockholm
V16 Molly
L11 Lenny
L14 Dan
V 6 Tempest
V 8 Cell

lasse sa...

Sven-Bertil Taube är död ! R. I. P.

Jos Pouwels sa...

Beklagar, jag tyckte om honom

Vonkis sa...

lasse
I vanlig ordning håller jag alla tummar jag har.
Gissar att det blir lite skidskytte från Idre?

Bettan
god morgon och tack för förra veckans svar.

Anders
Visst är det, jag har fröer i balkonglådorna som börjat gro för fullt.

Jo
Välkommen tillbaka :-)
jag använder Ulrika reflex från Svarta fåret och ett mönster från Drops, kan lägga upp det i inlägget.

Christer sa...

ANIS

Anders sa...

L-13= ANIS

Anonym sa...

Anis

lasse sa...

PARIS på V 14 ?

lasse sa...

Vonkis: Ishockey, innebandy, skidskytte osv

Anonym sa...

Lovis Mattis

Anders sa...

V-14= LOVIS
L-6= MATTIS

Stina sa...

Lovis och Mattis

Christer sa...

LOVIS; MATTIS

Christer sa...

La TRAVIATA

Anonym sa...

Traviata

Anonym sa...

Traviata

Anders sa...

L-3= TRAVIATA

Anonym sa...

Commodores

Christer sa...

COMMODORES; LIONEL Richie

Stina sa...

Lionel, Commodores

Anders sa...

V-4= COMMODORES
L-9= LIONEL

lasse sa...

Där försvann båda chanserna till PY !

Jo sa...

Tack för Commodores, den kunde jag inte. I mitt huvud fanns bara covern från Wet, wet, wet. :)

Jo sa...

Gärna!

Christer sa...

CARSON

Anonym sa...

Carson

Stina sa...

Carson

Vonkis sa...

lasse
Så typiskt.

Jo, den ligger länkad till ordet reflexhjärtan nu.

Jo sa...

Carson på L11 iaf

Christer sa...

Anne-Lie RYDE

Stina sa...

Rydé

Anonym sa...

Ryde

Anders sa...

V-11= CARSON
L-12= RYDE

Anonym sa...

Annelie ryde

Jo sa...

V11 menade jag för Carson

Anonym sa...

Claude

Christer sa...

CLAUDE Debussy

Anders sa...

L-11= CLAUDE

Bettan sa...

Halvtid:
L1/
L2/
L3/ Traviata
L5/
L6/ Mattis
L7/
L9/ Lionel
L11/ Claude
L12/ Ryde
L13/ Anis

V4/ Commodores
V8/
V9/
V10/
V11/ Carson
V14/ Lovis

Vonkis sa...

Tack för Claude Debussy.

Anonym sa...

Bo Dikt

Anders sa...

L-2= BO
V-8= DIKT

Christer sa...

BO Setterlind; DIKT

Anonym sa...

Oliviva

Anonym sa...

OLIVIA

Christer sa...

OLIVIA Lobato

Stina sa...

Olivia

Anonym sa...

Olivia

Anders sa...

L-5= OLIVIA Lobato

Jo sa...

Ska vi gissa på 10CC på L1?

Anonym sa...

Loving

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

All my LOVING

Anonym sa...

Ac

Christer sa...

ACdc

Anonym sa...

AcDc

Anders sa...

L-1= Ac/dc

Vonkis sa...

Jo
Det verkar ju inte omöjligt :-)

Anonym sa...

ACDC

Vonkis sa...

Nähä, det blev AC/DC istället.

Anonym sa...

Sing eller song

Anonym sa...

🤘🤘

Anonym sa...

Ola

lasse sa...

Eller säng, sång. Gabriellas sång t ex

Vonkis sa...

lasse
Alltså, blir det Gabriellas sång utan Py i krysset...

Christer sa...

OLA Magnell

Anonym sa...

Ola

Stina sa...

Ola

Anonym sa...

Eller SÄNG

Christer sa...

SING

Anders sa...

v-10= OLA
L-7= SING (Shake It)

Bettan sa...

Dagens kryss:

L1/ AC
L2/ Bo
L3/ Traviata
L5/ Olivia
L6/ Mattis
L7/ Sing
L9/ Lionel
L11/ Claude
L12/ Ryde
L13/ Anis

V4/ Commodores
V8/ Dikt
V9/ Loving
V10/ Ola
V11/ Carson
V14/ Lovis

Bettan sa...

Tack för idag, vi sörs om en vecka

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fortsatt trevlig dag och weekend!

Jo sa...

Tack för idag, sörs nästa vecka!

Anders sa...

Tack för idag kryzz vänner.
Sköt om er så hörs vi nästa....

lasse sa...

Tack för denna lördag, hunden väntar på sin promenad nu !
Sköt om Er och njut av helgen !

Vonkis sa...

Tack för idag allihop, ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Lena sa...

God kväll från ett blåsigt 8 gradigt Luleå. Har fått lösa krysset i efterhand då vi haft öppet hus på gymnasiet i dag. Tjuvkikade in här för att kolla att mina svar är riktiga. Ha en fortsatt fin helg. I morgon far jag till Helsinki på en planeringskonferens för samverkan mellan svenska och finska gymnasier.