lördag, juli 01, 2023

Melodikrysset vecka 26 2023

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det ska regna i både Simrishamn och Ystad idag så vi får se vilka regnvänliga aktiviteter jag kan hitta på i Ystad. Shopping är inte min grej. Men men, först ska vi ju lösa Melodikrysset i grupp.

För att du finns från Melodifestivalen 2007, året Sonja Aldén slog igenom som balladdrottning.

Nu bli alla gamlingar glada när Bad moon rising med Creedence Clearwater Revival strömmar ur högtalarna.

Jag vill tacka livet är fantastiskt vacker på alla språk, och då har jag hört den på finska.

Och där fick Abba vara med, med Arrival från Arrival

Martin Stenmarck sjöng Maria från musikalen West Side Story.

Klassisk filmmusik från E.T.

Nu blir det så där nostalgiskt igen av No Doubts Don't speak.

Det blev inte musik med Trance Dance men jag klagar verkligen inte över att slängas tillbaka till Trackslistan med Kaj Kindvall.

Ja, Ebbe Jularbo var allt en riktig speleman han.

Vinnaren av Eurovision song contest 1982, Ein bißchen frieden med Nicole från Västtyskland.

Där kom han, Dean Martin, en entertainer av rang. Låten heter I don't care if the sun don't shine.

Hade det varit idag hade ANC, likt PKK och YPG säkerligen klassats som terrororganisation. Berg är till för att flyttas med Svensk rock mot apartheid, och visst hörde ni Py Bäckman!

Var det musik från Lars-Erik Larssons Pastoralsviten som spelades?.
--Fick veta att musiken kom från Förklädd Gud.--

Ja men se där, det första krysset för andra halvan av 2023 är löst och inklickat. Tack för idag alla som var med denna lördag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Jag önskar er en riktigt fin vecka. Nu tar jag sikte på Ystad.

snabbgenomgången
L 2 Aldén
L 1 Creedence 
V 1 Clearwater 
L 4 Revival
V12 Tacka
L 3 Abba
V 8 Arrival
L11 Story
V 5 ET
V16 No
V 6 Doubt
L 7 Tracks
V15 Ebbe
V13 Nicole
V 9 Dean
L10 ANC

150 kommentarer:

Christer sa...

God för middag från ett småregnigt Limhamn. Termometern visar +17C. Idag tar jag dagen dom det kommer.
Vonkis: Hoppas att du får en fin tid i Skåne.

Anders sa...

God morgon på er , nu står kaffe petter på spisen och en kryssare sitter och väntar på en nykokt kopp java.
Här i Märsta är det ljusa moln tappar på himlen och solen lyser igenom molnet med jämna mellanrum.
!9 grader varmt och blåsigt...

Vonkis sa...

Christer
Det har varit bra så här långt, jag är tacksam över att det inte varit gassande sol :-)

Anders
Det är min typ av sommar det :-)

Lena sa...

Morrn från husvagnen vid piteälva. Mulet och blyga 18 grader. I veckan har vi haft två rejäla åskväder 😅

Vonkis sa...

Lena
Åååh! Åska!

Lena sa...

Vonkis, visst är Österlen vackert. Backen upp till Ale stenar är ingen lek 😅 Fiskbodarna i Kåseberga säljer supergoda rätter 😜.Kul att följa dig på din tripp i Skåne 👍

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon frå et soligt och skyfritt Norge efter en kväll och natt med regn. Just nu är det +19 grader, rätt skönt ändå efter några heta dagar med sol och värme!

Anna Wärn sa...

Godmorgon sitter i skuggan och intar min frukost. Fick äntligen lite regn igår. Men jag vill ha mer alla gräsmattor är gula.

lasse sa...

Nu är jag med igen !
Efter att tagit morgonpromenaden så är jag redo !

Vonkis sa...

Lena
Det är sannerligen vackert här. Tyvärr orkade jag inte gå ner till hamnen men får väl ta igen det med Den ömma modern nästa år.

Kjell Sigbjørn
Nog är det skönt med lite mulet väder, det håller jag med om.

Anna Wärn
Vi får köra en nationell regndans efter krysset.

Vonkis sa...

lasse
Härligt. Hur känns huvudet?

Anna Wärn sa...

Vonkis
Absolut,

lasse sa...

Jodå Vonkis, jag upptäckte under början av veckan att jag måste ha fått en rejäl smäll.

Vonkis sa...

Anna Wärn
:-)

lasse
Men du är återställd nu hoppas jag.

Anders sa...

L-2= ALDEN

Christer sa...

Alden

Anna Wärn sa...

Aldén

Anonym sa...

Alden

Anonym sa...

Godmorgon lite sen Huddinge

Kjell Sigbjørn sa...

Sonja ALDÉN

Stina sa...

Aldén

Anonym sa...

Eldemans favorit Sonja Aldén. Ordningen är återställd.

Christer sa...

CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL

Vonkis sa...

Huddinge
God morgon :-)

Jos Pouwels sa...

Gomorron från regniga Nederländerna, äntligen!

Anonym sa...

CCR

Anonym sa...

Credance clearwater revival

Anders sa...

L-1= Creedence
V-1= Clearwater
L-4= Revival

lasse sa...

Äntligen härlig musik !

Anonym sa...

CREEDENCE CLEARWTER REVIVAL

Anna Wärn sa...

Creedence clearwater revigas

Anonym sa...

Gamlingar? Hi hi

Jo sa...

Morrn, morrn från ett halvmulet Borås! Det har varit lite annat de sista kryssen, bl a Springsteenkonserter, men nu är jag med igen!

Anonym sa...

Håller helt med /Yvonne

Christer sa...

Jag vill TACKA livet

Anonym sa...

Tacka

Anonym sa...

Tacks

Anders sa...

V-12= Vi vill TACKA livet

lasse sa...

Det är ett får

lasse sa...

Tacka alltså !

Anna Wärn sa...

Jag vill TACKA livet

Anders sa...

Idag spelade dom vår hunds födelse namn (Bad Moon Rising) men vi har döpt om han till ZINGO

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Tänk som vi längtat och längtar efter regn.

Anonym
Såry, kunde inte låta bli :-)

Jo
Men Springsteenspelade väl inte redan klockan 10? ;-)

Anders sa...

L-3= ABBA
V-8= ARRiVIAL

Christer sa...

ABBA; ARRIVAL

Anonym sa...

ABBA arrival

Vonkis sa...

lasse
Ha

Anders hur blev Bad moon rising Zingo?

Anonym sa...

ABBA Revival

Anonym sa...

ABBA Arrival

Anonym sa...

ABBA ARRIVAL

Anonym sa...

Jä…la autocorrect

Kjell Sigbjørn sa...

ABBA
ARRIVAL

Anonym sa...

Personligen föredrar jag Mike Oldfields version.

Anna Wärn sa...

ABBA
Arkivalier

Jo sa...

Vonkis: Nej, med det varcett himla trixande för att få ihop barnvakt för tre kvällar, särskilt som vi inte har så många nästgårds, så vi fick greja med sånt också. Men vad gör man inte för att få se honom?

Anonym sa...

Den ena av Abbas två instrumentallåtar. Den andra heter Intermezzo nr. 2

Anonym sa...

V9 Dean? (Martin)

Anna Wärn sa...

Det ska vara Arrival stavningskontrollen tror att den ska bestämma

Anonym sa...

West Side STORY

Christer sa...

West side STORY

Anonym sa...

Story

Anonym sa...

Nr. 1 menar jag.

Anders sa...

VONKIS:
Vi tyckte att namnet var lite långt att ha på en hund när ska kalla in honom , så vi letade ett namn med Z i , efter som vår förra hund hette OZZY...så hittade vi den söta frukt drickan ZINGO...:)

Anna Wärn sa...

Westside STORY

Anonym sa...

Man blir ju lite nyfiken hur en ABBA låt som heter Arkivalier skulle låta ändå… 🤔

Anonym sa...

Gomorron från ett blåsigt Getingaryd… /Brittis

Anders sa...

L-11= STORY

Jos Pouwels sa...

Rörande fint...

Anonym sa...

Et

Christer sa...

ET

Anonym sa...

ET

Anders sa...

V-5= E.T phone home

Anna Wärn sa...

ET. Det här var lättare med stavningen än CCR

Jos Pouwels sa...

Härligt, idag kan vi själv alla svar...utom Sonja Aldén

Anonym sa...

På den tiden Eldeman gjorde krysset var det en 50/50 chans att Sonja Aldén gick in om man inte visste..

Vonkis sa...

Jo
Du ser vad barn ställer till det :-)

Anders
jag lärde mig för något år sedan att läsken skulle heta Ingo men när det var dags för lansering hade boxarens popularitet börjat dala så man lade till ett Z. Vet dock inte om det är sant eller om det är en faktoid.

Anonym 10:26
Ha ha ha

Brittis
Välkommen :-)

Anders sa...

V-16= NO
V-6= DOUBT

Jo sa...

No doubt

Anonym sa...

No doubt

Christer sa...

NO DOUBT

Kjell Sigbjørn sa...

NO DOUBT

lasse sa...

L 7. TRACEY

Anna Wärn sa...

Där hade jag hjärnsläpp

Vonkis sa...

lasse
Eller kanske Trance dance!?!

Anonym sa...

Tracks

Jo sa...

Track

Anonym sa...

Tracks

Christer sa...

TRACKS

Stina sa...

Tracks

Anonym sa...

Tracks

Jo sa...

Tracks ska det såklart vara! Som man lyssnade på det!

Kjell Sigbjørn sa...

TRACKS

Anonym sa...

Tracks

Anna Wärn sa...

Trackslistan

Anders sa...

Vonkis: det stämmer den lanserades som Ingo-läsk men som du skrev...gick affärena dåligt...
L-7= TRACKS

lasse sa...

Det blev TRACKS

Anonym sa...

TRACKS med Kaj Kindvall från Norrköping

Anders sa...

V-15= EBBE

Christer sa...

EBBE Jularbo

Anonym sa...

EBBE

Anonym sa...

Ebbe

Stina sa...

Kan det vara Ebbe Jularbo på dragspel?

lasse sa...

V 14 LARSSON

Anonym sa...

Tydligen var Ebbe smeknamn för Eberhardt

Vonkis sa...

Stina
Enligt de som kan var det Ebbe :-)

lasse sa...

V 13 NICKLE back

Christer sa...

NICOLE

Anonym sa...

Nicole

Anders sa...

V-13= NICOLE

Anonym sa...

Nicole

Kjell Sigbjørn sa...

NICOLE Hohloch

Anna Wärn sa...

Nicole

Anonym sa...

V14 Larsson

lasse sa...

L 10 ABC

Anonym sa...

Nein, Nicole SEIBERT heisst sie;(

Anders sa...

V-9= DEAN

Anonym sa...

Dean

Christer sa...

DEAN

Anonym sa...

Martini

Stina sa...

Dean

Anna Wärn sa...

Dean

Anonym sa...

Yes!

Kjell Sigbjørn sa...

Anonym:
Ja det stämmer, fast hon hette Hohloch före då hon vann Eurovison i 1982!

Anonym sa...

Anc

Anonym sa...

Anc

Stina sa...

ANC

Anonym sa...

ANC jag som hoppades på Anna Book, eller kanske inte

Anonym sa...

ANC

Anna Wärn sa...

ANC

Christer sa...

ANC

Anonym sa...

ANC

Anders sa...

L-10= ANC galan 1985

Anonym sa...

Tack alla för idag, önskar er en fortsatt trevlig helg:)

Christer sa...

LARSSON

Anna Wärn sa...

Larsson Hej och tack för mig. Ha en fortsatt trevlig helg.

Stina sa...

Larsson

Anders sa...

V-14 LARSSON
Tack för idag , sköt om er så hörs vi nästa helg.

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fin fortsättning på weekenden!

Anonym sa...

Vilken Larsson?

lasse sa...

Som barn hette jag Lars-Erik Larsson. Gissa om jag ofta fick frågan om det var jag som skrivit stycket ?

Lena sa...

Vilken Larsson och vad är det för verk?
Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg☀️😎

Christer sa...

Anonym 10:54 Lars-Eik Larsson hette kompositören

Jo sa...

Tack för idag! Nu är det ordning på torpet igen så nu är det kryss framöver. Sörs nästa vecka! :)

Jos Pouwels sa...

Tack för hjälpen! Ha en trevlig helg.
På söndag ska jag spela med mit band igen: Teachers on Tour. På youtube: Teachers on Tour wish you were here.
Jag sjunger, vit skjorta

Christer sa...

Lena: Verket heter FÖRKLÄDD GUD

Lena sa...

Tack Christer 👍

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Så roligt att se och höra dig!
Och så bra ni låter :-)

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.
Nu, mot Ystad!

Anonym sa...

Danke für die Auskunft, wusste ich nicht;) Wann hat sie denn geheiratet? Wünsche schönes Wochenende:)

Jos Pouwels sa...

Tack!