lördag, augusti 29, 2009

Melodikrysset vecka 35

Välkommen till KryssBloggen

Jaha ja, så var det lördag igen och dags för ett nytt Melodikryss. Nu hoppas jag på många melodifestivallåtar och inget med Per Gessle eller Tomas Ledin.

Ja, Markoolio och Linda Bengtzings Värsta schlagern. Att de inte fick ställa upp med den i finalen av 2007 års Melodifestival är inte annat än en skandal. Så det så.

Men käre värld, kan ju den här. Tänk tänk tänk
---------------
Ja, Den glade bagaren i San Remo vardet ju! Och han står ju framför en ugn. Så var det ja.
---------------

Aaaaah, orginalsignaturmelodin till orginal Expedition: Robinson. Vilka minnen.

Men vad bra musik han spelar idag Eldemannen! Älskar Gabriellas sång, sjunger med, eller försöker för tårarna sprutar. Och Helen Sjöholm, hon kan sjunga hon, har lärt henne allt hon kan, eller, hur var det nu?

Edvard Persson-låten klarade jag med hjälp av Aggie, hade ingen aning om att den heter Lite grann från ovan.

"Nu lyssna du på Lille-Babs", fast hon heter ju Lill-Babs och tack för lite mer nostalgi Eldemannen, Bert, det var tider det. Älskade Ängel, du är en maAn. Fast det djuriskt håriga bröstet är jag gärna utan.

Visst var det Stig Olin som skrev En gång jag seglar i hamn? Är han släkt med Lena? Frågorna hopar sig.

Käre, värld, eldbollar! Låter inte riktigt lika bra som på engelska, eller hur. Jerry Lee Lwis var det i alla fall som sjöng. Vrid och skrik låter för övrigt inte heller lika bra på svenska som på engelska.

Ja se du, de små grodorna, de har inte svansar de ser du.

Och om du är osäker ska jag berätta för dig att det ar Hans Folke "Hasse" Alfredsson som sjöng den fantastiska låten om Styrman Karlsson som satte foten i en potta.

Blir så förvirrad när det låter allt för dansbandigt, hjärna fryser till. Men det borde ju vara en eller ek.
-----------
Det ska vara ek fick jag veta. Tydligen heter låten Under ekars djupa grönska. Tack igen Aggie.
-----------

Gissar, ohört, att vågrätt ett ska vara Magnus.

Ha ha, vad jag kan! Och ett bidrag från 2007 års melodifestival dessutom, Magnus Ugglas Kung och fosterland som inte tog sig förbi Andra chansen.

LilleRille
Free Dawit Isaak

21 kommentarer:

Aggie sa...

Godmorgon..:) Började ju bra..:)

Aggie sa...

Lite grann från OVAN

Aggie sa...

Lill-Babs...)

Vonkis sa...

Aggie
Det började sannerligen bra, tack för hjälpen med v13, hade inte klarat den tror jag.

Aggie sa...

Det var så lite så..:)

Anonym sa...

Förresten var jag på Spången i förra veckan..:) Du vet där Edvard Persson spelade in Kalle på Spången..:)

Aggie sa...

Det var alltså jag som var på Spången..:)

Aggie sa...

EN gång jag SEGLAT i hamn

av Stig OLIN

Aggie sa...

Det är Lena Olins pappa

Aggie sa...

Jerry Lee Lewis kommer till Linköping bland annat..:)

Aggie sa...

Naturlitvis SEGLAR och inte seglaT

Aggie sa...

Svans..:)

Aggie sa...

Hans Alfredsson

Vonkis sa...

Aggie
Käre värld.

Aggie sa...

EK... Under ekars stilla grönska.. den sjöng ju Carli Tornehave en gång i tiden..:)

Aggie sa...

eller DJUPA grönska ska det nog vara

Vonkis sa...

Aggie
Hygglo :-)

Aggie sa...

Magnus Uggla....visst är han bra...))))

Vonkis sa...

Aggie
Fast han har varit bättre.

Aggie sa...

Tack för ännu en trevlig stund vonkis...:) Vi ses....Kram

Vonkis sa...

Aggie
Sannerligen