lördag, juni 02, 2012

Melodikrysset vecka 22 2012

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjliga kryssvänner! Jag hoppas att ni har haft det bra den gångna veckan. Min vecka började rätt bra, förkylningen försvann nästan helt. Men så kom fredagen och den svenska sommaren med blåst och regn och nu sitter jag här med tjock hals och hosta igen *mutter*.

Men men, nu är det ju lördag och snart dags att komma fram till Melodikryssets lösning i grupp.

Efter att ha beskådat dagens kryssplan har jag kommit fram till att det rätta svaret till vågrätt 3 borde vara P-B, initialerna för Py Bäckman så klart. Sedan skulle det sitta rätt fint med Elvis på vågrätt 5 också.

Ja just, det är ju direktsändning från Musik- och teatermuseet idag. Då är risken rätt stor att det blir väldigt lätt idag då...

Vi fick till alla rätt förra veckan igen men står lika vinstlösa som vanligt.

Nuuu kör vi!

Sångaren Bertil Boo Sjöng I vår lilla vrå med Brita Borg. Hittar den tyvärr inte på youtube.

Det var syskonen Lotta och Mikael Ramel som sjöng Dagen då visorna dör.

Ramelpärlan som spelades heter Tänk dig en strut med karameller och handlar alltså om karameller. Tyvärr verkar det vara svårt att hitta Ramels låtar på youtube, så ni får lita på det jag skriver.

Idolen som Ramel imiterade var Fats Waller, låten hettte On the bumpy road to love.

Wenche Myre sjöng Du passar inte in i bilden, så svaret som ska in på vågrätt 3 är W M.

I've Got a Lovely Bunch of Coconuts blev Far jag kan inte få upp min kokosnöt när Povel Ramel gjorde den med Martin Ljung.

Varje gång du tar av dig skorna
så medge att det känns skönt!
Det betyder att apan i dig har än en framgång rönt.
Uh! Fantastiskt!


Johanssons Boogie Woogie-vals börjar Från Harlem i New York till Tranås i Småland är faktiskt en ganska lång väg.

Konditori Förgätmigej (till Povel) framfördes av The Real Group, som för övrigt fick Karamelodiktstipendiet 2002 för... ett virtuost grupparbete där stämmor med raffinerad precision omfamnar och adlar kräset utvalda melodier och spännande nyskapelser med kick i texten.

Och sedan blev det Gula paviljongen.

Som följdes av ett smakprov från revyn På avigan.

Dagens sista låt handlade tydligen om Bladberg och det fabricerade njutningsmedlet ska vara cigarr.

Ja gillar Povel Ramel men det blev lite enformigt med bara Povelfrågor i dagens kryss tycker jag.

Nåväl. Nu är i vilket fall dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste krysset i grupp. Vi sörs om en vecka igen.


Facit i kortversion
V 5 Brita
V 8 Borg
L 2 Ramel
V 7 Karameller
L 3 Waller
V 3 W-M
L 4 Martin
L10 Far
V 6 Apa
V10 Från
V11 Real Group
L 9 Gula
V12 På
L 5 Bladberg
L 1 Cigarr

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Cyberforce Anonymous Mediafire
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

161 kommentarer:

Bildtroll sa...

God morgon, i dag blir det nog kul att kryssa i Stockholmsområdet, söndertuggat av trafikmeddelanden p.g.a. maratonloppet, fy f-n, nåja tur att man får svaren här.

Bettan sa...

Godmorgon från ett kyligt stockolm...bara 5 grader knappt här i sollentuna=)

Vonkis sa...

Bildtroll
Du får lyssna på webb-sändningen istället, och välja ena annan lokalstation än P4 Stockholm.

Vonkis sa...

Bettan
Den svenska sommaren har slagit till :-)

Olle B sa...

God morgon alla löjlisar!
Mulet och regn och 5-6 grader på Tynderö.

Janne sa...

Godmorgon från ett ännu soligt GBG

Janne sa...

I GBG är det HBTQ festival till och med söndag

Vonkis sa...

Olle B
Blir det någon flygning i helgen?

Janne
Både sol och regnbåge i GBG i helgen då.

Aggie sa...

Godmorgon från ett soligt men lite kyligt Skene..:) Kunde ändå sitta på altanen i shorts och äta frukost.::)

Anonym sa...

Godmorgon!
Tack för tips om webb-radio Jag valde Jönköping hoppas det är lugnt i trafiken där

Anonym sa...

Regn och kallt i Täby idag

Vonkis sa...

Aggie
Det låter härligt det.

ML
Var så god :-)
jag håller tummarna för en lugn trafiktimme i Jönköpingsområdet :-)

Aurora sa...

Godmorgon! Varför vaknar man tidigt när man har sovmorgon för en gångs skull..?

Trollet sa...

God morgon! Sitter i bilen på väg till Stockholm och hoppas detta ska funka :-) att både lösa och vara med här via mobilen .

bardolino sa...

Godmorgon från ett soligt Ljungby (än så länge)

Olle B sa...

Facit i kortversion
L 2 Robot
V 8 Synt
L 9 Nymf
L12 Framsäte
L 4 En dag är
V10 Flyger
L 7 Marie
V 6 Dum
L10 Fia
V11 Som
V 1 Durante
L 1 Danny
L11 Se
L 3 Neapel
V 5 Snubbar

Vonkis sa...

Direktsändning = risk för väldigt ltt kryss idag.

Masen sa...

God morgon från ett regnigt Dalarna med bara 6 +. Brrr.

Eilennah sa...

Håller hårt i hatten! God förmiddag från ett blåsigt och kallt Västerås!

Olle B sa...

Vonkis/
Ingen flygning denna helg.

Vonkis sa...

Aurora
Det är lagen om allt jäklighet som träder in såna gånger tror jag.

Trollet
Jag håller tummarna.

bardolino
:-)
Du får vara glad så länge det varar.

Olle B.
Ser stabilt ut

Trollet sa...

Idag kan det bli lite knepigare för mig, kan inte så mycket om Povel

Masen sa...

Hmmm. 100% Ramel-låtar. Inte min dag idag låter det som.

Bettan sa...

Aurora: för att lösa melodikrysset=))

Anonym sa...

Visst ja, Vonkis Jag hade tänkt vara där - glömde visst det

Vonkis sa...

Masen och Eliennah
Väderläget verkar vara nästan detsamma över hela landet idag.

Olle B
Typiskt, ang. flygningen alltså.

Vonkis sa...

Trollet och Masen
han borde ha haft 100% ESC-låtar förra lördagen tycker jag.

ML
Så kan det gå :-)

Lise-Lotte sa...

God fm! Soligt,blåsigt Mariestad som är seeen!

Bettan sa...

Som vanligt ingen vinst....nu kör vi=))

Aurora sa...

Snälla Bettan, Melodikrysset börjar ju inte förrän 10... tidigt = ½5. Jag har bestämt att det är för att hinna laga lyxfrukost. :)

Anonym sa...

Tycker jag med ESC tema hade varit kul
Eller Py Eller Elvis!!

Trollet sa...

Britta Borg

Masen sa...

Brita Borg

Lise-Lotte sa...

Britta Borg

Vonkis sa...

Lise-Lotte
Bättre sent än senare :-)

Bettan
det gör vi sannerligen

Lise-Lotte sa...

Brita=)

Olle B sa...

Masen/
Den kunde du ju.

Trollet sa...

Brita kanske det stavas

Aggie sa...

Brita Borg

Masen sa...

Olle B:
Ja, vi som inte kunde var först. :)

Birgitta LPA sa...

Godmorgon 20+ och vindstilla idag!
Lyssnar på webb radion Gävleborg..

Masen sa...

Ramel, så klart.

Lise-Lotte sa...

Syskonen Ramel????

Vonkis sa...

Birgitta LPA
God morgon.

Masen sa...

Mikael och Lotta, närmare bestämt.

Olle B sa...

Masen/
Inte din da i dag???

Trollet sa...

Barnen Ramel

Lise-Lotte sa...

Är det Mikael & Lotta de heter?

Vonkis sa...

Lise-Lotte
Japp, Mikael och Lotta.

Olle B sa...

V7/ KARAMELLER

Aurora sa...

godis godis

Masen sa...

Karameller?

Birgitta LPA sa...

Karameller...

Aggie sa...

Karameller

Lise-Lotte sa...

Eileenah: Jag läste på bla FB att ni får hem en mkt stor hockeyhjälte till Västerås i sommar: den store Lidas. Det är mäktigt=)

Olle B sa...

Bettan/
Sollentuna. Då får du hälsa till mina barnbarn Daniel o Matilda.

Eilennah sa...

Lise-Lotte:

Ja vi är så stolta! Det är superläckert att han väljer att komma hem igen. Stor idrottsman och de som känner honom säger att han är en stor man även utan för planen.

Aggie sa...

L 5 blir nog BLADBERG

Aggie sa...

Fats Waller

Masen sa...

Wenche Myre

Lise-Lotte sa...

W M Wenche Myrhe

Trollet sa...

G-M

Janne sa...

W M

Anonym sa...

Pinsamt... Idag kan jag ingenting

Anonym sa...

V5 W-M

Vonkis sa...

Aggie
Tack, kunde inte Fats W.

Trollet sa...

Superdrive av mig klart att det är wenche

Eilennah sa...

Är det bara jag som inte tycker det är så roligt i dag?

Aggie sa...

Är nog trots allt roligare med ett vanligt kryss....

Anders i Uppsala sa...

Martin & Far.

Janne sa...

Martin för?

Aurora sa...

Jag ÄLSKAR Povel Ramel-låtar, böcker... rubbet!

Masen sa...

Hur löd frågan?

Janne sa...

Jag menar FAR

Birgitta LPA sa...

FAR jag kan inte få upp min kokosnöt...

Aggie sa...

Martin och Far

Trollet sa...

Har svårt att komma överens med mobilen i dag... :-(

Vonkis sa...

eliennah
Det är lite lätt enkelspårigt kan vi väl säga...

Lise-Lotte sa...

Apa?

Olle B sa...

VÅGRÄTT
V3/ W-M
V5/ BRITA
V6/ APA
V7/ KARAMELLER
V8/ BORG
V10/
V11/
V12/

LODRÄTT
L1/ WALLER
L2/ RAMEL
L3/
L4/ MARTIN
L5/
L9/
L10/ FAR

Eilennah sa...

Vonkis:

;-))

Birgitta LPA sa...

Apan i dig... ta av dig skorna ..

Lise-Lotte sa...

Tack alla för Martin kom inte på vem det var=)

Aggie sa...

Ta av dig skorna.....En underbar låt..:)

Trollet sa...

Tror inte att jag fått in svaren på rätt plats alls idag. Känner mig helt lost

Lise-Lotte sa...

Eileenah: vi får nog ta vår kaffepaus i Västerås när vi åker till stugan i Kramfors för då kanske vi kan se honom=)))

Lise-Lotte sa...

Från

Masen sa...

Från

Masen sa...

Från Harlem i New York till Tranås i Småland är faktiskt en ganska lång väg

Eilennah sa...

Lise-Lotte:
Brukar se honom, och även frun, nere på stan under sommaren. De kom ju hem varje sommar.

Olle B sa...

Det är väl ingen som glömmer att SPARA.

Lise-Lotte sa...

Eileenah: häftigt=)

Olle B sa...

Vonkis/
När skall vår grupp träffas?

Bettan sa...

Men är dom dumma i huvudet...bryta för trafik info för att säga att bussarna har omlagda körvägar i stockholm idag...Som om vi inte vet det....det kunde dom väl sagt senare....

Masen sa...

Real Group

Lise-Lotte sa...

Real Group

bardolino sa...

real group

Eilennah sa...

Lise-lotte: Ja man blir lite Star-struck! ;-)

Masen sa...

Attans så bra de är.

Birgitta LPA sa...

The real group sjunger kapella..

Lise-Lotte sa...

Olle B: jag tänkte detsamma=)Men vi är ju inte 200 utan bara ett 20-tal men sköj har vi iaf=)

Vonkis sa...

Olle B
Jaa du, till sommaren i Ö-vik?

Eller i Norrköping under Kulturnattten, då Eldemannen kommer på besök med Melodikrysset?

Vonkis sa...

V12 KAN BLI PY!!!

Lise-Lotte sa...

Eileenah: =))))

Masen sa...

... eller Sandviken 16/6?

Eilennah sa...

Lise-lotte: Det gör ju inte heller direkt ONT att titta på honom! ;-))

Lise-Lotte sa...

V 12: PY jaaaaa=))

Olle B sa...

Lise-Lotte./
Vi brukar vara runt 20 varje lördag.
Men det är nog bra många om ALLA skulle vara här samtidigt.

Vonkis/
Ö-vik låter bra. det är ju bara 16 mil dit (för mig),

Lise-Lotte sa...

Eileenah:Nej det förstår jag! Gjorde inte ont att se Markus Näslund mfl i Ö-vik heller=)

Vonkis sa...

Lise-Lotte
:-D

Masen sa...

GULA paviljongen

Olle B sa...

L9/ GULA

Eilennah sa...

Lise-Lotte: :))

Lise-Lotte sa...

L9?... i den lilla paviljongen .....kan ej mer text=(

Masen sa...

Nu gäller det!

Vonkis sa...

Jäkla eldemannen...

Aggie sa...

GULA paviljongen

Vonkis sa...

Lies-Lotte
Gula Paviljongen.

Olle B sa...

PÅ avigan

Eilennah sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lise-Lotte sa...

Tack Olle B & Masen för GULA=)

Eilennah sa...

Känner mig VÄLDIGT okoncentrerad i dag....

Göran sa...

God morgon!

Sent inkommen då nätet inte ville umgås med mig direkt, men nu är vi överens igen.:)

Aggie sa...

På avigan

Masen sa...

Eilennah:
Ja,hockeyspelare kan kanske ha den effekten. :)

Anonym sa...

Om ni kommer till Övik så e jag me om jag inte arbetar:-) Skulle allt va roligt!//Victoria

Vonkis sa...

Göran
Som jag brukar säga, bättre sent än senare :-)

Vonkis sa...

Vi skulle kanske försöka få till en träff både i Ö-vik och i Norrköping?

Victoria
Vi får göra vårt bästa :-)

Eilennah sa...

Masen: *LOL*

Vonkis sa...

Nu missade jag sista frågan.

Lise-Lotte sa...

Anonym: ja Ö-vik är så vackert=))

Aggie sa...

BLADBERG och Cigarr

Göran sa...

Ja Vonkis, jag hann ju in innan ni gick ut.:)
Kan man få en kopp kaffe kanske?.:)

Anders i Uppsala sa...

Eilennah: Att Lidas "kommer hem" betyder väl bara att han flyttar hem, inte att han tänker spela i VIK? <=0

Vonkis sa...

Aggie
Mörsi båokåo.

Bettan sa...

Hmm OLLE L1 och L 3 byt plats=))

Lise-Lotte sa...

Olle B: L1= Cigarr Å L3:Waller

Eilennah sa...

Anders: Tyvärr så har du rätt! Han skulle behövas i VIK...

Trollet sa...

Olle B tror du mixat ihop L1 och L3 :-)

Aggie sa...

Tack för idag alla. Nu ut i solen..:)...KRAM

Eilennah sa...

Tänk att vi (läs jag) fick ihop det! Tack för skratt, hjälp och sällskap! Ut i blåsten!..

Olle B sa...

Melodikrysset V22 2012

VÅGRÄTT
V3/ W-M
V5/ BRITA
V6/ APA
V7/ KARAMELLER
V8/ BORG
V10/ FRÅN
V11/ REAL-GROUP
V12/ PÅ

LODRÄTT
L1/ CIGARR
L2/ RAMEL
L3/ WALLER
L4/ MARTIN
L5/ BLADBERG
L9/ GULA
L10/ FAR


16 st löjlisar har jag sett idag.
(21 förra veckan)

Lise-Lotte sa...

Vonki: L5: efternamn L1: Fabricerat njutningsmedel=)

Aurora sa...

Nästa vecka är det inte live, hoppas det blir svårare då. Han kan nog om han anstränger sig, Eldeman.

Bettan sa...

Aggie vi har bara 4 grader varmt i stockholm...

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa. Vi sörs om en vecka igen, hoppas att det blir ett roligare och lite mer omväxlande kryss då.

Olle B sa...

Slarvigt av mig.

Vonkis sa...

Aurora
Jag hoppas verkligen att Eldemannen anstränger sig nästa lördag.

Trollet sa...

Tack för idag! Hade inte klarat detta utan er :-) Vi sökes nästa vecka, ta hand om er så länge!

Masen sa...

Då var krysset ivägskickat ut i cyberrymden dit där ingen kan hitta det så man slipper pris igen.

Janne sa...

Tack för idag nu blir det att gå ut i ett fotfarande soligt GBG

Anonym sa...

Tack för all hjälp alla "Vonkis" vänner !

Masen sa...

Kunde visst mer om Ramel än jag trodde. :)
Tack för idag! Sörs nästa vecka!
Nu väntar vedhögen. Puh!

Antarimaru sa...

Tack för idag! Kunde ingenting själv, nästan...

Olle B sa...

Tror jag sitter kvar inne idag.
Eldar i kaminen och kurar.
Tack för idag vi sörs

/Vonkis krya på dig.

Lise-Lotte sa...

Tack Olle=! Tack alla för en trevlig lördag & tack Vonki för värdinneskapet=) Nu ska jag ut å städa altanen då vi ska fira vår pappa Bosses 70-årsdag som egentligen är 5/6 men då är han å mamma på väg upp till det underbara Kramfors där de blir kvar till september=) Ha en bra helg! Kram!

Vonkis sa...

Antarimaru
Då är det bra att lösa krysset i grupp. Alltid är det någon som kan det rätta svaret :-)

Olle B sa...

Vonkis/
Försökte rader den felaktiga raden.
Men blogger har ju låst storleken på rutan så jag kommer inte åt bekräftaknappen. ?!?! :(

Vonkis sa...

Olle B
Jag kan ta bort den.

Olle B sa...

Vonkis/
Tack gör det
Lika bra att det inte finns några felaktigheter.

Vonkis sa...

Klartt och betart