lördag, juni 09, 2012

Melodikrysset vecka 23 2012

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar! Ja, god morgon ni andra också :-)

Felstavningarna i dagens krysslösning kommer nog vara fler än vanligt. Jag sitter nämligen vid min pyttelilla resedator idag eftersom min vanliga dator kraschade igår. Inte alls roligt.

Annars är det rätt bra, det är bara fyra arbetsdagar kvar till semestern!

Alla rätt i förra veckans PovelKryss men det blev varken bricka eller Lingonben för min del.

Eldemannen inleder dagens kryss med en av sina kryssfavpriter. Helen Sjöholm och Tommy Körberg som sjöng Nu mår jag så mycket bättre, ackompanjerade av BAO.

Var inte Ingmar Nordströms The Elephant song med för bara någon vecka sedan? I vilket fall ska vi skriva in elefant på vågrätt åtta.

Kul att Eldemannen inte spelade When I held ya, den har blivit rätt sönderspelade i radion som det är redan. Adeles Make you feel my love sjöngs av Moa Lignell.

Refrängen till Beatles Yellow submarine börjar
we all live in a yellow submarine.

Förra gången som Eurovision Song Contest avgjordes i Sverige var 2000. Då tävlade Roger Pontare för Sverige med Vindarna viskar mitt namn.

Och där fick vi höra Adele själv sjunga, Rolling in the deep.

Innan pausen blev det en allsångsklassiker, Stig Ollns Liten blir stor/En gång jag seglar i hamn.

Åh, nej. Klassikt. Och Opera till på köpet. Jag känner igen melodin men det blev till att ta hjälp av medkryssarna för att få veta att det var triumfmarchen från Aida av Verdi som spelades. Att Aida utspelar sig i Egypten kunde jag i alla fall.

Beatrice sjöngs av Sofia Källgren.

Min absoluta version av Jazzgossen är när Mange från Mammas nya kille sjunger, även om Karl Gerhard inte sjunger så illa han heller.

John Denver sjöng Country road.

Anade att det var EMD som Eldemannen var ute efter till lodrätt 12. De var med i Melodifestivalen 2009 och tävlade då med Baby goodbye.

Jag hade aldrig gissat att Uno Svenningssons Under ytan skulle bli Alla pinnan på finska.

Så var dagens kryss löst och inklickat. Tack för idag alla som var med. Vi sörs om en vecka, då befinner jag mig lite längre norrut. Men nu blir det till att lyssna på Pop och politik.

Facit i Kortversion
L 1 Körberg
V 8 Elefant
L 2 Lignell
V10 Gul
L13 We
V 5 Roger
L 7 Adele
V 9 En
L15 I
L 4 Egypten
V14 Verdi
V 1 Källgren
L 3 Gerhard
V11 Denver
L12 EMD
L 6 Ytan

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Cyberforce Anonymous Mediafire
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

171 kommentarer:

Aurora sa...

Godmorgon! Min ännu fungerande burk är riggad, nu ska jag fylla på energitanken inför dagens förhoppningsvis avancerade Melodikryss.

Vonkis sa...

Aurora
Skatta dig lycklig över att burken fungerar och fixa med en back-up om du inte redan sparat sånt du vill ha kvar på flera enheter...

Birgitta LPA sa...

Godmorgon uppkopplad på webbradion Gävleborg...

bardolino sa...

Godmorgon,
Vinst idag kanske?

Nej, det blir nog som vanligt...

Janne sa...

Godmorgon från ett halvklart och cirka 16-17 gradigt GBG

Eilennah sa...

Godmorgon!

Olle B sa...

God morgon alla löjlisar!
Klarblå himmel och 16 grader på Tynderö.

Vonkis sa...

Birgitta LPA
Då får vi hoppas att trafiken i Gävleborg håller sig i schack under krysset :-)

bardolino
Jag hyser inga större förhoppningar om någon vinnare här idag heller.

Janne
Vi hade Göteborgsväder här igårkväll. Regnet vräkte ner. Men tyvärr blev det ingen åska.

Vonkis sa...

Eliennah
Godmorgon :-)

Olle B
Blommar syrenerna där uppe än?

Janne sa...

Idag blir det kulturfest i närheten som jag tänker besöka med bland annat Lars-Eric och Johan Frendberg som spelar och sjunger och är mycket bra

Aggie sa...

Godmorgon.

Olle B sa...

Inga syrener ännu.

Bettan sa...

Godmorgon!! Från huvudstaden rapporteras det regn och runt ca 10 grader....så det blir väl säkert ett bra städ väder antar jag=))
Imorgon ska jag iväg med dottern, hennes pojkvän och min ena syrra och kolla på handolls kval för herrar....

Aggie sa...

Ojoj....mina syrener har snart blommat färdigt...:(

Anonym sa...

Godmorgon från ett regnigt Täby. Igår underbart sommarväder för alla studenter Hela Stockholm luktar öl

Vonkis sa...

Janne
Låter (!) inte helt fel. Jag håller tummarna att ni får ett bra kulturväder.

Anonym sa...

god morgon här är en pensionär i Malmö -Britt som skall försöka hänga med

Frida sa...

Morrn morrn från ett regnigt och grått Göteborg. Men solsken i sinnet! =)

Vonkis sa...

Aggie
God morgon!
Här är de också snart färdigblommade.

Olle B
Bra dä, det betyder att jag får en andra syrenblomning när jag kommer upp!

Bettan
Verkar även vara ett bra maratonväder :-)
Handbollskval! Vilka spelar?

ML
Från London till Paris :-D

Aggie sa...

Välkommen Britt.::)

Anonym sa...

Hej Britt Kul!

Olle B sa...

V22:s rätta lösning enligt löjlisarna.
Saxat ur Vonkis Blogg.

Facit i kortversion
V 5 Brita
V 8 Borg
L 2 Ramel
V 7 Karameller
L 3 Waller
V 3 W-M
L 4 Martin
L10 Far
V 6 Apa
V10 Från
V11 Real Group
L 9 Gula
V12 På
L 5 Bladberg
L 1 Cigarr

Vonkis sa...

frikon
Kanske bästa platsen att ha solsken på :-)

Roger sa...

Godmorgon på er alla! Idag kör vi så det ryker!!

Antarimaru sa...

God morgon från Täby! Mulet och laddat!

Vonkis sa...

Britt
Välkommen till vår härliga grupp!

Anonym sa...

Vonkis Japp så är det

Vonkis sa...

Roger
Eller så att det stänker, hos de som har regn :-)

Antarimaru
Bra dä :-)

Bettan sa...

handbolls kval för herrarna sverige - Montenegro

Vonkis sa...

Bettan
Heja från mig med :-)

Vonkis sa...

Bollebygd!

Eilennah sa...

Hurra! Inget i dag heller!! Eller? ;-)

Masen sa...

God morgon från ett soligt Dalarna.

Bettan sa...

Ingen vinst

Vonkis sa...

Eliennah
Inget för mig i alla fall...

Masen
Blir det en tur efter krysset?

Eilennah sa...

Tommy Körberg kanske?

Aurora sa...

Ah - bra början - en klar favorit! Heja Kristina Lugn!

Birgitta LPA sa...

Tommy KÖrberg

Aggie sa...

Ingen vinst men vad gör det?..:)

Eilennah sa...

Undrar om Eldermannen led förra veckan när han inte fick BAO ngnstans...

Antarimaru sa...

Japp, Tommy Körberg

Masen sa...

Låter lite Körberg.

Vonkis:
Håller vädret i sig blir det en runda på 25 mil hade jag tänkt.

Birgitta LPA sa...

Vonkis mellan S-hamn -Gävle blir det alltid trafikproblem..

Anonym sa...

tack alla för välkomnandet

Vonkis sa...

Masen
Oj. Det var ingen liten runda det inte.

Pretty_good sa...

God förmiddag från ett regnigt Kilsbergen ヅ

Masen sa...

Elefant

Anonym sa...

Vad kul med ett vanligt kryss igen Inga teman

Janne sa...

7 beppe och9 Py kanske?

Vonkis sa...

Birgitta LPA
Blir det för många avbrott får du byta, det bruka vara rätt lugnt hos SR Västernorrland så här dags.

Anonym sa...

Japp elefant

Masen sa...

Vonkis:
De som kör/åker Winge tycker oftast att det är en kortsväng.

Masen sa...

Moa Lignell

Anonym sa...

Bra där Masen

Eilennah sa...

Tack Masen!

Maud sa...

Kumla hänger med på ett hörn även denna lördag. Gó morron!

Aurora sa...

Tack Masen! Jag håller mej borta från allt i Idol-väg. Medvetet.

Aggie sa...

Hmmm

Masen sa...

Gul
We

Maud sa...

Gul
we

Aggie sa...

V 14 kan i alla fall bli ELVIS..::)

Ina sa...

Godmorgon från ett blött NORR,just nu uppehåll 42mm hitills i juni

Bettan sa...

Ååå Beatles

Olle B sa...

Masen/
Idag är du riktigt på.

Anonym sa...

Gul
we ..... all live in a yellow submarine/ Gockieva

Maud sa...

Lätt!! =)

Masen sa...

Roger Pontare

Birgitta LPA sa...

Roger Pontare...

Bettan sa...

-----SPARA-----

Aggie sa...

Där sprack Elvis..:(

Olle B sa...

Bra där Bettan

Masen sa...

Olle B:
Har haft specialkost hela veckan.

Eilennah sa...

Eller som Kattis A kallar honom: Ponter Rogare!!
;-))

Anonym sa...

Roger pontare

Aggie sa...

Usch....Roger Pontare är INTE min favvo precis...

Olle B sa...

Masen/
Du får nog ta det lungt på hojen idag då.

Masen sa...

Duffy

Eilennah sa...

Adele!!

Masen sa...

Olle B:
Kanske jag kan kryssa fram på den å.

Olle B sa...

Masen/ :)

Eilennah sa...

http://www.metrolyrics.com/rolling-in-the-deep-lyrics-adele.html

Masen sa...

Ja, så klart det var Adele. Där sprack sviten. :)

Eilennah sa...

"Liten seger-dans" ;-))

Masen sa...

Eilennah:
:))

Björn sa...

Godmorgon från ett soligt Varberg med 17 grader. Lite sen igång men idag ska jag vara med!

Masen sa...

En gång jag seglar i hamn

Janne sa...

En gång jag seglar i

Anonym sa...

en gång jag seglar i

Olle B sa...

Melodikrysset V22 2012
HALVTID
VÅGRÄTT
V1/
V5/ ROGER
V6/
V8/ ELEFANT
V9/ EN
V10/ GUL
V11/
V14/

LODRÄTT
L1/ KÖRBERG
L2/ LIGNELL
L3/
L4/
L7/ ADELE
L12/
L13/ WE
L15/ I

Antarimaru sa...

Kom ihåg att spara...

Anonym sa...

En
I

Ina sa...

Glömde, tack för hjälpen

Birgitta LPA sa...

Masen .jag hinner aldrig före dig klart det var en gång jag seglar i hamn...

Anonym sa...

Suck.

Anonym sa...

Kul bild
La du in den nyss?
Var i Täby finns du?
Jag är i Visinge/Vallatorp

Vonkis sa...

Hmmm, det går inte lika fort att skriva på den här pyttedator, så jag kan inte vara så aktiv här bland komme ntarera idag :-(

Anonym sa...

Vad är det för suck från anonym?
Att vi fick vänta på nyheterna ??

Antarimaru sa...

Egypten och Verdi

Eilennah sa...

Triumf marschen ur Aida?? Land? Kompositör?

Anonym sa...

triumpmarchen av VERDI

Masen sa...

Verdi har komponerat men landet sitter längre in.

Anonym sa...

Du sköter dig jättebra!! Som vanligt

Eilennah sa...

Bugar åt Antarimaru's håll! Tack!

Masen sa...

Sofia Källgren

Aggie sa...

Verdi Egypten

Olle B sa...

Melodikrysset V22 2012

VÅGRÄTT
V1/ KELLGREN
V5/ ROGER
V6/
V8/ ELEFANT
V9/ EN
V10/ GUL
V11/
V14/ VERDI

LODRÄTT
L1/ KÖRBERG
L2/ LIGNELL
L3/
L4/ EGYPTEN
L7/ ADELE
L12/
L13/ WE
L15/ I

Gockieva sa...

Källgren

Masen sa...

EMD på L 12?

Anonym sa...

Heja Masen

Bettan sa...

Ingen dum idé Masen=)) skriver det....

Olle B sa...

V1/ KÄLLGREN
Sorry för felstavningen

Anonym sa...

Vonkis
L13 We all live in a yellow..

Capitolium sa...

En av Eldemannens favoriter... Men inte min.

Anonym sa...

KanskeSofia Källgren på V1

Björn sa...

Gerhard

Janne sa...

Gerhard

Masen sa...

Karl Gerhard

Maud sa...

Gerhard. De e musik de.

Gockieva sa...

Gerhard. .... undrar just om det blir Daniel på v11

Eilennah sa...

Min lite lätt bigotta farfar sjöng alltid den här när han såg en viss typ av män... Älskade honom iaf...;-))

Anonym sa...

Ugglas version är bättre tycker jag

Anonym sa...

Gissar att det blir blixtar och dunder på v11:-)

Janne sa...

Gerhard och Källgren har stor GBG anknytning så dom har man set live.

Antarimaru sa...

denver

Anonym sa...

V11 Denver

Eilennah sa...

Denver

Maud sa...

Denver =)

Björn sa...

John Denver

Anonym sa...

Tusan

Anonym sa...

Denver

Masen sa...

Aha! Fick för mig att detta skulle in på v 6. Fick lite myror i huvudet där. :)

Aggie sa...

John Denver

Gockieva sa...

Emd

Björn sa...

emd

Masen sa...

Som sagt... :)

Eilennah sa...

Masen ;-))

Bettan sa...

Grattis Masen!!!

Anonym sa...

Masen Jajamensan den sattedu tidigt
Vad blir V6 då?

Bettan sa...

kan bli ytan på V 6

Antarimaru sa...

Kan V6 bli Uno Sveningssons låt? Då blir min fru glad här.

Anonym sa...

Under ytan med Uno Sveningsson kanske?

Masen sa...

Man bugar. :)
Nästa blir svårare. Jag undviker 6.

Anonym sa...

YTAN

Eilennah sa...

Masen!! asg

Olle B sa...

V1/ KÄLLGREN
V5/ ROGER
V6/ YTAN
V8/ ELEFANT
V9/ EN
V10/ GUL
V11/ DENVER
V14/ VERDI

LODRÄTT
L1/ KÖRBERG
L2/ LIGNELL
L3/ GERHARD
L4/ EGYPTEN
L7/ ADELE
L12/ E-M-D
L13/ WE
L15/ I


20 st löjlisar har jag sett idag.
(16 förra veckan)

Masen sa...

Alla pinnan! :)

Björn sa...

Bra Bettan!

Gockieva sa...

Bra Bettan!

Capitolium sa...

Bra Bettan!

Antarimaru sa...

Yes! Tack för idag. Ha en fortsatt trevlig helg!

Aggie sa...

Usch så mycket dålig musik idag..:(..Hoppas det blir bättre nästa vecka och då menar jag Elvis-låtar..:)

Eilennah sa...

Ut i vädret! Ha en bra vecka!

Bettan sa...

Japp rätt...Tack för idag...nästa vecka är jag ínte med för då är det jobb helg igen....sörs om 2 veckor=))

Aggie sa...

Tack för idag alla. Ha en underbar vecka....KRAM..:)

Olle B sa...

Vonkis/
Blir det ut på stan och köpa ny dator nu?

Aurora sa...

Det lät först som "Alla finnar"... det hade Tage eller Povel kunnat göra något av!

Janne sa...

Tack för idag och all hjälp.

Masen sa...

Tack för idag! Vädret ser ut att hålla i sig så nu är det dags att grensla järnhästen och rida ut mot skymningen.

Anonym sa...

Tack och hej!

Björn sa...

Tack för er medverkan!

Roger sa...

Upplevde något nytt idag, fick besök under första halvan av krysset, blev en något splittrad upplevevelse krysset idag men nu sitter det! ;-)

Olle B sa...

Tack och hej för idag.
Nästa helg blir det flyg för hela slanten. (Om vädret vill)

Björn sa...

ML: Vad du är lik Shania Twain...

Vonkis sa...

Olle B
Tyvärr inte. Har inte råd med sånt efter att ha varit sjukskriven :-( Jag får stå ut med den här pyttedatorn ett tag till. Men nästa vecka, när jag är hos päronen, kan jag kryssa vid en större dator i alla fall.

Roger
Orutinerat av besöket :-)

Vonkis sa...

Olle B
Tyvärr inte. Har inte råd med sånt efter att ha varit sjukskriven :-( Jag får stå ut med den här pyttedatorn ett tag till. Men nästa vecka, när jag är hos päronen, kan jag kryssa vid en större dator i alla fall.

Roger
Orutinerat av besöket :-)

Anonym sa...

Eller hur?? Gammal bild...

Vonkis sa...

Tack för idag alla. Jag hade inte kunnat Verdi utan er idag.

Vi sörs om en vecka igen.

Anonym sa...

Vonkis Du ska väl inte ända upp till Sandviken?
Vad är historien med detta sörs?

Vonkis sa...

ML
Ska upp till Ö-vik.

Det var någon som undrade vilken hejdå-hälsning vi skulle ha. Det blir ju lite fel att skriva att vi hörs eftersom vi inte pratar med varandra. Så det blev en blandning mellan hörs och skrivs -> sörs :-)

Data-Guran sa...

Testar för nästa vecka

Anonym sa...

Aha fyndigt
Tack då vet jag
Ha en skön vecka