lördag, november 07, 2015

Melodikrysset vecka 45 2015

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar!

Idag blev det lite sovmorgon, så frukosten får delas upp i två, lite nu och lite efter krysset. Så det så.

Men åh, vi börjar krysset med lite Kikki Danielsson (om du har twitter hoppas jag att du följer henne där). Tycker det är roligt att hon äntligen har släppt en countryskiva. Kikki heter egentligen Ann-Kristin i förnamn, så vi skriver in AK på vågrätt 11.

Jag känner serien som Krutgubbar men i original heter den Dad's army.

Det är Mike Oldfield som skrivit Moonlight shadow, Maggie Reilly sjöng.

Glenmark, Eriksson, Strömstedt brukas förkortas GES, och det var ju om att gräva guld i USA de sjöng.

Det var Mia Skäringer som sjöng Nocturne (Sov på min arm).

Filmmusik från Edvard Persson, Vi klarar oss nog ändå.

Vinnaren av Melodifestivalen 2009, La Voix med Malena Ernman. Hon har gjort en mer avskalad version som jag verkligen gillar av La Voix också.

Gissar att visan handlar om mor.

Och så lite sång av Darin på det.

En färgglad byggnad, ja, det kan en väl säga att Den gula paviljongen är, om vi får gå in i.

Tone Norum och Tommy Nilsson Black med Allt som jag känner. Nostalgin...

Ja, en skulle nog säga att Somliga går med trasiga skor handlar om skor.

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag, jag hoppas verkligen att jag kan få en ny dator så jag kan vara med mer i kommentarsfältet, tycker det är roligare då.

Ta hand om er så sörs vi om en vecka igen.

Facit i kortversion
V11 AK
V 1 Danielsson
L 1 Dads army
V14 Mike
L 5 Oldfield
L12 GES
V13 Guld
V 9 Mia
L 4 Skäringer
V 7 Ändå
L 3 Ernman
V 8 Mor
V 6 Darin
V10 In
L 2 Norum
V15 Skor


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

77 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon - God Morgon :) från er regnigt fast snöfritt novemberlördag i Norge :)

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett mulet, tolvgradigt Kungsladugård i Göteborg. Idag hoppas vi på Py två gånger!

Aurora
Det har gått tre veckor sedan Py så det bör vara goda chanser idag!

Vonkis
Jag antar att det var mycket firande i Norrköping för SM-guldet.

T
Hoppas att du är med idag och att frugan är i form!

Janne sa...

God morgon från ett grått GBG.

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Idag har jag tagit sovmorgon jag med.
Riktigt stugsittarväder idag. Dimma och nästan regn +6 grader.
Får väl se om det blir bättre, en vandring in till "stan" var ju tänkt.

Unknown sa...

Morsning, från ett regntungt o grått Dalarna, men vädret bidrar ju till att det är tillåtet att sitta inne och kura å lösa melodikrysset med alla kryssvänner.

lasse sa...

En sen godmorgon hälsning kommer det här ifrån Gävle.
Nu blir det förberedelser, sörs snart igen !

Bettan sa...

Godmorgon, Bettan är på plats=)

Aurora sa...

Godmorgon!
TVÅ frukostar är inte fel, Vonkis. Jag är glad att det äntligen är riktig morgon efter ytterligare en natt av horisontalhosta = slumra halvsittandes i soffan.
Peter - glädjande att det finns obotliga optimister. :)

Unknown sa...

God morgon... Skönt att se Vonkis och alla andra på plats. Händer lite mycket nu, som vi lämnar därhän o hoppas vår favoritsida och favoritprogram funkar hela timmen!

Olle B sa...

Här kommer lösningen från förra veckan.
Saxat ur Vonkis MX-blogg.

Facit i kortversion
L11 Ungar
V16 Björkar
L13 Per
L12 Öppna
L 1 Molly
L 5 Sandén
V 3 Frösöblomster
L 2 Öster
V 8 Lee
L 6 Brännö
V 7 San
V 9 Danny
V14 I
V10 Bilen
L 4 Rossini
L15 Aj

Vonkis sa...

Datorn segar fortfarande, ska förhoppningsvis få en ny från jobbet, så jag kan tyvärr inte hälsa er personligen men det är kul att se er alla här igen :-)

Ang. firandet under veckan så har jag firat att Ångermanland vann TV-pucken, inget annat :-)

Masen sa...

God morgon från ett regnigt Dalarna.

Olle B sa...

Masen/
Inget väder för MC:n idag?

Jo sa...

Morrn, morrn lite sent. Mulet Borås och ensam med 2-åringen idag så det kan bli lite si och så med kryssade... :)

Masen sa...

Ann-Kristin Danielsson

Jo sa...

Säga vad man vill om Kicki och hennes löpsedlar, men jag gillar verkligen hennes röst. Det har man liksom glömt bort i allt annat ståhej de senaste 20 åren...

Masen sa...

Olle:
Alla väder är väl egentligen hojväder, men måste jag inte iväg sitter jag nog hellre i soffan om det regnar.

Unknown sa...

Det var ett väldans drag på Tyska torget, vi var 22 000 där och firade. ;)

Masen sa...

Dad's army

Masen sa...

Mike Oldfield

Jo sa...

Mike Oldfield

Petra sa...

Mike Oldfield

Kjell Sigbjørn sa...

MIKE OLDFIELD

Ina sa...

God morgon från ett isigt Norrbotten Glöm inte att det är "Kladdkakans dag" idag Lycka till

Masen sa...

R-E-M
Guld

Masen sa...

G-E-S så klart, sorry

Olle B sa...

Borde vara G-E-S

Petra sa...

GES Guld

Aurora sa...

Det hade räckt med 2 takter - kan de inte korta av Hr Palm?

Unknown sa...

Tänk att Palmen återuppstod igen, härligt!

Hellen sa...

L12: G-E-S, V13: Guld

Olle B sa...

Lennart Palm en outsinlig källa. ;-)

Janne sa...

Palm skall jag lyssna på live när han spelar och snackar om gbg;s historia på onsdag

Unknown sa...

Mia Skäringer

Petra sa...

Mia Skäringer

Olle B sa...

Tack!
Kunde inte placera rösten.

lasse sa...

Tack för det !

Masen sa...

Inte min bag.

Janne sa...

ingen större vocalist

Aurora sa...

Hon sjunger bättre än hon agerar på scen/framför kameran. Tyvärr inte på värmländska, dock.

Masen sa...

Ändå

Olle B sa...

Melodikrysset V45, 7 november 2015
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ DANIELSSON
V6/
V7/ ÄNDÅ
V8/
V9/ MIA
V10/
V11/ AK
V13/ GULD
V14/ MIKE
V15/

LODRÄTT
L1/ DADS-ARMY
L2/
L3/
L4/ SKÄRINGER
L5/ OLDFIELD
L12/ G-E-S

Masen sa...

Ernman

Unknown sa...

Malena Ernman

Petra sa...

Ehrman osäker på stavningen

Aurora sa...

Gammal humörhöjare: https://www.youtube.com/watch?v=z_ZS9s-3iFg

Janne sa...

Du är på hugget idag Masen jag tycker det är svårt.

Kjell Sigbjørn sa...

Malena ERNMAN

Masen sa...

Mor?

Unknown sa...

Kan väl bara va mor...

Olle B sa...

Har ni inte sparat tidigare så är det hög tid.

Masen sa...

Darin

Unknown sa...

Darin

Masen sa...

Janne:
Ja, Mia Skäringer hade jag nog inte kommit på själv.

Vonkis sa...

Hoppas verkligen jag får en ny dator snart, det är inte kul att inte kunna vara så aktiv här bland kommentarerna...

Olle B sa...

V8/
https://www.musixmatch.com/de/songtext/G%C3%B6ingeflickorna/K%C3%A4ra-mor#

Jo sa...

Darin. Som är så himla mycket bättre när han sjunger på svenska! 😊

Masen sa...

Uppfattade nog inte riktigt frågan. Kan de ha menat IN som "in i den gula paviljongen"?

Olle B sa...

Vill Ni gå med oss in
i Den Gula Paviljongen
där guden Amor själv
sedan länge sitter fången ?
Vi slå, om blott Ni vill,
en liten kille-kille-kill,
en liten kärleksdrill.
Nåja kyss till.

Masen sa...

Norum

Bettan sa...

Norum

Petra sa...

Tone NORUM

Olle B sa...

V10/ IN

Masen sa...

Skor

Olle B sa...

Melodikrysset V45, 7 november 2015

VÅGRÄTT
V1/ DANIELSSON
V6/ DARIN
V7/ ÄNDÅ
V8/ MOR
V9/ MIA
V10/ IN
V11/ AK
V13/ GULD
V14/ MIKE
V15/ SKOR

LODRÄTT
L1/ DADS-ARMY
L2/ NORUM
L3/ ERNMAN
L4/ SKÄRINGER
L5/ OLDFIELD
L12/ G-E-S

Unknown sa...

Skor

Unknown sa...

Skor förståss

Bettan sa...

Tack för idag, sörs om en vecka =)

Masen sa...

Jahaja.... Inklickat och klart!
Tack för idag!
Sörs!

Unknown sa...

Det var svårt idag. Tack för all hjälp kryssarvänner så sörs vi nästa lördag!

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs nog nästa lördag igen.

Kjell Sigbjørn sa...

Jadå var det innskickat och klart
TREVLIG HELG :)

lasse sa...

Inskickat och klart ! Sörs om en vecka förhoppningsvis !
Sköt om Er allihop !

Aurora sa...

Det var det, det. Kryper ihop med täcket igen ett par timmar, V75 är sent idag.
Lycka till med att hitta en bra dator, Vonkis - många prissänkningar i omgivningen så här års.

Jo sa...

Tack för idag!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop, vi sörs om en vecka igen, förhoppningsvis från en piggare dator för min del.

Janne sa...

Tack för idag och all hjälp jag tyckte det var svårt vi sörs nästa kryss nu skall jag skalla räkor och göra mackor med räkor ägg majonnäs och rostat bröd som jag skall njuta av i em.