lördag, augusti 20, 2016

Melodikrysset vecka 33 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar! God morgon olöjlisar!

Lördag igen och idag får vi lösa melodikrysset som nybakade silvermedaljörer i fotboll. Tio medaljer har lilla Sverige tagit i detta OS, rätt fantastiskt egentligen. Speciellt med tanke på att det inte gått så bra för de medaljhopp vi hade i på friidrottsarenan. Men men, nu ska vi inte fastna i OS. Vi ska ju lösa Melodikrysset i grupp och hålla tummarna för att vi får skriva in Py i kryssplanen.

Ja just ja, Kikki Danielsson har ju släppt en skiva för ett tag sedan. Kul att höra henne sjunga country igen. Det var Hard country vi fick höra idag.

Vem kan segla förutan vind?
Vem kan ro utan åror?
Vem kan skiljas från vännen sin
Utan att fälla tårar?


Nej, han var väl ingen mästerlig sångare den där Evert Taube men skriva låtar kunde han minsann.

Det där lät som Regntunga skyar som Alice Babs brukade sjunga, om än i en någon annan version.

Water under the bridge med fantastiska Adele, som jag fortfarande inte blivit kompis med...

Wallander, en av många kriminalare på svensk TV.

Titta in i min lilla kajuta av Jules Sylvain.

Första gången jag hörde Help var det inte The Beatles utan Bananarama som sjöng den i en riktigt ljuvlig video.

Visan heter Nig och kuta runt.

Inser att det var ett tag sedan jag hörde Om d lämnade mig nu med Miss Li och Lars Winnerbäck, och det var nog bra. Den spelades sönder ett tag så jag hade glömt att den är rätt bra.

Oh, en gång jag seglar i hamn
en gång är du i min famn
en gång berättas min vän
sagan om dem
som kommer igen.


I år tävlade Norge med bidraget Icebreaker i ESC. Det gick så där, landet missade finalen. Kan förstå det, tror de flesta blev lite förvirrade när de hörde låten som lät som minst två olika låtar i en.

Gissar att Marlene Dietrich spelade på en fogsvans, som väl oftast används till att såga i trä med.

Och då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Snabbgenomgången
V12 Danielsson
L11 Ro
L 9 Evert
V15 Regntunga skyar
V 8 Adele
L 1 Wallander
V 7 Kajuta
L 4 Beatles
L13 Nig
L 5 Kuta
V11 Runt
V 6 Lars
V 1 Winnerbäck
V10 Li
L 3 En
L 2 Norge
L14 Såga


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

87 kommentarer:

Vonkis sa...

Såg den här och tänkte på er i den här gruppen!

Jag ringde min flickvän på ett ishotell.
Hon blev fru sen

Unknown sa...

Morsning Vonkis och alla kryssvänner, nu kör vi så det ryker, kanske att Py får vara med i dagens kryss. Här har vi 15 grader, fortfarande på plussidan i alla fall.
Bra historia där Vonkis! 😜
Kontrar med denna: Organisten var sjuk, hade drabbats av psalmonella.

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett mulet 16-gradigt Kungsladugård. Vi har vardera en Py-och en Bäckman-chans!

Lasse
Är det idag du och Agneta flyttar ihop, önskar er all lycka!

Janne sa...

God morgon från ett skapligt GBG-väder.Har haft dator haveri men nu har jag ny dator så jag är med igen.

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan och God morgon för ett nytt kryss.

Kör så det ryker skrev en ovanför och det gör det klockan 11.30 här utanför på Strängnäsvägen då passerar 10.000 MC-knuttar, ett skådespel, får inte missa. Ryser att se alla de olika cyklarna. Och olika klädsel har de också.
Mälaren runt 2016,före och efter melXet

Ha en fin Lördag

Kram Mi

Vonkis sa...

Åke Finn
Ha ha
Här har det regnat i två dagar men idag verkar det bli uppehåll.

Peter Larsson
Oj, missade chansen på Bäckman! Känns lovande det här.

Janne
Tråkigt med haveri men kul med både ny dator och skapligt väder :-)

Vonkis sa...

Marie-Louise Mi Grimlund
Det var inte dåligt med knuttar!

Aurora sa...

Godmorgon!
Bra där Vonkis och Åke!
Håller bägge tummarna för Py och Bäckman. Baconfrukosten får jag nog i mej ändå.

Välkommen gott folk, sa kannibalen.

Vonkis sa...

Aurora
Ha ha
Vi skulle kunna skicka in bidrag till Har du hört den förut :-)

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås! 😊
Härligt med ett OS-silver, bra jobbat av damlaget!

Jag är nyfiken: kände Lasse och Agneta varandra innan, eller hittade ni varandra genom löjlisarna?

Vonkis sa...

Jo
God morgon!
Du, nu blev ju jag också lite nyfiken :-)

Annis sa...

God morgon, från ett hyfsat soligt Uppsala. Lurar här i vassen som vanligt :-)

Yvonne Persson sa...

Gomorron från mig som är trött idag :)Låg och läste bok för länge igår...

Vonkis sa...

Annis
Lura på du :-)

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Vad var det för bok som höll dig uppe?

Yvonne Persson sa...

Danielsson

Jo sa...

Kicki Danielsson.. hyfsad låt ändå!

Unknown sa...

Danielsson

Aurora sa...

Om man byter från dansband till country, kallas det för att man utvecklas?

Yvonne Persson sa...

Maos siste dansare av Li Cunxin

Ina sa...

God morgon Sverige från ett grått mulet +16 gradigt Norrbotten. Igår regnade det något otroligt mycket, ska bli intressant att se hur mycket regn det kom
Danielsson

Unknown sa...

Ro

Yvonne Persson sa...

Ro

Petra sa...

God morgon. Är nu på plats. Fixar frukost samtidigt som jag lyssnar.

Unknown sa...

Evert

Yvonne Persson sa...

Evert

Unknown sa...

Äntligen en Evert-låt, älskar den mannen.

Janne sa...

Sven-Bertil är på Liseberg imorgon då skall jag gå och lyssna.

Vonkis sa...

Aurora
Eller tillbakagång, Kikki började väl med country?

Yvonne Persson
?

Ina
Känns att hösten är på ingång.

Petra Linusson
Mycket blir det. Kul att se bilderna från tävlingen!

Yvonne Persson sa...

Regntunga

Unknown sa...

Det verkar som Lasse har annat för sig nu när Anette har flyttat dit. ❤️❤️

Ina sa...

Hösten är Bäst, när det inte regnar. Nu kommer det nog svamp!

Jo sa...

Låter som Adele? 😊

Petra sa...

Adele?

Unknown sa...

Adele

Aurora sa...

HON e SÅ BRA!!!
Det tycker jag ända sedan jag såg intervjufilmen Vonkis serverade. Tack igen!

Vonkis sa...

Åke Finn
:-)

Ina
Ja, hösten är fin. Massa färger och lagom svalt.

Vonkis sa...

Aurora
Det var så lite så :-)

Unknown sa...

För en annan som inte ser på TV blir det här svårt, kräver hjälp.

Yvonne Persson sa...

Wallander

Jossan sa...

Wallander

Familjen Kjellman sa...

Wallander

Yvonne Persson sa...

Kajuta

Unknown sa...

Kajuta

Anonym sa...

Eller BÅTTUR, om man tänker sig fortsättningen. :)

Unknown sa...

En liten kortis till kaffet:-
- Jag har så ont i min brutna arm.
- Jag har ont oavbrutet!

Annis sa...

Var signaturen till Wallander den brittiska serien?

Tess sa...

Mitt v11 är ett vinkelord...hur funkar det med ro?

Vonkis sa...

Tess
Ro ska in på lodrätt 11.

Unknown sa...

Beatles

Yvonne Persson sa...

Beatles

Petra sa...

Beatles

Tess sa...

Tack, det funkar mycket bättre!!! 😉 😃

Anonym sa...

Nig kuta runt

Aurora sa...

Heja Olrog!

Anonym sa...

NIG och KUTA RUNT

Unknown sa...

Den är bra men ännu bättre om den inleds med Jag friade till min flickvän

Vonkis sa...

*spara*

Petra sa...

Lars Winnerbäck och miss li

Yvonne Persson sa...

Lars Winnerbäck Li

Anonym sa...

Lars Winnerbäck Li

Unknown sa...

Då fick vi med lite Borlänge i krysset idag. (Miss Li)

Annis sa...

Kent;
Gjorde du det nu? :-)

Yvonne Persson sa...

En

Unknown sa...

EN gång jag seglar i hamn

Aurora sa...

Jag lånade en visbok på biblioteket, men inte blev jag klokare av den.

Vonkis sa...

Aurora
:-D

Yvonne Persson sa...

Norge

Janne sa...

Norge

Petra sa...

Norge

Unknown sa...

Norge

Janne sa...

Det är många som saknas idag.

Janne sa...

såga

Yvonne Persson sa...

Såga

Unknown sa...

Såga

Petra sa...

Såga går ju också bra att göra. Tack för idag.

Vonkis sa...

Janne
Satt precis och tänkte på det.

Yvonne Persson sa...

Tack för idag och ha en trevlig helg :)

Unknown sa...

Det är väl damlaget som hållit alla uppe i natt så att krysset fick vara idag.
Men tack till Vonkis och alla för dagens gemensamma lösningar.
Till nästa lördag hoppas jag att Lasse kommit upp ur sänghalmen och är med igen.😜😍

Annis sa...

Tack å hej!

Aurora sa...

Idag har jag inte behövt välja bilder med palmer, affärsfasader eller husnummer en enda gång. Vonkis - jag håller vad jag lovar! :)

Vonkis sa...

Aurora
Bra dä!

Jo sa...

Tack för idag! Ha en fin helg!

Unknown sa...

Tack för idag alla, sörs nästa vecka!

Vonkis sa...

Tack för denna dagen alla. Vi sörs igen på lördag så ta hand om er!

Janne sa...

Tack för idag vi sörs nästa kryss.Nu blit det fixa en del i nya datorn.

T sa...

Jag löste krysset i efterhand. Det blev Sundstoldmarkedet - et historisk marked i Helsingør - istället när krysset startade. Ganska lätt kryss idag tycker jag.