lördag, april 10, 2021

Melodikrysset vecka 14 2021

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Påsklovsveckan är snart över och jag har överlevt den tack vare odlingslotten och Disney plus. Vad har ni haft för er?

Stabil start idag med Frank Sinatra och New York, New York.

Där går en dans på Sunnanö
till Rönnerdals fiol
Där dansar vågor
valsar vind och snön som föll i fjol
Den virvlar där
där går ett brus
igenom park och sal
Och sommarmorgonen står ljus
och södergöken gal
Och sommarmorgonen står ljus
och södergöken gal

Lite Miss Li med nya låten Förlåt på det då.

Eldemannen spelade Arrividerci Roma så vi skriver in Rom på vågrätt tolv.

Vinnarna av 2000 års ESC, Olsen brothers med Fly on the wings of love, som på danska heter Smuk på ett stjerneskud, stjerneskud som betyder stjärnfall. Alltså blir det stjärnor på lodrätt två.

Gruvsången från Disney's Snövit och de sju dvärgarna.

I Så mycket bättre från 2019 tolkade Little Jinder The Soundtrack of our Lives The Passover.

Vi som växte upp och såg på Ebba och Didirk, vi behöver inte höra Kaj Husell sjunga för att veta att det var Helge Skoog som spelade den karaktären. Det där med att sjunga hellre än bra var ju lite av ett minitema i den serien.

Jag har lärt mig att det finns en tonsättare med namn Joseph Haydn. Dock vet jag inte vad musiken som spelades heter.

1980 tävlade Tomas Ledin i Melodifestivalen med Just nu! och vann. Att han gjort en engelsk variant med namnet Right now hade jag förträngt.

Jag gissar att Eldemannen menar att man kan bli yr när man dansar folkdans?

Tina Ahlin sjöng Allan Edwalls Mor dansar.

Smurfarna har alltså gjort en cover på Drömhus cover av Styles Vill ha dig (i mörkret hos mig)?

Det var dagens kryss det, nu är det både löst och inklickat. Tack alla som var med denna lördag, Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 9 Frank
L 9 Fiol
V14 Miss
V13 Li
V12 Rom
L 2 Stjärnor
L 7 Snövit
V 8 Dvärgarna
V 6 Little 
L 1 Jinder
L 3 Helge
V 3 Haydn
L 5 Nu
L 4 Yr
V10 Ahlin
L11 Hos

99 kommentarer:

Vonkis sa...

Berra har i vanlig ordning löst och skickat in krysset redan, jag lägger upp hans lösning här.

L1 Gunnar
L2 Snabbköp
L3 Angry
L4 Te
L5 Ny
L7 Brolle
L9 Deep
L11 Ges

V3 Aston
V6 Munnen
V8 Nybörjare
V9 Drake
V10 Uggla
V12 Pie
V13 Py
V14 Elsa

Christer sa...

God förmiddag! Här po/i Limhamn skiner solen från en klarblå himmel. Termometern visar dock + 4 C men lär enl. prognosen stiga till + 8 C.
Påskhelgen tillbringade jag tillsammans med min spegel. En mycket tråkig elg.

Idag skall jag sjunga MFF-hymnen samt hålla tummarna för att "di blåe" vinner över Hammarby i den allsvenska premiären.

Kjell Sigbjørn sa...

God förmiddag från ett halvmuligt Røyrvik (Norge) +1 grader, solen tittar fram nu och. Dårlig påsk med bara skitväder nästen hela påsken. Äntligen kan jag vara med på lördagen igen efter några veckor med flytning till ny lägenhet närmare byn, enda närmare den stängda jämtländska gränsen (2 mil) mot Sverige.

Lena sa...

Morrn från ett mulet nollgradigt Luleå. Våren hade ett bakslag i går med storm och 1 dm snö :-( Tråkig avslutning på påsklovet. Sålde huset i går och tackade ja till en lägga i centrala stan :-)

lasse sa...

Morr’n !
Efter sedvanlig promenad så är det så dags igen, för ett nytt MX. Kändes extra skönt att vakna idag med 2-0 i ryggen.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Västervik! Vi har äntligen öppnat upp stugan, så idag blir det stugkryss! 😊

Petra sa...

Godmorgon från Falun. Här skiner solen. Påsklovet gick för fort. Har övningskört med sonen. Vi har byggt ut vår altan hemma. Efter krysset skall vi packa ihop husvagnen, imorgon kör vi ner den till Stråvalla.

Vonkis sa...

Christer
Aha, börjar den säsongen nu. Jag är glad att jag inte bor så nära tågstationen längre, det brukade bli ett jäkla liv när stora klubbars klackar skulle tåga från stationen till arenan.

Vi får vara glada att påskhelgen är över helt enkelt.

Kjell Sigbjørn
Skönt att flytten är klar och roligt att du är med igen. Du får åka till gränsen och spana in till Sverige.

Lena
Grattis till försäljningen och lägenheten :-)
Oj, en dm ny snö. det var sannerligen inte lite. Här har det bara kommit som ett puderlager, en dag föll stora blaffor snöblandat regn men det försvann så fort det landade på marken.

Vonkis sa...

lasse
Hockey?
Jag har helt tappat kollen på ishockeyn de senaste åren 😕

Jo
Åh, ljuvligt!

Petra
Oj vad ni har hunnit med.
Det där med att övningsköra, jag beundrar er föräldrar som pallar det. Jag fulövningskörde med en person på en grusplan en gång. hen kröp verkligen fram, det fanns inget där förutom två fotbollsmål men fasen vilket stresspåslag jag fick!

lasse sa...

Vonkis : Ja, det ju vinst mot ett annat ”ping” igår.

Bettan sa...

Godmorgon! Förra veckans svar:

V14 Agnes
L12 En
L13 Is
V 7 Biden
L 4 Jussi
V 1 Den tredje mannen
L 3 Euro
L1 Depeche Mode
V 5 Pettersson
L 2 Notting
V 6 Chic
L10 Nio
L 8 Anna
V 9 England
L11 Lee

Vonkis sa...

lasse
Då får jag säga grattis då :-)

Bettan
Tackar!

Skuttelinen sa...

God Morgon! Från ett fortfarande blåsigt Lenhovda. Idag grillning...påsk ja...mkt film o serier och lite trädgård. Dessutom ätit mkt gott. Ensamma 5 st i familjen...kram

Christer sa...

FRANK Sinatra

Anders sa...

v-9= FRANK sinatra

Petra sa...

Frank

Vonkis sa...

Skuttelinen
Någon film och/eller serie du kan rekommendera?

Kjell Sigbjørn sa...

Frank (Sinatra)

Petra sa...

Vonkis nu har vi nedräkning till semestern.

Vonkis sa...

Petra
faktiskt ser jag också fram till den lite, nu när jag har en odlingslott och inte är lika låst till lägenheten.

Anders sa...

L-9= FIOL

Petra sa...

Fiol

Christer sa...

FIOL

Lilleva sa...

Godmorgon från blåsigt högland.
Utearbete som gäller idag så får pälsa på sig

Petra sa...

Miss Le

Christer sa...

MISS LI

Anders sa...

V-14= MISS
V-13= LI

Anders sa...

V-12= ROM

Christer sa...

ROM

Vonkis sa...

Har hjärnsläpp. Vad heter låten som illustrerar Rom?

Anonym sa...

Arrividerci Roma

Vonkis sa...

Lillieva
Det låter som en bra idé :-)

Vonkis sa...

Anonym 10:20
Tackar.

Jo sa...

Odling är bra för själen! Jag var i Norrköping häromdagen för att lämna tomatplantor till min mamma, kunde ju ha svängt förbi dig också. Men du kanske har?

Christer sa...

STJÄRNOR

Anders sa...

L-2= STJÄRNOR

Christer sa...

Smuk som et stjerneskud

Stina sa...

God förmiddag o nu är jag ett år äldre. Fyller år idag. Stjärnor

Bettan sa...

Grattis Stina

Christer sa...

SNÖVIT och de sju DVÄRGARNA

Kjell Sigbjørn sa...

Stina: GRATTIS på den stora dagen

Anders sa...

L-7= SNÖVIT
V-8= DVÄRGARNA

Petra sa...

Snövit Dvärgarna

Petra sa...

Grattis Stina på födelsedagen

Stina sa...

Tack

Stina sa...

Tack

Bettan sa...

Halvtid:

V3/
V6/
V8/ Dvärgarna
V9/ Frank
V10/
V12/ Rom
V13/ Li
V14/ Miss

L1/
L2/ Stjärnor
L3/
V4/
V5/
L7/ Snövit
L9/ Fiol
L11/

Stina sa...

Tack

Skuttelinen sa...

Tittade på Death wish med Bruce Willis var helt ok. Serie Emelie in Paris och Queen Gambit båda på Netflix

Vonkis sa...

Jo
Tack, det var väldigt vänligt av dig. Jag har några cocktailtomater på gång. Sådde dem nog lite sent men nu har vi ju ett växthus så det tar sig nog.

Stina
Grattis på födelsedagen 🍰

Vonkis sa...

Skuttelinen
Queen Gambit har jag funderat på men av någon outgrundlig anledning inte kommit igång med än.

Christer sa...

LITTLE JINDER

Lena sa...

Tack Christer, har svårt att skilja åt alla nya artister :-D

Anders sa...

V-6= LITTLE
L-1= JINDER

Stina sa...

Tack

Stina sa...

Tänkte också på Little Jinder

Vonkis sa...

*spara*

lasse sa...

HELGE

Anders sa...

L-3= HELGE

Christer sa...

HELGE Skog

Vonkis sa...

I ärlighetens namn var han Kaj Husell inte den enda som bjöd på falsksång i Ebba och Didrik :-)

Stina sa...

Såg den serien. Helge Skoog som sjöng.

Christer sa...

HAYDN

Skuttelinen sa...

Den är bra! Emelie in Paris är mest för strötittande men man kan konstigt nog inte sluta titta o dessutom är hennes granne så snygg...❤

Anders sa...

V-3= HAYDN

Annis sa...

Joseph Haydn

Skuttelinen sa...

Jag med!!!

Skuttelinen sa...

Stämmer...

Petra sa...

Nu

Christer sa...

NU; YR

Skuttelinen sa...

Igår tittade vi på Gatsby för det var ena sonens läxa...
Annorlunda men ok.

Anders sa...

L-5= NU
L-4= YR

Anonym sa...

NU YR

Christer sa...

Tina AHLIN

Skuttelinen sa...

Grattis från mig också Stina!🥂🍷❤

lasse sa...

Vonkis : Dansen heter snoa.

Anders sa...

V-10= ALLIN Tina

Stina sa...

Hos

Stina sa...

Tack

Anders sa...

L-11= HOS

Lena sa...

Tack för i dag alla. Ha en fortsatt fin helg, var rädda om er =)

Stina sa...

Vill ha dig i mörkret hos mig

Christer sa...

Vill ha dig i mörkret HOS mig

Bettan sa...

Dagens kryss:

V3/ Haydn
V6/ Little
V8/ Dvärgarna
V9/ Frank
V10/ Ahlin
V12/ Rom
V13/ Li
V14/ Miss

L1/ Jinder
L2/ Stjärnor
L3/ Helge
L4/ Yr
L5/ Nu
L7/ Snövit
L9/ Fiol
L11/ Hos

Stina sa...

Ha en bra dag o helg. Ska äta tårta i eftermiddag.

Anders sa...

Tack för i dag och sköt om er , åhhh grattis Stina på din stora dag !

Bettan sa...

Tack för idag! Snart dags att åka jobba! Sörs nästa Lördag

Kjell Sigbjørn sa...

Då var krysset klart!
Ha en bra dag på er alla!

Jo sa...

Tack för idag! Sörs nästa vecka! :)

lasse sa...

Grattis Stina !

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! I eftermiddag hejar jag på "di blåe"!

Unknown sa...

Alla rätt again
Ha de gott alla lösare

Unknown sa...

Ulla och Thomas, hör till förra hälsningen

Christer sa...

Vonkis: Hydn musiken heter " Symfoni nr 104 i d-moll"

Petra sa...

Tack för idag

Vonkis sa...

Christer
Tackar :-)

Stina sa...

Tack

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand in er så sörs vi igen nästa lördag.

Stina sa...

Tack