lördag, november 19, 2016

Melodikrysset vecka 46 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon fina löjlisar och olöjlisar. Idag säger jag grattis till alla som heter Elisabet(h. Hoppas på Py och Bäckman i dagens kryss som namnsdagspresent.

Attans att Eldemannen har bytt ut brödkorgen mot en skärbräda, ville verkligen ha en brödkorg. Ja ja, det är bara att bryta ihop och komma igen då.

2005 tävlade Nanne Grönvall i Melodifestivalen med Håll om mig, en låt som var väldigt influerad av Ruslanas Wild dances som vann ESC året innan. Nanne vann inte, det gjorde Martin Stenmarck med Las Vegas.

Verner von Heidenstam skrev texten till Sverige, musiken skrev Wilhelm Stenhammar.

Bibidi babidi boo från Askungen, sjungen av Louis Armstrong.

Doft av hav och sjöfolk. Jo, så kan man nog säga om Axel Öman.
Det var en gång en sjöman med mössan käckt på svaj
Han hette Axel Öman, han hade blå kavaj.


Sofia Karlsson, Sara Isaksson och Lena Willemark sjöng Dan Anderssons Till min syster.

Res med mej Stina
i en roddbåt till Kina


Some other summer med Roxette där Per Gessle brukar sjunga.

Hälsa dem därhemma har den danska originaltiteln Hils fra mig derhjemme och Danmarks landsförkortning är dk.

Bin svärmar. Men har aldrig förstått det där med birds and bees.

Tennessee waltz med Alma Cogan! Jag har faktiskt några lp-skivor som jag fått av faderskapet med henne.

Nytt av Anders Glenmark. Måste säga att jag gillar Vackrare. Den kan nog få några lyssningar av mig.

Pat Boone sjöng Love letters in the sand.

Tack för denna lördagsträff. Krysset är nu löst och inklickat så jag önskar er en fin fortsättning på dagen. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.


Snabbgenomgången
L 9 Nanne
L12 Om
V 8 Stenhammar
L 1 Armstrong
V 5 Öman
L 2 Dan
V 1 Andersson
L 3 Ro
V 7 Per
L 6 Dem
V 6 Därhemma
L13 Dk
L 4 Svärmar
V10 Alma
V14 Glenmark
L 7 Pat
V11 Boone


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

143 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
En vecka med regn och rusk har passerat.
Nu ser man gräset på gräsmattorna igen.
Idag har vi halvklart väder och +3 grader i Sundsvall.
Nästa lördag säger väderprognosen +26 dit vi ska.
Jag får avstå från krysset några lördagar och är tillbaks 17 december.

Unknown sa...

Godmorgon Vonkis och tack för grattishälsning. 😍

Vonkis sa...

Olle B
Låter som vi har haft samma väder. +26 hade inte varit helt fel. Hoppas ni får en härlig semester. Drick en mojito åt mig :-)

Sonja Ståhl
God morgon. Hoppas du får en namnsdagstårta idag :-)

Unknown sa...

God morgon från Torsång i Dalarna, lite halvgrått väder, +3 grader men uppehåll.
Idag hoppas jag på en Evert Taube igen, får aldrig nog av honom.

Olle B sa...

Vonkis/
Eller så får det bli en Tequila Sunrise.

Bettan sa...

Hej alla! Nu glider jag in =)

Annis sa...

God morgon! Även jag har namnsdag, men får nog ordna firandet själv om det ska bli något.

Janne sa...

God morgon från ett molnigt och +6grader i GBG.Idag blir det mycket sport på tv.Vonkis fick du reda på vilken Anders det var som skulle hålla konserer bland annat med Py melodier?

Olle B sa...

Vi säger väl i kör grattis alla Elisabet och Lisbeth.

Sen kan vi ju fira ett antal temadagar.
Idag har vi:
Amaryllisens dag
Internationella iktyosdagen
Internationella mansdagen
Internationella toalettdagen
Världsdagen mot barnmisshandel

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås (känns som att jag alltid skriver så...)
Tackar för gratulationen då jag faktiskt heter Elisabeth. :)

Aurora sa...

Godmorgon!
Hade det varit ok att lägga toalettdagen på samma dag som kvinnodagen, undrar jag. Det där med jämställdhet är knepigt..
Håller tummen för Py, just nu ser det bra ut. :)

Bettan sa...

Oj glömde tacka för gratulationerna! Tack =)

Olle B sa...

Förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

Snabbgenomgången
L 1 Magnus
V 7 Uggla
V 1 Månstrålar
L 4 Anna
V 6 Jama
L 6 Jonas
V 5 Gardell
L 3 Rolf
L10 Hos
V 9 Medelhavet
L 9 Min
L 2 Nordgren
V11 En
L 8 Adele

Vonkis sa...

Åke Finn
Jo, han är bra den där Taube men jag håller nog lite extra för Py ändå.

Olle B
Helt ok det med :-)

Bettan
Super, och grattis :-)

Annis
Grattis!
Hoppas du får en bra dag.

Janne
Tyvärr inte. Men skam den som ger sig.

Olle B
Mycket att fira finns det.

lasse sa...

Nu till slut loggar vi in, Agneta och jag. 3 grader i luften utomhus.

T sa...

Siii.... Sååååå..... Siiii.... Såååååå...... sågar jag mig in

Vonkis sa...

Jo
Nja, i somras var det inte mulet varje lördag :-D

Aurora
Tror inte det är samma personer som bestämmer vilka datum dagarna ska ha.
Det ser ofta bra ut, fram till att Eldemannen börjar ställa frågorna.

Bettan
:-D

Petra sa...

Godmorgon. Igår var det kommunfest i vår nya arena för alla anställda i Partille kommun. Idag kommer mina föräldrar och syskon på middag. Först skall det lösas melodikryss, städa ute och inne samt köra ett långkok.

Vonkis sa...

lasse
Bättre sent än ännu senare vet du :-)

T
Välkommen.

Vonkis sa...

Petra Linusson
Låter som du får fullt upp idag :-)

Petra sa...

Nanne Grönvall med Avendsjuk

Vonkis sa...

Åh nej, jag som verkligen ville ha en brödkorg :-/

T sa...

Nanne
SÅ avundsjuk

Aurora sa...

Sådär ja - en Py-möjlighet borta direkt.

Aurora sa...

Håll om mej, är det väl ändå?

Anonym sa...

Nanne Grönvall med håll om mig

Bettan sa...

Håll om mig är rätt låt

Ina sa...

Godmorgon till ett vitt Norrbotten +0,2 grader, usch vad det har snöat i natt Nåja detta är bättre än sista dagarnas regn

Annis sa...

Heter den inte håll om mig?

Petra sa...

fel av mig, det är håll om mig

Aurora sa...

Han håller stilen, där rök Bäckman-möjligheten också.

Olle B sa...

Gunnar WENNERBERG (Sverige heter låten)

Anonym sa...

Stenhammar

Janne sa...

armstrong

Lewisia sa...

Armstrong

Olle B sa...

Då hade jag nog fel på WENNERBERG eftersom detta är ARMSTRONG

Janne sa...

felstavat

Bettan sa...

Olle: V8 STENHAMMAR

Janne sa...

Stenhammar ?

Lewisia sa...

Öman

Unknown sa...

Axel Öman

Vonkis sa...

Ina
Du leder köldligan med den temperaturen :-)

Olle B sa...

********************************
L9/ NANNE
L12/ OM
V8/ STENHAMMAR
L1/ ARMSTRONG
V5/ ÖMAN


*** SPARA ***
********************************

Vonkis sa...

Janne
Japp.

Unknown sa...

Dan andersson

Janne sa...

Dan Andersson

Lewisia sa...

L2 Dan

V1 Andersson

Unknown sa...

Dan Andersson

Lotta sa...

Halloj alla glada,längesen sist

Aurora sa...

En Py-chans kvar, livet leker! :)

Unknown sa...

T/
Har du glömt att starta bryggaren?

Olle B sa...

Lotta/
Har saknat dig.

Lotta sa...

Härligt att se att du, som vanligt, sköter dig

Janne sa...

mycket med GBG-anknytning hitt
ils Dan var ofta i GBG enligt min far.

Lotta sa...

Alltid lika kul att komma hit😄

Vonkis sa...

Lotta
Kul att se dig här igen!

Bettan sa...

Nämen välkommen tillbaka Lotta

Lotta sa...

S😄P😄A😄R😄A

Lotta sa...

Tack

Olle B sa...

Melodikrysset V46, 19 november 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ ANDERSSON
V5/ ÖMAN
V6/
V7/
V8/ STENHAMMAR
V10/
V11/
V14/

LODRÄTT
L1/ ARMSTRONG
L2/ DAN
L3/ RO
L4/
L6/
L7/
L9/ NANNE
L12/ OM
L13/

Unknown sa...

Ro

Janne sa...

ro?

Lotta sa...

Tack. .kul att vara här😉

Unknown sa...

Ro

Vet du vad man kallar en homosexuell same?
- Stjärtlapp!

T sa...

RO

Aurora sa...

Tar min sedvanliga rökpaus, men vill först ge er en källa till behövligt svar i dessa tider...:
Du kan inte låna mig en hundralapp till den 25:e?
Nej, hur visste du det?

Vonkis sa...

Åke Finn
Nej, den var inte rolig.

Lotta sa...

Hahahaha😂😂

T sa...

Segt idag. Windows 7 långsamt så jag var tvungen att ladda om till Ubuntu Linux. Så nu funkar det bra igen. Men det blev ju stressrelaterat.

Anonym sa...

Grattis Vonkis på namnsdagen ��

Vonkis sa...

Aurora
:-)

Lewisia sa...

V14 Glenmark?!

Vonkis sa...

Anonym 10:29
Tackar!

Vonkis sa...

Ell Gull
Skriver in det redan nu.

Martin sa...

Glenmark ? V14

Olle B sa...

Men Vonkis V14 måste ju sluta på Y

T sa...

PER Gessle

Janne sa...

l4 kanske stormar

Jo sa...

Heter du också Elisabeth, Vonkis? Grattis till dig med i sådana fall!

Vonkis sa...

Olle B
I och för sig men har nog gett upp den för idag.

T sa...

Aurora:
Bra att du tar en rökpaus

Vonkis sa...

Jo
Japp och tack. Det är ett familjenamn.

T sa...

Åke Finn:
Kaffebryggaren är påslagen OCH ÄVEN TIMERN. Det blir hembakade bullar till kaffet idag

Unknown sa...

Grattis Vonkis ❤️

Bettan sa...

Från ett namnsdagsbarn till ett annat: Grattis Vonkis <3

Lewisia sa...

L6 Dem
V6 Därhemma
L13 DK

Vonkis sa...

Ska försöka få tag på en bit smörgåstårta och fira senare idag.

T sa...

Hälsa dem därhemma
Bertil Boo

Unknown sa...

T/
Hembakade bullar är bäst, själv bakade jag toscabullar häromdagen, var konditor i mitt tidiga liv.

T sa...

SVÄRMAR

Lewisia sa...

L4 svärmar

Lotta sa...

...hälsa far och mor🎶🎵🎤

Jo sa...

Svärmar

T sa...

Petra Linusson:
Jag såg att du stavade fel till avundsjuk

Lotta sa...

$S$P$A$R$A$

T sa...

Olen skiner här i Helsingborg.

ALMA

Lewisia sa...

V10 Arja

Janne sa...

Alma

Unknown sa...

Alma cogan

Unknown sa...

Alma

Martin sa...

Alma

Lewisia sa...

V10 NEJ, Alma!!!

Olle B sa...

L9/ NANNE
L12/ OM
V8/ STENHAMMAR
L1/ ARMSTRONG
V5/ ÖMAN
L2/ DAN
V1/ ANDERSSON
L3/ RO
V7/ PER
L6/ DEM
V6/ DÄRHEMMA
L13/ DK
L4/ SVÄRMAR
V10/ ALMA


*** SPARA ***

T sa...

Äntligen en bra sångerska och en bra låt istället för den där förfärliga Anna Book

Lotta sa...

Nu är alla lika duktiga som vanligt😉

Bettan sa...

I 2 veckor är jag med och kan ta hand om krysset åt dig Olle =)

Unknown sa...

Andersson på V1

Aurora sa...

Den här spelade Ulf E i sitt 'Efter sex' nyligen, jag föredrar hans 'nostalgiprogram' alla gånger före Lisa Syrens på lördagar.

lasse sa...

Vill man höra roliga historier, så finns en sida på Facebook som heter Anderberg Media.
Varje fredag lägger de ut en ny historia, det Du Åke !

Lotta sa...

Glennmark...

Vonkis sa...

T
Såg att du såg kommentaren om Anna Book...

lasse
Då får jag ta och spana in den. Kommer ju aldrig ihåg roliga historier.

Unknown sa...

Trodde han lagt av...

Olle B sa...

Bra det Bettan. Kanske kan jag vara med och lösa krysset på distans. Beror på internetuppkoppling. Sen lördag den 10 december är jag i Sollentuna så kanske jag är med då igen.

Unknown sa...

L4, vad är de den heter på svenska ??

Aurora sa...

Lasse: annars kan man kolla in Vonkis melkr-kommentarer....

- Anna, många djur är lika kloka, ja klokare än människan. Och jag tror att en hund begriper mer än en häst.
- Det gör inte jag.
- Nej, jag sa att en hund gör det.

T sa...

Solen... menar jag, det blev visst fel på stavningen, och jag som just sagt att Petra Linusson stavade fel till avundsjuk. AJ!

Unknown sa...

Anders Glenmark

Lewisia sa...

Pat Boone

T sa...

PAT BOONE

Janne sa...

Pat Bonene stavningen

Olle B sa...

Melodikrysset V46, 19 november 2016

VÅGRÄTT
V1/ ANDERSSON
V5/ ÖMAN
V6/ DÄRHEMMA
V7/ PER
V8/ STENHAMMAR
V10/ ALMA
V11/ BOONE
V14/ GLENMARK

LODRÄTT
L1/ ARMSTRONG
L2/ DAN
L3/ RO
L4/ SVÄRMAR
L6/ DEM
L7/ PAT
L9/ NANNE
L12/ OM
L13/ DK

T sa...

Olle B:
Nämen vaf*n e de frågan om?

Unknown sa...

Tack för idag.

Lotta sa...

Tack alla för en trevlig stund😄😃

Bettan sa...

Tack för idag! Nu ska jag umgås med min söta fina systerdotter som är här i helgen! Sörs nästa vecka

Lotta sa...

Tack alla för en trevlig stund😄😃

Lotta sa...

Tack

lasse sa...

Sörs om en vecka, ha det !

Vonkis sa...

Bettan
Toppen!

Sonja Ståhl
Tur att han satt igång igen, gillade den här låten.

Olle B
Jag håller tummarna för att du kan vara med på distans :-)

danielsoffa
Kommer inte på det nu.

Aurora
Ha ha ha


T
Du ser hur det kan gå.

T sa...

Konditor Åke Finn

Olle B sa...

T/ Utveckla frågan!

Vonkis sa...

Tack för gratulationerna och tack för idag allihop.
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Janne sa...

Tack för idag nu blir det mycket sport på tv för mig.

Olle B sa...

Tack för idag alla kryssarvänner, vi sörs snart

Lägger ut lite mallar för kommande veckor här om en liten stund.
Vonkis du kan väl förvalta dem.

Vonkis sa...

Olle B
Det ska jag absolut göra!

Petra sa...

Tack för idag, var inte så aktiv eftersom jag stod och förberedde maten för ikväll. Kunde en del men inte allt. Nu är det inskickat.

Jo sa...

Tack för idag! :)

T sa...

Olle B:
För att det ska bli ordning & reda ska du vara på plats. Så är det bara.

Olle B sa...

T/ Bettan fixar det där med ordningen och redan med bravur.

Olle B sa...

Melodikrysset V47, 26 november 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/
V5/
V6/
V7/
V9/
V12/
V13/
V16/

LODRÄTT
L1/
L2/
L3/
L4/
(L5/ )
L8/
L10/
L11/
L14/
L15/
L16/

Olle B sa...

Melodikrysset V48, 3 december 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/
V3/
V6/
V7/
V10/
V14/

LODRÄTT
L1/
L2/
L3/
L4/
L5/
L8/
L9/
L11/
L12/
L13/

Olle B sa...

Melodikrysset V49, 10 december 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/
V6/
V8/
V9/
V11/
V12/
V14/
V15/

LODRÄTT
L1/
L2/
L3/
L4/
L5/
L7/
L10/
L13/

T sa...

Olle B:
Elegant! Nu har Bettan allting serverat på ett fat inför nästa lördag.