lördag, november 26, 2016

Melodikrysset vecka 47 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon fina löjlisar och olöjlisar. Då var det lördag igen och om en månad är julen så gott som över. Så kan det gå ;-) Men först ska vi klara av första advent imorgon.

Och dagens Melodikryss! Det finns en chans till både Py ochBäckam i krysset men vi vet ju vad Eldemannen anser om Py Bäckman i krysset... Kanske går det bättre för Elvis och Stefan eller Demert.

Idag var det Göran Ringbom som fick äran att ersätta Bäckman i krysset. Eldemannen gillar inte Bäckman. Men så spelar han en Ein härli svienks såmmada (En härlig svensk sommardag) precis innan första advent. Sånt gillar jag.

Tror att det där var musik från musikalen Starlight Express och den handlar om modelltåg.

Då har jag lärt mig något idag också för det danske komikerparet Fyrtornet och Släpvagnen var en ny bekantskap för mig.

Det går en vind över vindens ängar
det fladdrar till i en tyllgardin
och jag ska skriva en sommarvisa
med sol och blomdoft i melodin


Och där försvann Py.
The Ark med The worrying kind. Ola Salo heter sångaren och de vann Melodifestivalen 2007.

Säsongsvisa. Jo, det kan allt säga att Nej, se det snöar är.

Första staden var San Fransisco och sedan blev det disco med Barry Manilows Copacabana som ligger i Rio.

2010 tävlade Anders Ekborg i Melodifestivalen med The Saviour, han blev utslagen på en gång och det var väl för väl.

Povel Ramels Underbart är kort börjar Bara en enda ros på ett evigt klänge så är livet, men att kalla vågrätt fem för en kryssadress när den redan är ifylld känns lite överdrivet.

Det var Gunilla Röör som sjöng Karin Boyes Midsommrdans.

Melodin som sjöngs av Monica Zetterlund i 1962 års Melodifestival heter När min vän.

Sven Ingvars låt heter Någon att hålla i hand.

Och med det var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.


Snabbgenomgången
L 4 Göran
L 8 Ringbom
V12 Tåg
V 9 Fyrtornet
V 1 Släpvagnen
L 2 Ängar
L10 The
V16 Salo
L16 Se
L 1 San Fransisco
L14 Disco
L15 Rio
V13 Anders
V 5 En
L11 Ros
V 7 Röör
L 3 Vän
V 6 Någon



Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

137 kommentarer:

Vonkis sa...

God morgon på er!

Olle B kan inte vara med idag men han har varit snäll och förberett halvtidsrapporteringen åt oss. Tack Bettan för att du hoppar in :-)

Melodikrysset V47, 26 november 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/
V5/
V6/
V7/
V9/
V12/
V13/
V16/

LODRÄTT
L1/
L2/
L3/
L4/
(L5/ )
L8/
L10/
L11/
L14/
L15/
L16/

Unknown sa...

God morgon kryssarvänner från ett mulet 10-gradigt Kungsladugård. Vi har en Py- och en Bäckman-chans!

Vonkis sa...

Peter Larsson
Det har vi så det är bäst att hålla tummarna.

Aurora sa...

Godmorgon!
Tummarna på plats,baconfrukosten också. Nästan.

- Jag har läst så mycket hemskt om rökning på sista tiden, jag tror att jag ska sluta.
- Att röka?
- Nej, att läsa.

Vonkis sa...

Aurora
Läsning ska en akta sig för :-)

lasse sa...

Go'morgon allihop !
Här i Gävle har vi 5 grader varmt i luften just nu och "bocken" är så vacker där den står.

Aurora, har Du kollat på Anderbergs Medias facebooksida ?

Aurora sa...

Lasse: Nej, jag nyttjar inte Fb.

Bettan sa...

Godmorgon! +6 grader i Sollentuna =)

Janne sa...

God morgon från ett disigt och 10gradigt GBG men skall bli bättre frampå dagen.Idag blir det mycket sport på TV bland annat curling final med Sveriges damer 11.30 tror jag och i morgon är det herrarna.Vonkis på söndag är det julkonsert med Anders Ekborg kl.19.00 på Flygeln i Peking och den har fått jättefin kritig från norr.

Unknown sa...

Godmorgon.

Petra sa...

Godmorgon från ett mulet Partille. Frukosten avklarad. Efter krysset blir det en tur in till Göteborg. Sonen växer och behöver nya kläder.

Vonkis sa...

lasse
Ja just ja, det är ju bock-tider nu :-) Hoppas den får stå kvar till jul.

Bettan
God morgon :-)

Janne
Ja, idag blir det Vinterstudion. Härligt att de är igång igen. Anders Ekborg är tyvärr ingen favorit hos mig. Gillade hans insats i Kristina från Duvemåla men tycker att hans sång blir för teatralisk.

Sonja Ståhl
God morgon :-)

Vonkis sa...

Petra Linusson
Ett bekymmer med växande kroppar, de behöver nya kläder, hela tiden. Fast det kan ju vara kul med en tur till Göteborg :-)

Unknown sa...

Tjenixen allesammans, strålande sol, + 6,5 grader i luften och krysset startar strax, vad mer kan man begära. Jo, möjligen att Py äntligen får vara med.

Unknown sa...

Lasse/
Vi har fått en egen bock i Dalarna, den finns i Garsås och är ca 3 meter på höjden, fattas alltså många meter till Gävlebocken.

Jo sa...

Morrn,morrn från ett mulet Borås (igen!)

T sa...

Nej, det har jag inte sagt....... Nej, det har jag inte sagt........ nekar jag mig in

Unknown sa...

god morsning från ett snöigt kiruna/fredrik

Janne sa...

Men han skall ju sjunga något som py har skrivit och han har vist blivit mycket bättre enligt tidningen GBG resention.

Bettan sa...

Förra veckans resultat:

L 9 Nanne
L12 Om
V 8 Stenhammar
L 1 Armstrong
V 5 Öman
L 2 Dan
V 1 Andersson
L 3 Ro
V 7 Per
L 6 Dem
V 6 Därhemma
L13 Dk
L 4 Svärmar
V10 Alma
V14 Glenmark
L 7 Pat
V11 Boone

Vonkis sa...

Åke Finn
Så mycket mer kan vi nog inte begära, Py-tillägget medräknat :-)

Hade nog trott att det skulle finnas en juldalahäst, inte en julbock i dina trakter.

Jo
Igen :-)

T
Välbekomme.

fredrik eriksson
Guten morgen. Snö har vi klarat oss från här i Norrköping än så länge :-)

Vonkis sa...

Janne
Hm, då får jag nog ta mig en funderare. Jag menar, sjunger han Py kan det ju inte bli annat än bra!

Bettan sa...

Ingen vinst...

Vonkis sa...

Vinst till Norrköping så hoppet tändes några sekunder...

Petra sa...

Göran ringblom

Unknown sa...

Göran Ringbom

lasse sa...

Göran Ringbom

Aurora sa...

Jahapp, det var Bäckman-platsen.

Janne sa...

Kan vara utsålt nu hemlandstoner om Rio,

Petra sa...

Vonkis/ sonen tycker inte det är då kul. Han sitter hellre hemma framför datorn eller håller på med någon sport

T sa...

Aurora:
Bra att du tar en röka pausen

Unknown sa...

Kan det månne bli TÅG?

Vonkis sa...

Janne
Kollade, det finns biljetter kvar.

Petra Linusson
Kan jag tänka mig.

Unknown sa...

Tror också på tåg

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vonkis sa...

Är det från Starlight Express?

Bettan sa...

DEN HETER STARLIGHT EXPRESS

lasse sa...

Melodin heter i alla fall Starlight Express

Stefan Bergen sa...

Ja😊

Unknown sa...

Fyrtornet och släpvagnen

Anonym sa...

V9, V1 Fyrtornet och släpvagnen

Unknown sa...

Fyrtornet å släpvagnen

Unknown sa...

T/
Påminner dig om timern, du är väl beredd?

T sa...

Fyrtornet och Släpvagnen

T sa...

Ängar

Vonkis sa...

Den här hade jag inte kunnat.

Janne sa...

ängar

Vonkis sa...

Fyrtornet och Släpvagnen alltså.

Unknown sa...

Ängar

Petra sa...

Visa vid vindens Ängar

Unknown sa...

Tror de blir Ängar L2

T sa...

Åke Finn:
Tack för påminnelsen! Timern slås strax på OCH KAFFEKNAPPEN

T sa...

Bettan gör ett kanonjobb!

T sa...

THE Ark och Ola SALO

Petra sa...

THE Ark Ola SALO

Anonym sa...

The + Salo

Aurora sa...

Å där rök Py.

Bettan sa...

Tack T =)

T sa...

Åke Finn är f.d. konditor MEN KANSKE GÖR HAN MUMSIGA BAKELSER FORTFARANDE

T sa...

Aurora:
Dags för en röka nu!

Unknown sa...

En liten halvfräckis till kaffet.

Lille Pelle och hans pappa var ute på en promenad när de passerade ortens glädjehus.
- Vad är det för ställe. Undrade Pelle.
- Nja, dit går man om man vill ha valuta för pengarna. Sa pappan undvikande.
Nästa dag fick lille Pelle sin veckopeng. Han gick raka vägen till huset och knackade på.
En dam öppnade och undrade vad en sådan liten herre ville.
- Jag vill ha valuta för pengarna. Svarade Pelle.
Damen kunde inte annat än le och bjöd in honom i köket där han fick tre mackor och en kopp choklad.
Väl hemkommen frågade pappan var Pelle varit.
- Jag var varit i det där huset, pappa. Men jag klarade bara av två. Den sista orkade jag bara nafsa lite på skinkan.

Unknown sa...

Kommer ihåg när de spelade i folkparken Norrköping 2007, hade just träffat min man och vi satt på plankgatan och hörde dom. De vann mello det året.

lasse sa...

Kan v 7 bli RÖHR ?

Janne sa...

se

Unknown sa...

Se

Aurora sa...

Nu ska jag glädja T och ta rökpaus.

T sa...

Petra sa...

SE det snöar,

Bettan sa...

Halvtid:

V1/ SLÄPVAGNEN
V6/
V7/
V9/ FYRTORNET
V12/ TÅG
V13/
V16/ SALO

L1/
L2/ ÄNGAR
L3/
L4/ GÖRAN
L5/
L8/ RINGBOM
L10/ THE
L11/
L14/
L15/
L16/ SE

T sa...

Skrev SÅ men menade SE, men det förstod ni ju ändå

Unknown sa...

Rätt så T, jag bakar fortfarande bakelser emellanåt, främst Petit-Choux.

Vonkis sa...

Åke Finn
Ha ha

Unknown sa...

Haha 😁 den var bra 👏

Unknown sa...

T
Var du och såg matchen mot Halmstad i söndags?

lasse sa...

Den var bra, Åke ! 😉

T sa...

Peter Larsson:
Nej, men jag passerade alla HIF-fans som var på väg till matchen. Tråkigt slut både vad gäller resultat och huliganer

Janne sa...

Snart blir vörtsmörgås och kaffe

Petra sa...

San Francisco

Unknown sa...

God morgon på er alla. Jag har försökt att skriva till er här i flera månader och har aldrig fått till de. De måste ha varit min mobil som inte fixa detta. Nu har jag bytt mobil och nu kan jag skriva med er. Jag är överlycklig nu. Kram å trevlig advent på er. Mvh Heidi

T sa...

San Francisco, Disco och

Aurora sa...

Hihihi Åke

Petra sa...

Disco

Anonym sa...

rio

Vonkis sa...

Heidi Rom
Kul att det funkar nu och välkommen hit!

Janne sa...

Rio

T sa...

... coh SFO

Aurora sa...

Trippelfråga....med två melodier.... snacka om tidsoptimering.

Kan man inte stava till 'Rumpa' så är man en ANALfabet.

Vonkis sa...

Vad var frågorna till första låten?

T sa...

Bettan gör ett kanonjobb!

Vonkis sa...

Aurora
Han kör mycket med tidsoptimering nu för tiden den där Eldemannen.

Unknown sa...

Anders Ekborg

Aurora sa...

Teatraliskt var ordet.

Martin sa...

Anders Ekborg

T sa...

Anders Ekborg och där sprack SFO

Aurora sa...

L1: staden låten handlar om, L14 musikstilen.

Janne sa...

Vonkis lysna på Ekborg

Vonkis sa...

Praktexemplaret på vad jag menar med att Anders Ekborgs sång är teatralisk.

T sa...

ROS

Unknown sa...

Om kyrkans kor producerade mjölk, skulle man få prästost.

Aurora sa...

V5?? Kallas det dubbelsvar då?

Janne sa...

det var 2010 han kanske är bättre nu

Vonkis sa...

Janne
Jag håller tummarna för det, ifall jag går imorgn :-)

lasse sa...

Åke, har du kollat in Anderberg Media på FB ?

T sa...

Aurora:
Du har helt rätt om den där Eldemannen

Vonkis sa...

Sa Eldemannen vågrätt 5?

T sa...

Röhr

Martin sa...

Gunilla Röör

Unknown sa...

Lasse/
Nej, den har jag inte sett.

lasse sa...

Visst är det Gunilla RÖHR ?

Jo sa...

Har hon (Gunilla) så vän röst? Där ser man!

lasse sa...

Där får du bra historier, Åke !

T sa...

Eller RÖÖR enligt Wikipedia

Janne sa...

Vilken stavning är rätt?

Bettan sa...

Gunilla Röör är rätta stavningen

Anonym sa...

Gunilla Kristina Röör, född 16 augusti 1959 i Bromma, Stockholm, är en svensk skådespelare och regissör. Hon är dotter till schlagersångerskan Inger Berggren

T sa...

VÄN

Bettan sa...

känner igen låten men va heter den

T sa...

NÅGON

T sa...

Egentligen är hela låten L3 När min vän

Bettan sa...

T: Tack för hjälpen på L3

Unknown sa...

När min vän hette låten som Monica Z sjöng

Bettan sa...

Då va det klart:
V1/ SLÄPVAGNEN
V5/ EN
V6/ NÅGON
V7/ RÖÖR
V9/ FYRTORNET
V12/ TÅG
V13/ ANDERS
V16/ SALO

L1/ SAN FRANCISCO
L2/ ÄNGAR
L3/ VÄN
L4/ GÖRAN
L8/ RINGBOM
L10/ THE
L11/ ROS
L14/ DISCO
L15/ RIO
L16/ SE

Petra sa...

Tack för idag.

Martin sa...

Var det inte VEM VET L3

Anonym sa...

Någon att hålla i hand

vimur sa...

Någon

Bettan sa...

Tack för idag! Nu in i duschen för att åka jobba senare! Sörs nästa vecka

Unknown sa...

Tack för idag

Unknown sa...

Tack tack 😁

Unknown sa...

Tråkigt kryss idag, ingen Py, ingen Evert T, och inte ens Palmen fick plats.
Var är programmet på väg?

lasse sa...

Tack för denna gång !

Vonkis sa...

Tack ´för idag allihopa. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Unknown sa...

Tack för idag ha en fin helg!
Har någon fått snö än förresten?

Janne sa...

Tack för idag och all hjälp vi sörs nästa kryss.Nu blir det mycket TV-sport.Imorgon blir det GAIS-Futsal match och då brukar Håkan H.komma med sina barn och kolla och jag brukar vara publikvärd eftersom jag sett mycket futsal i Brasilien och kan reglerna.

annkin57 sa...

Ville bara presentera mig då jag tittar in varje lördag👋

T sa...

Batteriet tog slut på laptopen så därför säger jag tack och hejdå nu med lite fördröjning.

Anni sa...

Det är ju tur att man kan hoppa till kommentarsfältet och slippa scrolla igenom 136 kommentarer! Jag som inte ens lyssnar på Melodikrysset :-)

Dotterns lampa har ett putsnät som stomme, sedan har hon tovad ull runt omkring, om jag minns rätt. Visst är lampan läcker!

Glöggrecept har jag i min matblogg, men man bör helst börja tre-sex veckor före jul. Första året jag gjorde glöggen tyckte jag att den smakade lite underligt så jag lät flaskorna stå. I två år. Gissa om den var häftig sedan!
http://dubbelhakorna.blogspot.se/2011/10/dags-for-glogg.html

Önskar dig en finfin adventstid med mycket mys!