lördag, januari 20, 2018

Melodikrysset vecka 3 2018

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Jag hoppas veckan har varit bra. Här i Norrköping har det snöat lite och faktiskt ligger snön fortfarande kvar. Det är inte så vanligt ska ni veta. Jag tycker att i firar snön med lite Bäckman på vågrätt 19 och Py på lodrätt 14 eller 16.

Jag kan inte namnet på många kompositörer men Johan Sebastian Bach kan jag och hans namn passar med kryssadresserna så vi kör på det.

Charles Aznavour sjöng She fast på franska.

Visst var det väl Drömmen om Elin som spelades?

Eldemannen avstår alltså från Py Bäckman på vågrätt 19 för Modern Talking med Brother Louie ...

Vart ska du gå min lilla flicka.

Sten och Stanley sjöng Klättra uppför stegen som på engelska hade titeln Tie a yellow ribbon (round the ole oak tree) så det är en ek det sjungs om.

Det var Sting som sjöng Nice work if you can get it som även Fred Astaire har sjungit.

Frödingvisan heter E fin vise.

Se där, lite The Smiths i Melodikrysset, här med This charming man.

Fiskarna i havet med Idde Schultz.

Lite mer Benny Andersson då, med långköraren Du är min man och så Allt som jag känner på det.
----
Hasse online...
----

Det är ju inte mycket mer än Star dust som passar in på vågrätt 12 och när jag söker på Monica Zetterlund och Star dust kommer Höst upp så jag skriver väl in det i krysset då.

Så där ja, då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste idag, ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Nu ska jag äta salta pinnar och titta på Vinterstudion.


snabbgenomgången
L 4 Sebastian
V 9 Bach
V11 She
V 7 Elin
V 6 Modern
V19 Talking
L16 Gå
L 5 Min
V17 Lilla
L18 Ek
L 3 Fred
L15 Sting
V 3 Fin
V 8 The
L 1 Smiths
L 2 Idde
L14 Du
L10 Är
L13 Allt
V12 Star dust

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

114 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här po/i Limhamn är marken blöt, himlen grå och + 3 C dock ingen blåst. Snön saknar vi inte. Efter krysset blir det som vanligt kaffe och lösning av världsproblem i hiddorna. Under seneftermiddagen skall jag köra till Staffanstorp för att fira mitt yngsta barbarns 4-årsdag.

Vonkis sa...

Christer
Födelsedagskalas är ju aldrig fel, med eller utan snö :-)

Janne sa...

God morgon från ett cirka 0 gradigt GBG med lite vit som kommit i natt men kommer nog att försvinna under dagen.

lasse sa...

God morgon !
Ett snöigt Gävle anropar, några grader kallt. Efter en hektisk vecka blir det lugnt idag !

Vonkis sa...

Janne
Ingen skidåkning för dig idag alltså.

Kerstin Nilsson sa...

Morrn -5 soligt o fint. Det räcker med snö nu.

Vonkis sa...

lasse
Lugna dagar är bra :-)

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Sundsvall - 9 grader och bara spridda moln.
Ännu en vecka har passerat med inställda bussar i Sundsvall,
och en E4:a som fått mycket kritik för obefintlig halkbekämpning.
E4:an har varit avstängd 3 gånger denna vecka i upp till 8 timmar per gång.

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
:-)

Olle B sa...

Här kommer förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

V 5 Jag
V11 Måne
L 5 Josh
L 3 Groban
V 1 Birger
L 2 Icona Pop
V13 Up
V16 Officer
L 6 Gentleman
L15 Jim
V 9 Bier
L17 Fem
L 4 River
V 8 Visan
V 7 Toto
V10 Zara
L12 År
V18 Regn

Bettan sa...

Godmorgon!
Först krysset sen jobb

Vonkis sa...

Det är ju märkligt att bussarna ska behöva ställas så ofta. Tänkte de inte på att vinterväglag är rätt vanligt i Sundsvall när bussarna köptes in? Och E4:an i Västernorrland är ju inte så mycket att skryta med heller tyvärr. Hoppas vägen får lite välbehövlig upprustning nu.

Annis sa...

God morgon Vonkis och övriga kryssvänner! Efter lunch blir det en tur i skidspåren för att maxa ljus och motion : -)

Yvonne Persson sa...

God morgon :)

Vonkis sa...

Bettan
Bara du hinner med krysset så :-)

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet, men snöigt, Borås!
Idag blir det kryss, sen fortsätter jag att renovera och måla i lillhuset för att kunna flytta ut pysselrummet dit.

Olle B sa...

Vonkis/
Det är den billigaste entreprenören som fick uppdraget att köra stadstrafiken.

Vonkis sa...

Annis
Det låter härligt med en skidtur, men varje gång jag gett mig ut kommer jag på att det är ju att titta på skidor jag gillar :-)

Yvonne Persson
God morgon!

Jerker Fredriksson sa...

i bland blir man överraskad över sina beslut då jag gick ut i garaget och skruvade lite på motorcykeln en dag som denna!

Bettan sa...

Vonkis: Yes börjar 14,00

Petra sa...

Godmorgon, nu är jag också här. Det är vitt utanför mitt fönster. Det blir till att ta löparskorna med broddar idag.

Vonkis sa...

Olle B
Det är för härligt med upphandlingar där det bara är priset de tittar på...

Vonkis sa...

Jerker Fredriksson
Oj, ja det kändes lite otippat :-)

Bettan
Toppet :-)

Petra Linusson
Spring försiktigt!

Christer sa...

Sebastian Bach

Unknown sa...

Bach

Yvonne Persson sa...

Sebastian Bach

Jo sa...

Morrn, morrn, sa jag förut, men den kommentaren verkar ha försvunnit! Mulet men snöigt i Borås idag! :)

Helene Gotland sa...

Hejsan
-3,2 i Boge på Gotland. Härlig solig dag

Christer sa...

She

Yvonne Persson sa...

She

T sa...

SHE...SHE... SHE..... SHE:ar jag in

Vonkis sa...

Jo
Du hade fastnat i skräppostfiltret av någon anledning :-/

Vonkis sa...

Helen Furuhäll
Det låter lagom kallt och vintrigt :-)

T
Välkommen.

Christer sa...

Elin

Yvonne Persson sa...

Elin

T sa...

Elin

Petra sa...

elin

Annis sa...

Den är så fin,låten SHE!
Vonkis; om jag helt följde mina instinkter skulle jag också helst titta på skidåkning.... men både mitt sinne och kropp behöver ut.

Helene Gotland sa...

Elin

Vonkis sa...

Annis
Jag får ordna med motion på annat sätt. Om jag skulle ramla i skidspåret så tar jag mig inte upp nu för tiden, och ramla, det gjorde jag alltid när jag åkte skidor. Det är väl typ det jag har gemensamt med Stina Nilsson :-D

Jo sa...

Modern talking

Petra sa...

Modern Talking

Yvonne Persson sa...

Modern Talking

Helene Gotland sa...

Modern talking

Ina sa...

Godmorgon från ett snörikt Norrbotten 1 meter snö. vinterkräksjuka, vilken hemsk sjukdom, tur att jag var hemma när den drog igång. Hoppas att det går över fort. Vem är detta?

Olle B sa...

********************************
V9/ BACH
L4/ SEBASTIAN
V11/ SHE
V7/ ELIN
V6/ MODERN
V19/ TALKING


*** SPARA ***
********************************

T sa...

Modern talking

vonkis:
Tack

Christer sa...

Gå min lilla

Vonkis sa...

Ina
Huvva, vinterkräksjukan är verkligen vidrigt jobbig. Om det var den tyska gruppen du undrade över så var det Modern Talking.

Yvonne Persson sa...

Gå min lilla

Petra sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jo sa...

Vonkis: Vad konstigt att jag blev spam helt plötsligt!

Unknown sa...

Vart ska du gå min lilla flicka?

Vonkis sa...

Jo
Sannerligen.

Annis sa...

:-D Jag har inte ens det gemensamt med storfräsarna, jag kör långsamt och försiktigt...

Jo sa...

Ek

Yvonne Persson sa...

Ek

Vonkis sa...

Annis
Låter klokt :-)

Olle B sa...

Melodikrysset V03, 20 januari 2018
Halvtid
VÅGRÄTT
V3/
V6/ MODERN
V7/ ELIN
V8/
V9/ BACH
V11/ SHE
V12/
V17/ LILLA
V19/ TALKING

LODRÄTT
L1/
L2/
L3/
L4/ SEBASTIAN
L5/ MIN
L10/
L13/
L14/
L15/
L16/ GÅ
L18/ EK

Christer sa...

Ek

T sa...

Vart ska du gå min lilla flicka
+
Ek

T sa...

Köpenhamnare från gateau till kaffet idag. Så ni vet det.

Anonym sa...

Kryssdags även i Boxholm. Lite gråmulet men det verkar höja på sig.
Ha en fin dag��/Brittis

Janne sa...

GBG:s komuns inköp av Italienska spårvagnar är stort mistag så S-vall är inte ensamma om dåliga beslut.

Vonkis sa...

Brittis
Tack det samma :-)

Janne
Och Norrtåg köpte in tåg som inte klarade vinterkyla för något år sedan...

Christer sa...

L 15 Sting

Yvonne Persson sa...

Sting sjunger

T sa...

Fred Astair + STING

Yvonne Persson sa...

T:tack

T sa...

FIN

Yvonne Persson sa...

Fin

Christer sa...

FIN

Unknown sa...

E FIN VISE

Yvonne Persson sa...

The Smiths

T sa...

THE SMITHS

Anonym sa...

THE SMITHS

Olle B sa...

V9/ BACH
L4/ SEBASTIAN
V11/ SHE
V7/ ELIN
V6/ MODERN
V19/ TALKING
L16/ GÅ
L5/ MIN
V17/ LILLA
L18/ EK
L3/ FRED
L15/ STING
V3/ FIN
V8/ THE
L1/ SMITHS


*** SPARA ***

T sa...

Dom har så mycket gott på gateau så man baxnar

Jo sa...

Iddde

Yvonne Persson sa...

Idde

Christer sa...

Idde

T sa...

UDDEN SCHULTZ

Anonym sa...

IDDE

Stefan E sa...

Idde

T sa...

IDDE menar jag, autostavningen sabbade allt

Unknown sa...

Skall vara E och inte En.
:-)

Jo sa...

Du är min man

Christer sa...

Du är

Unknown sa...

Du är

Yvonne Persson sa...

Du Är

Jo sa...

Allt som jag känner

Unknown sa...

Allt

Christer sa...

Allt

Stefan E sa...

V12 Star dust

Martin sa...

V12 Stardust

Anna E sa...

allt

Anonym sa...

STAR DUST

Vonkis sa...

Kenth Andersson
Tackar.

Jo sa...

Blir det Bowie nu för att få Star Dust på V12? Det vore ju iofs trevligt! :)

Christer sa...

V 12 Star Dust

T sa...

Star Dust

Olle B sa...

Melodikrysset V03, 20 januari 2018

VÅGRÄTT
V3/ FIN
V6/ MODERN
V7/ ELIN
V8/ THE
V9/ BACH
V11/ SHE
V12/ STAR-DUST
V17/ LILLA
V19/ TALKING

LODRÄTT
L1/ SMITHS
L2/ IDDE
L3/ FRED
L4/ SEBASTIAN
L5/ MIN
L10/ ÄR
L13/ ALLT
L14/ DU
L15/ STING
L16/ GÅ
L18/ EK

Jo sa...

Monica var också trevligt, men på låten hade jag gått bet utan att gissa orden.

Petra sa...

Tack för idag. Önskar er alla en fortsatt trevlig helg.

Christer sa...

Då var det klart. Jag önskar Vonkis och övriga kryssarvänner en fortsatt fin lördag. Vi sörs nästa lördag.

Jo sa...

(Nu blir jag bortspammad igen, jag kommenterar visst för mycket idag! )
Tack för idag, ha en fin vecka!

Annis sa...

Tack för idag! Önskar er alla en riktigt fin helg.

T sa...


Tack alla för idag !

Kerstin Nilsson sa...

Trevlig Helg

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa kryss.

Unknown sa...

Ordningsman i skolan. Haha
Tack för idag. :-)

Olle B sa...

Tack för idag alla kryssarvänner, vi sörs snart.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop!
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Vonkis sa...

Jo
Vet inte vad blogger håller på med idag men nu har jag plockat fram dina kommentarer.