lördag, januari 06, 2018

Melodikrysset vecka 1 2018

Välkommen till KryssBloggen

god morgon löjlisar och olöjlisar. 2018, smaka på den, och årets första melodikryss. Sedan blir det nog sport för hela slanten med storslalom, skidskytte och Tor de ski. Förövrigt hopps jag att Eldemannen går ut hårt och ger oss både Py och Bäckman i dagens kryss.

Året var 2000 och ESC avgjordes i Sverige. Vann gjorde, något otippat, Olsen Brothers från Danmark med Fly on the wings of love.

Visan av Evert Taube heter En söndagsmorgon bittida.

Mer Melodifestival, La dolce vita heter bedraget som blev lite av en comeback för After Dark när de tävlade i Melodifestivalen 2004.

Beethovens Månskenssonaten och månen syns för det mesta under nätterna men kan även synas dagtid.

You bring out the best in me med Carola som ju slog igenom med buller och bång 1983.

Det där var musik från Aida, sånt som en lär sig när en löser Melodikrysset.
------
Kan det ha varit Helmut Lotti som sjön You'll win?
------

Ibland är han för snäll med ledtrådarna Eldemannen. Det var bröderna Robert B och Richard M Sherman som skrev musiken till filmer som Mary Poppins, Djungelboken, aristocats och Chitty Chitty Bang Bang.

Den är himla bra tycker jag, Unchained melodi med The righteous brothers. Låten var med i filmen Ghost.

Sjömansmelodin heter Axel Öman.

Lotta Engberg sjöng Alma Cogans Tennessee waltz.

Orphei drängar brukar förkortas OD.

Nu jägarns var det som att en vaknade till ordentligt. Nog är det svårt att sitta still när Eldemnnen spelar Wannabe med Spice Girls!

Springtime for Hitler and Germany från filmen The Producers är skriven av Mel Brooks.

Se där, då var dagens kryss löst och inklickat då. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V15 Danmark
L13 En
L 8 After
V14 Dark
V10 Nätter
L 2 Carola
L11 Tre
V 9 Aida
L 1 Sherman
L 3 Ghost
V 6 Öman
V 7 Lotta
V 4 Le
L12 O-D
V 1 Spice Girls
V 5 Mel Brook



Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

112 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag och god fortsättning Vonkis och övriga kryssarvänner! Här po/i Limhamn är himlen tljusgrå och marken än så länge torr. + 3,6. C Inga skjutningar eller våldtäkter i denna natt. Efter krysset blir det en färd med elcykeln ner till hoddorna för att i vanlg ordning lösa världsproblem.

Vonkis sa...

Christer
God morgon! Ta det lugnt på cykeln när det är dags.
Jag har kommit ner till södern igen och här är det någon minusgrad och snöfritt. Men jag fick ju en vit jul.

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Lite trött idag, såg matchen mellan Juniorkronorna och Canadas juniorer i natt.
Bra match, synd att det inte blev vinst för ”våra” pojkar.
Snön har fortsatt att falla även denna vecka, enligt SMHI har vi dryga halvmetern nu, och mer snö varslas
Nu på morgonen är det -3 grader.
Håller tummarna för Vinst, Py och Bäckman.

Agneta sa...

Gomorron
Säger hej från oss i Gävle.
Lasse ligger på Akademiska och fått en ny njure för några dagar sen.
Idag kommer det äntligen lite snö.
Lycka till idag.

Vonkis sa...

Olle B
Missade matchen, tråkigt att de förlorade men ett silver är verkligen inte fy skam det heller. Snö i norr, regn i söder. Går bussarna som de ska idag?

Agneta
God morgon.
Oj, vilken start på det nya året för er, hälsa Lasse så väldigt mycket från oss alla.

Janne sa...

God morgon från en trött Göteborgare såg jwm på tv i natt tråkigt att dom förlorade och sämst på plan var domarna.Ser ut att bli skapligt väder i GBG idag.

Olle B sa...

Tror bussarna går idag.
Vi har skrattat åt "sörlänningarna" när de kör fast i lite snö, men snöröjer man inte förrän det slutat snöa så blir det problem.
Men de här ledbussarna är ju en parodi, endast drivning på "släpvagnens" hjul, och inga rejäla däck, kan inte bli annat än kaos.

Vonkis sa...

Janne
Alltid dessa domare.

Olle B
Undrar hur de tänkte när de köpte in sådana bussar.

lasse sa...

Nu är jag med från Akademiska.

Janne sa...

I dokumentären om Povel Ramel på tv är Eldeman med och missa inte Hjalmars revy den är jätte bra tycker jag.

lasse sa...

Nu är jag med från Akademiska.

Vonkis sa...

Janne
Har sett Hjalmars revy, tyckte den var lite sådär. Dokumentären om Povel har jag dock missat, får ta och spana in den på play.

Olle B sa...

Här är förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

V 1 Andersson
L 1 Abba
L 2 Dan
V 6 Ni
L15 Se
L 5 Nilsson
V14 Isaksson
L13 Uno
L12 Bra
V11 Robin
V10 Persson
L 4 Sanden
L 3 Rea
V 7 Noll
V 8 Max
L 8 Martin
L 9 Min

Vonkis sa...

Lisa Syrén har inte fått memot om hur vinnarna ska läsas upp...

Jerker Fredriksson sa...

I dag visar sig Motala från sin bästa sida, -5 grader, ingen blåst och solsken. Jag hoppas på lite mer tur i årets dragningar för vi saknar fortfarande kaffebrickan i husbilen, jag har visserligen köpt en annan men det räknas inte!

Janne sa...

Jag tycker dom kan bytta ut henne i ring så spelar vi.

Unknown sa...

Tjenare allesammans, sent om sider hoppar jag in i gänget, har yngsta dottern med fyra barn på besök.

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett kyligt -17 nu Höljes

Christer sa...

Danmark

Yvonne Persson sa...

Danmark

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås. Same procedure as last year, mao! :)

Vonkis sa...

Jerker Fredriksson
Inget går upp mot att ha en egen melodikrssetbricka i ägorna.

Janne
Fast där är hon bra tycker jag, även om jag inte gillar att hon alltid sa härma dialekter när det är någon från norra Sverige som ringer.

T sa...

Schwosh..... schwosh...... blåser jag in

T sa...

Danmark, mitt älskade Danmark och gamla hemland

Vonkis sa...

Åke Finn
Oj, det var inte illa så här en lördagsmorgon :-)

Yvonne Persson
God morgon.
-17 grader, lite väl kallt kan jag tycka :-)

Jo
Varför ändra på ett vinnande koncept :-)

Janne sa...

Lennart Swan var bra när han var med.

Olle B sa...

EN Söndag

Yvonne Persson sa...

After Dark

Christer sa...

After Dark

T sa...

After Dark

Kerstin Nilsson sa...

Morrn ja det har kommit mer snö. Min mans julklapp kom äntligen fram i veckan. Den kom från södra sverge före jul. Sen har paketet åkt mellan sundvall- kramfors- sollefteå, flera gånger. :)

Vonkis sa...

T
Välkommen.

Janne
Har han lett Ring så spelar vi?

Yvonne Persson sa...

Tqck Olle jag har aldrig hört den

Janne sa...

Ja

Yvonne Persson sa...

Nätter

T sa...

vonkis: Tack. Strax hembakade bullar till bryggkaffet här.

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Men nu blir jag ju väldigt nyfiken på vad det var för julklapp maken fick :-)

Yvonne Persson sa...

Så vackerden är Månskenssonaten

T sa...

Skriver idag på min smartphone för att undvika smulor på laptopen. Smart va?

Yvonne Persson sa...

T: det var smart :)

Vonkis sa...

*spara*

Janne sa...

Jag menar den Swan som bodde på Styrsö.

Olle B sa...

T/ Mycket förståndigt!

Kerstin Nilsson sa...

Tur som var så var det en julklapp som han beställt åt sig själv. Pojkverktyg haha

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Sannerligen.

T
Att det är.

Vonkis sa...

Janne
Där ser man

Kerstin Nilsson
:-D

Yvonne Persson sa...

Carola

Olle B sa...

V15/ DANMARK
L13/ EN
L8/ AFTER
L14/ DARK
V10/ NÄTTER
L2/ CAROLA
L11/ TRE


*** SPARA ***

Sophie sa...

Carola, 198TRE...
Jag var 4 år och hon var min idol då (inte så mycket idag).

Unknown sa...

Tänkte också på Carola och tre i 1983 men är det hon???

Vonkis sa...

Sophie
Är det något jag bankar in i mina elever är det hur bra Carola är :-)

Kenth Andersson
Japp, det är Carola som sjunger.

Yvonne Persson sa...

Carola

Christer sa...

Aida

Olle B sa...

Melodikrysset V01, 6 januari 2018
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/
V4/
V5/
V6/
V7/
V9/ AIDA
V10/ NÄTTER
V15/ DANMARK

LODRÄTT
L1/
L2/ CAROLA
L3/
L8/ AFTER
L11/ TRE
L12/
L13/ EN
L14/ DARK

Yvonne Persson sa...

Aida

Unknown sa...

- Nu måste du gå till skolan Nisse.
- Jag vill inte, alla är så dumma mot mig där.
- Gå nu, du är i alla fall rektor

Unknown sa...

Tackar, måste vara ett tidigt sjung :-)
Säkert vid sju på morgonen :-)

Vonkis sa...

Åke Finn
En klassiker :-)

Kenth Andersson
:-)

Christer sa...

L2 Sherman

Christer sa...

Skall vara L1 Sherman

Sophie sa...

Tidiga Carola iaf... 😉

Yvonne Persson sa...

Christer:tack

Yvonne Persson sa...

Ghost?

Pierre sa...

Ghost skrev jag i innan Elderman hann prata klart.

silom58 sa...

Hej ifrån The Sätra Boys.....
Ingen snö och någon minusgrad. Skönt!! Kul att M-krysset och Vonkis är tillbaka.
God fortsättning y’all

Vonkis sa...

lasse
Du fastnade i skräppostfiltret av någon anledning :-/
Kul att se dig här, hoppas du får komma hem snart och att du mår bra efter transplantationen.

Unknown sa...

GHOST

Olle B sa...

V15/ DANMARK
L13/ EN
L8/ AFTER
L14/ DARK
V10/ NÄTTER
L2/ CAROLA
L11/ TRE
V9/ AIDA
L1/ SHERMAN
L3/ GHOST


*** SPARA ***

Sophie sa...

Missade lite av frågan men tyckte han sa arbete...?

lasse sa...

Tack för hälsningen ! 😉

Jo sa...

Krya på dig!

Christer sa...

Öman

Sophie sa...

Nu hörde jag!! 😂

Janne sa...

Öman

Yvonne Persson sa...

Öman

Vonkis sa...

Peter Sandberg
Tack detsamma!

Christer sa...

LOTTA, LE

Vonkis sa...

Missade frågan till vågrätt 6. Varför Öman? Orkesterledare?

Yvonne Persson sa...

Lotta

Christer sa...

Vonkis: Vad heter mannen i texten? Öman

Olle B sa...

V6/ Vad heter han i melodin i efternamn.

Vonkis sa...

Christer
Aha, då förstår jag :-)

Gunilla sa...

Vad hette sjömannen i melodin

Olle B sa...

Han hade kunnat ha en mycket roligare fråga än Lottas initialer.

Christer sa...

OD

Janne sa...

od

Yvonne Persson sa...

O-D

Vonkis sa...

Olle B
Sannerligen. Speciellt som han redan frågar om hennes förnamn.

Unknown sa...

OD

Unknown sa...

Jag slår också dövörat till när jag hör ordet arbete... :-)

Jo sa...

Eller hur man nu säger. God konvalescens? Hoppas att du mår bättre snart iaf!

Anonym sa...

Han heter Axel Öman och hade blå kavaj

Jo sa...

Spice girls :)

Unknown sa...

Spice Girls

Yvonne Persson sa...

Spice girls

Christer sa...

Spice Girls

Sophie sa...

Spice Girls!!

T sa...

Very spicy

Vonkis sa...

Whoop whopp!

Janne sa...

Eldeman är ordförare i povel Ramel sällskapet så det blir nog ett Povel kryss.

Vonkis sa...

Slam your body down and wind it all around!!!

Yvonne Persson sa...

Mel brooks

Agneta sa...

Hej hej Lasse:)

Christer sa...

Mel Brooks

Olle B sa...

Melodikrysset V01, 6 januari 2018

VÅGRÄTT
V1/ SPICE-GIRLS
V4/ LE
V5/ MEL-BROOKS
V6/ ÖMAN
V7/ LOTTA
V9/ AIDA
V10/ NÄTTER
V15/ DANMARK

LODRÄTT
L1/ SHERMAN
L2/ CAROLA
L3/ GHOST
L8/ AFTER
L11/ TRE
L12/ O-D
L13/ EN
L14/ DARK

Yvonne Persson sa...

Tack för idag :)

Christer sa...

Då var det klart och inskickat. Jag tackar Vonkis och övriga kryssare och önskar er en fortsatt trevlig dag. Vi sörs nästa lördag.

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa kryss.Nu blir det TV med mycke sport.

Jo sa...

Tack för idag!

Vonkis sa...

Tack för idag alla. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

T sa...

Snyggt jobbat! Bra inlägg av vonkis. Vi hörs nästa vecka. Om det inte redan varit Brexit då. För Brexit påverkar oss, ju.