lördag, november 10, 2018

Melodikrysset vecka 45 2018

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Jag hoppas ni har haft en bra vecka och är laddade för lite melodikrysslösning i grupp. Min vecka har varit ok men jag laddar för multipla Bäckman i dagens kryss så den kan bara bli bättre.

Vilken kryssadress tror ni felar idag? Jag tror att v 17 saknas.

Hm, den där brukade jag "sjunga" när jag gick på lågstadiet. Oh vilken fasa, oh vilken fasa, gick jag och sjöng för fulla muggar. Tydligen är den tonsatt av Rossini. Fick veta att det var från Barberaren i Sevilla. Tack Olle B.

Mm, Jag tror, jag tror på sommaren. Kan riktigt känna smultrondoften, skriven av Stig Olin. Låten alltså. Inte smultrondoften. Hur man nu skulle skriva en smultrondoft.

Alabama 3 med Woke up this morning, som var signaturmelodi till The Sopranos.

Tydligen heter filmen Mon Bel Ami. Den har jag missat.

Det var Bruce Springsteen som sjöng Streets of Philadelphia från filmen med samma namn.

Sedan spelades Domaredansen som börjar
Nu vilja vi begynna en domaredans, men domaren är inte hemma.

Jag hänger inte riktigt med idag så det är för väl att jag inte löser på egen hand. Enligt uppgift heter låten Easter parade och då passar det ju att pynta med påskris.
------
Sitter och grubblar lite på melodin till Easter parade. Jag förknippar den, melodin alltså, till en julsång. Får för mig att Jan Malmsjö sjungit en jullåt på svenska som hade samma, eller en väldigt lik, melodi. Någon som vet vilken jag menar???
--
Hittade den! Natten tänder ljus på himlen heter den.
------


Norah Jones med Come away with me. Det albumet är ett sånt där alla låtar är bra. Det finns inte så många sådan album tycker jag.

Ja just, SF biografer har ju bytt signaturmelodi, eller vad en ska kalla det för.

Bryan Adams. Summer of 69. Det svänger.

Med en enkel tullipan uppå bemärkelsedan. Vi har den äran, vi har den äran att gratulera. Och då säger vi ju ett stort hurra!

Oh mama med systrarna Lili och Susie. Här snackar vi bra låt! Och så Anki Bagger på kören.

Där var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.


snabbgenomgången
L 2 Rossini
V10 Olin
L 1 Sopranos
V 7 Ami
V 1 Springsteen
L11 Nu
V 5 En
V 6 Påskris
L 3 Norah
V13 Jones
L12 Bio
V12 Bryan
L 9 Adams
V 8 Hurra
L 4 Systrar


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

111 kommentarer:

Unknown sa...

God morgon Vonkis, idag sviker jag gänget, åker upp till Skattungbyn för att fira min svågers 80-årsdag. Men krysset löser ni förståss lika bra utan mig.

Vonkis sa...

Åke Finn
Trevligt för svågern och de andra firarna men lite tråkigt för oss.
Hälsa grattis från oss.

Christer sa...

God förmiddag Vonki s och övriga kryssarvänner! Här på Limhamn är det grått och blött. Termometern visar + 8,1 C. Efter kryssetr skall jag köra till Staffanstorp för att se på när äldsta barnbarnet spelar innebandy i IF Stanstad.

Vonkis sa...

Christer
Eller indiebandy, som Katla sa.

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Sundsvall: Grått, trist, mörkt och så fuktigt att man tror det regnar, +6,6 grader.
Men klär man sig rätt så är det nog ganska skönt ändå på promenaden.
Håller tummarna för dubbel-PY och trippel-BÄCKMAN.

Vonkis sa...

Olle B
Visst är det ganska behagligt promenadväder nu.
Håller tummarna för alla chanser. Man vet ju aldrig.

Jerker Fredriksson sa...

Morgon Vonkis!, kan berätta att jag tillbringat en halvtimme i bolådan hos våra femveckors kattungar!, en härlig ålder då de verkligen börjar bli katter om än små :)

Bettan sa...

God morgon från ett grått och dimmigt Stockholm, 7 grader. Efter krysset nalkas kvällsjobb

Vonkis sa...

Jerker Fredriksson
Åh, vad mysigt att få gosa med kattungar. Lukta på dem från mig!

Bettan
Bra att du hinner med krysset innan.

Olle B sa...

Bettan/ Hoppas Internet är snällt med dig idag.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron ja det är grått o fuktigt här i Ångermanland oxå. Faktiskt skönt att promenera i, eller sitta ute o filosofera en stund.

Bettan sa...

Olle: hoppas jag med

lasse sa...

God morgon !
Tiden räcker liksom inte till, vaknade med 17 grader i huset. Så det har tagit lite tid att tända en eld.
Men nu så, kööör vi !

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Att sitta ute och filosofera gör en för sällan.

Bettan
Verkar fungera bra så här långt.

Janne sa...

God morgon från ett grått och regnit GBG cirka 9 grader.

Olle B sa...

Här kommer förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

snabbgenomgången
V13 Day
V12 Yesterday
L 1 McCartney
V 9 Nanne
L 2 Xylofon
V 7 Roffe
L 3 Roffe
V 6 California
L 5 Ericson
L 4 Air
V11 Tone
L10 Nat
V 8 Cole
V 1 Max Raabe
L11 Ted

Vonkis sa...

lasse
Oj.
Men bra att det ordnat till sig.

Vonkis sa...

Janne
God morgon på dig med!

Vonkis sa...

Vilken kryssadress tror ni felar idag? Jag tror att v 17 saknas.

lasse sa...

3 M:ns dag idag ???

lasse sa...

Mörkt
Mulet
Miserabelt

Vonkis sa...

lasse
???

Olle B sa...

Vonkis/ Du har helt rätt.

Vonkis sa...

lasse
Ha ha ha ha ha

Yvonne Persson sa...

God morgon!

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Detsamma!

Anna E sa...

Godmorgon! Idag löser jag krysset hemma hos min gamla mor i Bredäng. Det är grått och trist men roligt att lösa kryss tillsammans och inte via telefon. Lycka till alla:-)

Vonkis sa...

Anna E
Hälsa till din mamma från oss!

Christer sa...

Rossini

Yvonne Persson sa...

Rossini

Olle B sa...

Ur "Barberaren i Sevilla"

Vonkis sa...

Olle B
Tackar.

Christer sa...

Stig Olin

Anonym sa...

Olin

Anonym sa...

OLIN

Annis sa...

God morgon! V17 saknas helt klart Vonkis! Trist att de håller på och krånglar :-)
Är det Puccini på L2 tro?

Jerker Fredriksson sa...

Vonkis, kan du vänta till efter Krysset?

Vonkis sa...

Annis
Ska ta och höra av mig till Eldemannen. De behöver ta tag i det här nu.
L2 var Rossini.

Jerker Fredriksson
Ok då.

Christer sa...

Sopranos

Christer sa...

Mon AMI

Vonkis sa...

Christer
Hade inte en aning om vad det var för filmtitel så tack :-)

Yvonne Persson sa...

Springsteen

lasse sa...

Springsteen

Christer sa...

Spingsteen. Knapparna är inte med mig idag

Olle B sa...

L2/ ROSSINI
V10/ OLIN
L1/ SOPRANOS
V7/ AMI
V1/ SPRINGSTEEN


*** SPARA ***

Anonym sa...

Philsdelphia är filmtiteln

Unknown sa...

Bel Ami!!!
Och så The Boss

Anonym sa...

,alias Johan: Första frågan jag kunde idag utan "fusk". Hej förresten!

Olle B sa...

Alla PY- och BÄCKMAN-chanser är nu överkörda

Annis sa...

Tack för Rossini! Nu är det iallafall Springsteen.

Vonkis sa...

Kenth Andersson
Ändrar genast.

Christer sa...

NU, EN

Vonkis sa...

alias Johan
Hej hej :-)

Olle B
Innan halvslaget.

Annis
Gissar att du är rätt nöjd :-)

Olle B sa...

Nu vilja vi begynna en domaredans,
Men domaren är inte hemma! (alt. Medan domaren själv är hemma)
Och alla de som i domaredansen gå
Deras hjärtan skola brinna!
Alla säga de: hå, hå, hå!
Alla säga de: nå, nå, nå!
Har du drömt om din käresta i natt,
skall du mot ljuset le

Vonkis sa...

Missade dubbelfrågan, vad var det som spelades?

Christer sa...

Nu vilja vi begynna en domaredans

Olle B sa...

Melodikrysset V45, 10 november 2018
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ SPRINGSTEEN
V5/ EN
V6/
V7/ AMI
V8/
V10/ OLIN
V12/
V13/

LODRÄTT
L1/ SOPRANOS
L2/ ROSSINI
L3/
L4/
L9/
L11/ NU
L12/

Christer sa...

Vonkis: Domaredansen var det som spelades

Olle B sa...

Vonkis/
L11/ 1:a ordet i första textraden
V5/ 5:e ordet i första textraden

Vonkis sa...

Olle B
Tackar :-)

Christer sa...

Påskris

Yvonne Persson sa...

Påskris?

Vonkis sa...

Har lite svårt med koncentrationen idag känner jag...

lasse sa...

Affären hemma hade det igår !

Vonkis sa...

Varför påskris? Hörde något om pynta men hänger inte med.

Yvonne Persson sa...

Låten heter Easter Parade

lasse sa...

Pås-kris !

Anonym sa...

,alias Johan: Idag löser man verkligen inte krysset med vänster hand, svårt!!

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Ahaaa. Tackar :-)

Olle B sa...

Vonkis/
Vad kan man pynta med när denna låt är aktuell?

Annis sa...

Ja, de ska ju generellt dra ner på dem i plast:-)

Unknown sa...

Pås kris råder. All plast

Christer sa...

NORAH JONES

Vonkis sa...

lasse

Yvonne Persson sa...

Norah Jones

Olle B sa...

L2/ ROSSINI
V10/ OLIN
L1/ SOPRANOS
V7/ AMI
V1/ SPRINGSTEEN
L11/ NU
V5/ EN
V6/ PÅSKRIS
L3/ NORAH
V13/ JONES


*** SPARA ***

Anonym sa...

,alias Johan: Norah Jones?

Anonym sa...

alias Johan:...och som vanligt är man sist att skriva/veta :)

Vonkis sa...

*spara*

Vonkis sa...

alias Johan
Sånt som händer :-)

Yvonne Persson sa...

Bio

Christer sa...

Bryan Adams

Yvonne Persson sa...

Bryan Adams

Anonym sa...

Bryan adams

Anonym sa...

,alias Johan: Jag kan! (Men säger inget)

Bettan sa...

Internet strular inte idag, so far....

Olle B sa...

Bettan/ Vi håller tummarna

Vonkis sa...

Bettan
Toppen :-)

Janne sa...

4Systrar?

Vonkis sa...

Har inte någon svensk artist gjort Easter parade med svensk text men med jultema? Tänker typ Jan Malmsjö.

Annis sa...

Vonkis; har de sagt eller svarat nåt om V17 än?

Christer sa...

HURRA

Vonkis sa...

Annis
Nej, men de brukar vara dåliga på att svara när jag skriver till dem.

Anna E sa...

systrar

Christer sa...

Systrar

Yvonne Persson sa...

Systrar

Unknown sa...

Systrar

Olle B sa...

Melodikrysset V45, 10 november 2018

VÅGRÄTT
V1/ SPRINGSTEEN
V5/ EN
V6/ PÅSKRIS
V7/ AMI
V8/ HURRA
V10/ OLIN
V12/ BRYAN
V13/ JONES

LODRÄTT
L1/ SOPRANOS
L2/ ROSSINI
L3/ NORAH
L4/ SYSTRAR
L9/ ADAMS
L11/ NU
L12/ BIO

Yvonne Persson sa...

Tack för idag och trevlig helg

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bettan sa...

Då va krysset klart, nu dags för dusch och sen iväg och jobba! Ha en bra helg så sörs vi nästa lördag

Anonym sa...

,alias Johan: päivärinta...tack för idag! Hej!

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa kryss.

Christer sa...

Klart och inskickat! Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag ha det bra

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Annis sa...

Tack för idag alla kryssvänner! Ska man ta steget ur sängen nu kanske....

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag. Nu ska jag försöka hitta den där jullåten med samma melodi som Easter parade.

stefan sa...

Norah Jones hsr väl gått om Py nu?

Vonkis sa...

stefan
Med att vara med i krysset många gånger? Det har allt och alla gjort.

Vonkis sa...

Hittade låten!
Natten tänder ljus på himlen