lördag, oktober 19, 2019

Melodikrysset vecka 42 2019

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Jag hann aldrig lösa förra veckans kryss. Eller, för att vara helt ärlig, jag glömde. Har haft sjukt mycket på jobbet och mer eller mindre ramlat i säng när jag kommit hem. Men men. Nu är jag med!

Det var en pampig version av Beatles Yellow submarine må jag säga. Vi skriver in ubåt till första frågan.

En av mina absoluta favoritlåtar att spela när folk fyller år är Sigge Fürsts Det är din da' i da'. Jag kommer inte byta ut den mot Salta biten (Raj raj med Fürst). Men nog är Eldemannen lite väl frikostig med ledtrådarna ibland.

What is he like med Erik Hassle, mer känd för Hurtful.

Har för mig att musiken kommer från filmen Född fri - Lejonet Elsa.

Åh. Mäktiga O Fortuna från Carl Orffs Carmina burana. Men tycker nog att trummorna får ta lite för stor plats i den här versionen.

Det är Melba Moore som sjunger discodängan This is it.

Alcazar tävlade i Melodifestivalen för första gången 2003 med Not a sinner nor a saint och slutade trea. Det blev fyra starter till men de blev tyvärr aldrig bättre placerade än just trea.

Sound of silence, förknippad med (Paul) Simon and (Art) Garfunkel.

Mia Skäringer sjöng Som eld. Jag ska se henne i NMFTG i Linköping i November, ser verkligen fram mot det. Sedan sjöng Jan Rippe Egentligen från föreställningen Macken.

Men Åååå! Trance Dance med You're gonna get it! Som jag gillade den här när jag var liten. Var helt fascinerad av de finska tvillingsystrarna.

Jag har drömt om sommaren med dig med Östen Warnerbring, som även kallades Östen med rösten. Det var förövrigt därifrån Östen med resten fick sitt namn.

Veckans finska bidrag blev på spanska, originalet av Last christmas gjordes av Wham.

Ja men då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V12 Ubåt
V 7 Salta
L13 Biten
L 6 Erik
L 2 Hassle
V 8 Fri
L 5 Orff
L 3 Melba
V 4 Moore
V 9 Alcazar
L10 Art
L 4 Mia
V14 Rippe
L11 Trance
V16 Dance
V17 Östen
L15 Rösten
V 1 Wham


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

105 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssvänner! Här på Limhamn är himlen täckt av ljusgråa moln. Solen tittar förhoppningsvis fram idag efter en blöt vecka. Termometern visar +12 C.Dagen blir lugn med enbart det sedvanliga hoddebesöket.

Vonkis sa...

Christer
Det verkar bli samma väder här.
Funderar på att ge mig ut på en promenad när det inte regnar idag.

Anne sa...

God morgon alla. Här i Flen är päronen och jag laddade för att kryssa. ☺

Lena sa...

Morrn från ett 2 grader mulet Luleå. Torsdag morgon vaknade vi till en vit värld och -6 grader, som tack och lov tinade bort.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron +6 regn o dis hela dagarna.Jag börjar bli lika grå i själen.Dags för snö o kyla.

Bettan sa...

God morgon från ett soligt Stockholm

Janne sa...

God morgon från ett molnigt och regnigt GBG.

lasse sa...

God förmiddag ! Nu är det dags igen, och tänk, om rumpan hade varit delad vertikalt, vilka klappningar vi skulle få om vi sprang.

Kerstin Nilsson sa...

Haha

Vonkis sa...

Anne
Superbra!

Lena
Tack och lov :-)
I Kiruna verkar det ligga kvar.

Kerstin Nilsson
Nja. Lite till får kyla vänta tycker jag :-)

Bettan
Kod morgon, härligt att du är med idag :-)

Janne
Regnperiod.

Vonkis sa...

lasse
Det vill jag inte tänka på :-)

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett regnigt Höljes

Petra sa...

Godmorgon idag ser det ut som att det kan bli fint väder. Denna helg är vi hemma. Blir dock lite kalas hos makens farbror idag.

Christer sa...

UBÅT

Anna E sa...

Godmorgon från ett soligt Tullinge!

Yvonne Persson sa...

Ubåt

Janne sa...

ubåt

Petra sa...

Ubåt

Vonkis sa...

Yvonne Persson
God morgon på dig med :-)

Petra
Vad vore en hemma helg utan kalas i höstrusket :-)

Kerstin Nilsson sa...

Ubåt

Ylva sa...

V:12: Ubåt

Vonkis sa...

Anna E
God morgon!

Anna E sa...

salta biten?

Christer sa...

SALTA BITEN

Anonym sa...

Salta biten

Yvonne Persson sa...

Christer: tack

Ylva sa...

V:7:Salta
L:13:Biten

lasse sa...

Tack för den !

Christer sa...

ERIK HASSLE

Yvonne Persson sa...

Erik Hassle

Lena sa...

Tack för den, jag har så svårt att skilja på alla dessa nykomlingar...

Yvonne Persson sa...

Fri

Christer sa...

Född FRI

Kerstin Nilsson sa...

Fri

Kerstin Nilsson sa...

Samma här

Anne sa...

Orff

Yvonne Persson sa...

Anne: tack har aldrig hört talas om

Christer sa...

Carl ORFF

Vonkis sa...

Nu skulle man haft mer bas på spelaren.

Lena sa...

låten känner man ju igen, men har aldrig hört kompositörens namn

Anna E sa...

Anne: Tack. Underbar att lyssna på "Carmina Burana" med Wells :-)

Vonkis sa...

*spara*

Christer sa...

MELBA MOORE

lasse sa...

Vet någon vad musiken som spelas på alla spa heter ?

Yvonne Persson sa...

Melba Moore

Yvonne Persson sa...

Förbaskade autostavning

Anne sa...

👍

Lena sa...

Oj, i dag har jag redan fått tjuvkika in flera gånger :-)

lasse sa...

Badrock

Vonkis sa...

lasse
Nej.
Men vill jag verkligen veta det?
;-)

Vonkis sa...

lasse
...

Bettan sa...

Halvtid:
L2/ Hassle
L3/ Melba
L4/
L5/ Orff
L6/ Erik
L10/
L11/
L13/ Biten
L15/

V1/
V4/ Moore
V7/ Salta
V8/
V9/
V12/ Ubåt
V14/
V16/
V17/

Kerstin Nilsson sa...

Dags att Totta Näslund får vara med

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Där sa du något. Mer Totta i krysset
(K-holmenpatriot)

Christer sa...

ALCAZAR

Yvonne Persson sa...

Alcazar

Anne sa...

Alcazar

Kerstin Nilsson sa...

Han verkar heit bortglömd. Den store

Christer sa...

ART

Kerstin Nilsson sa...

Art

Anna E sa...

ART

Janne sa...

Totta hörde jag flera gånger på en krog på Linnegatan i GBG.

Anne sa...

Rippe

Anna E sa...

14: Är det JAN RIPPE?

Christer sa...

L14 RIPPE

Kerstin Nilsson sa...

👍

Bettan sa...

Någon som kan L4

Birgitta sa...

Mia Skäringer?

Christer sa...

L4 ????

Ylva sa...

L:4:Mia Skäringer

Anonym sa...

L4 MIA skäringer

Anne sa...

Mia skäringer

Christer sa...

TRANCE DANCE

Kenth sa...

V1 THEM?

Yvonne Persson sa...

Trance dance

Petra sa...

Det var längesedan jag hörde Trance Dance på radion.

Kristina sa...

Trance dance

Christer sa...

V1 Kan bli THEM precis som unknown skrivit ovan

lasse sa...

Wham L1 ?

Christer sa...

ÖSTEN med RÖSTEN

Anne sa...

Östen med rösten

Kenth sa...

Van the man :-)

Yvonne Persson sa...

Östen rösten

Helene Gotland sa...

Östen med rösten

Janne sa...

Östen

Kristina sa...

Östen med Rösten

lasse sa...

Nu hade Anders E lyckats !

Bettan sa...

Jag tror som Lasse på Wham

Yvonne Persson sa...

Wham

Helene Gotland sa...

Wham??

Christer sa...

WHAM

Bettan sa...

Veckans kryss
L2/ Hassle
L3/ Melba
L4/ Mia
L5/ Orff
L6/ Erik
L10/ Art
L11/ trance
L13/ Biten
L15/ Rösten

V1/ Wham
V4/ Moore
V7/ Salta
V8/ Fri
V9/ Alcazar
V12/ Ubåt
V14/ Rippe
V16/ Dance
V17/ Östen

Anne sa...

Tack för den här veckan alla. Ha det gott.

Yvonne Persson sa...

Tack för idag. Det var lite krångligt tycker jag . Vi söta nästa lördag

Bettan sa...

Tack för idag sörs om 2 veckor, jobbhelg nästa vecka

Lena sa...

Tack för hjälpen, i dag hade jag baske mig inte löst det utan er :-)
Ha en fortsatt fin helg

Yvonne Persson sa...

Vi sörs ska det stå

Anna E sa...

Tack alla och ha en härlig Lördag. Nu ska det krattas löv :-)

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Kerstin Nilsson sa...

Tack för hjälpen. Ha det bra

Petra sa...

Tack för idag. Tillsammans löser vi de kluriga svaren.

lasse sa...

Ha en skön vecka alla X-are !
Sen hoppas jag på 3 poäng mot Växjö idag !

Kenth sa...

Backar bandet och ber om ursäkt. Wham blir bättre än Them.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Janne sa...

Tack alla för idag det var svårt idag vi sörs nästa kryss.Kl.13.30 blir det fotboll för mig GAIS-Varberg.