lördag, december 21, 2019

Melodikrysset vecka 51 2019

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Först och främst, tack alla ni som bidrog till de 1400 som samlades in till Musikhjälpen via bössan Löjliga melodikryssare. Igår gjorde jag årets och decenniets sista arbetsdag så nu har jag jullov och det känns riktigt bra. Idag ska det fixas och packas för imorgon bär det norröver för julfirande. Förhoppningsvis ligger den lilla snö som kommit hos päronen kvar några dagar till i alla fall.

Lasse Berghagen sjöng Jul i vårt hus så vi skriver in Lars på vågrätt nio.

Och så saknar vi is på lodrätt åtta eftersom Ramel undrade Varför är där ingen is till punschen?

Det var Thomas Funck som sjöng, jag känner mest igen honom som rösten bakom bland andra Grodan Boll.

Då har jag lärt mig något nytt idag. Jag visste nämligen inte att tolvskilling var ett betalmedel. Tänk att det var Max Raabe och Eldemannen som skulle lära mig det.

Lite sommardoftande allsång på det då med Sjung och le.

Lokalrevyartisten, det var ju Martin Ljung. Undrar hur ung han var vid den inspelningen för jag kände faktiskt inte igen rösten!
------
Inte undra på att jag inte kände igen Martin Ljungs röst då det var MATS Ljung som sjöng Kaffehalvevär...
------

Ålefeskarns vals, den känner jag däremot alltid igen. Fyfasen.

Owe Thörnqvist och Varmkorvboogie på danska går ju vägen det med, och på korven ska det så klart vara senap.

Men dra på trissor, en klassisk fråga som jag kunde utan att googla! Det där var musik från Peter och vargen, det kommer jag ihåg från när vi var med jobbet och tittat på den som animerad film och Norrköpings symfoniorkester spelade musiken till.

Den väldigt korta melodin som tydligen sjungits av bland andra Ulla Billquist innehåller orden ingen och som.

Staffan Ling sjöng tillsammans med Bengt Andersson. Åh vad jag gillade deras barnprogram när jag var liten.

Mary J Blige och Sheryl Crow sjöng Rocking around the christmas tree och de flesta har nog julgranskulor i sin julgran skulle jag gissa.

Se där, ytterligare ett kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag, ta hand om er i jultrafiken så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 9 Lars
L 8 Is
L 1 Thomas
V10 Funck
V 1 Tolvskilling
L12 Sjung
L 2 Le
V15 Ljung
L14 Ål
V12 Senap
L13 Peter
V 7 Vargen
L 4 Ingen
V 6 Som
L 3 Staffan
L 5 Ling
V11 Kulor

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

92 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssvänner! Här på Limhamn är det grått och blött på marken och termometern visar + 7 C.

Vonkis sa...

Christer
Som här. Norrköping verkar få en skånejul i år.

Lena sa...

Morrn från ett dimmigt och vitt Luleå, -1 grader. I dag vankas lilla julafton med bowling och julgröt

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron +2 regnar, usch! Vi hade fint i veckan,-10 som ett julkort i naturen. Men det regnar nog bort.Ta det lugnt om du kör, det har varit en del underkylt regn

Vonkis sa...

Lena
Mums.

Kerstin Nilsson
Tråkigt att det regnar buss.
Jag vågar inte köra så långt på egen hand utan förlitar mig på bussen.

Janne sa...

God morgon från ett grått och 7 gradigt GBG.

Kerstin Nilsson sa...

Förståndigt

Vonkis sa...

Janne
Godmorgon :-)

Kerstin Nilsson
Ibland glimmar det till :-)

Bettan sa...

God morgon från paradiset Tanum! Imorgon bär det av hemåt igen!
Sitter här med datorn redo för dagens kryss tillsammans med pappa

lasse sa...

Godmorgon från ett mulet Gävle, 3 grader i luften. Idag är det inköpsdags av klappar som gäller.

Vonkis sa...

Bettan
Åk försiktigt imorgon och hälsa din pappa från oss.

lasse
Lycka till :-)

Bettan sa...

Förra veckans lösning:

L 4 Zelmerlöw
L 1 Gris
V 9 Rymt
V 6 Doris
L 6 Day
V 1 Gröt
L 2 Ris
L 3 Öst
L 5 Hej
V 7 Pete
V 8 Svensson
L15 En
L 9 Ramel
V13 Martin
L11 Lin
V12 John
V14 Hasselnöt
L10 Johan

Anna Wärn sa...

Hej alla kryssare. Nu kör vi 🎶

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås. Det ska bli skönt när åtminstone ljuset vänder imorgon, den här hösten har varit grå och mörk!
Men nu är katten här och kaffet är med, så nu kan jag börja kryssa! 😊

Anna E sa...

Godmorgon! Sitter i bil påväg från Stockholm till Örnsköldsvik. Snart framme men hinner med att kryssa med er. (Maken kör) har regnat hela vägen!

Annis sa...

God morgon! Dimma och dålig sikt här, så jag anammar dimmigheten och glider lugnt in i julen.
Jag hade dock svårt att somna igår, så varsågoda; jag har redan löst krysset :-) En bra blandning som jag skulle vilja höra idag...
V1: NÖTKNÄPPAREN
V6: IKE (Ike&Tina, River deep)
V9; ZARA
V7: PLEASE (Beatles)
L2: TA (Ta av dig skorna, Ramel)
L1: NIKLAS (Strömstedt)
L3 NILSSON (fd Perelli
V10: SVANS (vad saknar djuren i visan, små grodorna instrumental)
V11: STRÖM (Vintersaga av Ted Ström)
V12: SUNDSTRÖM (Jeja) Ok, sittet ihop med L13.
L12: SOUND (The Sound)
V15: BLUND (signaturen till John Blund)

Vonkis sa...

Anna Värn
Det gör vi sannerligen :-)

Jo
Katt och kaffe, det är bra kryssällskap det :-)

Vonkis sa...

Anna E
Åh, är du redan på väg till Ö-vik. Håll ställningarna :-)

Och första vinsten till just Örnsköldsvik!

Annis
Jägarns, jag skriver genast in svaren :-)

Christer sa...

Lasse

Christer sa...

Lars skall det tydligen vara

Bettan sa...

V9/ LARS

Anna Wärn sa...

Lars

Anne sa...

God morgon alla. Päronen och jag hälsar till alla ☺

Vonkis sa...

Anne
Hälsa tillbaka :-)

Anne sa...

Is

Christer sa...

IS

Janne sa...

is

Anna Wärn sa...

Is

Yvonne Persson sa...

God morgon

lasse sa...

Vem av alla svenska artister fångar sin publik bäst ?

Annis sa...

Hmmm... nu tror jag Eldemannen är vilse. Inte alls min lösning :-)
Det saknas IS till punchen.

Vonkis sa...

Yvonne Persson
God morgon

lasse
Vet inte om jag vågar gissa...

lasse sa...

Vonkis: gör det ?

Anne sa...

Thomas Funck

Anna Wärn sa...

Tomas Funk

Christer sa...

THOMAS FUNCK

lasse sa...

Lasso Berghagen

Vonkis sa...

lasse
...

Vonkis sa...

*spara*

Anne sa...

Tolvskilling

Anna Wärn sa...

Tack

Kenth sa...

Från tolvskillingsoperan

Christer sa...

SJUNG och LE

Anne sa...

Ljung

Janne sa...

ljung

Bettan sa...

Halvtid:
V1/ Tolvskilling
V6/
V7/
V9/ Lars
V10/ Funck
V11/
V12/
V15/ Ljung

L1/ Thomas
L2/ Le
L3/
L4/
L5/
L8/ Is
L12/ Sjung
L13/
L14/

Vonkis sa...

Förnamn?

Anna Wärn sa...

Martin Ljung

Anne sa...

Mats

Vonkis sa...

Vonkis
Nej men gudars, var det han!
Ha ha ha. Att jag inte hörde det!!!

Anonym sa...

V12, Senap?

Anonym sa...

Mats Ljung

Anne sa...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mats_Ljung

Kerstin Nilsson sa...

Martin Ljung levde ju länge

Jo sa...

Ål

Anne sa...

Ål

Christer sa...

ÅL vilket jag skall ha på mitt julbord

Kenth sa...

Ja Mats LJUNG!!!

Anna Wärn sa...

Ål

Moti sa...

Mats

Bettan sa...

Min morfar skulle alltid ha ÅL på julbordet, men det var bara han som åt det

Stina sa...

Mats Ljung var det. Ingen annan.

Vonkis sa...

Ha ha ha, så tokigt det blev med Ljung :-)

Stina sa...

Ål, Skövde förekom nu, innan Skara med Ljung

Christer sa...

SENAP

Anne sa...

Senap

Jo sa...

Senap

Anna Wärn sa...

Senap

Christer sa...

Förlåt PETER; VARGEN

Anna Wärn sa...

L13 Peter

Vonkis sa...

*spara*

Anne sa...

Ingen som

Anne sa...

Staffan

Anonym sa...

INGEN SOM du

Christer sa...

STAFFAN LING

Anna Wärn sa...

Staffan

Anonym sa...

STAFFAN LING

Stina sa...

Staffan Ling

Anonym sa...

Kulor

Anna Wärn sa...

Kulor

Bettan sa...

Dagens kryss
V1/ Tolvskilling
V6/ Som
V7/ Vargen
V9/ Lars
V10/ Funck
V11/ Kulor
V12/ Senap
V15/ Ljung

L1/ Thomas
L2/ Le
L3/ Staffan
L4/ Ingen
L5/ Ling
L8/ Is
L12/ Sjung
L13/ Peter
L14/ Ål

Lena sa...

Tack för idag alla, ha en riktigt fröjdefull jul

Bettan sa...

Tack för idag! Sörs nästa vecka!! GOD JUL PÅ ER ALLA

lasse sa...

Ha nu en härlig och skön Jul allihop !

Anne sa...

Tack för idag alla.
Jag och päronen önskar er god jul.
🎄🎁

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag. En riktigt God Jul till er alla

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Jag önskar er alla en God Jul!

Stina sa...

Ha en riktig god jul allihopa🎅🌲🎁

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa!
Ta han om er så sörs vi igen nästa lördag.

På tisdag är det jul (käre värld) och då publicerar jag traditionsenligt en lite julhälsning.

Annis sa...

Jaja, så där kunde man också lösa det hela :-)
Önskar er alla en riktigt fin julhelg.

Jo sa...

Tack för idag! God jul till er alla!

Vonkis sa...

Annis
Det kunde man, men det var ju inte rätt. :-)
Hoppas Eldemannen lyssnar bättre till nästa lördag.
Och att du får sova bättre framöver.