lördag, januari 25, 2020

Melodikrysset vecka 4 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Idag har jag verkligen legat i sängen och dragit mig länge men nu är det dags att kliva upp, krysset ska ju lösas snart! För att inte tala om all skidåkning, med och utan gevär på ryggen.

Fred Åkerström sjöng Kajsas udde av Alf Hambe.

Detta var ju en väldigt klämkäck version av All of me.

Åh. Tro med Marie Fredriksson. Ikväll ska jag se En kväll för Marie Fredriksson på SVT1. Hade jag hunnit köpa en biljett hade jag åkt till Göteborg för att se konserten live på Stora Teatern i måndags. Vad jag älskade Tro, en av de bra sakerna med filmen Sånt är livet. Köpte singeln och spelade den på repeat när jag satt vid datorn och jobbade.

Och gubben han sade till gumman sin
Ta och sätt en lapp uti byxan min
Uti ändanom, uti ändanom
Allt uti byxorna i ändanom


Godmorgonsången, fast på engelska, från Frukostklubben.

Cornelis Vreeswijks Somliga går med trasig skor, som för övrigt Marie Fredriksson och Eldkvarn spelade in en version av när det var just Cornelis Vreeswijk som hyllades efter sin död.

Ingela, vilken pingela.

Pata pata med Miriam Makeba, som lääänge länge fick representera hela kontinenten Afrika.

Idas sommarvisa.
Du ska inte tro det blir sommar
Ifall inte nån sätter fart
På sommarn och gör lite somrigt
Då kommer blommorna snart
Jag gör så att blommorna blommar
Jag gör hela kohagen grön
Och nu så har sommaren kommit
För jag har just tagit bort snön
.

Enligt mina fina medkryssare kommer musiken som Dmitri Shostakovich komponerat från Kung Lear, baserad på William Shakespeares pjäs.

Don't worry bout me med Zara Larsson.

Föga förvånande så avslutas krysset med musik från Trollkarlen från Oz. Ingen Py idag heller med andra ord. Nåja, det är bara att bryta ihop och komma igen.

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Nu blir det en ny skidskyttedag med lite varma mackor. Heja Sverige!


snabbgenomgången
V15 Fred
V10 All
L13 Of
V 9 Me
L 9 Marie
L 5 Gubben
V11 Gumman
V 6 Frukostklubben
L 3 Somliga
L 4 Skor
V 8 Ingela
L 1 Afrika
L 7 Tro
L 2 Kung Lear
V14 Zara
L12 Oz


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

109 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssvänner! Här på Limhamn är himlen täckt av ljusgråa moln, marken blöt, dock inget regn utan solen väntas under dagen. Förutom det sedvanliga hoddebesöket så skall jag under eftermiddagen köra till Staffanstorp för att fira mitt mellanbarnbarn som igår fyllde 6 år.

Petra sa...

Godmorgon från ett grått Falun, ingen snö förrutom i skidspåren men dem är stängda för allmänheten. De måste spara spåren till kommande tävlingar. Men det blir innebandymatch.

lasse sa...

I Gävle är det 0-gradigt i luftenoch mulet. Inget planerat för dagen, så det kanske blir en lugn dag ?

Nina sa...

Go'midda från ett soligt Gotland!!
Hamnade hos mor denna helgen oxå!
Sitter o laddar med go'fika o bullar! Hoppas att er vecka varit bra!

Vonkis sa...

Christer
Ljudet, det underbara ljuset!

Petra
Så verkar det ha varit på många ställen där världskuppen varit den här säsongen, snöbrist över allt.

lasse
Då passar det ju bra med Vinterstudion på SVT :-)

Nina
Go'fika till krysset, en bra kombination :-)

Bettan sa...

God morgon! +2 och lite moln, men solen försöker tränga fram så kanske blir en solig dag!

Vonkis sa...

Så klart skulle det stå Ljuset, det underbara ljuset...

Vonkis sa...

Bettan
Vi får hålla tummarna för mycket sol :-)

Lena sa...

Morrn från ett soligt och klart Luleå, termometern visar -7,4 grader och det kom några snöflingor i torsdags så nu är det vinterkänsla här. Dagarna är synbart längre. Hoppas det inte var i närheten av dig Vonkis som sprängningen utfördes.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron-2 sol. Vi har fått 1 tim ljusare på em, drygt en halvtimme på morgonen. Livet leker

Janne sa...

God morgon från ett mestadels soligt och cirka 6 plus i GBG.

Anne sa...

God morgon från ett soligt Flen. Päronen å jag är laddade 😀

Vonkis sa...

Lena
Nej, den här gången var bomben en bit bort. En vän bor i området om än inte på den gatan och jag har jobbat på skolan i stadsdelen.

Kerstin Nilsson
Livet kommer åter :-)

Jo sa...

Morrn, morrn från ett halvsoligt Borås. Idag är det något slags pyssel på agendan. Sonen och sambon ska på Mc-mässa så då får.jag lov att roa mig på egen hand. Win-win! :)

Anna Wärn sa...

God morgon ska försöka hänga med idag. Är jättetrött pga influensan. Måendet är väl bara att bita ihop, nu kör vi 🎶✏️

Vonkis sa...

Janne
Majoritetssol är bra :-)

Anne
Då är det bara att börja kryssa :-)

Bettan sa...

Förra veckans svar
L 3 Leva
L11 New
L 4 York
V 8 Kg
L 2 Miriam
V 9 Numminen
V16 Nu
L15 Du
L12 Neon
L 1 Snuten
R 6 I
V13 Hollywood
L14 La
L10 Uno
V 5 No time to die
V 7 Takida

Vonkis sa...

Jo
Sannerligen win-win :-)

Anna Värn
Fy för influensan! Tur det går att lösa krysset i sängen/soffan.

Christer sa...

FRED Åkerström

Nina sa...

Fred Åkerström

Anne sa...

Fred

Anna Wärn sa...

Fred Åkerström

Anne sa...

All of me

Nina sa...

All of me

Anna Wärn sa...

All of me

Anonym sa...

ALL OF ME

Jo sa...

Mina föräldrar bor i stadsdelen (eller i Vrinnevi), det är inte utan att man blir orolig när att de spränger hos andra än kriminella (som gäller verkar vara här). Hur var skolan att jobba på?

Anonym sa...

MARIE

Christer sa...

MARIE Fredriksson

Jo sa...

Marie

Nina sa...

Marie

Anna Wärn sa...

Marie

Petra sa...

Marie Fredriksson, ikväll visar de mineskonserten som spelades i Göteborg i måndags.

Kerstin Nilsson sa...

Hon hade en fin röst

Kerstin Nilsson sa...

Tack för påminnelsen

Yvonne Persson sa...

Gubben Gumman

Anonym sa...

GUMMAN GUBBEN

Petra sa...

Gubben och Gumman

Christer sa...

GUBBEN; GUMMAN

Anna Wärn sa...

Gubben gumman

Nina sa...

Frukostklubben

Christer sa...

FRUKOSTKLUBBEN

Anonym sa...

FRUKOSTKLUBBEN

Anna Wärn sa...

Frukostklubben

Vonkis sa...

Jo
Jag älskade att jobba med eleverna men det är ett utsatt område och tyvärr fick vi inte ordentliga möjligheter att göra ett bra jobb. Jag jobbade nästan ihjäl mig (arbetade till och med med bältros!) så till slut fick jag nog och bytte jobb. Men jag har fortfarande kontakt men några av eleverna och kollegorna.

Yvonne Persson sa...

Somliga Skor

Christer sa...

SOMLIGA går i trasiga SKOR

Anonym sa...

SOMLIGA går med trasiga SKOR

Bettan sa...

Halvtid:
V6/ Frukostklubben
V8/
V9/ Me
V10/ All
V11/ Gumman
V14/
V15/ Fred

L1/
L2/
L3/ Somliga
L4/ Skor
L5/ Gubben
L7/
L9/
L12/
L13/ Of

Anna Wärn sa...

Hängde inte med i frågan. Vilka rutor handlade det om?

Jo sa...

Så himla tråkigt att era förutsättningar inte finns där när eleverna så väl behöver det (Och ni verkligen kan göra skillnad!) Jag gick i Navestad på 80-talet och hade de bästa lärarna som fanns, de var så engagerade. Annars hade de väl inte valt att jobba där, tänker jag. Det är många som har dem att tacka för mycket! Mina bröder gick dock på Hageby och vad jag vet var skolan super där också då. Men det var nog andra tider ekonomiskt mm för lärarna.

Anna Wärn sa...

Tack Bettan

Yvonne Persson sa...

Ingela

Christer sa...

INGELA

Vonkis sa...

Jo
Vi hade tvålärarsystem på skolan men sista året, då jag hade sexor och alltså skulle sätta betyg, var jag ensam. Rektorn försökte taffligt fixa vikarier till mig men de var stora skämt allihop Jag var själv med 28 elever. 10 av dem hade inte gått i klassen på heltid året innan utan var nyanlända. Eftersom skolan och kommunen tagit bort förberedelseklasserna för nyanlända skulle de in i klasserna. På vårterminen fick jag dessutom in en elev som varit i Sverige i tre månader. Han kunde knappt säga hej på svenska men in i klassen skulle han och vara med som alla andra när jag pratade om fackverk och jag vet inte vad.

Ojoj. Du ser vad det här får igång mig :-/

Anonym sa...

INGELA

Jo sa...

Ingela

Anna Wärn sa...

Ingela

Christer sa...

INGELA

Annis sa...

Tjohej! Nu har även jag lyckats ta mig in i Vonkis gemenskap. Trorvi pp att Lennart Palm spelar TOTOs AFRIKA för L1?

Christer sa...

AFRIKA

Anna Wärn sa...

Afrika

Anne sa...

Afrika

Yvonne Persson sa...

Afrika

Anonym sa...

Ingela

Annis sa...

Nehepp... så blev det inte... men lika bra så :-)

Vonkis sa...

Annis
Det blev Afrika även om det inte var Totos vi fick lyssna på :-)

Jo sa...

Men åh, vad dumt system! När jag gick i "invandrartät klass" på 80-talet, (dvs 4 invandare per klass) var de ju väldigt noggranna med att invandrarbarnen skulle få särskilt stöd. Och då var de ändå i princip födda i Sverige, men hade utländska föräldrar.... Galen skillnad mot nu, mao! Så himla tråkigt att de sliter ut er som vill!

Yvonne Persson sa...

Tro

Christer sa...

TRO

Anna Wärn sa...

du ska inte TRO

Petra sa...

Du ska inte TRO det bli sommar, åh vad jag längtar till sommaren.

Christer sa...

KUNG LEAR

Jo sa...

Kung Lear

Anonym sa...

KUNG LEAR

Annis sa...

Kung Lear

Anonym sa...

Tro

Anna Wärn sa...

Kung Lear

Vonkis sa...

*spara*

Christer sa...

ZARA Larsson

Yvonne Persson sa...

Zara

Anna Wärn sa...

Tror det är Zara

Anonym sa...

L12 = OZ ?

Petra sa...

Kan det bli trollkarlen från OZ på L12 tro.

Christer sa...

L12 OZ????

Vonkis sa...

Petra
Mycket troligt.

In my own words sa...

Oz

Yvonne Persson sa...

Oz

H sa...

Oz eller Zz är frågan? :)

Christer sa...

OZ

Anna Wärn sa...

Trollkarlen från Oz

Anonym sa...

Oz
Då var det inlickat och skickat.
Trevlig helg på er

Nina sa...

Där fick ni rätt!! Tack så hjärtligt för denna gång! Ha en fin helg!

Bettan sa...

Dagens kryss:
V6/ Frukostklubben
V8/ Ingela
V9/ Me
V10/ All
V11/ Gumman
V14/ Zara
V15/ Fred

L1/ Afrika
L2/ Kung-Lear
L3/ Somliga
L4/ Skor
L5/ Gubben
L7/ Tro
L9/ Marie
L12/ Oz
L13/ Of

Christer sa...

Då var det klart! Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Lena sa...

tack för i dag alla, ha en fortsatt fin helg. Må solen lysa på oss :-)

Vonkis sa...

H
Hade varit roligt med lite ZZ Top i krysset.

Anna Wärn sa...

Hej och tack nu ska jag sova en stund.

Anonym sa...

Trevlig helg kryssare!

Bettan sa...

Tack för idag! Vi sörs om 2 veckor, nästa helg är det jobbhelg igen!!

lasse sa...

Ha en skön vecka allihop !

Annis sa...

Det var en tämligen okomplicerad historia idag som Eldemannen hade knåpat ihop. Tack för sällskapet. Önskar er alla en fin lördag!

Petra sa...

Då var krysset klart för denna gången. Önskar er en fortsatt trevlig. Nu skall jag gå och se sonen spela Innebandy match. Tack för idag.

Janne sa...

Tack alla vi sörs nästa kryss.Nu blir det TV.

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag. Ha det bra

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag!

Annis
Det var bara Kung Lear som var lite klurigt, jag är ju ingen höjdare på klassisk musik. Vi får hoppas på lite mer att bita i om en vecka.

Anne sa...

Tack för idag ses om en vecka

Jo sa...

Tack för idag! :)

Klimakteriehäxan sa...

Hej Vonkis! Såg en gammal kommentar på min blogg och tänkte att henne har jag visst tappat bort - men här är du ju! Delar din beundran för Marie F och tycker "Tro" är en fantastisk sång. Körnumret som inledde galan var fint.