lördag, februari 01, 2020

Melodikrysset vecka 5 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar! Det har blivit februari och ute är det mulet som om det vore sent oktober. Idag blir det en lugn lördag men ikväll, i kväll startar äntligen Melodifestivalen! Whoop whoop!!!

Vilken start på krysset när Dean Martins ljuva stämma sjunger Everybody loves somebody.

När man får nästanhela förnamnet, då kan till och med jag räkna ut att den klassiska kompositören ska vara Jean Sibelius. Var det Finlandia som spelades?

Änglamark i Lisa Nilssons tappning. Hon ger sig ut på turné med Kvinnan som är jag nu, gå och se den.

Sjöng gjorde Jussi Björling, kompositören heter enligt säkra källor Carl Sjöberg och låten heter Tonerna.

Barnvisa av Tom Paxton i finsk tappning men jag känner inte igen den. Enligt medkryssarna ska det dock skrivas in djur på vågrätt tre.
------
Barnvisan heter Going to the zoo, Vi ska gå till zoo på svenska.
------

Lisa Ekdahl sjöng Where or when med Rod Stewart.

Mmm, Nord och Syd, som gick på Åttan jul och nyår. Blir lika nostalgisk varje gång jag hör den signaturen.

Bondlåten Skyfall med Adele.

Lite mer nostalgi då med musik från Sällskapsresan, där det norska sällskapet hette Ole Bramserud. Den följdes av Mössens arbetssång från Askungen så vi skriver in mus på vågrätt 18. Fel av mig, vi skulle tydligen skriva in en av mössens namn och en av dem hette Gus.

Tommy Körberg med Anthem från musikalen Chess med musik av Benny Andersson och Björn Ulvaeus.

Först var det musik från Hajen, den måste väl alla känna igen? Sedan var det Jag är ute när gumman min är inne.

You raise me up med Josh Groban.

Sådär ja. DÅ var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er och kika gärna in ikväll under Mellon. Annars sörs vi så klart om en vecka igen.


snabbgenomgången
L15 Dean
V17 Jean
V 9 Sibelius
V11 Lisa
L 7 Nilsson
L 4 Jussi
L 2 Sjöberg
V 3 Djur
L 5 Rod
V 8 Syd
L12 Adele
V16 Ole
V18 Gus
L 1 Chess
L10 Ulvaeus
V 6 Hajen
V13 Är
V14 Groban



Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

117 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssvänner! Här på Limhamn är himlen grå, marken är blöt, inget regn just nu men det hänger i luften. Termometern visar + 9 C.

lasse sa...

God förmiddag !
Här i Gävle är det mulet väder och ca 7 grader i luften. Det har regnat till och från hela morgonen.
För att vi ska vakna:
Ser Du kvinnan i frysdisken, hon blev fru sen !

Janne sa...

God morgon från ett molnigt GBG och cirka 8 grader.

Vonkis sa...

Christer
Samma som här då :-/

lasse
badampam pam

Vonkis sa...

Janne
God morgon :-)

Anonym sa...

God morgon kryssare!

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron +2 o regn. Vi fick snö i veckan, tung o blöt sådan. Jag vill ha vår!!!!

Vonkis sa...

Anonym 9:55
God morgon på dig med :-)

Kerstin Nilsson
Vår redan?
Fast det är ju lätt för mig att säga, vi har ju inte haft någon varaktig snö den här vintern.

Petra sa...

Godmorgon här i Partille är det också grått och regnet hänger i luften.
Trots det har jag varit igång sedan 7:30, kört igång stora tvätten och så har jag hunnit baka cookies. Imorgon är det lite kalas för mig.
Idag blir det att fixa för imorgon och så avslutar jag dagen med mello ikväll.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett regnigt Borås! Det hade varit mysigt med vinter, men det var då, det. Nu kan den fortsätta hålla sig borta! En fördel med den milda vintern är att sonen kan köra cross, uppehållet för vintern blir ju mycket kortare såhär!

Vonkis sa...

Förra veckans svar
V15 Fred
V10 All
L13 Of
V 9 Me
L 9 Marie
L 5 Gubben
V11 Gumman
V 6 Frukostklubben
L 3 Somliga
L 4 Skor
V 8 Ingela
L 1 Afrika
L 7 Tro
L 2 Kung Lear
V14 Zara
L12 Oz

Anne sa...

God morgon alla. Här i Flen är det gråmulet och sonen börjar vabruari med hosta så päronen och jag kryssar på olika håll men dom skickar hälsningar till alla.

Vonkis sa...

Petra
Då får vi säga grattis i förskott gissar jag :-)

Jo
Håller med dig, nu kan den lika gärna vara den där vintern.

Christer sa...

DEAN Martin

Vonkis sa...

Anne
Det var till att börja vabruari på en gång det. Hoppas det inte blir långvarit.

Lena sa...

Morrn från snödränkt Luleå, 0 gradigt och hela världen är vit

Petra sa...

DEAN

lasse sa...

Petra:
Grattis ! 👍🎉🎊🍾

Vonkis sa...

Lena
Mmmm

Christer sa...

JEAN SIBELIUS

lasse sa...

Jean Sibelius

Yvonne Persson sa...

Jean Sibelius

Lena sa...

Tack för den

Anonym sa...

Gomorron från Boxholm,ingen sol men heller inget regn. En får va gla’ för de lilla./ Brittis😀

Vonkis sa...

Brittis
Så är det sannerligen :-)

Petra sa...

Vonkis och Lasse, Tack.

Vonkis de säger det att jag fyller år imorgon.

Anne sa...

@vonkis Det tycks vara en vanlig förkylning så det går nog fort över. Hoppas jag, tillsvidare är det bara för mig att vara teservitris. ;)

Christer sa...

LISA NILSSON

Petra sa...

Låter som Lisa Nilsson

Yvonne Persson sa...

Lisa Nilsson

Anna Wärn sa...

Kan det vara Lisa Nilsson

Vonkis sa...

Petra
:-)

Anne
Låter bra det, både med prognosen och serverandet :-)

Jo sa...

Ska vi gissa på Ulvaeus på L10?

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Ja, det är hon.

Vonkis sa...

Jo
Aaa, tar och skriver in den.

Yvonne Persson sa...

Jussi

Christer sa...

JUSSI; Carl SJÖBERG

Petra sa...

Jussi som sjunger men kompositören vet jag inte

Yvonne Persson sa...

Sjöberg

Janne sa...

Sjöberg"

Anna Wärn sa...

L4 Jussi

Yvonne Persson sa...

Djur

Anna Wärn sa...

Djur ?

Allo74 sa...

Hjul som i hjulen på bussen?

Yvonne Persson sa...

Rod

Christer sa...

ROD Stewart

Anna Wärn sa...

Rod Stewart

Kerstin Nilsson sa...

Grattis

Yvonne Persson sa...

Syd

Christer sa...

SYD

Jo sa...

Nord och syd

Anna Wärn sa...

Syd

Lilleva sa...

Nord och SYD

Anne sa...

Syd

Yvonne Persson sa...

Nord och Syd en av mina favoriter

Yvonne Persson sa...

Adele

Petra sa...

ADELE

Christer sa...

ADELE

Jo sa...

Min också! Såg om den nyss och säsong 1 och 2 höll. Vete tusan vad de hittade på i Säsong 3, den såg jag inte ens klart..

Anonym sa...

Barnvisan heter Going to the zoo - på svenska 'Vi ska gå till zoo. /Auro

Anna Wärn sa...

Adele

Vonkis sa...

Jo
Är det i säsong tre som alla dör?

Auro
Tackar!

Yvonne Persson sa...

Ole

Christer sa...

OLE

Petra sa...

Ole

Anne sa...

Ole

Anna Wärn sa...

V16 Ole

Petra sa...

MUS

Yvonne Persson sa...

Mus?

Wolgerius sa...

Gus

Jo sa...

Ja, och återuppstår! Och gifter sig med omöjliga partners. Bara konstigt. Har för mig att det delvis berodde på att de tog sig friheter jmf med böckerna i 1&2 för att Swayze var så poppis, och de kunde inte sy ihop det till trean. Men ändå...

Anna Wärn sa...

V18 mus

Allo74 sa...

Gus

Petra sa...

Tack Kerstin

Martin sa...

musen Gus

Yvonne Persson sa...

Gus

Jo sa...

Gus blir det då. :)

Jo sa...

..och Chess då.

Petra sa...

CHESS

Yvonne Persson sa...

Chess Ulvaeus

Christer sa...

CHESS; ULVAEUS

Lilleva sa...

Chess ulvaeus

Anne sa...

Chess ulveus

Anna Wärn sa...

Chess

Unknown sa...

Hette inte musen Gus

Jo sa...

Får vi höra någon sång ur filmen Hajen på V6?

Anna Wärn sa...

L10 Björn Ulvaeus

Petra sa...

Ulvaeus

Vonkis sa...

Aha, var det vad musen heter som skulle in!

Martin sa...

V14 Josh Groban ?

lasse sa...

Ett försäkringsbolag har tagit fram en försäkring för båt och cykel. Vad kallas den i folkmun ?
Skepp o hoj !

Vonkis sa...

lasse
Du är sannerligen i högform idag :-)

Christer sa...

HAJEN

Petra sa...

Hajen

Yvonne Persson sa...

Hajen

Anonym sa...

hajen

Jo sa...

Jajamän, Hajen. En av mina tio i toppfilmer!

Anne sa...

Hajen

Yvonne Persson sa...

Är

Christer sa...

ÄR

Anna Wärn sa...

Hajen
Är

Yvonne Persson sa...

Groban

Christer sa...

GROBAN

Jo sa...

Vad var det för schlager?

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Lena sa...

Jag är ute när gumman min är inne.
Tack för i dag, ha en fin helg och vecka

Anna Wärn sa...

Josh Groban
Hej å tack för idag.

Vonkis sa...

Bra införgissat idag!

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag, ha det bra

lasse sa...

Hoppas Ni får en bra vecka alla löjlisar!

Anne sa...

Tack för idag. Ha en bra vecka allesammans. Ses på lördag.

Jo sa...

Tack! :)

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hans om er så sörs vi nästa lördag, om ni inte kikar in under Melodifestivalen ikväll :-)

Jo sa...

Tack för idag, och tack för Sjöberg! :)

Petra sa...

Tack för idag och trevlig helg. Hörs nästa vecka.

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa kryss.

Kerstin Nilsson sa...

Den var bra