lördag, december 26, 2020

Melodikrysset vecka 52 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar och god fortsättning! Hoppas att ni har haft en bra jul utan smittspridning, julklappsmissar och nervösa sammanbrott. Min julafton blev långt över förväntan med minusgrader och umgänge på distans.

Laleh sjöng sin nya låt Vinterland.

Hank Marvin spelade Aquarius från Hair.

Stefan Ljungkvist sjöng Med en gnutta flax från My fair lady. Först tänkte jag att yrket var sotare men det är ju i Mary Poppins, Stefan Ljungkvists karaktärs yrke var sopåkare.

Per Olsson hade en bonnagård.

Kan man säga att en artist har ett artistnamn när man går under sitt förnamn? I vilket fall var det Darin som sjöng sin En säng av rosor.

Tyvärr missade jag lodrätt tre och hörde inte vad som spelades men mina löjliga medkryssare har informerat mig att ett sätt att ta sig fram efterfrågades och att svaret ska vara ro.

Lasse Lönndahl sjöng Tangokavaljeren av Jules Sylvain och Åke Söderblom.

Mistletoe and wine, en av mina favoritlåtar under julen, sjöngs av Cliff Richard. En annan favorit är A christmas duel med The Hives och Cyndi Lauper. Vad har ni för favoritlåtar under julen?

Se där, då fick Taube vara med igen, för det här ju han som skrivit Rosa på bal som Christer Sjögren sjöng med Lotta Engberg.

Ann-Louise Hanson sjöng Livet värt att leva.

Först var det När juldagsmorgon glimmar som spelades Towa Carsons sång hette Jag måste ge mig av på svenska.

Det var Nelson Eddy som sjöng White Christmas.

Jocke Berg förknippas med gruppen Kent. Vet dock inte vad jag gillar den här versionen av Händerna mot himlen med Petra Marklund. Lite väl mycket extra allt tror jag.

Årets sista kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag och tack ni som varit med i år. Fortsätt att ta hand om er och varandra så sörs vi igen 2021 så jag passar på att önska er gott slut redan nu.

snabbgenomgången
L 4 Laleh
V10 Hair
L 5 My fair lady
L 1 Sopåkare
V 6 Per
L 2 Darin
L 3 Ro
V 1 Söderblom
V 7 Cliff
V13 Engberg
L 9 Taube
V11 Ann
L12 När
L14 Ge
V15 Eddy
V 8 Kent


98 kommentarer:

Anonym sa...

God morgon!
Visst är det härligt att se och höra hur kreativa människor är när det behövs.
Personligen är jag glad över en mysig helg utan elavbrott och alltför mycken snö - den lilla snömängden i mina trakter hoppas jag töar bort ganska snart.
/Jenny

Lena sa...

Morrn från ett vitt Luleå. Snön kom på självaste julafton. Ute visar termometern på -7 grader, kallast i år :-)

Petra sa...

Godmorgon från Partille, just nu faller det små snöflingor från himlen. En lugn och skön jul har det varit. Min mamma och pappa var här och åt lite julmiddag med oss.
Igår kom svärmor och hennes sambo på en spontan fika på kvällen.
Igår satt jag och dotter å tittade på Fanny och Alexander.
Idag blir det löprunda efter krysset. Vad dagen har sedan att bjuda på får vi se. Tycker det är väldigt skönt att kunna ta dagen som den kommer.

Vonkis sa...

Jenny
Ja, det har varit roligt att se hur folk har ordnat så att man ändå har kunnat ha kontakt med nära och kära på ett coronasäkert sätt. Det har varit många bilder träffar via video, grillning i skogen och utomhusmys på verandor.

Lena
Som en skickelse :-)
Vi har också köldrekord idag med beskedliga -4.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron-4 ingen snö, ska kanske komma i em. En lugn o konstig jul. Grannarna runt omkring har hållit restriktionerna.Skönt att ljuset är på väg tillbaka.God fortsättning

Vonkis sa...

Petra
Fanny och Alexander har jag aldrig kunnat se klart, jag får en sådan ångest när Jan Malmsjös präst är med.

Bettan sa...

Själv jobbade jag julafton, så blev inget julfirande med familjen. dom firade utan mig!

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Leve ljuset :-)

Vonkis sa...

Bettan
Kunde ni ha något firande på jobbet?

Anders sa...

Godmorgon från ett snötäckt sthlm.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett kallt och småmulet Borås! Här var det ett lugnt firande med bara vår lilla familj. Vi hann tom gå ut på promenader i solen!

Bettan sa...

Nja det blev jullunch sen satt dom vid tvn och kollade bl a på Kalle med glögg, pepparkaka o lussebullar! Sen fick dom risgrynsgröt till middag!

Vonkis sa...

Anders
DU får leta fram skidorna då :-)

Jo
Julpromenader verkar ha varit lite av årets grej tillsammans med julgrillning och videomiddag :-)

Bettan sa...

L 2 Carey
L 3 Rudolf
V 6 Röda
v 9 Gyllene
v12 Tider
L13 Is
L 5 Taube
V 2 Christmas
L 1 Bas
L10 Nu
L 4 Ska
L 7 Werner
V 8 Werner
V14 Adams
L11 Adams

Vonkis sa...

Bettan
Vafalls! Ingen Karl-Bertil? ;-)
Men det låter ändå som ett hyfsat firande med tanke på omständigheterna.

Skuttelinen sa...

God fortsättning! Utanför Växjö kom lite vitt igår. Vi är 5 i fam o det var lugnt med mat, tv och sällskapsspel. Kram

Anna Wärn sa...

God morgon från ett vintrigt Björkhagen. Det blev pulkaåkning , snölyktor och snögubbar med barnbarnen. Vi blev snöiga in på bara skinnet.
Jag blev barn på nytt. ⛄️❄️🤶🏻🎄

Vonkis sa...

Skuttelinen
Tänk att snön väntade till jul i nästan hela landet.

Anders sa...

L-4= Laleh

Anna Wärn sa...

Laleh

Vonkis sa...

Anna Värn
Oj, har ni fått så mycket snö att det går att åka pulka! Det låter sannerligen härligt.

Annis sa...

God kryssmorgon! Här blev det äntligen vinterland och en lugn jul. Lite för lugn, men samtidigt väldigt välbehövlig vila.

Anders sa...

V-10= HAIR

Redighetsministern sa...

Gomorron från ett snöfritt Boxholm. God fortsättning. / Brittis

Anna Wärn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Skuttelinen sa...

Hair

Vonkis sa...

Annis
Det var på tiden :-)

Anders sa...

L-5= MY-FAIR-LADY
L-1=

Skuttelinen sa...

Japp. Det brukar vara,så...

Jo sa...

Ny fair Lady iaf. :)

Jo sa...

My, såklart

Anna Wärn sa...

My fair lady
Sopåkare

Anders sa...

L-5= MY-FAIR-LADY
L-1= Sopåkare

Anders sa...

V-6= PER

Anna Wärn sa...

Per

Anders sa...

L-2= DARIN

Anna Wärn sa...

Darin

Vonkis sa...

Brittis
Tack detsamma :-)

Kenth sa...

V8 KENT?

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Ro?

Anders sa...

V-1= SÖDERBLOM

Unknown sa...

Åke Söderblom

Bettan sa...

Halvtid:

V1/ Söderblom
V6/ Per
V7/
V8/
V10/ Hair
V11/
V13/
V15/

L1/ Sopåkare
L2/ Darin
L3/ Ro
L4/ Laleh
L5/ My-fair-Lady
L9/
L12/
L14/

Anders sa...

JAG hade rätt första L-3== RO

Stina sa...

Söderblom

Anna Wärn sa...

Åke Söderblom

Helene Gotland sa...

Hej alla, snöfritt här på gotland +3 grader.

Vonkis sa...

Jag missade helt lodrätt tre. Vad spelades och vad var frågan?

Vonkis sa...

Helene Gotland
Dagens första plusgrader tror jag.

Anders sa...

L-3 frågan var ett sätt att ta sig fram.

Anna Wärn sa...

Vonkis
På vilket sätt tar de sig fram.

Anonym sa...

L3 är Michael, Row the Boat Ashore

Unknown sa...

God fortsättning. Här i Västmark Luleå så här vi 4 dm och det snöar idag!!!

Vonkis sa...

Anders
Tack!
Vet du vad det var som spelades?
EN obetänksam vän ringde, mitt i krysset...

Anders sa...

V-7= Cliff Richard

Anna Wärn sa...

Cliff Richard

Anders sa...

Nej tyvärr kan jag inte vad som spelades L-3

Vonkis sa...

Anonym
Tack!

Unknown
Oj jägarns vad snö- Eller, egentligen är det ju inte så mycket för att vara slutet av december men ändå.

Jo sa...

Engberg Taube

Anders sa...

L-9= TAUBE
V-13= ENGBERG

Petra sa...

Engberg, Taube

Anna Wärn sa...

V13 Engberg

Anders sa...

Ska Anders Eldeman spela KENT på V-8 mån tro

Anna Wärn sa...

L9 Taube

Anna Wärn sa...

V 8 borde bli zKent

Bettan sa...

Oj inser att det blir många Lördagar i rad nu, 5 veckor med er

Anna Wärn sa...

ANN- Louise

Anders sa...

V-11= ANN-Louise Hansson

Unknown sa...

V11 Ann-louise hansson. Ann

Vonkis sa...

Bettan
Härligt för oss :-)

Annis sa...

ANN-Louise Hansson sjunger nu.
Här fick vi ca 5 cm snö igår och barnen var ute och gjorde snögubbe.
Snön ligger kvar idag!!

Vonkis sa...

*spara*

Anna Wärn sa...

När L12

Anders sa...

L-12= NÄR (juldags morgon glimmar)
L-14= GE

Anders sa...

V-15= EDDY

Skuttelinen sa...

Jag längtar ut det är dags att ge sig av.

Anders sa...

V-8= KENT

Bettan sa...

Dagens kryss:

V1/ Söderblom
V6/ Per
V7/ Cliff
V8/ Kent
V10/ Hair
V11/ Ann
V13/ Engberg
V15/ Eddy

L1/ Sopåkare
L2/ Darin
L3/ Ro
L4/ Laleh
L5/ My-fair-Lady
L9/ taube
L12/ När
L14/ Ge

Jos sa...

Nelson Eddy

Bettan sa...

God fortsättning och gott nytt år! Vi sörs nästa år!!

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en god fortsättning på helgen.Var rädda om er

Petra sa...

Kent

Jo sa...

Tack för idag! Ha ett fint avslut på året, så sörs vi 2021!

Anders sa...

Tack för idag och sköt nu om er så ses vi nästa ÅR

Kenth sa...

Hurra det blev mitt namn.
Mvh Kenth Andersson.
God fortsättning! 🥰

Skuttelinen sa...

God fortsättning nu! Kram från mig!❄❤🎶

Petra sa...

Tack för idag, önskar er ett Gott slut och Gott nytt år. Hörs nästa år.

lasse sa...

Tack för idag ! God fortsättning X-vänner !

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag. Gott slut o ett Gott Nytt År

Vonkis sa...

Tack för idag och tack för i år allihop!
Jag önskar er god fortsättning och gott slut och så sörs vi igen nästa lördag.
Ta hand om er och ta hand om varandra.

Vonkis sa...

lasse
Tack detsamma, undrade just om du skulle dyka upp :-)

majsan sa...

Tack för all hjälp under året. Ha ett gott slut på 2020, så hörs vi nästa lördag 😊

Annis sa...

Tack för dagens sällskap! Önskar er alla god fortsättning på julen och ett Gott Nytt År!

Agneta Thållén sa...

Tack för i år! Lyssnar på Eldemannen varje lördag och försöker lösa krysset men tittar alltid hos dig på slutet och gluttar på facit😉 Så jättebra att du fortsätter nästa år!😃 hälsar Agneta, också i Norrköping

Vonkis sa...

majsan
Det gör vi sannerligen :-)

Annis
Tack detsamma

Agneta Thållén
Roligt att vi kan vara till hjälp :-)

Manis sa...

Men va fan, sitter ni och delar med er av alla svar helt öppet? Jag råkade ramla in på den här sidan när jag sökte efter ett svar.

Vonkis sa...

Manis
Jupp, varje lördag i snart 12 år.