lördag, januari 22, 2022

Melodikrysset vecka 3 2022

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det är inte bara Eldemannen som är sjuk den här veckan. Ja, jag har åkt dit igen, tredje gången på drygt fem veckor. Less är bara förnamnet. Men men, i väntan på provsvar går det u alla fall utmärkt att lösa lite Melodikryss med världens bästa medlösare.

Ja men se där, idag har de fått upp hastigheten på de rätta svaren. 

Det där med att Radiohead kallade sig för On a friday tidigare har jag faktiskt hört förut så tack för den ledtråden, även om jag tagit det på Karma police också.

När carola var med i Så mycket bättre tolkades Tommy tycker om mig av Love Antell.

Lite sång av Cher då.

Antalet medlemmar i Spice Girls har varierat mellan fyra och fem men när de slog igenom med Wannabe var de fem stycken.

Att det är Offenbach som komponerat Can can är en sådan där grej jag lärt mig av att Melodikryssa så många år.

Den enda norska barnsaga jag är sådär jättebekant med det är de om Klas Klättermus.

Första gången Melodifestivalen avgjordes i globen var det Tommy Nilsson som vann med En dag. En klassiker som i alla fall jag tycker står sig rätt bra än idag.

Vilken skillnad det är på Tittis och Lasses programledarskap idag jämfört med förra veckan, det märks att de är lite varmare i kläderna  den här gången. Bra jobbat!

Det är mycket märkligt som händer när medlemmar i det brittiska kungahuset är med. Det var Ed Sheeran som blev skuren i ansiktet av ett svärd som prinsessan Beatrice höll i. Räknas hon fortfarande som prinsessa nu när hennes käre far Andrew förlorat sin titel? Kan barnen ha kvar sina kungliga titlar när ingen av föräldrarna har kvar sina?

Åh, Dream a little dream of me med The Mamas and The Papas är en av mina absoluta favoritlåtar.

Vill ha dig med FreeStyle, eller hette de bara Style då? Nog är den bättre med den svenska texten.

Peg från den golfälskande familjen Parnevik sjöng Blommor där du står med Pontus Pettersson.

Då fick Ior också vara med i Melodikrysset då. Signaturen kom från Disneyklubbens Nalle Puh och nog är Ior den dystraste i det gänget, även om Kanin inte direkt var en muntergök heller.

En ny version av Mitt sommarlov som de flesta av oss nog förknippar med Anita Hegerland. I den här versionen hade låten kunnat vara med i en julfilm, där sångarna står framför en sprakande eldstad samtidigt som stora snöflingor faller ute.

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och förgyllde denna förkylda lördag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Nu ska jag parkera mig framför Vinterstudion och pimpla te.

snabbgenomgången
V11 Radiohead
L 4 Love
V 7 Antell
V13 Cher
V 6 Fem
L 2 Offenbach
V14 Klas
V 8 En
L10 Ed
L 3 Mamas
L 9 Papas
L 5 Vill
V 9 Peg
L12 Ior
V 1 Sommarlov

97 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Krya på dig! Själv har jag inte varit sjuk de senaste 10 åren, peppar, peppar.
Här på/i Limhamn är det barmark och är himlen täckt av små ljusgråa moln. Solen är på väg att bryta igenom. Termometern visar +-0 C.

Vonkis sa...

Christer
Kryar så mycket jag bara kan. Jag gissar att mitt redan bråkiga immunförsvar är extrakänsligt efter min långa karantän.

Lena sa...

Morrn från ett soligt -4 gradigt Luleå. I dag firar vi yngsta barnbarnet som fyller 5 år.

Vonkis sa...

Lena
Så roligt med kalas!

Annis sa...

God kryssmorgon!
Ett jädra otyg det där att komma in i sjuk-loopen.
Vila, Vila, Vila!
Jag lyckades pricka in en dunderförkylning när jag var ledig efter nyår. Inget kul sätt att nyttja en ledig vecka.
Nu kryssar vi!

Vonkis sa...

Annis
Det är som att det inte vill sluta när det väl kommit igång :-(

Nog är det typiskt att bli sjuk precis när man är ledig.

lasse sa...

Hej på Er X-vänner !
Här i Gävle har vi 5 grader kallt just nu, knappt någon snö. Få se hur Titti o Lasse sköter sig idag ?

Bettan sa...

Här hostar jag in, jätteförkyld, fruktansvärd hosta och haft feber också!

Anders sa...

God Morgon Kryzz vänner.
Då var det daxs igen !

Bettan sa...

Förra veckans rätta svar:

L 1 Star-dust
L 2 Sanden
L 3 Denniz Pop
L 4 Fågel
L 5 Den
V 6 Teaterbåten
V 7 Rod
V 8 Noren
V 9 Se
V14 På
V11 Mig
V10 Petter
V12 Bro
L12 Bo
V13 Evig

Vonkis sa...

lasse
Nej men, har vi kallare i Norrköping idag! -8.

Bettan
Fy vale för förkylning.

Anders
Whoop whoop!

Petra sa...

Godmorgon från ett grått Partille.
Inget spännande händer i helgen.

Yvonne Persson sa...

God morgon🙂

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås! Tråkigt att vara sjuk, Vonkis! Det känns som att "alla" är sjuka nu!

Vonkis sa...

Petra
Kanske blir det spännande i skidskyttet i Vinterstudion :-)

Yvonne
God morgon :-)

Vonkis sa...

Jo
Jag är rätt trött på kli i halsen nu, för att inte tala om hur less jag är på att vara hemma för mig själv.

Christer sa...

RADIOHEAD

Yvonne Persson sa...

Radiohead

Anders sa...

V-11= RADIOHEAD

Christer sa...

LOVE ANTELL

Anders sa...

L-4= LOVE
V-7= ANTELL

Yvonne Persson sa...

Love Antell

Christer sa...

CHER

Yvonne Persson sa...

Cher

Anders sa...

V-13= CHAIR

Vonkis sa...

Vad tror ni om lodrätt 12?
Jag ser bara ILR men det känns lite väl långsökt för Melodikrysset.

lasse sa...

Kan L 2 bli BACHARACH ?

Bettan sa...

Vonkis, kanske IOR??

Kenth sa...

L12 IOR?

lasse sa...

Instämmer Bettan !

Annis sa...

Tyska Ihr? :-)

Christer sa...

FEM

Anders sa...

V-6= FEM

Bettan sa...

Va dom inte FEM?

lasse sa...

Inte BACHARACH !

Jo sa...

Nu sabbade de den chansen. Offenbach, kanske?

lasse sa...

Utan OFFENBACH

Jo sa...

Då gissar jag Offenbach på L2 istället. (Första gissningen var samma som Lasse)

Anders sa...

Jo :mycket troligt

Bettan sa...

Jo: Ja självklart blir det det

Christer sa...

OFFENBACH

Yvonne Persson sa...

Offenbach

Vonkis sa...

ja, Ior skulle det ju kunna vara.

Anders sa...

V-14= KLAS

Yvonne Persson sa...

En

Christer sa...

EN dag

Anders sa...

V-8= EN (dag)

Bettan sa...

Jaha fick precis mitt provsvar som visade sig att jag va positiv

Stina sa...

En

Jo sa...

Usch, är det dags för dig också nu? :(

Vonkis sa...

Bettan
Åh nej :-(

Anders sa...

GISSNINGAR
L-3= MAMMAS
L9= PAPAS
V-1= SOMMARLOV

Anonym sa...

Krya Bettan

Anders sa...

Bettan: Krya på dig.

Bettan sa...

Halvtid:
L2/ Offenbach
L3/
L4/ Love
L5/
L9/
L10/
L12/

V1/
V6/ Fem
V7/ Antell
V8/ en
V9/
V11/ Radiohead
V13/ Cher
V14/ Klas

Yvonne Persson sa...

Bettan: krya på dig

Yvonne Persson sa...

Ed

Christer sa...

ED

Anders sa...

L-10= ED

Stina sa...

Håller med att dom är bättre idag
Krya på dig Anders.
Ed är svaret

Bettan sa...

Tack mår ganska bra ändå, bara brakförkyld och hosta, varit sjuk sen i Tisdags kväll

lasse sa...

KRYA PÅ ER alla sjuklingar !

Christer sa...

MAMAS; PAPAS

Yvonne Persson sa...

Anas papas

Yvonne Persson sa...

Mamas papas

Yvonne Persson sa...

Autocorrect är lagom kul

Vonkis sa...

Anders
Snyggt gissat!

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Lite roligt blir det ibland :-)

Yvonne Persson sa...

Vill

Anders sa...

L-5= VILL (ha dig) Freestyle

Christer sa...

VILL ha dej

Annis sa...

Nu måste jag ha missuppfattat frågan... trodde det var del av bandnamnet man skulle översätta, så jag skrev STIL :-D

Yvonne Persson sa...

Peg

Christer sa...

PEG

Stina sa...

Peg

Anders sa...

V-9= PEG (parnevik)

Anonym sa...

jag gissar på en instrumentalversion av mitt sommmarloooov vad jäätteskööönt mitt sooommmarlooov ska bli

Christer sa...

IOR

Yvonne Persson sa...

Ior

Anders sa...

L-12= IOR

Unknown sa...

Ior

Bettan sa...

Första gången jag gissar rätt

Christer sa...

SOMMARLOV

Yvonne Persson sa...

Sommarlov

Yvonne Persson sa...

Bra gissat anonym

Stina sa...

Sommarlov

Bettan sa...

Dagens svar:
L2/ Offenbach
L3/ Mamas
L4/ Love
L5/ Vill
L9/ Papas
L10/ Ed
L12/ Ior

V1/ Sommarlov
V6/ Fem
V7/ Antell
V8/ en
V9/ Peg
V11/ Radiohead
V13/ Cher
V14/ Klas

Lena sa...

Tack för i dag. Krya på er alla sjuka, var rädda om er. Ha en riktigt fin fortsättning på helgen

Yvonne Persson sa...

Tack för idag🙂Vi sörs nästa lördag

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Krya på er ni som är sjuka eller testat positivt!

Bettan sa...

Tack för idag! Sörs nästa Lördag

Petra sa...

Tack för idag, trevlig helg och krya på er alla.

Anders sa...

Tack för idag , och ta hand om er nu....så hörs vi nästa kryzz

Jo sa...

Tack för idag! Krya på er alla som är sjuka!

lasse sa...

Idag var det riktigt roligt att lyssna på dem !
Ha en bra vecka, sköt om Er och framför allt KRYA alla sjuka ! ❤️

Vonkis sa...

Tack för idag allihop, ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

På tal om alla sjuklingar, ni vet ju vad krya på dig heter på engelska, Cry on you. Så det ska jag se till att göra nu.

Annis sa...

Tack för idag! Hoppas ni får en fin helg, sjuka eller ej.