lördag, juli 03, 2010

Melodikrysset vecka 26 2010

Välkommen till KryssBloggen

God morgon allihop. Termometern utanför dörren visar på 18 grader varmt men jag vet inte jag, kan det vara så varmt redan med alla molnen som är framme?

Alla rätt den här veckan med men fortfarande ingen vinst, det är bara att bryta ihop och komma igen. Någon här som vann idag?

Mmm, Stad i ljus som Sveriges bästa sångare tävlade med i Melodifestivalen 1988. Unchained light blev den engelska titeln.

Pigan Lina sjöng om vilket barn Emil var och Emil i Lönneberga skrevs ju av Astrid Lindgren.

Och en av låtarna jag hejade på i årets Melodifestival, Underbart som sjöngs av Kalle Moraeus.

Den enda svenska draspelare jag känner till är Roland Cedermark men tack vare mina löjliga medkryssare fick jag veta att han som spelar The Accordion heter Erik Frank.

Och så blev det mer Astrid med Ge mig mera köttbullar från Madicken.

Den första gång jag såg dig
Det var en sommardag
på förmiddagen då solen lyste klar

Text och musik, Birger Sjöberg.

Vackra och vemodiga Visa från Utanmyra och människorna står i begrepp att lämna sina hemman och emigrera så då blir det emigrera på L3.
--------
Fel av mig, visan heter Vi sålde våra hemman (Amerikavisan).

Vi tänkte att förljuva det sista livets slut
Liksom att komma längre, än Herren stakat ut
Vi reste ifrån Sverige med något övermod
Vi kände ej det öde därute förestod

Vi sålde våra hemman och gav oss sedan ut
Som fågeln bortflyger när sommaren är slut
Han kommer ändock åter när våren skrider fram
Men vi får aldrig skåda vårt kära fosterland

--------

Lodrätt två blir Östen för det var ju Östen med rösten som sjöng.

Mmm, Bad boys med Inner Circle, snacka om sommarnostalgi!

Ha ha, Snobbar som jobbar, det var länge sedan det. I vilket fall så var det ju Roger More och Tony Curtis som spelade huvudrollerna i den serien.

Röda stugor tåga vi förbi
Glatt kring nejden hörs vår melodi


Upp och hoppa ligg inte och dra dig framfördes av Frida feat. Headline i Melodifestivalen 2008.

Jag mår illa med Magnus Uggla fick avsluta dagens melodikryss.

Ja det var allt för idag det. Tack för idag och lycka till, nästa vecka orde någon av oss vinna tycker jag.

FRA:are – download torrent Piracy HA
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

123 kommentarer:

Vonkis sa...

Claes-Göran
Det mesta som skrivits här bland kommentarerna brukar få vara kvar men spam tar jag bort.

Brith sa...

God Morgon
Vilken aommar. Här i Malmö är det redan 25 grader och strålande sol.
Trevlig helg på Er alla

Anonym sa...

hej alla här är det redan 22 grader varmt ute ska i eftermiddag på bröllop.

Vonkis sa...

Brith
Ja den har verkligen börjat bra den här sommaren.

Vonkis sa...

Anonym
Vad kul med bröllop!
Titta på det här.

Björn sa...

Godmorgon från Ringarum. Om du gillar värme så kom till Ringarum, 26.5 grader i skuggan och klart i solen.

Vonkis sa...

Björn
Nja, det är aningens långt till Ringarum från Ö-vik och det ska bli rätt varmt här med idag.

Björn sa...

Nu kör vi!!

Vonkis sa...

Björn
Sannerligen!

Y sa...

God morgon allihopa! Här i Stockholm är det redan 23 grader och jag undrar hur varmt det egentligen kommer bli idag.....

Aggie sa...

Godmorgon Vonkis och alla ni andra från ett jättevarmt och skönt Skene...:)

Vonkis sa...

Y
Väldigt varm gissar jag att det kommer bli...

Vonkis sa...

Aggie
God morgon!

Björn sa...

Jag tyckte väll att det var lite för stor skillnad på Norrköping och Ringarum men Ö-vik förklarar ju saken. Är det semester?

Vonkis sa...

Björn
Japp, eller, ett försök till semester i alla fall. Den första ävvör.

Vonkis sa...

Någon som vann idag?

Björn sa...

L1: Stad i ljus

Brith sa...

stad i ljus härlig början

Aggie sa...

Ingen vinst idag heller..:)

Y sa...

Ingen vinst, som vanligt!!!

Anonym sa...

stad i ljus

Anonym sa...

Godmorgon från Sollefteå 25 grader varmt.
L1 Stad i ljus

Göran sa...

30 grader i solen, puh va jobbigt med värmen..;)

Good mooorning!

Brith sa...

Ingen vinst till Malmö heller

Vonkis sa...

Någon av oss borde ju vinna snart tycker jag.

Göran sa...

Astrid å piga eller?

Björn sa...

V8: Astrid
L5: Stina

Aggie sa...

Astrid och Lina

Anonym sa...

kalle?

Björn sa...

Trafikolycka utanför Katrineholm. Vad var frågan?

Björn sa...

L5: Lina förståss...

Vonkis sa...

Björn
L7, sångarens förnamn (Kalle)

Göran sa...

Ja just ja rollfigur va de inte rollsyssla

Då e de Lina

Björn sa...

Var ska Kalle in?

Anonym sa...

Vem sjunger Underbart Kalle Moreaus

Björn sa...

Tack!

Aggie sa...

Erik Frank...tror jag

Anonym sa...

L7

Brith sa...

Björn
Kalle skall in på L7

Anonym sa...

erik

Björn sa...

Tack tack!

Anonym sa...

hjälp... jag känner bara till roland cedermark

Brith sa...

Vem är dragspelaren??

Björn sa...

L4: GE mig mera köttbullar fån Madicken

Vonkis sa...

Vart skulle Erik in?

Aggie sa...

Brith: Dragspelaren är ERIK Frank

Björn sa...

10 åriga dottern spelar elaka Mia i friluftsteatern Madicken i Söderköping

Aggie sa...

Birger Sjöberg

Brith sa...

Birger Sjöberg ?? på L9 och V 1

Björn sa...

L9: Birger
V1: Sjöberg

Anonym sa...

birger sjöberg

Anonym sa...

V 1 Sjöberg
L9 Birger

Göran sa...

Erik på V6 Vonkis

Vonkis sa...

Brith och Göran
Mörsi Båokåo.

Björn sa...

L2: Östen?

Göran sa...

Emigrera

Björn sa...

L3: Eriksgata?

Aggie sa...

Emigrera..Visa från Utanmyra

Brith sa...

Kan det vara emigrera?

Anonym sa...

var vad det sista före nyheterna ?

Björn sa...

L3: Emigrera går ju in...

Anonym sa...

v 10 = Inner Circle (:

Vonkis sa...

Hur blir det emigrera av Visa från Utanmyra?

Göran sa...

Inner circle tror jag det blir på
V10

Brith sa...

Ni är ju fantastiska som löser utan frågor
Anonym: L 3 skall vara emigrera

Anonym sa...

V10: "Inner CircEL"?
// John

Göran sa...

Haha fler som gissar på samma.:)

Göran sa...

Östen me rösten

Aggie sa...

Vonkis: Visan handlar om att emigrera...)

Anonym sa...

fel av mig... "Circle"
// John

Anonym sa...

L3 var "Vi lämnade våra hemman..

Björn sa...

L10: http://www.youtube.com/watch?v=V2EOzaEWsyo

Aggie sa...

Anonym du har rätt: Det var Vi lämna våra hemman..:)

Anonym sa...

Ya man .det svänger!!!

Anonym sa...

Inner Circle

Vonkis sa...

Bad boys bad boys
Whatcha gonna do,
whatcha gonna do
When they come for you

Brith sa...

Roger på V 12 Roger Moore

Göran sa...

Roger Moore

Anonym sa...

roger måååår

Anonym sa...

roger moore

Björn sa...

v12: ROGER måååååår!

Vonkis sa...

Snobbar som jobbar, hette serien så?

Anonym sa...

V12: "ROGER Moore"??
// John

Anonym sa...

V12 Roger

Anonym sa...

Snobbar som jobbar
Roger

Brith sa...

Snobbar som jobbar helt rätt Vonkis

Viktigpettern sa...

Har inte sagt hej på er:-) SOLIGA ÖVIKS hamn utanför fönstret ,RIX FM i stan så i kväll blir det till å gå ut å svänga sina...:-P

Va ett lätt kryss idag,,än så länge,,

Anonym sa...

L3 http://www.youtube.com/watch?v=asVjbzwd7uQ&feature=related

Göran sa...

Röda stugor tåga vi förbi..

Anonym sa...

Röda

Anonym sa...

Frida

Anonym sa...

Frida

Göran sa...

Frida va de ja

Anonym sa...

frida

Björn sa...

V15: http://www.youtube.com/watch?v=m-U_GkaW2yU

Göran sa...

Jan på V11 då

Anonym sa...

Tjosan tjosan på er allihopa

Göran sa...

Fast kan ju bli jag också och uggla på 14.:)

Anonym sa...

Tjosan Tjosan på er allihopa !

Anonym sa...

jag uggla

Anonym sa...

jag uggla

Björn sa...

V11: Jag?
V14: Uggla

Anonym sa...

uggla

Björn sa...

... mår illa

Anonym sa...

Jag
Uggla //OB

Anonym sa...

Klart jättelätt (barnkryss i dag )

Göran sa...

Jag mår illa
Så det blev jag och uggla.:)

Anonym sa...

V11: "JAG mår illa"
V14: "Magnus UGGLA"
// John

Anonym sa...

Tackar för mig för idag, ses nästa lördag...Ha en bra dag i solen

Brith sa...

Uggla
Jag
Tack alla för en trevlig förmiddag

Y sa...

Tack för hjälpen allihopa! Nu ska jag ut och rensa i rabbaterna.....

Anonym sa...

ut o spring i gröngräset (: /sthlm

Anonym sa...

Ha en bra & härlig dag allihopa !

Björn sa...

Tack för idag! Ha en underbar dag, vi har 28,5 grader i skuggar nu så AC:n är påslagen!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop, vi ses igen nästa lördag.

Anonym sa...

Det blir några kalla idag i värmen !

Anonym sa...

Tack hjälpen med dagens kryss!
// John

Göran sa...

Tack!

Ha en underbar helg!

Täjk kär Vondis!

Vonkis sa...

Göran
Oill traj to do så in tö värme.

Vonkis sa...

Fick inte emigrera att gå ihop med Visa från Utamyra men med Vi sålde våra hemman blev det lite klarare :-)

Anonym sa...

Tack för 3:an...emigrera!
Ha en underbar fin dag i solen, alla!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Något fel uppstod när jag skulle tacka för hjälpen med Mel.Xet.Skrev i loggen på FB. Nu ska jag ägna mig åt att läsa andra underbara bloggar.Med vackra bilder. Härlig Lördag-Söndag !

Vonkis sa...

Vitsippan
Datorer och internet är bra när det fungerar men annars...
H en härlig helg du med.