lördag, mars 16, 2024

Melodikrysset vecka 11 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Norrköping bjuder på en molnig himmel denna lördag och under dagen lovas det snöblandat regn. Som om det vore april.

Olle Adolphson med Nu är det gott att leva inleder dagens kryss.

Nej men, Nationalteatern för andra lördagen i rad men Hanna från Arlöv den här gången.

Vinnare av Eurovision Song Contest 1999, Take me to your heaven, eller Tusen och en natt som bidraget hette när Charlotte Nilsson vann den svenska uttagningen.

Det var verkligen inte igår jag hörde Another brick in the wall med Pink Floyd. Skulle kanske ta och spela den för klassen och fråga vad det tycker om den.

Kulning från en fäbod. Och vet du, jag har besökt en fäbod en gång när jag var i Dalarna (så klart) med Den ömma modern.

Undrar om Anna Charlotta Gunnarsson får några problem nu när hon spelar Give peace a chance med Yoko Ono och John Lennon.

Bill Withers är en av mina favoritartister och Ain't no sunshine en av mina absoluta favoritlåtar. Ingen sol här utan dig med Svante Thuresson och Titiyo är inte skit den heller.

Där kom den, Trust me med ikonen Pandora! Som jag lyssnade på den här på högstadiet.

Kära mor med Göingeflickorna vars medlemmar var tre till antalet. Har för mig de även var systrar.

Rövarsången från Ronja Rövardotter!!! Det kommer en ny version av filmen på Netflix snart. Ronjas kompis heter Birk Borkason. Eller tv-serie då.

Daft Punk med Pharrell Williams med Get Lucky.

2017 vann Robin Bengtsson melodifestivalen med I can't go on och fick representera Sverige i Kiev.

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste idag. Jag hoppas ni får en fin helg och vecka och att vi sörs igen nästa lördag.

snabbgenomgången
V16 Olle
L 2 Nationalteatern
V14 Tusen
V17 En
V 5 Natt
V 1 Pink Floyd
L 3 Fäbod
L 4 Yoko
V 9 Ono
L13 Ain't
L10 No
L1 Pandora
L15 Tre
V12 Ronja
V 6 Birk
V11 Daft
V 7 Go
V 8 On

146 kommentarer:

Cre8iv sa...

Hej Vonkis, hoppas du återhämtat dig nu.
På Västkusten intet nytt. Ösregn inatt, men uppehåll nu och liiite impad över att kommunen tänkt till, för de sopar gatorna nu!!! Perfekt när det redan är blött, för då ryker det ju inte på mina nyputsade fönster!!🤣🤣🤣

Christer sa...

God förmiddag från Limhamn! Vägarna är blöta efter regnandet igårkväll. Det låser och himlen är täckt av ljusgråa moln och mer regn är aviserat.
I eftermiddag skall jag köra till Staffanstorp för att se på när mitt äldsta barnbarn spellar innebandymatch med sitt lag IK Stanstad P10/11. De skall möta Röke IBK.Röke är en småort i Hässleholms kommun.

lasse sa...

Godmorgon alla vakna !
På östkusten, Gävle, är det nollgradigt, snöblandat regn. Wilma ville inte vara ute idag, hon som alltid är pigg på att gå.
Vinden tilltar mer och mer, hur ska detta sluta ?

lasse sa...

Om någon funderar, har jag bytt bild !

Petra sa...

Godmorgon från ett mulet Jonsered. Idag löser vi melodikrysset på Brödfabriken i Jonsered som ägs av skådespelarna Erik Eriksson.

Vonkis sa...

Cre8iv
Förkylningen har övergått till en jobbig torrhosta och ärret i naveln behöver fortsatt omläggning. Men det går framåt.

Christer
Ett riktigt höst-vinter-vårväder i Skåne :-)

lasse
Fin bild!
Förstår Wilma, vädret låter inte alls särskilt lockande.

Vonkis sa...

Petra
Oj, vilket roligt byte han gjort.

Anders sa...

God morgon kryss vänner. Idag 8+ grader och mulet disigt...undrar om vi kommer få snö 20cm som dom varnat för SMHI ???
Vill inte ha mer av den varan.

Lena sa...

Morrn från ett tro´t eller ej Luleå som badar i solsken. -1 visar termometern och det verkar bli en härlig lördag. Vi har haft såväl snö smocka som regn i veckan med flera + grader och slask.

Bettan sa...

God morgon. Sitter här och väntar på ett telefonsamtal att min systerdotter fött sitt första barn

Annis sa...

Goddagens!
En dag man skulle vilja stanna i sängen, men efter att det i veckan uppdagats att mitt blodtryck är förhöjt så behöver jag ut i rudskvädret... motion är bästa medicinen.

Bettan sa...

Anders: I Haninge skiner solen och molnen börjar avta

Bettan sa...

Förra veckans svar:

V 1 BWO
L 1 Bärnsten
V 8 Nano
L 7 Anne-Lie
L 4 Mede
L 2 Siw
L3 Borg
V11 The
V14 Ark
V 5 Timotej
V12 Dageby
L10 Bagge
L 9 Gage
L 6 Jenny
L13 Bert
V15 Herreys

Vonkis sa...

Anders
20 cm, det låter som alldeles för mycket snö!

Lena
Då får ni passa på att njuta av solen :-)

Bettan
Åh, så spännande! Hoppas de ringer snart.

Annis sa...

Oj vilket långt ord på L2, vad kan det bli tro.
På Eldemans tid hade det varit någon långsökt opera 😀

Vonkis sa...

Annis
Nej men. Hoppas du får en fin promenad idag då.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet men väldigt snöigt Gaustablikk. Idag löser jag krysset tillsammans med sambon släkt i en norsk hytte. :)

Anonym sa...

Godmorgon från ett Höörs där det snöar och blåser. Skulle gärna ligga hela dagen som det känns. Bara att bita ihop och skärpa till sig🙂Får trösta oss med kaffe och nutellagrottor/ Yvonne

Vonkis sa...

Annis
Champagnegalopp?

Anonym sa...

Ska vara Höljes 😂

Jos Pouwels sa...

Godmorgon från Nederländerna. Växlande väder, 15° idag

lasse sa...

Oj, flera vinster norröver !

Vonkis sa...

Jo
Hälsa Norge :-)

Yvonne
Mmm, nutellagrottor.

Christer sa...

OLLE

Stina sa...

Olle

Anders sa...

V-16= OLLE

Anonym sa...

Olle

Annis sa...

Vonkis; där sprack galoppen på L2

Vonkis sa...

Annis
Brutalt

Anonym sa...

Nationalteatern

Anonym sa...

Nationalteatern

Cre8iv sa...

NATIONALTEATERN

Christer sa...

NATIONALTEATERN

Anders sa...

L-2= NATIONALTEATERN

Stina sa...

Nationalteatern

Anna Wärn sa...

Hej från ett snöigt Norrtälje
V16 Olle

Vonkis sa...

Anna Wärn
Hej hej!

Anna Wärn sa...

Nationalteatern

Kenth sa...

Hanna fanns på riktigt och hette Lööv i efternamn. Jag gick i samma klass som hennes son Lars-Åke.

Anonym sa...

Tusen en natt

Christer sa...

TUSEN; EN; NATT

Anonym sa...

Tusen en natt

Anders sa...

V-14= TUSEN
V-17= EN
V-5= NATT

Stina sa...

Tusen
En
Natt

Anna Wärn sa...

Tusen en natt

Anonym sa...

Kul kuriosa!

Anonym sa...

Punk floyd

Vonkis sa...

*spara*

Christer sa...

PINK FLOYD

Annis sa...

Pink Floyd

Anonym sa...

Pink Floyd

Anonym sa...

Lol punk=pink

Anonym sa...

Pink floyd

Carina sa...

Alltid lika roligt att läsa här om vädret runt om i Sverige å även en del utomlands. Jag sitter i Västerbottens inland, soligt/blåsigt -2'. Efter en låång, kall vinter har vi nu den 5e årstiden vårvinter. Lycka till idag

Anna Wärn sa...

Pink Floyd
The Wall

Anonym sa...

Fler som har autokorrigering 🤣

Kenth sa...

Tack. Innan tvätten jobbade hon ihop med min mor i ett trädgårdsmästeri.

Jos Pouwels sa...

Pink Floyd...en av mina favoriter. Vi spelar Another Brick in the Wall också med Teachers on Tour

Vonkis sa...

Kenth
Kul! Och så lärde jag mig något även denna dag :-)

Carina
Vårvinter ligger på topp tre av årstider för mig :-)

Anonym sa...

Fäbod

Anonym sa...

Fäbod

Anonym sa...

Fäbod?

Anders sa...

Inlägget försvann på V-1= PINK PLOYD
L-3= FÄBOD

Anonym sa...

Fäbod

Anna Wärn sa...

Fäbod

lasse sa...

Riktig kulning !

Anonym sa...

Yoko ono

Anonym sa...

Yoko Ono

Anders sa...

V-9= YOKO ONO

Christer sa...

YOKO ONO

Anna Wärn sa...

Yoko Ono

Bettan sa...

Halvtid
L1/
L2/ Nationalteatern
L3/ Fäbod
L4/ Yoko
L10/
L13/
L15/

V1/ Pink Floyd
V5/ Natt
V6/
V7/
V8/
V9/ Ono
V11/
V12/
V14/ Tusen
V16/ Olle
V17/ En

Anonym sa...

Punk Floyd låter som ett kul coverband iofs

lasse sa...

En viktig uppmaning till hela världen !

Anders sa...

L-1= kan bli PANDORA

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Nu såg jag dig!

Vonkis sa...

Anonym kl. 10:27
Det gör det sannerligen 😂

lasse
Kan inte annat än hålla med dig.

Anders
Hoppas. Jag hoppas p åTrust me.

Anonym sa...

No gone

Anonym sa...

Eller vilka ord i titeln skulle in?

Jos Pouwels sa...

Ain't no sunshine

Christer sa...

AINT NO sunshine

Bettan sa...

L13/ Aint
L10/ No

Jos Pouwels sa...

Ain't och no ska fyllas in

Anonym sa...

AINT NO sunshine

Anders sa...

L-13= AINT
L-10= NO

Anonym sa...

Håller dig om Winters låt 👍

lasse sa...

Har Anders rätt, kan V 12 bli RONJA ?

Anonym sa...

Pandora

Christer sa...

PANDORA; Bra Anders!

Anonym sa...

Pandora

Anna Wärn sa...

Pandora

Stina sa...

Pandora

Anders sa...

Blev som du ville Vonkis!!!!

Vonkis sa...

Whoop whoop 🎉🎉🎉🎉

Anonym sa...

Tre

Cre8iv sa...

TRE

Anonym sa...

Tre

Anders sa...

L-15= TRE

Christer sa...

TRE

Anna Wärn sa...

Tre

Anonym sa...

V6 Anna book eller janne bark… jag vet vad jag hoppas på

Anders sa...

BORK & RONJA som lasse tror

Stina sa...

Tre

Vonkis sa...

Anonym och Anders
Hoppas verkligen på Birk eller Bark.

Bettan sa...

Ronja och Birk

Cre8iv sa...

RONJA
BIRK

Anonym sa...

Ronja Birk

Christer sa...

RONJA; BIRK

Anna Wärn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

RONJA & BIRK

lasse sa...

BIRK o RONJA

Stina sa...

Ronja
Birk

Anders sa...

Jag menade Birk....attans svårt med namn

Anna Wärn sa...

Ronja
Birk

Anonym sa...

Daft

Anonym sa...

Dagtid pink lol

Christer sa...

DAFT Punk

Anders sa...

V-11= DAFT punk

Anonym sa...

Birk ( Borkason)

Anonym sa...

Lol dagtid=daft j:(,la autocorrect

Anders sa...

Rätt gissat Lasse ...

Anonym sa...

Detta ord och många har jag sagt om autocorrect

Anonym sa...

Go on

Christer sa...

GO ON

Anna Wärn sa...

Go
On
Tack för mig å ha en bra helg.

Anders sa...

V-7= GO
V-8= ON

Stina sa...

Go on

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fin fortsättning på lördagen!

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg och vecka. Till veckan arrangerar Luleå och Boden SM- veckan, många tävlingar sänds i SVT :-)

lasse sa...

Tack för denna lördag !
Sörs nästa vecka !

Bettan sa...

Veckans svar
L1/ Pandora
L2/ Nationalteatern
L3/ Fäbod
L4/ Yoko
L10/ No
L13/ Aint
L15/ Tre

V1/ Pink Floyd
V5/ Natt
V6/ Birk
V7/ Go
V8/ on
V9/ Ono
V11/ daft
V12/ Ronja
V14/ Tusen
V16/ Olle
V17/ En

Stina sa...

Nu blir det dags att sätta sej framför tvn o kolla på bandyfinaler idag. Villa Bk möter Västerås i både dam o herr. Jag som f d Lidköpings bo håller på Villa.
Ha en trevlig helg

Bettan sa...

Har gjort passbyte nästa lördag så jag hinner med krysset innan jobbet så vi sörs nästa Lördag

Anders sa...

Då var det inskickat och klart , önskar alla en fin helg....nu ska jag sätta mig och mota bort snö vädret...

Vonkis sa...

Lena
Älskar sm-veckorna.

Stina
Då håller jag på Villa också :-)

Vonkis sa...

Bettan
Toppen!

Annis sa...

Tack för trevligt krysslösande sällskap! Nu ska jag ut innan det börjar snöa, regnrusk är tillräcklig utmaning.
Önskar alla en fin helg!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Jag hoppas ni får en fin helg och vecka och att vi sörs igen om en vecka.

Petra sa...

Tack för idag. Nu hoppas jag på en liten vinst från Brödfabriken i Jonsered. Dem har en egen utlottning av de som lämnar in krysset hos dem.

Jos Pouwels sa...

Tack

Annis sa...

Heja Västerås, säger jag då. Måste ju heja på mitt gamla lag.

Vonkis sa...

Petra
Kul grej :-)

Annis
Hm, då hejar jag på Villa-herrarna och Västerås-damerna :-)

Stina sa...

Kul

Annis sa...

😍

Stina sa...

Vonkis
Blev vinst för både damer o herrar i Villa Lidköping. Kul för herrarnas tränare slutar. Nästa säsong har dom Pelle Fosshaug som tränare.