lördag, januari 06, 2024

Melodikrysset vecka 1 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar, gott nytt år och fin trettondag på er! Här i Norrköping pendlar temperaturen mellan -17 och -18 grader så jag kommer hålla mig inne hela dagen men med tanke på att det är både skidskytte och Tour de ski på tv idag hade jag nog inte gått ut ändå.

Psalm i januari med Lars Winnerbäck, passande så här i början av året.

Nämen, ACG rickrollade oss! Spela Rick Astley och Never gonna give you up så där utan förvarning.

Då sträcker vi på benen så högt vi bara kan och dansar vår allra finaste cancan.

Det här med att jag har så lätt att känna igen dansband, trots att jag aldrig lyssnar på dansbandsmusik, det är något av ett mysterium. Nåväl. Dansbandet heter Elisas, låten Det här är bara början.

Nu blir det riv med Ike och Tina Turner och Nutbush city limits. När jag var liten trodde jag den hette night bus.

Om man nu ska göra It's raining men på svenska kan man väl ändå ha mer komp än ett piano?

Det här med att gissa på svaren i förväg är inte min styrka men till och med jag såg att vågrätt fem skulle bli Sven-Ingvars. Så nu kan jag känna mig lite extra melodikryssig idag.

Il divo, det var sannerligen inte igår.

Tänk det är 20 år sedan Hanson, Carson & Malmkvist tävlade i Melodifestivalen med C'est la vie och de tog sig till finalen! Förnamnen som efterfrågas är Siw och Towa.

Sedan blev det White rabbit med Jefferson Airplane.

Tänk att Born to be alive blev Värd att leva fri i svensk översättning.

Åh. Anne Linnet med sin Tusind stykker, den Björn Afzelius översatte till Tusen bitar.

Det var väl en fin avslutning på årets första melodikryss. Tack alla som var med idag. Jag önskar er en god fortsättning på 2024. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V12 Lars
V 7 Winneräck
 L 4 Rick
L 8 Cancan
V15 Elisas
V 6 Ike
V11 Tina
V 2 Turner
L13 Its
V 5 Sven Ingvars
L10 Il (IL)
L 5 Siw
V14 Towa
L 3 Rabbit
L 1 Be
V 9 Alive
L 9 Anne

108 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag och god fortsättning på det nya året! Så har då vintern kommit till Skåne. Här är vinterväglag och termometern visar -7C. Här på Limhamn skiner solen tillsammans med små vita moln.
Under seneftermiddagen skall jag möta min i Bayern boende bror. Han kommer hit med några ungdomar som skall spela i en tennisturnering här i Malmö.

Petra sa...

Godmorgon, här är det också riktigt kallt, nu står termometern på minus 13 men det blir en solig dag. Trots kylan kommer vi att ta oss ut.
Äntligen är jag frisk igen, hade troligen covid19 under nyårshelgen, kändes precis likadant som sist.
Nu hoppas jag på att få vara frisk.

På måndag är det dags för jobb igen, börjar med två studiedagar.

Kjell Sigbjørn sa...

God morgon och ett GODT NYTT ÅR

Ja kylan har drabbat Scandinavien dom sista dagarna. Hadde -25 för några dagar sänast, fast i dag är det bara -9, samma tempratuer som hon som ringde inn frå Gotland till Ring så spelar vi kunde berätta.

Anonym sa...

God fortsättning på nya året krysskompisar, här i huddinge värmer solen i köket och det står -12 på mätarn❄️ Känns som ett badlakan kan hamna hos mig idag🤔

Bettan sa...

God fortsättning, i södra Stockholm så har vi -13 skönt att bara få vara hemma och slöa.

Vonkis sa...

Christer
När det till och med är vinter hos dig, då jägarns är det vinter :-)

Petra
Du har verkligen åkt på mycket sjukligheter året som gått. Jag hjälper till och håller tummarna att du får vara frisk nu.

Åh, har ni två studiedagar. Vi har en men det finns ju de som inte har någon utan börjar samtidigt som eleverna!

Kjell Sigbjørn
Gott nytt år!
Uppe hos mina föräldrar har termometern krupit ner under -30, jag är så nöjd över mitt val att flytta söderut...

Anonym i Huddinge
Vem vet, plötsligt kanske det händer :-)

Vonkis sa...

Bettan
Det är det sannerligen.

Cre8iv sa...

Hej och God Fortsättning!
Minus 14 på Västkusten, men de har det värre i Oslo!!

Jo sa...

Morrn, morrn från ett strålande soligt Borås! Det är ca -12, så det är kallt även om vi såklart inte har nåt värre jämfört med er uppe i norr. :)

Vonkis sa...

Cre8iv
Det har de sannerligen.

Anna Wärn sa...

God fortsättning på det nya året. Här i Björkhagen är det soligt och 11˚ kallt.
Börjar hämta mig efter en rejäl förkylning som bröt ut på julafton . Har lyckats vara feberfri i två dagar nu. Ska våga mig ut på en kort promenad efter krysset. Nu kör vi 🎶🎶

Vonkis sa...

Jo
Här får man beklaga sig över temperaturen oavsett hur varmt eller kallt det är :-)

Bettan sa...

förra veckans svar:

V 1 Beatles
L 1 Billquist
V 9 Ulla
V 5 Euro
V 6 Linus
L 2 Anna
V 3 Zia
L 3 Zorba
L 4 Afrodite
V11 Fule
V 7 Richard
L 8 Cliff
V10 ELO
V12 Taylor
L 7 Ramel

Vonkis sa...

Anna Wärn
Men så typiskt att du blev sjuk på självaste julafton och sedan ha feber så länge. Skönt att det vänt nu i alla fall.

Christer sa...

LARS WINNERBÄCK

Anna Wärn sa...

Lars Winnerbäck

Stina sa...

Godmorgon och god fortsättning. Kallt i Stenstorp. Var som kallast-20,5 grader. Solen skiner. -17 grader nu.

Anonym sa...

Sitter som vanligt med krysset och er alla. Idag är det -26' , Norsjö Västerbottens inland. Igår hade vi BARA -18' och det kändes befriande efter 3 dygn med -38' - -40'.

Jo sa...

Vonkis: Hehe, jag är en sådan där person som lätt fryser och verkligen avskyr det. I julklapp fick jag en värmeväst, dvs en väst med värmeslingor. :D Så d3t behöver inte vara särskilt kallt för att jag ska börja muttra.

Jo sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

RICK Astley

Anonym sa...

Rick

Anna Wärn sa...

Rick

Kjell Sigbjørn sa...

RICK Astley

Jo sa...

Haha, Vonkis, Rickroll var min första tanke! :) (autocorrect ville döpa om honom till Rickard i min förra kommentar)

Cre8iv sa...

Personligen föredrar jag några minusgrader här, för då känns det varmare än när det ligger runt nollan. Då är det så himla råkallt!!Bet bra i näsan och kinderna här för några dagar sedan, då det var nästan 30 m/s i byarna.

Cre8iv sa...

cancan

Vonkis sa...

Stina
Hörves bara av att se temperaturen i skrift

Anonym
Oj hjälp!

Jo
Åh, en sådan väst skulle jag behöva.

Anna Wärn sa...

Cancan

Kjell Sigbjørn sa...

CANCAN

Vonkis sa...

Jo
Ha ha

Cre8iv
Oj. Minusgrader och mycket vind är sannerligen inte någon härlig kombination.

Vonkis sa...

Skulle Rick in på L 9?

Annis sa...

God förmiddag och God fortsättning på nya året!

Cre8iv sa...

nej, L4

Christer sa...

ELISAS

Stina sa...

Elisas

Cre8iv sa...

Elisas

Anna Wärn sa...

Tack

Cre8iv sa...

Vonkis
Rick ska in på L4

Vonkis sa...

Annis
God morgon :-)

Cre8iv
Tackar.

Christer sa...

IKE & TINA TURNER

Cre8iv sa...

IKE
TINA
TURNER

Stina sa...

Ike, Tina Turner

Anna Wärn sa...

Ike
Tina
Turner

Kenth sa...

V5 Sven Ingvars

Cre8iv sa...

Kan L5 bli SIWan Malmkvist

Anders sa...

V-6= IKE
V-11= TINA
V-2= TURNER

Anonym sa...

V 5 Sven Ingvars ???

lasse sa...

Sent hoppar jag in ! En hund som ville ut men väl där gick det sakta ! Ena termometern visat 14 minus, den andra 19.
Vem ska man tro på ?

Cre8iv sa...

ITS

Anna Wärn sa...

Its ?

Stina sa...

Tror också på Sven Ingvars på v 5

Bettan sa...

Halvtid:
L1/
L3/
L4/ Rick
L5/
L8/ Cancan
L9/
L10/
L13/ Its

V2/ Turner
V5/
V6/ Ike
V7/ Winnerbäck
V9/
V11/ Tina
V12/ Lars
V14/
V15/ Elisas

Cre8iv sa...

IT'S Raining Men

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cre8iv sa...

Nej Anders, It's RAINING MEN

Cre8iv sa...

L5 SIW?

Vonkis sa...

lasse
Vi tar medeltemperaturen så 16,5.

Vonkis sa...

Brukar ni göra något speciellt under Trettonhelgen?

Annis sa...

Sven Ingvars och Siw verkar rimligt.
Fortsätter gissa och klämmer till med RABBIT på L3... Bara för att 😇

Stina sa...

Sven Ingvars

Christer sa...

SVEN-INGVARS. Bra gissat Kenth!

Kjell Sigbjørn sa...

SVEN-INGVARS

Anna Wärn sa...

Sven ingvars

Kenth sa...

Siw. Eller saw? I saw her standing there. 🤔

Anonym sa...

Kanske nästa gång:-)

Christer sa...

IL Divo

Cre8iv sa...

Ja, Vonkis, nu är det bara minus 8 och nästan vindstilla, så det blir en promenad före lunch. God mat, t ex ICAsBrysselkålsgratäng och gå igenom gamla räkenskaper m m, sedan blir det att plocka ihop julen.

Anders sa...

L-10= IL

Cre8iv sa...

SIW
TOWA

Annis sa...

Siw och Towa

Christer sa...

SIW; TOVA

Stina sa...

Siw, Tova

Anna Wärn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

TOWA felstavat tidigare

Stina sa...

Towa stavas hon sitt namn

Anders sa...

L-5= SIW
V-14= TOWA

Christer sa...

RABBIT

Anders sa...

L-3= RABBIT

Cre8iv sa...

Chasing RABBIT?

Christer sa...

White RABBIT med Jefferson Airplane

Vonkis sa...

Vad var frågan till Lodrätt 3?

Anna Wärn sa...

Rabbit

Vonkis sa...

Christer
Tackar.

Cre8iv sa...

White RABBIT med Jefferson Airplane?

Annis sa...

Told u so... White RABBIT

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

Born to BE ALIVE

Anonym sa...

Be Alive

Anna Wärn sa...

Be
Alive

lasse sa...

Janne Önnerud ! Den rösten saknar man !

Vonkis sa...

Det här var tydligen dagens svåraste fråga.

Cre8iv sa...

ANNE

Christer sa...

ANNE Linnet

Stina sa...

Anne

Cre8iv sa...

Anne Linnet. Jag har CDn!! Ha det gött allihop

Kjell Sigbjørn sa...

ANNE Linnet

Bettan sa...

Dagens kryss
L1/ Be
L3/ Rabbit
L4/ Rick
L5/ Siw
L8/ Cancan
L9/ Anne
L10/ Il
L13/ Its

V2/ Turner
V5/ Sven-Ingvars
V6/ Ike
V7/ Winnerbäck
V9/ Alive
V11/ Tina
V12/ Lars
V14/ Towa
V15/ Elisas

Anonym sa...

Anne linnet👍

Bettan sa...

Vi sörs om 2 veckor

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fin fortsättning på trettonhelgen!

Anna Wärn sa...

Anne
Hängde med skapligt idag.
Ha en fortsatt trevlig helg.

Jo sa...

Tack för idag! Ha en fin helg så sörs vi nästa vecka!

Petra sa...

Tack för idag, ha en fortsatt trevlig helg.

lasse sa...

God fortsättning kryssare !
Nu är det dags för frukost !

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

God fortsättning.

Annis sa...

Tack för idag, den här trettondagen ska ägnas åt svärfar som fyller 75 just idag.
Sörs förhoppningsvis om en vecka!

Kenth sa...

Tackar i efterskott.