lördag, januari 20, 2024

Melodikrysset vecka 3 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. I måndags hade vi snökaos här i Norrköping, det tog 40 minuter för mig att komma till jobbet. En resa som vanligtvis tar 15 minuter. Snön ligger kvar än så länge men från imorgon blir det plusgrader så den lär försvinna då. Efter krysset blir det en snabb loppisrunda på stan och sedan ska julen bort.

Men åh. Saknade Marie Fredriksson med Ännu doftar kärleken var jag inte beredd på.

Jag ska måla hela världen lilla mamma
full av solsken varje dag
Att det regnar och är grått det gör detsamma
du ska solsken i ditt fönster ändå ha

Jag kan inte hör It's not unusual utan att tänka på Carlton i Fresh Prince. Såry Tom Jones, som för övrigt kommer från Wales.

Oj oj oj. Anna Charlotta Gunarsson spelar Ony time med Enya, tror ni att vi kan få njuta av Py Bäckman till lodrätt 11?

Nej men. Nu blir det så där igen att man påminns om hur mycket bra musik som man glömt. Ensam igen med Traste Lindéns kvintett var det alldeles för länge sedan jag lyssnade på. Ja inte specifikt den låten utan bandets hela katalog. Svenska flaggans dag är dock given 6 juni.

Så kul att vi fick höra Hazy shade of winter istället för Eternal flame eller Manic monday när bi får höra The Bangles.

Är det Edda Magnason som sjunger Vi möts igen, som under Andra världskrigt blev en hit under titeln We'll meet again?
------
Det var Moonica Mack som sjöng.
------

Där kom de, Bon Jovi som vi trodde.

Nähäpp, vi fick ingen Py idag heller, istället blev det Veronica Maggio och Miriam Bryants Under någon ny i instrumental gitarrversion.

Om man inte längtade till sommaren innan så gör i alla fall jag det nu när Idas sommarvisa spelas. Passar på att säga grattis i efterskott till Georg Riedel som nyss fyllt 90 år.

Se där, lite Ai-genererad musik genom Noonoouri. Men vad sjöng hon?

Barry Manilow med Mandy, smäktande så det förslår.

Tjo va' det va' livat i holken i lördags
Moster hon fastna med näbben i kläm

Och där var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er i vintervädret så sörs vi igen nästa lördag. Nu ska jag se slutet av herrarnas masstart.

snabbgenomgången
L 4 Marie
V 7 Måla
L 3 Tom Jones
V13 Wales
V12 Enya
V 1 Traste
L 1 The Bangles
V 5 Meet
V 8 Bon Jovi
V10 Någon
L11 Ny
V 9 Ida
L 2 Ai
L 5 Manilow
L 6 Tjo

115 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag från Limhamn! Här har det ösregnat hela natten och gör så fortfarande. Snön som kom i veckan är borta. Termometern visar +4C. Efter krysset skall jag göra en laxröra på kallrökt lax som jag fått av en granne. Därefter blir det soffan och lyssna på god musik.

Anders sa...

God Morgon 11 grader och lite mulet i Märsta , väntar på kaffet nu.

Bettan sa...

God morgon från norra Stockholm. Är inte hemma eller vid en data så jag kan inte hålla i sammanställningen idag.

Annis sa...

God lördag! Än så länge -17 ute, men ska under dagen stiga något och då blir det en långpromenad. Ljus och luft blir det inte så mycket av under arbetsveckan.

Anders sa...

Gissar på lite hårdrock idag....
L-1= Kan kanske bli DEF LEWPPARD

Petra sa...

Godmorgon, här i Partille har det också varit snökaos i veckan. I onsdagsmorgon drog en snöstorm förbi. Riktigt kallt har det varit i veckan. Just nu är det lite mer humant -4.

Idag ska jag baka bullar och kärleksmums till mitt kalas den 3 februari.

Vonkis sa...

Christer
Ni klarade er alltså från nattens skånska snökaos hos dig, skönt.

Anders
God morgon. Är kaffet slätt eller med tillbehör?

Bettan
God morgon. Är du ute på vift?
SKa se om jag hinner kopiera in snabbgenomgången från bloggen.

Anonym sa...

God morgon från ett iskallt Höljes🥶Just nu -30.2 så nu börjar jag tröttna på vinter. Har varit lite varmare med bara-15 en dag annars har det legat mellan-20 och -30 hela veckan. Blir inre tjänst idag med./Yvonne

Anders sa...

Vonkis: här blir det bara en slät kopp kaffe på morgonen , ja om man inte räknar blodtrycksmedecin som tilltugg.

Bettan sa...

Vonkis: japp är hos syrran

Vonkis sa...

Annis
Man får passa på när tillfälle ges.

Anders
Om du får rätt på den förtjänar du en guldstjärna :-)

Petra
Grattis i förskott :-)
Kör du med eller utan kaffe i glasyren till kärleksmumsen?

Vonkis sa...

Yvonne
Åh fy så kallt! Vi har legat nära -20 och det var mer än tillräckligt.

Anders
:-)

Bettan
:-)

lasse sa...

God förmiddag !
Sent kommer jag här, kort promenad i -28 grader gjorde susen.

Anonym sa...

Hej från Huddinge hoppas på lakan i dag då🇸🇪

Vonkis sa...

lasse
Oj oj.

Anonym sa...

Marie

Christer sa...

MARIE

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås med massa snö! Det är ljust och fint så snön får gärna stanna ett tag.

Anders sa...

L-4= MARIE (Fredriksson)

Petra sa...

Jag följer Camilla Hamids recept, det blir riktigt goda kärleksmums och det är kaffe i glasyrenn.

Annis sa...

När hon sa badlakan-vinsten och Uppsala trodde jag att det äntligen hände... så gick det till en annan Anna. Nu får man nog vänta 20 år till.

Anders sa...

V-7= MÅLA

Christer sa...

MÅLA

Cre8iv sa...

MÅLA

Anonym sa...

Måla

Vonkis sa...

Jo
Visst är det fint med all snö. Här har det varit allt eller inget i flera omgångar den här vinter. Massor av snö, tö, massor av snö, tö och så vidare.

Petra
Camilla Hamid har verkligen bra recept.

Annis
Så typiskt.

Christer sa...

TOM JONES; WALES

Jo sa...

Tom Jones Wales

Anders sa...

L-3= TOM-LONES
V-13= WALES

Anonym sa...

Tom Jones Wales

Cre8iv sa...

TOM JONES
WALES

Anders sa...

Där sprack Def Leppard :(

Anders sa...

Kanske L1= THE BEATLES

Christer sa...

Anders: Din gissning sprack

Anonym sa...

Enya

Anonym sa...

Enya

Christer sa...

ENYA

Anders sa...

ENYA

Anonym sa...

.

Vonkis sa...

Vågar vi hoppas på Py på V11???

Anders sa...

V-8= BON JOVIE

Anonym sa...

V8: kan det bli Bon-Jovi ?/Yvonne

Annis sa...

Vad läskigt, jag skrev Enya innan musiken började. Kändes som det skulle bli, när vi hade ett "E" där.

Jo sa...


Vonkis: Det har varit lite samma här och det blir ju så himla halt i de där mellanlägena!

Vonkis sa...

Jo
Sannerligen. Jag går ingenstans utan broddarna den här vintern.

Petra sa...

Vonkis/ Visst har hon bra recept, gjorde lussebullar efter hennes recept. Det blev riktigt saftiga. Jag tycker annars att lussebullar lätt kan bli torra.

Christer sa...

TRASTE Lindéns kvintett

Anonym sa...

Traste

Anders sa...

V-1= TRASTE

Anonym sa...

Detta är ingen jag har hört talas om ens så tur att jag har er

Kenth sa...

V8 Bon Jovi?

Anders sa...

L-1= Kan bli THE BANGLES också....

lasse sa...

Hoppas på PY på L 11

Christer sa...

THE BANGLES

Cre8iv sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Annis sa...

Klockrent Anders!

Anonym sa...

The Bangles

Anders sa...

Hazy Shade of Winter

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kenth sa...

Glömde Scrolla bakåt. 😊

Vonkis sa...

Petra
Aha, då ska jag testa att göra hennes lussebullar nästa jul!

Vonkis sa...

Resultatet i halvtid
L 4 Marie
V 7 Måla
L 3 Tom Jones
V13 Wales
V12 Enya
V 1 Traste
L 1 The Bangles
V 8 Bon Jovi

Anonym sa...

Meet

Anonym sa...

Meet

Christer sa...

MEET

Cre8iv sa...

MEET

Anders sa...

V-5= we will MEET again

Anonym sa...

L8 Bon Jovi

Anonym sa...

Jag låser in bon jovi

Cre8iv sa...

Jaha, då blir nog L5 Matthew

Petra sa...

Åh nu tittar solen fram.

Anonym sa...

Går inte att publ

lasse sa...

Vilka sjunger ?

Annis sa...

Jag som tänkte att det blir Barry MANILOW på L5 😄

Anonym sa...

Bon Jovi

Christer sa...

BON JOVI som gissats tidigare

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anders sa...

L-5= Kan bli berry MANILOW

Christer sa...

Gissar som Annis att L5 blir Barry Manilow

Anonym sa...

Någon Ny

Annis sa...

NÅGON NY

Anders sa...

V-10= NÅGON
L-11= NY

Anders sa...

V-9= IDA

Jo sa...

Ida

Anonym sa...

Ida

Christer sa...

IDA

Stina sa...

Ida

Anders sa...

L-2= AI

Christer sa...

AI

Anonym sa...

AI

Anonym sa...

Manilow

Christer sa...

Barry MANILOW

Anders sa...

Rätt gissat Christer

Annis sa...

Nu när vi lärt känna de nya programledarna är det större sannolikhet att gissa rätt. Kul med Manilow!

Anonym sa...

Tro

Anders sa...

och massa plus till Annis som gissade rätt också

Anonym sa...

Tjo

Christer sa...

TJO va det var livat

Anders sa...

TJO vad det var livat....

Anonym sa...

Jag skrev tjo o postade

Anonym sa...

Tjo va det var livat i holken i lördags

Stina sa...

Tjo

Anonym sa...

Vi såg det

Bettan sa...

Tack för idag, vi sörs nästa Lördag

Anders sa...

Ha nu en underbar helg , så hörs vi nästa kryzz

lasse sa...

Tack för denna lördag !
Nu blir det till att titta på skidor !
Ha en bra helg allihop !

Anonym sa...

Det går inte att skica in?

Jo sa...

Tack för idag! Ha en fin vecka så sörs vi nästa helg!

Petra sa...

Idag var det lätt tycker jag. Tack för sällskapet önskar er en fortsatt trevlig helg.

Anonym sa...

Tack för sällskap och hjälpa idag, vi sörs nästa vecka. Ha en fin lördag!

Annis sa...

Skrev jag

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörsnästa lördag! Ha en fin fortsättning på weekenden!

Christer sa...

Anonyn 10:55: Jag har samma problem. Det går inte skicka in.

Stina sa...

Samma problem med, skrev J i streck rutan.