fredag, januari 05, 2024

Ett foto i timmen fredag 5 januari 2024

Välkommen till FotoBloggen

God morgon och burr! Det är -10 här (jag veeet att det är mycket kallare på andra ställen) och jag som ska ut på några ärenden denna årets första EFIT. Nåja.

Kl. 06. Snyggaste morgonfrisyren. Fick håret klippt och flätat i onsdags, tror det är dags att släppa ut flätorna nu.

Kl. 07. Frukostdags. Hyacinten ser inte så glad ut. Kanske är det dags att plocka bort den.

Kl. 08. Amaryllisarna har gjort sitt men hur ska man nu göra för att de ska vakan till liv nästa år? Den bakre utan stöd har jag haft i tre år men det blir bara blad på den nu för tiden. Jag har testat att ha den mörk, då blev det bara blad, i somras fick den stå ute på balkongen men det blev bara blad igen. De andra två är köpta den här säsongen.

Kl. 09. Plockar ihop det som ska till Returpunkten.

Kl. 10. Har fått i mig ett litet mellanmål. 

Kl. 11. Återvinningen är inlämnad, nu blir det lite shopping. Hittade en ljusvässare på rean.

Kl. 12. Drömmer om att vara en person som inte tar död på orkidéer 

Kl. 13. Sista stoppet, behöver morötter men de här var på tok för stora.

Kl. 14. Hemma lagom till skidskyttet.

Kl. 15. Lägger patiens men det går inget vidare.

Kl. 16. Mat!

Kl. 17. Och (en liten) efit-disk.

Kl. 18. Det syns inte på bilden men jag har smörjt in mina vintertorra händer och det svider som fasen.

Kl. 19. Håller ett öga på jvm-finalen.

Tydligen slocknade jag innan nästa kort så texttv-bilden blev dagens sista. Andra som är med och efitar idag hittar du här.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte testat så många ggr, men lyckats en gång. Året vi flyttade, och de hamnade med krukan i en blekaste som jag stänkte. De hamnade i ett hörn i lgh, och hittades 3-4 månader senare.
Hursomhelst, de ska ha bra med näring under sommaren. Bladen ska klippas av antingen när de ställs undan, eller när man tar fram från mörkret. Lycka till.
/Marianne

Anonym sa...

*... krukan i en bärkasse, som jag stängde.

Vonkis sa...

Marianne
Jag får göra ett nytt försök med mörk förvaring då. Men ska de stå mörkt från nu till sommaren och sedan ut i solen under sommaren???

Anonym sa...

Du ska behandla som vanligt blomma nu. Med näring ibland, som övriga. När det är tillräckligt varmt kan de stå ute, du skulle kunna gräva ner på lotten. (Inte mer jord på löken än i kruka). Gärna i näringsrik jord. När du tar in dom i höst ställs de mörkt. Löken ska säga åt sig näringen under våren/sommaren som blomman behöver vid blomning.

Micke sa...

Här spar jag mig lite för att åka nånstans idag. Hade tänkt åka mot nån returstation också men stannar hemma/inne idag.

Karoleen sa...

Vi skulle också behöva åka till Återvinningen med allt... det känns som att vi är överösta med kartonger och plats... Det är galet mycket! Hoppas du håller dig varm trots kylan, vi har nånstans kring 15 minus!

Lillian "sognafaret" sa...

Når amaryllisen sier takk for seg, da er jula over. Om du smører dine hender med håndkrem uten parfyme så svir det ikke i den såre huden.

Vonkis sa...

Anonym
Jag får se hur det lir med lökarna. Kanske testar jag lite olika eftersom de är flera.

Micke
Med tanke på temeratuen i Ö-vik förstår jag dig till fullo.

Karoleen
Vi hade runt -10 -11 igår och det var fullt tillräckligt.

Lillian "sognafaret"
Det är en parfymfri handkräm jag har men jag kylan gör min hud extra känslig. Det brukar inte svida när jag smörjer in händerna i vanliga fall.

Anna sa...

Hej hej!
Inne och kikar på din dag! Skoj som vanligt och se vad du har haft för dig!
// Kram Anna

Anni sa...

Jag brukar leta efter stora tjocka morötter, gör hasselbacksmorötter av dem - det blir väldigt gott!
Mellangrabben har lyckats med amaryllislökar (men inget annat levande). Han bara låter krukorna stå kvar i fönstret och vattnar kanske om han minns. Visst är det orättvist?