lördag, september 14, 2024

Melodikrysset vecka 37 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Ja men då var vi här igen då. Ytterligare en vecka har gått och vilken vecka det varit. Men nu är så gott som alla utvecklingssamtal genomförda så jag kan ta tag i mina egna studier ordentligt. Och imorgon drar teatersäsongen igång, då ska S och jag se Beetlejuice på Östgötateatern här i stan.

GES gråter aldrig på en lördag. Hur gör de då?

Tänk så många danser som ansetts vara moraliskt förkastliga. I det här fallet jitterbugen. När jag gick på mellanstadiet fick vi lära oss dansa på skoltid. Hela mellanstadiet några timmar foxtrot, valls, hambo och allt vad det var en dag varannan vecka. Våga stuffa var namnet på träffarna. Tänk att tid fanns till det. I vilket fall. Det här var så uppskattat att manen som kom och undervisade oss drog igång Våga stuffa på kvällstid för elever i hela rektorsområdet (fyra skolor). Det abonnerades bussar och allt. Det här var samtidigt som lambada spelads över allt så vi skulle självklart få lära oss att dansa just lambada. Men se det fanns det föräldrar som inte gillade. Det var moraliskt förkastligt att vi skulle dansa den snuskiga dansen! Tack och lov struntade Stig högaktningsfullt i det och lärde oss dansa lambada.

Det var dagens återblick.

John Legend sjunger All of me, tillägnad frun Bhrissy Teigan, släppt för elva år sedan.

Undrar så hur det gick till när A little bit more blev Vår kärleks vin. Det var Dr Hook som låg bakom originalet.

Att den svenska operasångerskan är Malena Ernman kunde jag men att operan heter Hoffmanns äventyr fick jag ta reda på i kommentarerna.

Det går INTE att höra Tom Paxtons I give you the morning, eller egentligen Fred Åkerström och Jag ger dig min morgon utan att tänka på Torsk på Tallinn. Det går inte.

Sångvals, det var ett nytt begrepp för min del. Sångvalsen Ingmar Nordströms spelar, utan sång, heter Violer till mor på svenska.

Östen med rösten Warnerbring med 15 minuter från Eslöv. Originalet heter Twenty four hours from Tulsa. Om jag inte missminer mig var det Östen med Rösten som inspirerade till namnet Östen med resten.

Ingen kan sjunga At last som Etta James. Då spelar det ingen roll att de sjunger den på spanska, som en duett och i dansbandsversion.

2012 kom Patrik Isaksson och Christian Brøns trea i Dansk melodi grand prix med Venter. Och så var initialerna tillbaka. Varför inte spela musik från Berättelsen om Pi istället?

Så blev det lite musik från Indien och Bollywood på det.

En ung Benjamin Ingrosso med Jag är en astronaut, som följde i morbror Linus Wahlgrens spår med den låten. I rymden kan ingen höra dig skrika. Men det kan också hända att du stöter på ett tefat där ute. Grattis på födelsedagen Benjamin.

Med det är dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V14 GES
L 1 Jitterbug
V 1 John Legend
L 5 Dr
L 2 Hoffmanns
V10 Malena
L 4 Ernman
L 3 Ger
V 8 Mor
L 7 Tulsa
L 9 Rösten
V12 At
L13 PI
V15 Indien
V11 Benjamin
V 6 Tefat

98 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

God morgon från ett kyligt Norge +0,1 grader i natt, fast nu är det +6 och klarblå himmel och sol, det blir en bra dag ändå trots lite kyligare ute. Hösten är på gång!

lasse sa...

God morgon !
Är åter efter att ha avstått förra veckan. Igår inledde jag en ny period av mitt liv, ska försöka hjälpa till inom juniorhockeyn inom Brynäs IF, detta i sekretariatet. Så när jag kom hem var hjärnan inte i bästa form.
10 grader ute och solsken, sådan är väderleken här i Gävle.
För den som är nyfiken, kan jag tipsa om ett program på SVT- play, ”Gubbstrutsar”.

Christer sa...

God förmiddag från Staffanstorp! Här skiner solen från en klarblå himmel och termometern visar +13C. Det sägs att det som varmast kommer att bli uppemot +20C.
Efter krysset kommer jag att ta dagen som den kommer.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Eller tack vare lite kyligare ute. Jag tycker det är läskigt med temperaturerna som varit senaste veckan.

lasse
Kul med hockeyn, ungdomsidrotten har nog alltid brist på folk som kan hjälpa till.

Kjell Sigbjørn sa...

Så här såg det ut förra veckan:

V6 Lewis
V3 Carmen
L11 Bizet
L4 Are
V7 Melina
V12 Schottis
L1 Beyoncé
L2 Jill
V8 Dolly
L13 Ur
L10 Alpin
L14 Us
V15 Dregen
L5 Men
V16 Rosa
L9 Ystad

Vonkis sa...

Christer
Låter som bra förutsättningar för en fin dag.

Anders sa...

God Morgon , hoppas det blir klurigt med krysset idag.

Petra sa...

God morgon, vädret vände snabbt, för en vecka sedan var det varmt och fuktigt nu kyligt och klar luft. Solen skiner och vi har näst sista helgen i husvagnen.
Är också färdig med 26 utvecklingssamtal.

Lena sa...

Morrn från ett mulet och kylslaget Luleå. 11 grader visar termometern, fast när man läser kommentarerna verkar temperaturen rätt jämna i hela landet.

Vonkis sa...

Anders
Det hoppas jag med

Petra
Det gäller att hålla ångan uppe under samtalen. Men så kommer det ett samtal, så klart sist på dagen, där vh pratar och pratar och pratar :-)

Lena
Så verkar det vara.

Bettan sa...

God morgon från en seg Bettan

Vonkis sa...

Passar på att ställa en bygga-i-trädgården-fråga.

Vi ska fixa en yta på lotten där det ska stå fem pallkragar och några odlingssäckar vad det lider Mellan lådorna ska vi lägga täckbark nu, längre fram ska den bytas ut mot grus. Vi hade först tänkt såga ner några träd för att ha som kant mot gräsmattan men inser att det blir för mycket jobb. Istället tänker vi lägga virke som kant. Men det där med virke är ju en djungel och vi är inte så kunniga.

Någon här som vet om det fungerar att lägga läkt som kant? Funderar på en som är 48-50 mm "hög" Tänker att ca 20 mm hamnar under mrk och resten över. Eller blir det för lite med dryga 20 mm täckbark/grus?

Vonkis sa...

Bettan
God morgon!

Anonym sa...

Godmorgon från ett soligt björkhagen

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås! Rätt kyligt idag, jämfört med tidigare veckor. Beetlejuice på teater alltså? Vi såg Tim Burtons uppföljare på bio förra veckan, riktigt bra!

Christer sa...

GES

Anders sa...

V-14= GES

Anonym sa...

GES

Vonkis sa...

God morgon på dig med.

Vonkis sa...

Jo
Det är sannerligen bra timat av Östgötateatern :-)

Kenth sa...

Jitterbug

Anonym sa...

Jitterbug
Blogger vill att jag ska vara anonym idag /Anna

Anders sa...

L-1= JITTTERBUG

Christer sa...

JOHN LEGEND

Anders sa...

V-1= JOHN LEGEND

Anonym sa...

John Legend

Stina sa...

Vi fick dansa vals, polka, schottis mm på gymnastiken på högstadiet ibland, bugg var en lektion varje vecka under en termin också på högstadiet.

Christer sa...

DR.Hook

Anders sa...

L-5= DR

Anonym sa...

De

Anonym sa...

DR

Anonym sa...

Ska vara Dr

Christer sa...

HOFFMANS äventyr; MALENA ERNMAN

Anonym sa...

Hoffman

Anonym sa...

Malena Ernman

Jo sa...

Tack, Christer!

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hoffmanns
Lena
Ernman

Bettan sa...

L2/ Hoffmanns

Anonym sa...

Hoffmanns

Stina sa...

Hoffmanns
Malena Ernman

Lewisia sa...

Hoffmann med 2 F och 2 N

Anders sa...

L-2= HOFFMANNS
V-10=
L-4=

Lena sa...

Tack för Hoffmann alla ni som kan :-)

Anonym sa...

Ska vara Malena

Christer sa...

De vill ha det till HOFFMANNS

Christer sa...

Jag GER dig min morgon

Anders sa...

L-3= GER

Kjell Sigbjørn sa...

Jag GER dig min morgon

Bettan sa...

Halvtid:
L1/ Jitterbug
L2/ Hoffmanns
L3/ Ger
L4/ Ernman
L5/ Dr
L7/
L9/
L13/

V1/ John Legend
V6/
V8/
V10/ Malena
V11/
V12/
V14/ GES
V15/

Anonym sa...

jag GER dig min morgon

Christer sa...

Violer till MOR

Anders sa...

V-8= MOR

Kjell Sigbjørn sa...

Violer till MOR

Christer sa...

TULSA; Östen med RÖSTEN

Kenth sa...

TULSA. Östen med RÖSTEN

Anonym sa...

Eslöv
det var östen med rösten

Anders sa...

L-7= TULSA
L-9= RÖSTEN

Christer sa...

AT last

Anders sa...

V-12= AT

Anonym sa...

V6 ?

Anonym sa...

Jag menar V12

Anders sa...

TEFAT kanske

Anonym sa...

Patrik Isaksson?

Anonym sa...

Är det Patrik Isaksson?

Anonym sa...

Christian Bröns

Anonym sa...

Andreas Jonsson?

Christer sa...

Patrik Isaksson, PI

Anonym sa...

Det var det 😊. Så. PI

Anonym sa...

P.I.

Christer sa...

PI Patrik Isaksson

Anders sa...

L-13= P.I.

Anders sa...

V-15= INDIEN

Anonym sa...

Indien

Anonym sa...

Indien

Kjell Sigbjørn sa...

INDIEN

Anonym sa...

Hej! Jag har lagt en vanlig impregnerad bräda (återanvänd) mellan lådorna som skiljer täckbarken och gräsmatta åt. Den sticker upp några centimeter.
Trimmar gräset mot den brädan.
Krattar några gånger i täckbarken varje säsong. Funkar fint.
Lagt markduk under täckbarken. Lycka till!

Anonym sa...

V11 benjamin ingrosso

Christer sa...

INDIEN

Anonym sa...

V6 tufft?

Anders sa...

V-11= TEFAT
V-6= BENJAMIN

Christer sa...

BENJAMIN; TEFAT

Anonym sa...

Benjamin
Tefat

Anonym sa...

Benjamin , Tefat v11,v6

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin höst helg och vecka.

Anonym sa...

Benjamin
Tefat
Hej och tack för mig. Ha en skön dag.

Anonym sa...

Sjöng inte linus wahlgren in den här låten?

Anders sa...

Tack för idag och sköt om er så hörs vi nästa gång....

Bettan sa...

Dagens kryss
L1/ Jitterbug
L2/ Hoffmanns
L3/ Ger
L4/ Ernman
L5/ Dr
L7/ Tulsa
L9/ Rösten
L13/ P.I

V1/ John Legend
V6/ tefat
V8/ Mor
V10/ Malena
V11/ Benjamin
V12/ At
V14/ GES
V15/ Indien

lasse sa...

Tack för denna gång ! Radion stängdes av snabbt när jag förstod svaret.
Får TV aldrig nog av denna familj ?

Christer sa...

Då var det klart och inskickat. Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fin fortsättning på weekenden!

Bettan sa...

Tack för idag, vi sörs om 2 veckor

Anonym sa...

Det var väl ändå Linus och inte Benjamin som framförde denna?

Kjell Sigbjørn sa...

Da var det inskickat! Tack för i dag!

TREVLIG HELGI

Jo sa...

Tack för idag! Sörs nästa vecka! :)

Petra sa...

Tack för idag, hörs nästa lördag. Önskar er en fortsatt trevlig helg.

Vonkis sa...

Tackar.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.