lördag, januari 26, 2008

Den Gud jag tror på hatar inte!

Välkommen till Religionsbloggen

För något år sedan skrev kvällstidningarna om en pastor i Amerika som menar att Gud hatar allt möjligt, bland annat USA, Sverige och homosexuella. Nu har Pastorn och hans församling bestämt att de ska protestera på Heath Ledgers beravning för att han spelade homosexuell i Brokeback Mountain.

En av pastorns döttrar intervjuades i radion och jag blev helt förskräckt av det jag hörde, ni kan lyssna på programmet här.

Den här kvinnan och jag delar absolut inte syn på Gud. Enligt henne hatar Gud alla möjliga människor, både som tillhörande en grupp (svenskar, amerikaner, homosexuella) och som individer (Heath Ledgers).

Det går inte att komma längre ifrån min syn på Gud.

För mig är kärleksbudskapet det allra viktigaste. Gud älskar alla människor, troende och de som inte tror. Han älskar den här världen så mycket att han sände hit och offrade sin ende son för våra synders skull. Gud är även förlåtande. Han ser våra synder och han förlåter dem. Det var ju därför Jesus dog, han tog på sig alla våra synder för att vi ska kunna komma till himmelen.

Därför får jag det inte att gå ihop med vad den här församlingen säger. De menar att Gud bland annat skickade hit tsunamin, orkanen Cathrina och de som flög in i World Trade Center för att straffa människorna.

Hur får de det att gå ihop med kärleksbudskapet?

Jag förstår det inte.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland kan man undra om man känner samma Gud... :-S

Bloggblad sa...

Jag håller med Blyger. Det är ofta jag funderar på om det är samma Gud vi pratar om... speciellt när jag ser reportage från vissa "kristna" rörelser i USA.

Evas blogg sa...

Instämmer med föregående kommentarer!

Vonkis sa...

Blyger, Bloggblad och Eva

Jag blir riktigt skrämd av den där församlingen, just för att de är en församling. Enstaka knäppskallar är en sak men när de är så pass många att de kan bilda enförsamling... Tänk att vara med i en församling där hat står överst på dagordningen.

Huvva

Andelieb sa...

Det allra läskigaste, tycker jag, är att de förknippar Gud med sitt hat. Man undrar ju hur de får ihop sin syn på andra människor med bibeln. Att alla människor är skapade till Guds avbild t.ex. Har man då verkligen rätt att hata någon annan? Man kan ju tycka att en annan människa handlar på ett dumt sätt ibland men i grunden har ju alla samma odiskutabla värde enligt bibeln.
Men de kanske hoppade över den biten när de läste...och resten med. Det blir ju lättare att hitta på lite själv...

Maria sa...

En liten, liten tröst kan väl vara att just pastor Phelps lilla församling är just väldigt liten, praktiskt taget bara han och hans familj. De får dock alldeles för mycket uppmärksamhet.
Men dessvärre är de väl inte ensamma om åsikterna, eller framförallt om att omdefiniera kärleksbegreppet så att hat ryms i det. Det ser vi ju även här, tyvärr.