lördag, november 14, 2020

Melodikrysset vecka 46 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det är grått och ruggigt men det är även lördag och dagas för ett nytt melodikryss! Blev det någon smörgåstårta igår och blir det någon ostkaka idag?

Caroline af Ugglas med sin Snälla, snälla som kom tvåa i Melodifestivalen 2009 när Malena Ernman vann. Ett ganska bra finalår.

Riktigt svensk musik... Med tanke på antalet bokstäver och att det är ett F där gissar jag att det är något av Hugo Alfvén som spelas, men vad?
------
Jo då, det är Alfvén som är skyldig till Swedish Rhapsody.
------

Tänk att det är tack vara Melodikrysset jag lärt mig att Det måste vara underbart kommer från Vita hästen. Sjöng gjorde Max Hansen och Evy Tibell.

Lyckliga gatan, fast på franska, var det där. Googlade och hittade att den franska titeln är La Maison où j'ai grandi.

Åh så mysigt det kändes nu när Eldemannen spelade Chips Dag efter dag från Melodifestivalen 1982. Jag blev genast lite gladare. Och då spelar han Vår sista dans och drar ner stämningen igen på en gång.

Se där ja, lite David Bowie och Let's dance i krysset, det var väl på tiden!

Tror det är ett av sångnumren från Pistvakt, måste leta lite.
Jo då, de har gjort 2, 4, 6, 8 bäverhojt en cover på 2, 4, 6, 8 Motorway med Tom Robinson Band.

Tycker nog det lät som att Hank Marvin spelade I've got you under my skin en låt jag faktiskt mest förknippar med Neneh Cherry.

Missade frågan till lodrätt elva men enligt de andra kryssarna är svaret Min.
------
Verkar som filmen heter Min onkel.
------

Musik från serien om Kurt Wallander som löser brott i Ystad.

Lady Gaga har samarbetat med många andra sångerskor, Rain on me som hon gjort med Ariana Grande är väl det senaste?

Men Eldemannen. Om du anser att Ariana Grande förtjänar att bli ihågkommen för sitt artisteri, varför tar du då ens upp det där attentatet? 

Underneath the mango tree från bondfilmen Med rätt att döda.

Så, då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste idag. Ta hand om er och varandra, umgås bara med de ni bor med, så sörs vi igen nästa lördag.

snabbgenomgången
L14 Af
V15 Alfven
L 4 Vita hästen
V 7 Gatan
L 3 Dag
L 5 Dans
V 3 David
L 2 Pistvakt
V13 got
V12 Skin
L11 Min
V 8 Ystad
L 1 Lady Gaga
V 6 Ariana
V10 Grande
L 9 Döda


112 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på Limhamn är vägarna blöta efter nattens regnande, himlen täckt av ljusgråa moln. Förhoppningsvis lyckas solen snart tränga sig igenom. Termometern visar + 11 C. Nej, det blev ingen smörgåstårta igår utan en försenad Mårten gåsinspirerad middag. Det blir heller ingen ostkaka idag utan Isterband med dillstuvad potatis.

Vonkis sa...

Christer
Vet du att jag kan inte komma ihåg att jag någonsin ätit isterband. Dillstuvad potatis däremot, det har jag ätit och det var gott :-)

Anonym sa...

Godmorgon!
Tänk om man kunde köpa smörgåstårta i portionsbit..
Isterband som är så gott, det borde du prova Vonkis, helst med skånsk potatis. Jag hittar bara en Py-chans idag, är det ett gott tecken, tro?
Aurora

lasse sa...

Go förmiddag !
Här har vi 5 grader på termometern,gråmulet och regnsjukt.
Nu är vi klara för X.

För att få igång hjärnan, har jag en fråga ?
Hur vet man att fiskenätet kommer från Grekland ?

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron grått,grått plus 7.Det blir inte mycket gjort dessa gråtunga dagar..Ingen smörgåstårta, ostkaka är ingen favorit. På Lundbergs i Övik kan man köpa smörgåstårta i portionsbitar. Godaste jag ätit. Nu vinner vi!

Lena sa...

Morrn från ett Novembergrått 5 gradigt Luleå

Anonym sa...

Lasse; nog såg man det när det satt sik i? ;)
/Auro

Petra sa...

Godmorgon, vaknade tidigt idag så löprundan är avklarad samt diskat upp disken från igår, disigt tidigare men nu lyser solen här i Partille. Ingen smörgåstårta igår, vi hade tre rätters middag igår för vår dotter som fyllde 20 år igår.

Vonkis sa...

Aurora
Det kan man på ett kondis här i stan, min kompis C kom förbi med en bit därifrån till mig igår. Jag håller försiktigt ena tummen för Py och skriver upp Isterband på mat jag ska testa när jag får jobba heltid igen och har råd att testa sånt jag kanske inte kommer äta upp. :-)

lasse
Försöker komma på något med Athen men kammar noll.

Kerstin Nilsson
Gillar du wienerbröd? Nästa söndag är det wienerbrödets dag och enligt mig gör Edmarks de godaste wienerbröden, det är en väldans synd att de inte g¨r att få tag på här nere.

Lena
Men en bra sak är att grått passar med allt :-)

Bettan sa...

Förra veckans skryss_
V 9 Lönneberga
L 2 Frans
L 3 Cheers
V12 Öster
L12 Östen
L15 On
L 1 Paul
V 7 Abraham
V14 Viktorias
L 6 Husar
V 5 PH
L13 Evig
L10 Går
L 8 Är
V11 En
L11 Efva
L 4 Om

Anders sa...

god morgon kryss vänner

lasse sa...

Vonkis:
Auro kunde svaret. Det satt-sik-i

Anna Wärn sa...

Godmorgon alla kryssare från ett mulet Björkhagen. Nu kör vi 📝📻🎶

Bettan sa...

Godmorgon! Förra årets väder i repris....grått och regn!! Har varit hela veckan! 9 grader ute

Vonkis sa...

Auro
Ååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå

Petra
Trerätters går ju inte av det heller, hälsa grattis i efterskott till dottern.

Annis sa...

God morgon! Det blev ingen smörgåstårta för mig igår, men kanske ostkaka idag. Någon av er dom hörde kvällspasset och fredagsraketen (sista låten) igår? Det var jag som fick önska låt :-)

Vonkis sa...

Bettan
God morgon och tackför uppdateringen av facit :-)

Anders
Detsamma till dig!

lasse
Jag såg det, hade inte kunnat gissa svaret jag är för dålig på ordvitsar.

Anna Värn
Wrom wrooom!

Anders sa...

L-14= Af

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås!
(Caroline af Ugglas sjunger)

Christer sa...

AF

Tittis sa...

Gjort mig klar för krysset och loggat in på din sida. Ovärderlig hjälp 👍😊

Anna Wärn sa...

Caroline af Ugglas

Jos sa...

Af

Anonym sa...

Tack för tipsen - konditori-sortiment har jag noll koll på, men nu ska jag se efter vid nästa möjlighet.
/Auro

Christer sa...

ALFVEN

Vonkis sa...

Annis
Missade tyvärr kvällspasset men kul att du fick med din låt :-)

Anna Wärn sa...

Hugo Alfven

Anders sa...

V-15= ALFVEN
(Hugo Alfvén)

SuperMita sa...

Det finns ju portionsbitar i nästan alla Ica butiker nu för tiden tycker jag. Annars be de börja med det. Även Edward Blom har det i butik nu.

Vonkis sa...

Tittis
Kul att kunna vara till hjälp :-)

Christer sa...

VITA HÄSTEN

Annis sa...

Vita hästen

Anna Wärn sa...

Vita Hästen

Anders sa...

L-4= Vita Hästen

lasse sa...

Vonkis: Från Norrköping kommer dom !

Christer sa...

Lyckliga GATAN

Anders sa...

V-7= Lyckliga GATAN

Anna Wärn sa...

Gatan

Stina sa...

Lyckliga GATAN

Skuttelinen sa...

Sov lite längre pga huvudvärk. Är nu med från ett grått Småland utanför Växjö.

Skuttelinen sa...

Gatan. Så vacker på franska...Lyckliga gatan

Vonkis sa...

lasse
Nja, det hör nog mer hemma i Finspång.

Skuttelinen
Fy, hoppas du slipper mer huvudvärk idag.

Christer sa...

L3 DAG

Stina sa...

Dag efter dag

Anna Wärn sa...

L3 Dag

Anders sa...

L-3= Dag
L-5= Dans

Stina sa...

Dans

Anna Wärn sa...

L5 Dans

Christer sa...

V3 David????

Vonkis sa...

Christer
Verkar rimligt.

Anders sa...

V-3= David Bowie

Christer sa...

DAVID

Kenth sa...

Eller Duved? 😊

Bettan sa...

David Bowie va min favorit när jag va yngre

Anna Wärn sa...

David Bowie

Bettan sa...

Halvtid:

V3/ David
V6/
V7/ Gatan
V8/
V10/
V12/
V13/
V15/ Alfven

L1/
L2/
L3/ Dag
L4/ Vita Hästen
L5/ Dans
L9/
L11/
L14/ AF

Skuttelinen sa...

Får titta på skidskytte i efterhand. Älskar det!!!

Annis sa...

När jag igår fick bestämma blev det Spin Doctors med låten Two Princess :-)

Christer sa...

PISTVAKT

Jo sa...

Pistvakt

Anders sa...

L-2= Pistvakt

Jo sa...

Den är bra den! Bra val! :)

Anna Wärn sa...

Pistvakt

Stina sa...

Pistvakt

Skuttelinen sa...

Ja tack! Har varit en tuff vecka.

Kerstin Nilsson sa...

Såg pistvakt för nåt år sen i Långviksmon, det var drag i gubbarna

Vonkis sa...

Annis
Å, den är bra.

Anna Wärn sa...

Got
Skin

Christer sa...

V13 GOT, V12 SKIN I´ve got you under my skin

Christer sa...

MIN

Anna Wärn sa...

Tack

Vonkis sa...

Varför min? Missade frågan.

Anders sa...

V-13= Got
V-12= Skin
L-11= Min

Christer sa...

Den heter MIN ONKEL på svenska

Vonkis sa...

Christer
Tack!

Skuttelinen sa...

Vad du är duktig!

Anders sa...

Min Låsas Fru

Christer sa...

YSTAD

lasse sa...

YSTAD

Jo sa...

Ystad

Anna Wärn sa...

Ystad

Anders sa...

V-8= Ystad

Skuttelinen sa...

Ystad?

Lena sa...

I Ystad kan man gå i Wallanders fotspår

Jos sa...

Wallander?

Fröken Frida sa...

Kan det vara Lady Gaga?

Anders sa...

L-1= Lady Gaga
V-6= Ariana
V-10= Grandy

Christer sa...

LADY GAGA; ARIANA GRANDE

Fröken Frida sa...

Och Ariana Grande

Anna Wärn sa...

L1 Lady Gaga

Annis sa...

Lady Gaga och Ariana Grande

Unknown sa...

L 11 Filmen heter Min Onkel av Jacues Tati

Lena sa...

Jos, Wallander är en kriminalpolis i Ystad

Vonkis sa...

Unknown 10:49
Hittade den på IMDB :-)

Anders sa...

L-9= Döda

Fröken Frida sa...

Döda

Christer sa...

DÖDA

Jo sa...

Agent 007, med rätt att döda?

Fröken Frida sa...

Tack för idag!

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fin helg och vecka. Var rädda om er.

Bettan sa...

Veckans kryss:
V3/ David
V6/ ARiana
V7/ Gatan
V8/ Ystad
V10/ Grande
V12/ Skin
V13/ Got
V15/ Alfven

L1/ Lady-Gaga
L2/ Pistvakt
L3/ Dag
L4/ Vita-Hästen
L5/ Dans
L9/ Döda
L11/ Min
L14/ AF

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Anders sa...

Tack för idag , sköt om er så synns vi nästa Lördag.

Bettan sa...

Tack för idag! Nu ska jag kolla på Skidskytte! Sörs om 2 veckor

Petra sa...

Tack för idag.

Jo sa...

Tack för idag! Ha en fin helg, så sörs vi nästa vecka!

lasse sa...

Ses vi om en vecka ? Hoppas det !
Sköt om Er så det kan ske.

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag,skidskyttet väntar. Ha det bra alla

Skuttelinen sa...

Tack allihopa o ha en bra helg!❤🍁🎶

Annis sa...

Tack för trevligt sällskap även idag. Nu blir det fortsatt skönt avkopplande lördag!!

Skuttelinen sa...

Håller med!🎿🔫

Vonkis sa...

Tack för idag allihop!
Ta hand om er och om varandra så sörs vi igen om en vecka.