söndag, april 24, 2011

Kors i taket

Välkommen till VirkaBloggen

För snart två år sedan fick jag för mig att jag skulle virka en filt. Det var efter ett besök hos en pensionär (jobbrelaterat) som jag fick den befängda idén. "Det kommer inte ta så lång tid, en månad, max".

Ja, ni ser hur okunnig jag är inom virkandets konst.

77 mormorsrutos skulle det bli. Och nästan hälften av dem fick jag göra om, för jag virkade betydligt hårdare i början än jag gjorde i slutet. De 77 rutorna har varit klar ett tag. Ett bra tag för att vara helt ärligt.

Idag har jag börjat sträcka dem. Hela fyra rutor har blivit fastnålade på frigolitskivan som mormor använde sig av.

Med den takten kommer det ta en månad bara att sträcka ut alla j******la rutor.

Sedan ska de sys ihop. Och så ska det virkas ett varv runt hela filten.

Varför kunde ingen stoppa mig när jag drog igång det här för två år sedan???

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Kalmar Julian Assange
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

10 kommentarer:

lillasyster sa...

vis av erfarenhet kanske ???? :)

Andelieb sa...

För att den kommer att bli så mysig och fin och du kommer att vara så nöjd när den är klar.

Och nu är du faktiskt hela 2 års arbete närmare målet. :)

Suzan sa...

Blir riktigt imponerad och inspirerad. Kanske ska ta tag i att sy ihop Es filt...

miyala sa...

För att du hade sà väldans trevligt där i början:)! Kommer ihàg det som igàr! Den kommer iaf att bli jättefin!!!!!!

Cecilia N sa...

Därför att handarbete görs maska för maska. Och alla maskor måste göras i rätt ordning hela vägen.

Men det finns ett visst antal maskor att göra. När sista maskan är gjord så är det klart.

(Med reservation för att man ibland måste repa upp och ersätta tidigare maskor med nya.)

Jag tror inte du behöver spänna upp mormorsrutorna före du monterar dem ( = sätter ihop dem).

Heja dig! Rätt vad det är är det inget UFO längre utan ett FO!

Vonkis sa...

lillasyster
Hörrö.

Andelieb
Det är bäst för filten att den blir mysig det.

Två år närmare, undra bara hur många år det är kvar.

Suzan
Vi får kanske börja ta med oss våra rutor till verkstaden på tisdagarna.

Ja just ja. Jag gjorde ju de där ringarna hos dina föräldrar. Käre värld vad jag höll på.

Cecilia N
Den här filten har verkligen gjorts maska för maska. Och en hel del maskor fick göras om, när jag trodde att alla rutorna var klar. Men som mormor brukade säga, "du kommer att ha kvar filten längre tid än det tar att göra om det som blivit fel".

Rutorna är så pass stora att de liksom dragit ihop sig, har provat att börja montera ihop dem men det var för knöligt. Spände upp åtta rutor till igår så vem vet. det går kanske fortare än jag tänkt det här. Vore kul som omväxling :-)

FO???

Klimakteriehäxan sa...

Men grattis, du är ju NÄSTAN i mål!

Vonkis sa...

Klimakteriehäxan
Nära skjuter ingen dalahäst.

Cecilia N sa...

UFO - UnFinished Object.

Analogt betyder FO ...

Vonkis sa...

Cecilia N
Ahaaa, då släpper jag hörnflaggan och är med i matchen igen.