lördag, april 27, 2013

Melodikrysset vecka 17 2013

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjliga kryssvänner! Jag hoppas att veckan har varit till belåtenhet. Det enda som saknats för mig har varit, inget :^}

Krysset då? Jo ser ni, idag är jag helt övertygad om att det ska stå Py på lodrätt elva och Lorry på vågrät 12. Vad tror ni om det?

Vi hade koll på läget förra veckan också, tyvärr blev det varken brickor eller badlakan för det.

Nuuu kör vi!

Han går ut hårt idag med Rickard Wolffs fina Det sitter en pojke på månen, så det blir inget Py på L 11.

Sedan underar de om vi känner Fia Jansson. Det gör jag inte men det hindrar mig inte från att skriva in Fia på lodrätt 13.

Det kunde man ju gissa att det skulle bli sång av Caroline af Ugglas idag. Låten heter Nothing left to say.

Nej men Gamarnas sång (That's what friends are for! (Vulture Song)), från Djungelboken! Det var inte igår. Det va för övrigt gamarna som var bäst i den filmen. Hitt på nått.

Bo Setterlinds fina text till Drömmens skepp.
Vindarna vaknar och vänder
vaknar och vänder sig om
vågorna skimrar
skimrar av sång
av sång


Se där, lite med Disney, i form av Mössens sång då de syr Askungens klänning så hon kan gå på bal.

Ja, det gick bra för Malik Bendjellouls (Filiph i Ebba och Didrik!) dokumentär Searching for Suger man på Oscarsgalan. Huvudperson är Sixto Diaz Rodriguez.

Innan Robin Stjernbeg gick och vann Melodifestivalen 2013 tävlade han i kareokeprogrammet Idol och där fick han bland annat sjunga Rihannas California king bed.

Att det var Sigge Fürsts Nig och kuta runt som spelades, det visste jag inte med et fanns inte så många andra uppmanande verb att välja på än just nig på vågrätt nio.

Den sjungande programledaren heter Bruno Wintzell.

Lennart Palm i Lerum alltså... Eva Dahlgrens Jag klär av mig naken har aldrig låtit så där, och det ska vi nog vara glada för.

Äntligen lite Elvis i Melodikrsset! There goes my everything fick den svenska titeln Han är min sång och min glädje.

The answer is blowing in the wind med Bob Dylan, eller Zimmerman som han egentligen heter i efternamn.

Det var veckans Melodikryss det. Alla vita rutor har fyllts med bokstäver så nu klickar jag in vår lösning och hoppas på vinst.

Tack alla som var med idag, både löjliga och andra. Vi sörs om en vecka igen, ut i solen/regnet med er nu!

Facit i kortversion
V12 Wolff
L13 Fia
V15 Caroline
L11 Af
L 4 Ugglas
L 2 Djungel
V 7 Gam
L14 Bo
V14 Bal
V 1 Rodriguez
L 1 Robin
L 3 Idol
V 9 Nig
V 6 Bruno
V10 Naken
V 8 Min
L 5 Zimmerman

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

149 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon från Sundsvall
+6 grader och mulet.
Sista snön försvann i veckan.

Janne sa...

Godmorgon från ett soligt GBG

lasse sa...

Godmorgon från Gävle. Några grader varmt och solen skiner.

Janne: Vad pysslar GAIS med ?

Olle B sa...

Jag slapp dagens morgonpass på Vårmässan. Så då fick jag ju möjligheten att vara här istället. :-)

Petra sa...

Godmorgon från ett soligt Partille, idag sitter jag i bilen på väg till Alingsås för scrapträff när melodikrysset är. Jag kickar i här imorgon om jag inte kan. Ha en underbar helg och vecka. Nästa lördag är jag med igen hörs då.

Janne sa...

Det kan man fråga sig jag var där men man är van genom åren.Östersund har ett bra passningsspel jag hoppa att nGAIS klarar sig.Häcken har också problem i år.

Janne sa...

GAIS får böta 100000:- för att dom tände bengaler när vi var i Varberg och dom som gjorde det går ju inta att få pengar av.GASIS är en fattig klubb.Djurgården har ju ett jätte problem med suportrar

Janne sa...

Idag kör jag med min nya Dell-dator "secken"skillnad snabb som bara den

Aggie sa...

Godmorgon från ett soligt Skene..:)

Olle B sa...

Janne/
Kul med en ny dator. Bytta för en par månader sen.
Jag börjar komma överens med Windows 8 också, fast 7:n kändes mer som det man var van vid.

Bettan sa...

Godmorgon från ett ja tyvärr kan jag inte se vad vi har för väder, renovering av balkonger så balkongdörren är plomberad och så har dom plastat för fönstrena. Orkar inte gå till köksfönstret och kolla hehehhe

Olle B sa...

Janne/ "Bytte" skulle det naturligtvis vara.

galgbacke sa...

och så kom Bollebygd in

INA sa...

hej på er från ett mulet +5gradigt Norrbotten, snön tinar så sakteliga, nu får det skynda på. Storspoven Trasten har kommit=VÅR

Janne sa...

Bytta säger vi i götet tror det är skål eller flaska?

Kina sa...

Godmorron! Funderar att sitta på balkongen och kryssa när solen ändå visar sig här i Stockholm!

Olle B sa...

Janne/
Synonymer
bytta
kärl, skål, behållare, potta, bunke, stäva, tina, balja, pyts, kagge, laggkärl, fjärding, drittel

Veiken sa...

Hej på er allihop! Jag hinner egentligen inte att vara med idag, men ska kasta ett öga hit lite då och då. Förresten, solen skiner en stund till sedan kommer det regn och rusk med lite åska som grädde på moset!
Rapport från Göteborg ;)

Janne sa...

OK när jag var på Malorca sa Värmläningarna ska vi fukta näbben med ett stuprör det tyckte jag var rolig då sa dansken att det betyder lungt på danska

Olle B sa...

Här kommer vår lösning från förra veckan.
Saxat ur Vonkis blogg
Facit i kortversion
V 6 Kalle
L 2 Helgonet
V 1 Schubert
L 4 Toner
V 7 Anna
V 8 Färja
L 3 Brel
L 1 Säkert
V10 Tango
L11 Over
L12 Den
V13 Tatuerade
L 9 Änkan
L 5 Sara
V14 Nu

Vonkis sa...

Olle B
Kul att ha med dig igen. Så klat du inte kan ta morgonpasset, det är ju lördag! :-)

Janne
God morgon. Jag får alltid ett litet leende på läpparna när du skriver att det är sol i Göteborg :-D

Tyvärr missade jag matresan i veckan, ska se den på Play senare idag istället.

lasse
God morgon Solen verkar hålla sig hålla sig både norr och sydväst om Nkpg idag...

linusson
Ha det så roligt på scrapträffen så sörs vi om en vecka då.

Janne
Det är skillnad på klubb och klubb vet du... Inom hockeyn är det värsta du kan göra att slå med klubban i plexiglaset, det är till och med värre än att slå på en annan spelare.

Aggie
God morgon!

Olle B
>Windows 8, har insett att jag måste skaffa det. Någon som vet ett bra och gratis animeringsprogram som fungerar med Windows 8?

Bettan
Men tänk så bra det blir när de kan ta bort plomberingen!

galgbacke
Härligt!

Aurora sa...

Godmorgon! Vonkis - byt jobb om du kan!

Bettan sa...

Vonkis: ja du, runt midsommar blir det...tidigast!!!

lasse sa...

Blir det vinst idag ?

Vonkis sa...

INA
Har solen gått ner bakom Sjöbloms dass?

Kina
Du, det låter inte helt fel!

Olle B
:-D

Veiken
Men ÅÅÅ Åska. Jag vill också ha åska...

Olle B sa...

Som vanligt. Ingen vinst

Bettan sa...

Jaha ingen vinst idag heller fast det inte va så många svar

Peter Pijpare sa...

God morgon, vackra människor!
Ni skulle bara veta vilken otroolig sol vi har över Upsala just nu :-)

Vonkis sa...

Aurora
Redan gjort :-)

Bettan
Perfekt, sommaren brukar vara som bäst efter midsommar ;-)

Kina sa...

Hur stavas wolf?

Vonkis sa...

Peter Pijpare
Jag gissar att den är stor, rund och gulaktig i färgen :-)

Bettan sa...

WOLFF

Peter Pijpare sa...

Två "f" på slutet.

lasse sa...

WOLFF

Anonym sa...

Wolff

Veiken sa...

@ Olle B. kolla här.
http://laddaner.idg.se/program/gimp

Gimp är ett jättebra program

Vonkis sa...

Kina
Wolff

Frida sa...

Strålande sol i Götet idag! :-D

Janne sa...

Fia jansson på söder

Olle B sa...

Veiken/
Tack ska kolla senare.

Aggie sa...

Känner du FIA Jansson

Peter Pijpare sa...

Caroline Af Ugglas

Kina sa...

Tack Vonkis!

Frida sa...

Strålande sol i Götet idag! :-D

Ina sa...

Vonkis, det kan man nog säga att den har, äntligen

Peter Pijpare sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Olle B sa...

Hon sjunger ju riktigt bra när hon inte sjunger sina egna låtar.

lasse sa...

L 4

Olle B sa...

L4/ UGGLAS

Peter Pijpare sa...

Djungel o Gam

lasse sa...

V 7 GAM
L 2 DJUNGEL

Vonkis sa...

Åh, gamarna från djungelboken.

lasse sa...

"Han har ben som en stork".

Janne sa...

Olle vad tycker du om sidan Superstar?

Janne sa...

Bo

Peter Pijpare sa...

Nu blev det nästan blött i ögonvrån...

Aggie sa...

Bo Setterling

Kjell Sigbjørn sa...

BO Zetterlind ?

Olle B sa...

Janne/
Har nog aldrig tittat på den "vad jag vet"

Aggie sa...

Setterlind

lasse sa...

BO Setterlind

Janne sa...

Olle kolla den jag tycker den är ok

Janne sa...

bol?

Bettan sa...

BAL

Kjell Sigbjørn sa...

Drömmens skepp sjungs av Staffan Percy - en gammal klassiker som låg på Svensktoppen på slutet av 70-talet

Aggie sa...

Bal

Olle B sa...

Från ASKUNGEN
V14/ BAL

Janne sa...

Ursäkta skrev o istället för a

Bettan sa...

Detta kan jag inte

Björn sa...

Rodriguez

lasse sa...

RODRIGUEZ

Peter Pijpare sa...

Rodriguez

Olle B sa...

Melodikrysset v.17 – 27 april 2013
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ RODRIGUEZ
V6/
V7/ GAM
V8/
V9/
V10/
V12/ WOLFF
V14/ BAL
V15/ CAROLINE

LODRÄTT
L1/
L2/ DJUNGEL
L3/
L4/ UGGLAS
L5/
L11/ AF
L13/
L14/ BO

Olle B sa...

Missade L13/ FIA

Björn sa...

Zemmelröv på L5.

Anonym sa...

L5 zimmerman?

galgbacke sa...

L 5 Bob dylan alias robert zimmerman

Olle B sa...

Björn/
Går inte skall vara N på slutet

Janne sa...

Kanske Zimmerman? L5

Aggie sa...

Den gamle laxfiskaren hade dött och på hans begravning höll en fiskekompis ett tal: I din livstid var du en livad lax men nu är du gravad...

Vonkis sa...

Janne
Ja, bol är ju faktiskt något helt annat...

Vonkis sa...

Aggie
H A

:-)

Björn sa...

Haha, ok Olle!

Aurora sa...

DEN var bra, Aggie! Guldstjärna!

Aggie sa...

:)

Bettan sa...

ROBIN
IDOL

Peter Pijpare sa...

Robin o Idol

Björn sa...

Robin Stjernberg

Aurora sa...

Jag tycker han borde harkla sig... :P

Aggie sa...

Älskar guldstjärnor..:)

galgbacke sa...

v 6 BRUNO Glenmrk ?

Peter Pijpare sa...

Känner att "Blowin' in the wind" är högaktuellt för L5, eller kanske "Like a rollin' stone" ligger bra till :-)

Anonym sa...

nig?

Peter Pijpare sa...

NIG och kuta runt

Aggie sa...

Nigande vals

Janne sa...

Kanske nig

Anonym sa...

Nig

Anonym sa...

zimmerman på L5?

Peter Pijpare sa...

galgbacke, jag tror vi kommer att få genomlida nåt elände med Bruno Marrs ;-)

Aggie sa...

ja du har rätt peter...)

Frida sa...

Bruno

Aggie sa...

Bruno Wintzell

Peter Pijpare sa...

Bruno Wintzell, nästan lika bra...

Anonym sa...

Bruno

lasse sa...

BRUNO WINTZELL

Björn sa...

Bruno Wintzell

lasse sa...

NAKEN

Frida sa...

Chin chin!

Anonym sa...

Naken

Peter Pijpare sa...

Näck... näck!! ;-)

Janne sa...

Damer?

Peter Pijpare sa...

Chin Chin... hö-hö-hööö...

Anonym sa...

ligger VAKEN

Anonym sa...

varför inte zetterman

lasse sa...

Jag klär av mig NAKEN

Vonkis sa...

Äntligen lite ELVIS!!!

Olle B sa...

Nu Aggie/

Frida sa...

:-D fantastiskt dåligt program!

lasse sa...

Han är MIN sång och MIN glädje

Aggie sa...

Jaaaaaaaaaaaaaaaa.....äntligen Elvis...:)

Anonym sa...

min

Bettan sa...

MIN

Anonym sa...

MIN

Frida sa...

För mycket info haha...

Anonym sa...

Min

Aggie sa...

Ohhh så lycklig jag är.....ska ringa Eldeman och tacka..:)

Anonym sa...

L5 Zimmerman

Olle B sa...

Du är min sång och min glädje

lasse sa...

Då kan det bara bli ZIMMERMAN på slutet

Aurora sa...

Hu... kul för er som gillar honom. Jag vill helst stänga av radion....

Anonym sa...

Han är min sång och min glädje

Anonym sa...

låter som det skulle vara samma bakgrundssångerska som på 'are you lonesome tonight', men utan skratt den här gången

Björn sa...

Get a room!

Aggie sa...

Jag ÄLSKAR Elvis..::) Tack för idag Vonkis och alla er andra...Vi sörs snart...KRAM

Olle B sa...

Inskickat och klart

Olle B sa...

Melodikrysset v.17 – 27 april 2013

VÅGRÄTT
V1/ RODRIGUEZ
V6/ BRUNO
V7/ GAM
V8/ MIN
V9/ NIG
V10/ NAKEN
V12/ WOLFF
V14/ BAL
V15/ CAROLINE

LODRÄTT
L1/ ROBIN
L2/ DJUNGEL
L3/ IDOL
L4/ UGGLAS
L5/ ZIMMERMAN
L11/ AF
L13/ FIA
L14/ BO

Anonym sa...

Duh!

Aurora sa...

Pluspoäng för Blowing ITW, Peter P

Peter Pijpare sa...

Woop woop Pijpare, tja-la-la-la-laa!! ;-)
Inskickat här också.

ina sa...

tack för hjälpen igen ha en mysig helg alla, jag ska fortsätta sälja majblommor

Janne sa...

Tack för idag nu blir det ut i solen innan åskan kommer.

lasse sa...

Ha en bra vecka allihop ! Sköt om ER så vi sörs om en vecka.

Reine sa...

Tack för hjälpen ;-)

Bettan sa...

Tack för idag!! Sörs nästa lördag

Björn sa...

Tack tack!

Frida sa...

Morsning korsning nu back to work!

Aurora sa...

Tack för idag. Ser fram emot att läsa om din nya karriär, Vonkis!

Olle B sa...

Tack för idag.
Får se om sörs nästa lördag.
Vi skall ha "spaka själv" för flygintresserade då.

Flobben sa...

Jag fick inte vara med idag. :-( Men jag besökte min sjuka mor på hospitalet istället. :-) Sörs nästa lördag.