lördag, maj 07, 2022

Melodikrysset vecka 18 2022

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Tänk att det har blivit helg igen och om sex veckor har jag sommarlov. Som. Jag. Längtar. 

På tal om krysset, som av en händelse skulle vi kunna få skriva in Bäckman (som i Py) på vågrätt 5 och varför då inte Mu (som i Mamma) på lodrätt 6.

Han är baske mig inte schyst Eldemannen. Det första han gör är så klart att spela för vågrätt 5 men istället för fantastiska Py Bäckman får vi Robert Gustafsson med Rolandz och Fuldans från Melodifestivalen 2018.

Nu har jag fått den jag vill ha av Olle Adolphson, vi säger väl att Eldemannen tillägnar den Lasse och hans nyblivna fru.

You can have him, eller Sån't är livet som låten heter i svensk översättning och som Anita Lindblom sjöng.

Stefan Rüdén sjöng men Ewert Ljusberg skrev den svenska texten till Sofia dansar go go.

Povel Ramel, vilken skribent han var. Det här var Måste vägen till Curacao gynga så.

Morreseys grupp, The Smiths med Girlfriend in a coma.

Felix Körlings Om jag fick fem öre. 5*200 är 1000 så då får man en tia att betala med.

Rihanna med Sledgehammer från filmen Star Trek Beyond.

Klassisk musik och Shakespeare. Tack och lov att man är en löjlis, då får man hjälp av fantastiska medkryssare som kan sånt här. Musiken kom från Kung Lear.

I The man with the golden gun var det Roger Moore som spelade Agent 007. Låten med samma titel sjöngs av Lulu.

En sjöman älskar havets våg
Ja, vågornas brus
När stormen skakar mast och tåg
Hör stormarnas sus
Farväl, farväl
Förtjusande mö
Vi komma väl snart igen
Farväl, farväl
Förtjusande mö
Vi komma väl snart igen

Att Oz skulle vara förstod man redan efter första frågan, nu fick nästan hela filmtiteln, Trollkarlen från Oz, vara med.

Min soldat (någonstans i Sverige) brukar förknippas med Ulla Billquist.

Det var Olle Ljungström som skrev Jag och min far som Magnus Uggla gjorde en sådan fin version av för snart tio år sedan i Så mycket bättre.

Ja men se där. Ännu ett kryss löst och inklickat. Tack alla som var med oss idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Nu ska Den ömma moderna och jag bygga i ett skåp.

snabbgenomgången
V 5 Rolandz
L 6 Nu
L 4 Livet
V10 Ewert
V11 Måste
L 9  Smiths
V13 Tia
V14 Rihanna
V12 Kung
V 7 Lear
L 8 Roger
V15 En
L 1 Trollkarlen
L 3 Oz
L 2 Ulla
V 3 Olle

100 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag från ett mulet Limhamn + 13 C. På torget utanför mitt fönster börjar strax Limhamns stora loppmarknad. Det är dock ingenting för mig.
Själv skall jag under seneftermiddagen tillsammans med mitt äldsta barnbarn titta på när Diblåe (MFF) möter Sillastryparna (Mjällby) i allsvenskan.

Anonym sa...

God förmiddag ! Här i Gävle är det mulet, men det ska bli fint, säger SMHI.
Idag blir det en lugn dag, måste ta igen mig efter en dag som innehöll giftermål och middag på restaurang.

lasse sa...

Plötsligt var jag anonym !
Lasse

Lena sa...

Morrn från ett mulet Luleå. Termometern visar 8 grader med hopp om att det ska stiga. 5 veckor kvar av vårterminen och det gör banne mej inte ont :-)
I veckan ska husvagnen fram och installeras på sommarvistet, härligt. Först ska vi vinna guldet även i herrarnas hockey, damerna fixade det och inte kan väl grabbarna vara sämre :-)

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås! Vi missade krysset förra veckan, för då var vi i Söderåsens nationalpark och vandrade i bokskogen-fantastiskt!
Denna helg är det lugnare och vi är hemmavid. Skönt!

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon från et kyligt Norge 0 gradigt
Lite snö i luften.

Vonkis sa...

Christer
Annars låter det väldigt roligt med en stor loppmarknad.
Den ömma modern och jag ska bygga en hylla i ett skraltigt köksskåp, så vi håller oss nog hemma hela dagen. Imorgon bär det dock av till lotten.

Anonyma lasse
Är det ni som har gift er?

Lena
Detvaerar vara mulet över allar. Visst ska det bli underbart med sommarlov. Vi fick den nya organisationen i onsdags och det ser baske mig inte roligt ut.

Heja Luleå!

lasse sa...

Vonkis: Ja

Vonkis sa...

Jo
Vandring i en bokskog lät inte helt fel det heller :-)

Kjell Sigbjørn
Inte mer snö nu.

Vonkis sa...

lasse
GRATTIS!
🥂❤️🎉

Bettan sa...

Förra veckans svar
V 6 Lili
L 4 En
L 5 Ted
L 3 Emilia
V 1 Sweeney Todd
L 2 Whitesnake
V13 Åke
V 8 Cecilia
L 7 Lind
V 9 Om
V10 On
L12 All
V14 Helmer
V11 Darin
L 9 Oliver

Vonkis sa...

Jag håller koll på skräpkorgen idag så ni inte ska råka fastna där idag igen.

Bettan sa...

GRATTIS Lasse

Anonym sa...

God morgon🙂Jag är anonym idag oxå. /Yvonne

Bettan sa...

Lite sen idag pga datorn ville göra uppdateringar, men idag har man semester då jag ska på klassträff ikväll

Vonkis sa...

Anonyma Yvonne
God morgon :-)

Vonkis sa...

Bettan
Härligt med semester och kul med klassträff, hoppas jag :-)

Christer sa...

ROLANDZ

Anonym sa...

Rolandz

Bettan sa...

Vonkis: Japp ska bli så roligt

Stina sa...

Rolandz

Christer sa...

Grattis Lasse!

lasse sa...

Tack för gratulationerna !

Christer sa...

L6 NU

Anonym sa...

Nu

Anonym sa...

Grattis Lasse❤️

Jo sa...

Grattis Lasse!

Vonkis sa...

lasse
Eldemannen spelar musik till er :-)

Anonym sa...

Vad heter visan?

Christer sa...

LIVET

Anonym sa...

Livet

Stina sa...

Nu, livet

Vonkis sa...

Anonym
Nu har jag fått den jag vill ha.

Christer sa...

Anonym: Nu har jag fått den jag vill ha

Vonkis sa...

Oz på L3 och Olle på V3?

Anonym sa...

Gomorron från ett i alla fall lite soligt Boxholm

Stina sa...

Grattis

Anonym sa...

Tack 💙❤

Vonkis sa...

Anonym
God morgon på dig med :-)

Christer sa...

EWERT Ljusberg

Anonym sa...

Evert

Lena sa...

Tack Christer

Anonym sa...

Ewert Ljusberg

Stina sa...

Ewert

Christer sa...

MÅSTE vägen till Curacao gynga så

Stina sa...

Måste

Christer sa...

SMITHS

Anonym sa...

Smiths

Christer sa...

TIA

Anonym sa...

Tio

lusseshusse sa...

Tia

Christer sa...

RIHANNA

Anonym sa...

Rihanna

Anonym sa...

V13 Tia
V14 Rihanna

Christer sa...

Nu försvann mitt inlägg om en TIA

Bettan sa...

Halvtid:
L1/
L2/
L3/
L4/ Livet
L6/ Nu
L8/
L9/ Smiths
L15/

V3/
V5/ Rolandz
V7/
V10/ Ewert
V11/ Måste
V12/
V13/ Tia
V14/ Rihanna

Vonkis sa...

Jaha, hur är det annars då?
:-)

lasse sa...

Bara bra !

Anonym sa...

Kung Lear?

Christer sa...

KUNG LEAR

Jo sa...

Denna har jag verkligen inte en aning om. Men Kung Lear passar ju in iaf!

Jo sa...

L1 Trollkarl?

lasse sa...

L 1: TROLLKUNGEN ?

Vonkis sa...

Jo
Passar bra med Oz på L3.

Anonym sa...

Roger

Christer sa...

ROGER Moore

Anonym sa...

Roger Moore

Jo sa...

Roger Moore

lasse sa...

Ändrar mig, TROLLKARLEN från L3 OZ

Stina sa...

Roger

Kristina sa...

Roger?

Jo sa...

L1 var ju vinkelord, så trollkarlen får det såklart bli.

Anonym sa...

En

Christer sa...

EN sjöman älskar ....

Kristina sa...

Gissar på lod 1 Trollkarlen

Christer sa...

TROLLKARLEN från OZ

Anonym sa...

Trollkarlen Oz

Stina sa...

Trollkarlen Oz

Anonym sa...

L2 Ulla? (Sallert, Skoog)

Kristina sa...

ulla

Stina sa...

Ulla Billquist

Christer sa...

ULLA Billquist

Anonym sa...

Ulla

Lena sa...

Nu får jag inte ihop det riktigt....

Lena sa...

...ah, trodde det skulle in på v.3 :-)

Vonkis sa...

Lena
Vad är det som krånglar?

Vonkis sa...

Lena
Aha :-)

Anonym sa...

Olle

Kristina sa...

Olle

Christer sa...

OLLE Ljungström

Stina sa...

Olle

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg.

Bettan sa...

Dagens kryss:
L1/ Trollkarlen
L2/ Ulla
L3/ Oz
L4/ Livet
L6/ Nu
L8/ Roger
L9/ Smiths


V3/ Olle
V5/ Rolandz
V7/ Lear
V10/ Ewert
V11/ Måste
V12/ Kung
V13/ Tia
V14/ Rihanna
V15/ En

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fortsatt fin weekend!

Bettan sa...

Tack för idag! Ha en fortsatt trevlig helg, vi sörs nästa Lördag

lasse sa...

Nu säger jag TACK och adjö för denna lördag, hunden måste ut, troligtvis har hon börjat ”löpa” inatt.
Vi sörs om en vecka ! 💐

Vonkis sa...

Tack för idag allihop!
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Jo sa...

Tack för idag! Sörs nästa vecka!

Kjell Sigbjørn sa...

Tack för i dag! TREVLIG HELG

Vonkis: Vi hörs i Eurovision på tisdag!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det gör vi sannerligen!