fredag, augusti 23, 2019

Larmet går

Välkommen till LarmBloggen

Kommer ni ihåg Vänner-avsnittet när Phoebes brandvarnare går bananas? Den piper och piper oavsett vad hon gör.

Samma sak hände mig här om väldigt tidiga morgonen.

Jag vaknade av ett konstigt pipande. Det var en ganska kort men hög signal i kanske en minuts intervaller. Det tog en liten stund innan jag fattade vad det var men då klev jag upp på pallen, plockade ner brandlarmet och började kampen med att få ut batteriet. Det var inte det lättaste ska ni veta men till slut så gick det att få bort det.

Döm av min förvåning då det fortsatte att pipa!

Tittade en extra gång. Jo, batteriet låg bredvid brandvarnaren på bordet. De satt inte ihop på något vis.

Pip.

Det visade sig att jag hade en till brandvarnare i lägenheten, det visste jag inte!

Snabbt som ögat plockade jag ut batteriet i den andra brandvarnaren och den här gången slutade det att pipa. Ja, jag var lite orolig där en stund.

Jag har varit i affären mer än en gång sedan dess men glömt att köpa nya batterier men så idag hände det. Så nu är lägenheten med dubbla brandvarnare igen.


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tog baterierna slut i båda varnarna samtidigt? Eller pep inte den första brandvarnaren?
Bra att den inte pep av en brand i alla fall!

// Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Jag tog ut batteriet från fel brandvarnare först, visste inte att det var två i lägenheten. När jag tagit ut batteriet från den andra hamnade batterierna bredvid varandra så jag visste inte vilken av dem som var slut.

Anni sa...

Bra med två brandvarnare! Förmodligen skulle batterierna i den andra tagit slut strax efter, de borde ju ha satts upp samtidigt.

Vonkis sa...

Anni
Och ännu bättre nu när jag vet att det är två :-)