fredag, augusti 09, 2019

Båttur på Göta kanal

Välkommen till KanalBloggen

För 12 år sedan åkte päronen och jag båt på Göta kanal mellan Söderköping och Stegeborg. I år tyckte vi att det var dags för en ny tur, så vi satte oss i bilen för att åka till Berg för en resa med Wasa Lejon mellan Berg och Borensberg.

Resan på kanalen har precis börjat och vi har redan passerat genom mer än hälften av slussarna.

Utsikten gick inte av för hackor. Jag satt ute i fören så gott som hela resan och det kändes i rumpan efteråt ska ni veta. Men nu ska vi inte tänka på min rumpa utan på utsikten. Jag tror att det är Motala ström man ser där bakom husen.

Vi passerade två akvedukter på resan. Det här är den i Ljungsbro, den andra var i Borensberg. Under turen bjöds vi på guidning och fick bland annat veta akvedukten i Ljungsbro sprang läck strax efter att den var klar. Tur att den upptäcktes i tid.

Vet inte om det bor någon i huset med Skarpåsenskylten på sig men det ligger väldigt fint.

Vi passerade Ljungs slott på avstånd. Guiderösten berättade bland annat att slottet byggdes av Axel von Fersen den äldre 1774-1779.

Jag tror att guidningen var inspelad på band, ja band, för på tillbakavägen blev det något fel och rösten började prata väldigt långsamt och utdraget. Till slut lät det som att det var en minst sagt full person som slutade.

Tyvärr fick vi inte veta något om Ljungs kyrka som står nära slottet. Jag får väl se till att besöka både kyrkan och slottet någon gång.

Mellan varven gick kanalen väldigt nära vägen.

Tyvärr vet jag inte hur många broar vi passerade men det var över tio stycken. Några var klaffbroar men de flesta var rullbroar. Nästan alla hus vid broarna var gula, gissar att det är kanalbolagets färg.

Mellan Ruda och Näs betade kanalbolagets får fritt vid kanalen. De såg ut att ha det rätt bra där.

Ett kyrktak till! Den här gången är det Brunneby gårdskyrka som skymtar. Under bygget av kanalen plockades stenarna i valvet bort och användes i kanalen. Därefter förvarades brännvin till kanalarbetarna i kyrkan, som även varit spannmålsförråd.


Slussen i Borensberg är handdriven.

Det var bara en halvtimmes stopp i Borensberg men vi hann i alla fall ta en fika på Kaffeteriet. Lokalen var kanske inte det mysigaste men fikabrödet var väldigt gott.

På resan tillbaka till Berg mötte vi Wilhelm Tham så går mellan Stockholm och Göteborg. Båtarna kunde passera varandra utan problem. När vi åkte till Borensberg fick vi göra ett kortare stopp för att kunna möta båten Diana på ett ställe där båda båtarna fick plats.

Runt sju timmar efter starten är vi tillbaka i Berg och ska börja gå ner för slusstrappan.

Nio slussar, två akvedukter och många broar blev det. Den ömma modern och jag noterade att det var många kurvor i kanalen. Vi trodde i vår enfald att kanalen skulle vara ganska rak men så var alltså inte fallet.

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk att det är 12 år sedan sist vi åkte på kanalen. Den gången var älskade mormor Margit med, och vi åkte med den båt som tidigare trafikerade Köpmanholmen (din födelseort) och Ulvön.
Den här resan kommer var otroligt vacker. Speciellt på hemresan när även jag kunde sitta i fören. Tack för en toppendag!

Din ömma moder

Anni sa...

En sådan tur står på min att-göra-lista. Antingen per båt eller att cykla bredvid. Vid slusstrappan har vi ätit många matsäckar genom åren, den låg lagom långt från Stockholm för en paus när barnen var små. Och så är det inte långt till Cloetta i Ljungsbro efteråt. Sedan kunde vi fortsätta E4 söderut.