måndag, augusti 01, 2022

Åter på landet

Välkommen till LandetBloggen

När man kör på E4 runt Norrköping är det mer regel än undantag att se minst en ihjälkörd grävling efter vägen. Idag har jag för första gången sett en levande grävling! Dock var den lite räddhågsen av sig. Det regnade och åskade medan den gick där under trädet och mumsade på körsbär och varje gång det åskade sprang grävlingen snabb och gömde sig under boden och så kom den fram igen efter en stund.

Det är sånt man ser när man är här. Vid tidigare besök har jag sett möss i dasstunnan, en rävvalp som lekte med kalvarna och en ormvråk som seglade på varma uppvindar.

Det hanns med ett besök till badsjön också. Nej, jag badade inte. Jag håller inte på med sånt. Men ser du så fina åskmoln där borta. Det var mullret från dem som skrämde grävlingen.

Jo då, det blev ett (två) besök på utedasset också och bara så du vet så är det en speciell upplevelse att sitta på utedass samtidigt som regnet smattrar mot plåttaket och det mullrar i fjärran.

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Blä för möss i dasstunnan! Jag tittar alltid ner i den och kollar att inget rör sig innan jag sätter mig. Förra vintern åt de upp halva mattan och stora bitar av bakelitsitsen.

Förresten såg jag ovanligt nog en levande grävling mitt på vägen när jag var ute och gick vid stugan. För många år sedan, såg jag två som slogs vid vår uppfart till huset, här i stan. Det var ett sånt himla liv utanför att jag vaknade och gick ut på balkongen för att se vilka som slogs. Hade inte gissat på två grävlingar!

mossfolk sa...

Det ser underbart ut! Grävlingar är förvånansvärt snabba när de kilar och gömmer sig.
Mysigt med åska. Tycker att det har varit väldigt lite blixt och dunder i år.

Vonkis sa...

Bloggblad
Verkligen blä! Jag gjorde nästan på mig när jag såg musen där i tunnan så det var tur att jag var på dass...

Det låter läskigt att se en grävling ute, vi var inomhus så risken att den skulle springa mot oss var obefintlig.

mossfolk
Det är sannerligen en underbar plats, med eller utan åska. Och det har varit alldeles för lite blixt och dunder i år.

Anni sa...

Regn på plåttak är verkligen mysigt. Fick mig att tänka på när jag var på Ullevi (för en Springsteenkonsert, såklart) och gick på en bajamaja. Då bankade publik på väg uppför trappan på mitt tak. Det var inte lika mysigt!!!