fredag, december 23, 2022

Ett foto i timmen fredag 23 december 2022

Välkommen till FotoBloggen

Käre värld. Det är 23 december, dagen före julafton och årets sista Ett foto i timmen. Häng med.

Kl. 06. När man är hos päronen över jul, då får man njuta av sådana här gamla pappersjulbonader under morgonkissandet. Ja, varje gång man besöker vattenklosetten så klart.

Kl. 07. Väntar på att päronen ska vakna, tittar på lite Family guy under tiden.

Kl. 08. Det blir gofrukost idag, havregrynsgröt med clementinklyftor.

Kl. 09. Spanar ut över vidderna med lite rosa skimmer över bergstopparna.

Kl. 10. Så sprack till slut träskaftet på stekspaden. Men den har varit rätt bra så förhoppningsvis går det att fixa ett nytt skaft.

Kl. 11. De sista julförberedelserna är i full gång, Den ömma modern gör stekströmming. Än så länge har jag mest diskat och blockat bort men snart är det dags för mina grejer.

Kl. 12. Vi skulle bara göra lite idag men nu har jag redan skrivit upp två saker till på dagens att-göra-lista.

Kl. 13. Det har gjorts deg till schackrutor, bunken är diskad och Den ömma modern och jag ska ut en snabb sväng.

Kl. 14. Hemma efter den snabba svängen. Jag glömde dra ner värmen på potatisen innan jag gick, tur Faderskapet kände att det luktade bränt.

Kl. 15. Det gick bättre med den andra omgången potatiskok så nu blir det potatis och biff stroganoff.  

Kl. 16. Vi försöker göra veteglutenfria schackrutor och det var svårare än vi trodde. Ena sekunden är degen för lös, men efter bara en liten stund ute på balkongen är den för hård.

Kl. 17. till slut så har det i alla fall gått att sätta ihop de fyra rullarna och skära upp dem men det stora testet blir att se hur de blir i ugnen. Risken finns att de bara flyter ut till en enda sörja.

Bonusbild. Resultatet...

Kl. 18. Det är bara att bryta ihop och komma igen. Dags att smälta choklad till snickerskakorna.

Kl. 19. Nu tror vi att vi handlat klart för julen men oavsett vilket är lillahyster avlämnad hos sig.

Kl. 20. Fredag. Dagen före julafton. Vi tittar på På spåret och dricker glögg.

Kl. 21. Vi är kvar framför TV:n men nu är det Lisa Nilsson och Weeping Willows som står för underhållningen och en laxbit som inmundigas.

Kl. 22. Avslutar med att lägga in de sista bilderna för idag och titta på Star wars-avsnitten av Family Guy. De andra som är med och fotar sin dag hittar du här.

9 kommentarer:

Karoleen sa...

God morgon! Hoppas du får en trevlig jul med föräldrarna. Vi har myst lite här på morgonen, här hemma innan vi tar oss vidare till ett gemensamt firande.

Vonkis sa...

Karoleen
Önskar dig detsamma.

Annika sa...

Å jag älskar pappersbonader. De är så fina.

Micke sa...

Havregrynsgröt med clementiner var nått nytt för mig.. :) Här blev det en smoothie med kivi, röda vinbär.

joakim sa...

Tittar förbi din dag

Vonkis sa...

Annika
Visst är de!

Micke
Jag skär ner clemntinklyftorna precis när jag ska äta, det blir väldigt gott. Men jag har å andra sidan inte mjölk till gröten.

joakim
:-)

Bloggblad sa...

Så skönt det låter att åka hem till föräldrarna! Jag minns känslan av att någon annan tog över ...
Nu är det tvärtom - ungdomarna kommer hit. Fast bara en av dem övernattar, kommer redan i kväll. De andra tre från Linköping kommer på juldagen. Det ser jag fram emot. Jag har vilat lite i förväg.

Anni sa...

Vad glad jag blir att du är frisk och får fira hos päronen! Det låter som att du ska få sköna dagar.
Himlans tur att någon i familjen hade koll på spisen, det där hade kunnat sluta illa!

Vonkis sa...

Bloggblad
Vi jobbar så bra ihop Den ömma modern och så är det ju alltid roligare att hålla på med mat och bak när man gör det med någon tycker jag.

Inför-vila låter bra 🙂

Anni
Det var nervöst när en av kollegorna hade ett barn som kräkts natten till måndag och hon inte kunde stanna hemma (väldigt väldigt svårt att få tag på vikarier) men tack och lov har vi hållit oss friska allihop.

Ja käre värld sådan tur det var. Och så klantigt av mig att glömma att sänka temperaturen. Å andra sidan hade vi aldrig haft potatisen på om vi åkt alla tre men det hade kunnat gå illa ändå.