lördag, januari 21, 2023

Melodikrysset vecka 3 2023

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Aprilvädret har fortsatt här i Norrköping, ena dagen snöar det, andra dagen regnar det. Just nu är det tjocka gråa moln över hela himlen så skål på er. Ja, nej men annars då? 

För mig är Fred Åkerströms Jag ger dig min morgon för alltid förknippad med Torsk på Tallin men nu var det ju I give you the morning av om med Tom Paxton vi fick lyssna på.

Arja Saijonmaa är i sanning en ikon.

Lena Andersson sjunger i Söderjäntans söndag om hur hon inte behöver jobba. stället blev det en sväng till Eriksdal, där är bassängen sval, med handduk bikini och Hemmets Journal

Jag visste inte att Sanne Salomonsens Den jeg elsker, elsker jeg var del i en informationskampanj om AIDS, å andra sidan var jag inte så gammal när låten kom.

Ooops. Margareta Kjellberg sjöng Kökspolka, men i refrängen hörde jag bara en mer ekivok text om att sova bakom en bakdel.

Cups (When I'm gone) med Anna Kendrick, från filmen pitch perfect.

Charlie Chaplin på sång i Nonsense song.

Norges nationalsång förra veckan och så EUs hymn idag. Pampigt så det förslår.

Britt Bergström deklarerar att Blå blå är kärleken, i franskt original fick vi veta att L'amour est bleu när Vicky Leandros sjöngden Luxemburg i ESC 1967.

The sign med Ace of Base där sångerskorna från början hette Malin och Jenny Berggren. De är dock utbytta nu för tiden.

Opera. Då tittar jag i kommentarerna på en gång och enligt experterna där kom musiken från Sköna Helena.

Sång på estniska från Eurovision song contest när Urban Symphony tävlade för Estland med Rändajad 2009. Året när Alexander Ryback vann med färjesvansen och Malena Ernman förde Sverige till plats 21 med La Voix. Estland slutade sexa.

Musik med Frifot där bland andra Ale Möller är med får avsluta krysset för denna gång. Mitt kryss är nu löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 9 Jag
L 3 Ger
L 2 Arja
L 9 Jobba
V14 Aids
V 1 Margareta
V12 Polka
L10 Cups
L 7 Charlie 
V10 Chaplin
L 4 EU
V11 Bleu
L 5 Ace
L 8 Malin
V 15 Helena
L 6 Estniska
L13 Ale

116 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på/i Limhamn är himlen täckt av ljusgråa moln och frosten har hälsat på under natten. Termometern visar 0 C. Enligt prognosen så skall solen titta fram under dagen. Efter krysset skall jag av en falukorv tillaga tre olika varmrätter att lägga i frysen. I övrigt tar jag dagen som den kommer.

Vonkis sa...

Christer
Mina planer var att åka till Nybro men förkylningar hos värdfamiljen stoppade det. Så istället ska jag ta och städa igenom gästrummet riktigt ordentligt :-)

Vonkis sa...

Christer
Vad är det för korvrätter du ska laga? Jag kan bara korvstroganoff.

Bettan sa...

God morgon denna gråa morgon -1 grad
Idag står städning på schemat

Vonkis sa...

Bettan
Vi får tänka på varandra när vi städar idag :-)

Anonym sa...

Godmorgon från —2 ingen sol huddinge

Vonkis sa...

Anonym
Solen verkar vara välgömd idag.

Anonym sa...

God morgon från ett soligt och kallt Höljes. Nu är det -20 här så det är kyligt

Vonkis sa...

Yvonne
Oj oj oj.
Vi har nollgradigt.

Lena sa...

Morrn från ett kallt och krispigt Luleå. Blå himmel och -13 grader. Vi har också haft Aprilväder här i veckan ömsom snösmocka ömsom + grader och regn.
Föredrar - så man slipper halkan. I dag blir det 6 års kalas för yngsta barnbarnet :-)

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon från Norge. Känns nästan som aprilväder även här -2 grader ute bara. Vi har 30-40 cm med snö (förra året haddde nästen 1,5 m snø på denna tid) och strömpriset ungefär på ca. 50 öre/timen här, som den har varit under hela januari månad.

Christer sa...

Vonkis: Korvgryta, ugnstekt falukorv och One pot pasta med falukorv

Anna Wärn sa...

Godmorgon från Björkhagen. Lugnat efter jul- och nyårshelg. Om vädret tillåter blir det en skridskotur på en rundbana vid östermalms ip.
Nu kör vi och lycka till 📻🎶🎶📃✏️.

Bettan sa...

Förra veckans rätta svar:
V 5 Supertramp
L 4 Carola
L 6 Platters
V10 Alice
V12 Babs
L 1 Duffy
L 3 Strängar
L 2 Petula
V 7 Nyllen
L 7 Nyman
V 8 Norge
V 9 Mayer
L 8 Lisa

Anders sa...

God Morgon kryzzare , nu kör vi...

Vonkis sa...

Lena
Håller med om minusgraderna och halkan.
Hälsa grattis till barnbarnet :-)

Kjell Sigbjørn
Jaa du. Jag är personligen inget fan av snö och kyla (värk och risk för att ramla och slå mig), men något är helt klart galet när det regnar så här mycket när det är januari, det är det.

Christer
Korvgryta, det skulle man kanske testa framöver.

Vonkis sa...

Anna Wärn
Skrinna lugnt :-)

Anders
Det gör vi sannerligen!

Anonym sa...

Jag ger

Christer sa...

JAG GER dig min morgon

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås, som dock har snö på backen!
Idag ska jag gå på teater, Borås Stadsteater, för första gången sen vi flyttade hit för snart 12 år sedan.

Anna Wärn sa...

JAG GER dej min dag

Anders sa...

Jag ger dig min morgon

Stina sa...

Jag ger

Petra sa...

Godmorgon, det var längesedan som jag skrev här men har ändå varit med.

Har varit nere mentalt och fysiskt sedan jag hade Covid19 i februari förra året. Nu börjar jag dock med små steg komma tillbaka till mitt gamla jag.

Låtens text på svenska är JAG GER DIG MIN MORGON

Christer sa...

ARJA

Jo sa...

Arja

Anonym sa...

Arja

Petra sa...

ARJA

Anders sa...

L-2= ARGA Sajoma

Anna Wärn sa...

Arja

Kjell Sigbjørn sa...

ARJA Saijonmaa

Anders sa...

L-9= JOBBA

Vonkis sa...

Jo
Kul med teater! Vad ska ni se?

Petra
Kul att du orkar kika fram. Att covid kan slå så väldigt olika är otäckt. Jag håller tummarna att stegen fortsätter åt rätt håll för dig ❤️❤️❤️

Christer sa...

JOBBA

Anna Wärn sa...

Jobba

Jo sa...

Petra: Kul att se dig här igen! Den coviden verkar sjukt lömsk! En del blir vrålsjuka, andra knappt alls. En del får följder som är snarlika utmattningssyndrom och andra blir friska direkt efter. Man vet ju verkligen inte hur den slår. Hoppas att det går framåt för dig så du blir som vanligt snart igen!

Kjell Sigbjørn sa...

JOBBA

Jo sa...

Vi ska se Hans och Greta, det är en familjeföreställning. En kompis till oss jobbar med scenen på teatern, så det är verkligen på tiden att vi går dit!

Anders sa...

V-14= AIDS

Anonym sa...

Aids

Christer sa...

AIDS

Anna Wärn sa...

AIDS

Kjell Sigbjørn sa...

AIDS

Stina sa...

Aids

Jo sa...

Jag minns låten, men inte att den var del av en informationskampanj. Var kanske för liten för att fatta det då.

Annis sa...

God förmiddag! Lyssnar via app och med det en irriterande fördröjning. Men melodikryss är det ju likväl.
En generellt krånglig vecka.

Christer sa...

MARGARETA Kjellberg, POLKA

Anonym sa...

Margareta Polka

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stina sa...

Margareta Kjellberg, polka

Anna Wärn sa...

Margareta
Polka

Christer sa...

CUPS

Anonym sa...

Cups

Anonym sa...

Cups

Anna Wärn sa...

?

Anders sa...

L-10= CUPS

Christer sa...

CHARLIE CHAPLIN

Bipolära baronessan sa...

Charlie Chaplin

Anonym sa...

Charlie Chaplin

Bettan sa...

Halvtid:
L2/ Arja
L3/ Ger
L4/
L5/
L6/
L7/ Charlie
L8/
L9/ Jobba
L10/ Cups
L13/

V1/ Margareta
V9/ Jag
V10/ Chaplin
V11/
V12/ Polka
V14/ AIDS
V15/

Kjell Sigbjørn sa...

CHARLIE CHAPLIN

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stina sa...

Charlie Chaplin

Anna Wärn sa...

Charlie Chaplin

Petra sa...

Ja, det är verkligen är lömsk sjukdom som ställer till det för många.
Dessutom böjar jag närma mig 50 (fyller 50 nästa år), den förändringen med kroppen kan också vara en bidragande orsak. Eller så är det en kombination.

Jag har inte tränat som jag brukade göra innan jag hade Covid19. Det har gjort mycket med min mentala hälsa eftersom träning är som lyckopiller för mig.
Nu har jag fått igång träningen igen i liten skala och det gör mycket för humöret.

Vonkis sa...

Jo
Samma här, vi är för unga helt enkelt :-)

Annis
Är det lördag så är det :-)

Anders sa...

L-4= EU

Christer sa...

EU

Bipolära baronessan sa...

EU

Anna Wärn sa...

EU

Anonym sa...

Eu

Bipolära baronessan sa...

Bleu

Kjell Sigbjørn sa...

EU

Anders sa...

V-11= BLAU

Anonym sa...

Bleu

Stina sa...

Bleu

Christer sa...

BLEU

Anna Wärn sa...

Bleu ?

Christer sa...

L´amour est bleu

Anonym sa...

Ace Malin

Christer sa...

ACE; MALIN

Anna Wärn sa...

ACE
Malin

Stina sa...

Ace, Malin

Stina sa...

Ace, Malin

Anna Wärn sa...

Helena

Anders sa...

V-15= HELENA (Sköna)

Christer sa...

Sköna HELENA

Stina sa...

Ur Sköna HELENA

Anonym sa...

Skönt att du har kommit igång igen! :)

Bipolära baronessan sa...

Kan lod 13 bli ANE Brun?

Anders sa...

l-13= kAN DET BLI tECKNAT (ICE AGE).

Christer sa...

ESTNISKA

Annis sa...

Vonkis; Finns Ace of Base alltså kvar än fast i annan konstellation?

Anders sa...

L-6= ESTNISKA

Anna Wärn sa...

Estniska

Kjell Sigbjørn sa...

ESTNISKA

Anonym sa...

Ale

Anonym sa...

?

Christer sa...

ALE Möller

Anna Wärn sa...

Ale ?

Anders sa...

L-13= ALE

Stina sa...

Ale

lasse sa...

Blir ett kort inhopp idag, vaknade tidigt i morse, somnade om, därför har jag inte varit med.

Stina sa...

Ale

Bipolära baronessan sa...

Tack alla, ha en fortsatt fin helg:)

Bettan sa...

Dagens rätta kryss:
L2/ Arja
L3/ Ger
L4/ EU
L5/ Ace
L6/ Estniska
L7/ Charlie
L8/ Malin
L9/ Jobba
L10/ Cups
L13/ Ale

V1/ Margareta
V9/ Jag
V10/ Chaplin
V11/ Bleu
V12/ Polka
V14/ AIDS
V15/ Helena

Jo sa...

Tack för Ale! :)

Anders sa...

Tack för idag kryzz vänner , sköt om er så hörs vi nästa helg.

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fin fortsättning på lördagen!

Vonkis sa...

Annis
Jupp, minst en av killarna brukar åka runt och framträda med några yngre tjejer som sjunger eller mimar.

Petra sa...

Tack för idag. Nu ska jag göra mig ordning och tvinga ut mig på en shopingtur.

Kjell Sigbjørn sa...

Då var krysset i "box"
TREVLIG HELG på er alla!

Jo sa...

Tack för idag! 😊

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg. Nu blir det tårtbak till kalaset :-)

Vonkis sa...

lasse
Jag funderade på var du tagit vägen. Skönt att det "bara" var en översovning som orsakat din frånvaro :-)

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.