lördag, oktober 31, 2020

Melodikrysset vecka 44 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det är lördag igen! Jag har haft höstlov den här veckan (stor skillnad mot andra veckor...) men vädret har varit tråkigt här i Norrköping så jag har hållit mig inomhus mest hela tiden. Idag ska jag mest slappa, har suttit två heldagar med plugg så hjärnan är trött.

Eldemannen börjar lätt idag med Kan du vissla Johanna, jag och min trötta hjärna tackar för det.

Jussi Björling, den rösten alltså. Musiken var otroligt vacker men kompositören kunde jag inte. Tack Christer för Gaetano Donizetti. Björling sjöng Una Furtiva Lagrima, det googlade jag mig till efter att jag fått kompositörsnamnet.

Lite Nikita med Elton John är inte fel.

När man kan svara på frågan innan första tonen spelats. Det är Prince som är upphovsman till Nothing compares 2 u som Sinaed O'connor slog igenom med.

Calle Jularbo spelade Drömmen om Elin med sin son som kallades för Ebbe.

Ray Charles Hit the road Jack fick svensk text och titeln Stick iväg Jack av Beppe Wolgers, Monica Zetterlund sjöng.

Filmen heter Top Hat, musiken skrevs av Irving Berlin. Å, visst var det Heaven där i slutet?

Inte var väl det där den vanliga versionen av Katy Perrys I kissed a girl? Får nog vara tråkig och säga att jag gillar den andra bättre.

On the road again. På tal om countrymusik, har ni lyssnat på Dolly Partons nya julskiva A Holly Dolly Christmas? Den är bra.

En till fråga där Eldemannen berättar så mycket att man kan svaret innan musiken spelas. Det var Deep Purple med Strange kind of woman som spelades.

Orkesterversion av Up where we belong från filmen En officer och en gentleman. Kommer ni ihåg när det var populärt för symfoniorkestrar att spela in skivor med populärmusik? De skivorna är nog lite av en skattgömma för Eldemannen.

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste idag. Ta hand om er, följ restriktionerna, så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 6 Kan
L 1 Du
V 1 Donizetti
L 2 Nikita
V 8 Prince
L 3 Ebbe
L12 Elin
V 7 Beppe
L 4 Top hat
V13 Berlin
V11 Katy
L 5 Perry
V 9 Road
L10 Deep
L 8 Purple
V14 En


92 kommentarer:

Annis sa...

God morgon! Det låter som att du kommer få en behaglig lördag och välförtjänt vila.
För mig har det varit en intensiv arbetsvecka, så även jag ska pusta ut idag. Här har dock vädret varit fantastiskt fint efter att den tjocka nattdimman givit efter för solens strålar.

Christer sa...

God förmiddag! Här po/i Limhamn är det grått och trist. Regnet bara öser ner och termometern visar + 13 C. Vad som sker under dagen förutom det vanliga hoddebesöket vet jag ej.

Annis sa...

Nu har jag roat mig med att "lösa" dagens kryss :-)
Det utgår från att L4 blir THE ARK...
V1 Spaghetti
L3 Erik
V7 Irene (Mjölnarens)
L5 Hemma (Hälsa den där hemma)
V11 Irma (Schultz)
L2 Agaton (Sax)
L1+ V14 Se + På
L8 Philip
V8 Patrik (Isaksson)

Kanske räcker så, eftersom det bara är hitte'på.
Vi får väl se vad som stämmer :-)

Nina sa...

Go'förmidda Vonkis o alla Goa kryssare!
Sitter i Visby som har 8,3 grader plus och sol! Det var rätt länge sedan vi hade ett uppehåll o sol. Nu struntar vi i solen en stund och tar fram veckans kryss o penna o bästa gänget!

Vonkis sa...

Annia
DU har förtjänat din helgvila du med :-)
Om du kan får du gärna skicka lite sol hitåt, molntäcket är fortfarande rätt tjockt här.

Christer
Det där eviga regnandet...

ANnis
Ha ha. vi får gå tillbaka när krysset är klart och titta hur många svar du fick in, jag hoppas dock att V 14 blir Py :-)

Vonkis sa...

Nina
Sol!!!
Vad vore lördagarna utan det här fantastiska gänget :-)

Anders sa...

God morgon !

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron alla. Plus 5, grått o vindstilla. Så skönt ute, jag kom nyss in. Vi har haft sol o minus vissa dagar. Jag har helst sol, o lite kallare. Vad veckorna går fort. Övik på onsdag, ska på röntgen, hoppas att det inte blir nån snöstorm.

Vonkis sa...

Anders
God morgon :-)

Kerstin Nilsson
Visst går det fort, snart är det dags för julkrysset :-)
Lycka till på röntgen, hoppas bilderna visar att allt är som det ska.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås! Solstrålarna letar sig dock igenom lite då och då. Vi skulle haft Halloweenkalas (utomhus) idag, men ställde in pga nya restriktioner, vilket känns supertråkigt. Har haft Halloweenkalas varje år i över 20 år, så det känns inte så kul. :(

Petra sa...

Godmorgon från ett regnigt Falun.

Anonym sa...

Godmorgon!
Det är svårt svårt att göra 'ingenting'. En bra början är att låta bi att planera en massa, o sen ta dan som den kommer och göra vad som faller en in just då och där.
Auro

lasse sa...

God morgon !
Efter en tung natt så var vi på väg att sova över, men nu är vi på gång.

Vonkis sa...

Jo
Ja fy för de nya restriktionerna men bra att ni följer dem, hör i stan är det tyvärr lite si och så med det :-/

Petra
Tillbaka i Falun :-)

Auro
Precis så har jag tänkt. Det enda jag planerat är att lyssna på poddar :-)

Vonkis sa...

lasse
❤️

Bettan sa...

Äntligen inne,

Petra sa...

Vonkis/ höstlovet snart slut så vi körde upp sonen igår. Han skulle vara med i en match så vi åkte tidigt igår. Maken var dörrvakt och jag fick vakta vår husvagn och titta på Dobbi do.

Kerstin Nilsson sa...

Det känns bra, nervsmärtan i vaden är värre

Jo sa...

Kan du visste, Johanna?

Anders sa...

V-6= Kan
L-1= Du

Nina sa...

Kan du

Christer sa...

KAN, DU vissla.....

Jo sa...

*vissla, såklart

Vonkis sa...

Bettan
Skönt :-)

Annis sa...

Ok, det blir inte Spaghetti på V1.... men kanske Durumvete (som ingår i pasta).
Haha!

Anonym sa...

Vonkis - får jag drista mig till att rekommendera 'Så funkar det'-podden på SR. Ja, det dristade jag mej till, ja...
Auro

Christer sa...

Gaetano DONIZETTI

Anders sa...

V-1= Donizetti

Christer sa...

Operan heter Kärleksdrycken

Jo sa...

Ja, de intervjuade nån stjärna på radion som sa att hon var tvungen att ge sig ut och köpa en klänning till bröllop. Som är i sommar....

Pye sa...

God morgon från Norge! Här har det blossat upp något väldigt, så vi har slagit ifrån oss alla tankar om att komma hem till jul. Då är det extra skönt att ha Melodikrysset och lokala nyheter från Östergötland, så att jag ändå kan känna mig lite ”hemma”.

Vonkis sa...

Christer
Tack!

Vonkis sa...

Donizetti var ju ändå ganska likt spagetti :-)

Anders sa...

L-2= Nikita

Christer sa...

NIKITA

Jo sa...

Nikita

Petra sa...

Trafikinformation, en älg inne i Borlänge vid kupolen och går.

Stina sa...

Nikita

Bamse sa...

Nikita

Annis sa...

:-) :-)

Gunilla sa...

Det är fusk att googla.

Vonkis sa...

Petra
Det blev att göra för er alla tre :-)

Kerstin Nilsson
Går nervsmärtan att göra något åt?

Tedde sa...

Prince

Christer sa...

PRINCE

Anders sa...

V-8= Prince

Bamse sa...

Hus guden Prince

Vonkis sa...

Auro
Du får rekommendera hur många poddar som helst och de på SR älskar jag. Det blir mycket Morgonpasset i P3, USA-podden P3 Historia och Radiosporten dokumentär.

Bettan sa...

Blev lite orolig att pappa inte ringde och fråga om detta, ringer upp och han säger att han kunde för denna låt är hans absoluta favoritlåt!

Kerstin Nilsson sa...

Nej, den ska läka ut efter 1 år. Haft den sen mars. Svåra är att promenera. Det finns starka mediciner, det vill jag inte ha. Det har blivit bättre, tränar varje dag

Christer sa...

EBBE:; ELIN

Kerstin Nilsson sa...

Ebbe o elin

Anders sa...

L-3= Ebbe
L-12= Elin

Unknown sa...

Heeeeej....nu framme vid radion...puh....ha en fin helg alla från ett grått Norrtälje😀👍

Anders sa...

V-7= Beppe

Bettan sa...

Halvtid:
V1/ Donizetti
V6/ Kan
V7/ Beppe
V8/ Prince
V9/
V11/
V13/
V14/

L1/ Du
L2/ Nikita
L3/ Ebbe
L4/
L5/
L8/
L10/
L12/ Elin

Pierre sa...

Kan det vara Top Gun på L4?

Vonkis sa...

Jo
*tar mig för pannan*
Say it with me ...

... dumme dumme.

Pye
Ja jag såg att det dragit igång i Norge också. Vet de vad ökningen i Norge beror på?
Visst är det för väl att man kan lyssna på krysset på nätet och välja vilka lokala nyheter man vill lyssna på :-)

Petra
Stackar älg.

Anders sa...

Gissar L-4 Top Gun

Unknown sa...

eller top hat

Vonkis sa...

Bettan
Ha ha ha
Men bra att du ringde och kollade så allt var bra :-)

Kerstin Nilsson
Skönt att det går åt rätt håll.

Vonkis sa...

Unknown 10:27
Bättre sent än ännu senare som vi säger :-)

Anders sa...

L-4= Top Hat
V-13= Berlin

Kerstin Nilsson sa...

Ja

Vonkis sa...

*spara*

Pye sa...

Vonkis, de vet inte varför smittan ökar, men jag antar att folk tröttnat på att hålla avstånd och vara försiktiga...

Christer sa...

KATY PERRY

Anders sa...

V-11= Katy
L-5= Perry

Jo sa...

Om the Road

Jo sa...

Nä,men min telefon vill inte idag. *On

Anders sa...

V-9= Road

Christer sa...

ROAD

Annis sa...

Måste medge att jag gillar Eldemannens frågor/svar bättre än mitt förslag som är rätt slaget i spillror :-)

Bettan sa...

ska åka till graven idag, vi skulle varit förlovade 18 år idag! Blir munskydd på!

Vonkis sa...

Annis
Nästa vecka kanske :-)

Bettan
❤️

Anders sa...

L-10= Deep
L-8= Purple

Jo sa...

Deep Purple

Christer sa...

DEEP PURPLE

Pye sa...

Jag gillade din lösning! 😄

Anders sa...

V-14= EN

Tack För Idag !!! Sköt om er så synns vi nästa Lördag.

Christer sa...

EN officer....

Bettan sa...

Dagens kryss
V1/ Donizetti
V6/ Kan
V7/ Beppe
V8/ Prince
V9/ Road
V11/ Katy
V13/ Berlin
V14/ En

L1/ Du
L2/ Nikita
L3/ Ebbe
L4/ Top Hat
L5/ Perry
L8/ Purple
L10/ Deep
L12/ Elin

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Bettan sa...

Tack för idag, sörs om 2 veckor, jobbhelg nästa helg!

lasse sa...

Tack för idag och ta vara på varandra !

Pye sa...

Tack för i dag!

Petra sa...

Tack för idag. Ha en trevlig helg.

Annis sa...

Haha, tack Pye!

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag, vad den här timmen gick fort. Ha det bra alla

Vonkis sa...

Tack för idag allihop!
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Nina sa...

Nu ska jag o dotra Elin åka till körrgårn o hälsa på hennes älskade pappa som ligger där tyvärr.
Tack ALLA för god hjälp i dag!
Vi hörs igen!

Annis sa...

Tack för idag! Jag tror jag ska kolla upp Spotify map Jussi Björling och lyssna in mig lite mer på'n.
Blev påmind om hur vackert han lät.

Jo sa...

Tack för idag! :)