lördag, april 06, 2024

Melodikrysset vecka 14 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Vi har passerat årets första kvartal, påsken har kommit och gått, till veckan infaller eid. Påsklovet började bra med två fina dagar på lotten men sedan bjöd april på sitt apriligaste väder med allt vad det innebär. Nåja. Nu blir det strax lösande av Melodikryss och idag, idag hoppas jag att vi får skriva in Bäckman (som i Py) på vågrätt 11.

Jag klagar verkligen inte på inledningen av dagens kryss. Med Stevie Wonders For once in my life strömmande ur högtalarna går det inte att göra annat än gungs och sjunga med med ett leende på läpparna.

Hm, är det Snurra min jord men på franska? Jo, men en googling visar att det var Elle tourne la terre som Lars Forssell översatte.

Jag kan inte höra musik spelad på en banjo utan att tänka på filmen Den sista färden. Ni som vet, ni vet.

Det var kanske dags för lite Ed Sheeran och Beyoncé i krysset. Jag menar, Beyoncé har ju precis släppt en countryskiva. Jag hade hellre haft ågot med Py, men det är jag det.

Östen med resten! Har jag sagt att jag älskar Östen med resten, som för övrigt kommer från Iggesund i Hälsingland. Jag hävdar fortfarande att Maria, från Melodifestivalen 2003, har den snyggaste höjningen i Melodifestivalens historia.
----
Fel av mig! Det var ju Iggesundsgänget!!! Så går det när man reagerar på en röst och inte riktigt lyssnade på frågan...
---

Mmm, My favorite things från Sound of music. Blir lite sugen på att se om den nu. Den borde väl gå att strömma någonstans?

Ma ma ma ma
Ma Baker
She taught her four sons
Ma ma ma ma
Ma Baker
To handle their guns

Många bra låtar idag, A change is gonna come med Sam Cooke är en pärla.

Brahms vaggvisa, eller Nu i ro slumra in.

Året var 2009, EMD tävlade i Melodifestivalen med Baby Goodbye. Det fanns förhoppningar om vinst men det slutade med en tredje plats efter Malena Ernman och Caroline af Ugglas.

Sången från Trollkarlen från Oz sjöngs av den onda häxan.

In the mood, som går i dur. Vi sjöng en variant av den i studentkören, Inte mod med textenraden Du kallar det för mod men det är övermod.

Vi avslutar med Harpos Movie star, sjungen av Harpo och Benjamin Ingrosso.

Med det tackar jag frö dagens kryssträff och klickar in den rätta lösningen. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag. Nu ska tvätt hämtas, en vända tas på stan, fröer sås och prov rättas.

snabbgenomgången
L 1 Stevie
L 8 Wonder
L 6 Snurra
L 3 Banjo
V 5 Ed
V11 Beyoncé
L 7 Iggesund
V14 Sound
L 2 Ma
V 1 Sam
V 3 Brahms
L13 EMD
L12 Ond
V10 In
V15 Dur
L 4 Harpo
V 9 Ingrosso

128 kommentarer:

Christer sa...

God morgon från Limhamn! Efter gårdagskvällens ösregn är solen nu på väg att skina på en klarblå himmel. Termometern visar +10C. Efter krysset tar jag dagen som den kommer.

Vonkis sa...

Christer
Bor du i ett område som kan få 20 grader varmt i helgen?

Christer sa...

Vonkis: Nej, men kanske upp till 15 grader. Det skulle varmare om di Blåe i morgon gör om förra lördagens bravad, alltså ta tre poäng, denna gången mot Hammarby.

Vonkis sa...

Christer
Efter förra helgen går snacket här i stan att MFF kan gå genom den här säsongen med full pott.

lasse sa...

Efter en hundpromenad i snö, ca 2 cm är jag nu redo för ett nytt X. Dagen blir därefter som den blir, inget planerat.

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon från Norge

Det snöar lite ute i dag och -4 grader visar termometern ute och +22 inne. Det är så det brukar vara på den håar tiden i norr!

Lena sa...

Morrn från ett halvklart Luleå, -6 grader på termometern. I går hade vi köldrekord med -19,5 på morgonen :-( Snö har vi också fått så det räcker, nu vill jag ha sol och värme! Nåja, vädret kan man inte göra något åt det är bara att gilla läget :-)

Vonkis sa...

lasse
Hoppas snön smälter bort snart för er.

Kjell Sigbjørn
April är april :-)

Christer sa...

Vonkis: Jag har hört det snacket men man skall inte ta ut nåt i förtid, matcherna skall spelas och det kan hända mycket under dessa.

Vonkis sa...

Lena
Så är det, vädret är som det är.

Vonkis sa...

Christer
Det har du sannerligen rätt i.

lasse sa...

Vonkis: Kommande vecka får vinöverskott 8 + varje eftermiddag !

Bettan sa...

God morgon.
Lite ont i ryggen så blev hemma denna helg så jag har då turen att lösa krysset med er.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet men åtminstone snöfritt Borås! Härcska det sås frön och startas dahlior I helgen. Nu får våren komma, helt enkelt!

Bettan sa...

Förra veckans svar:
V 9 Chuck
V 7 Berry
L11 Kylie
L 8 Ria
V12 Jag
V15 Inte
L10 Utan
L 2 Barock
L15 If
L 1 The Cure
V 6 Evert
V 1 Taube
V14 Really
L13 Got
V16 Me
L 5 Cherry
L 3 Mary
V 4 Icona

Anders sa...

God morgon alla , är redo för kryzz nu. Kaffe på sjunk..

Petra sa...

God morgon, här är det grått men temperaturen har stigit igen efter veckans vinterväder.
Nu är dottern tillbaka i Berlin och jag löser krysset hemma den här helgen och på måndag är det dags för jobb igen.

Anonym sa...

God morgon från ett mulet Höljes🙂Jag och Christer är genomförkylda idag så vi hoppas att Börje klarar sig. Gänget är redo för krysset annars/Yvonne

Vonkis sa...

lasse
Låter spännande med vinöverskott :-D

Bettan
Tråkigt och jobbigt med ryggvärk. Hoppas det ger med sig snart.

Jo
Spännande! Vad är det för fröer som ska ner i jorden/bruketten?

Anders
Let's kryzz!

Petra
Vi pratar med låg röst om måndagen en liten stund till :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Ojdå, det blev pris til Norge också i dag!

Christer sa...

STEVIE WONDER

Vonkis sa...

Yvonne
Krya på er. Eller som man säger påengelska, cry on you!

Anonym sa...

Stevie Wonder

Anders sa...

L-1= stevie
L-8= Wonder

Jo sa...

Vonkis: Jag tänkte så olika gräs, zinnior, rudbeckior och andra blommor. Och gurka och tomat. :) Har du försått något?

lasse sa...

Detta rättstavningsprogram ! Över 8 + varje eftermiddag, ska det vara !

Cre8iv sa...

SNURRA

Christer sa...

SNURRA min jord

Anders sa...

V-6= SNURRA min jord

Cre8iv sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Banjo

Anders sa...

L-3= BANJO

Christer sa...

BANJO

Cre8iv sa...

BANJO

Anonym sa...

Banjo

Anonym sa...

Ed

Anonym sa...

Ed

Vonkis sa...

Jo
Jag har inte kommit igång än, ska ta tag i förodlingen den här helgen jag med. S har sått pak choi och tomater.

Anders sa...

V-5= ED
V-11= BEYONCE

Anonym sa...

Beyonce

Christer sa...

ED; BEYONCE

Anonym sa...

Iggesund

Christer sa...

IGGESUND

Anonym sa...

Iggesund

Kjell Sigbjørn sa...

IGGESUND(sgänget)

Kenth sa...

V9 Ingrosso???

Anders sa...

L-7= IGGESUND

lasse sa...

Härliga Hälsingland !

Lena sa...

Där stannade vi alltid på väg söderut när E4.an gick igenom byn. Restaurangen vid järnvägen hade jättegoda hembakta pajer :-D

lasse sa...

Hoppas Kenth har fel !

Cre8iv sa...

SOUND

Christer sa...

SOUND

Anonym sa...

Sound

Stina sa...

Sound

Anonym sa...

V9 ingrosso

Anonym sa...

Sound

Kjell Sigbjørn sa...

SOUND of music

Anders sa...

V-14= SOUND of music

Anonym sa...

Ma

Anonym sa...

Ma

Anonym sa...

Ma baker

Anonym sa...

Ma baker

Christer sa...

MA Baker

Anders sa...

L-2= MY baker

Kjell Sigbjørn sa...

MA Baker (Boney M)

Bettan sa...

Halvtid:

L1/ Stevie
L2/ Ma
L3/ Banjo
L4/
L7/ Iggesund
L8/ Wonder
L12/
L13/

V1/
V3/
V5/ Ed
V6/ Snurra
V9/
V10/
V11/ Beyonce
V14/ Sound
V15/

Anders sa...

Stavfel av mig , ska ju vara MA inte MY som jag skrev...

Anonym sa...

Hej. Inte Östen med resten utan iggesundsgänget, där för övrigt Östen har varit medlem.

Vonkis sa...

Jo
Jag sak så fänkål och brysselkål och blommor som rosenskära, tagetes och så ska jag testa att så blåklocka i en hink på balkongen.

Anonym sa...

Gissar på OMD till L12

Vonkis sa...

Anonym
Ahaaa, jag hörde bara sångrösten och blev så glad :-)

Kenth sa...

Voffo då?

Anonym sa...

Sam

Anders sa...

V-1= SAM cook

Christer sa...

SAM Cooke

Anonym sa...

Sam

Kjell Sigbjørn sa...

SAM Cooke

Anonym sa...

Inte för att vara kinkig men Nu var det väl inte Östen med resten utan just iggesundsgänget som spelade och sjöng på L 7. (Även om östern var med där ett tag)

lasse sa...

Kenth : Vill inte höra den rösten !

Vonkis sa...

Anonym 10:35
Har fått det påpekat och har ändrat :-)

Anonym sa...

Kanske ”Ingrosso” på v9?

Anonym sa...

Brahms

Christer sa...

Johannes BRAHMS

Cre8iv sa...

BRAHM

Anonym sa...

Brahms

Lena sa...

Tack för det :-)

Anders sa...

V-3= BRAHMS

Anonym sa...

Emd

Christer sa...

EMD

Anonym sa...

Emd

Cre8iv sa...

EMD

Anonym sa...

L4 harpo

Stina sa...

EMD

Anonym sa...

Ond

Anders sa...

12= OND

Anonym sa...

Ond

Christer sa...

OND från Trollkarlen från Oz

Anonym sa...

Ond

Cre8iv sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cre8iv sa...

IN
DUR

Anonym sa...

In Dur

Anonym sa...

In Dur

Anonym sa...

In dur

Christer sa...

IN the mood; DUR

Anders sa...

V-10= IN the mood
V-15= DUR

Anonym sa...

Gissar på movie star härnäst

Anonym sa...

Jag gillar egentligen inte jazz men Glenn Millers musik lyssnar jag gärna på/Yvonne

lasse sa...

Gnäll Miller menar du !

Kenth sa...

Harpo L4

lasse sa...

Lite skämtsamtkallas han ju så !

Kenth sa...

Hahaha

Christer sa...

HARPO; INGROSSO

Cre8iv sa...

HARPO
INGROSSO

Anonym sa...

Ingrosso Harpo

Stina sa...

Harpo
Ingrosso

Bettan sa...

Dagens kryss:
L1/ Stevie
L2/ Ma
L3/ Banjo
L4/ Harpo
L7/ Iggesund
L8/ Wonder
L12/ Ond
L13/ EMD

V1/ Sam
V3/ Brahms
V5/ Ed
V6/ Snurra
V9/ Ingrosso
V10/ En
V11/ Beyonce
V14/ Sound
V15/ Dur

Kjell Sigbjørn sa...

HARPO
Benjamin INGROSSO

lasse sa...

Tack för denna lördag, sörs nästa vecka !

Bettan sa...

Vi sörs nästa Lördag

Anders sa...

Tack för idag , sköt nu om er så syns och hörs vi nästa kryzz

Lena sa...

Snyggt gissat alla :-) Tack för i dag, ha en fortsatt fin helg. Nu har solen kommit fram även i Luleå.

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fortsatt fin weekend!

Jo sa...

Tack för idag! Sörs nästa vecka! Och Vonkis: Blåklockorna får du uppdatera mig om senare! :)

Petra sa...

Tack för idag, önskar er en fortsatt trevlig helg.

Kenth sa...

Hahaha igen 😊

Vonkis sa...

Tack för idag allihop!
Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Stina sa...

Ha en trevlig helg!
Kom ca 40 cm snö här i tisdags. Förhoppningsvis är den borta om några dagar. Ska ju bli 12-17 grader varmt.

Vonkis sa...

Stina
Ååååå. Lider med dig. Hoppas verkligen att snön smälter snart.