lördag, augusti 03, 2024

Melodikrysset vecka 31 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Andra os-lördagen här så även idag kryssar vi en timme tidigare än vanligt. Då kör vi då.

Så nära men ändå så långt borta, vinst till Norrköping men inte till mig.

Vi börjar med en riktig klassiker, I feel good med James Brown fån Amerikat. Så brun på vågrätt 14. På tal om klassiker och James så sliter jag med James Joyses Ulysses och har gjort det några veckor. Någon av er som läst den? 

Carola tolkar Evert Taubes fina visa Brevet från lillan.

Rob and Fab, även kända som Milli Vanilli med Girl you know it's true. Tänk att det blev en sådan skandal när det kom fram att det inte var Rob och Fab som sjöng.

Tre små gummor skulle gå en gång till marknaden uti Nora.

Det var väl inte otippat att Frankrike skulle förekomma som svar i dagens kryss? Joe le taxi med en ung Vanessa Paradis, som är från Frankrike.

Åhå, Calling you med Jevetta Steele från filmen Bagdad Café. Jag har inte sett filmen men vill minnas att man gjorde en sitcom av handlingen och att Whoopi Goldberg var med. Stava på svenska säger Annika Jankell, men stavar inte de flesta café just café, inte kafé?

Där kom han då, Carl-Anton Axelsson (han i Vita Bergen). Jag gillar hans Maskros och tjärdoft. Det är något fint med texten

Jag lät alla mina maskrosor finnas
fast jag vet att de kallas ogräs och bör rotas ut
Men det är så skönt att sitta och minnas
små solar i gräset, när sommarn är slut

Då var initialerna tillbaka i krysset, Vi får MB genom Miriam Bryant som sjunger Psykopat.

Leo Sayer med Thunder in my heart.

Tänk alla famnar jag lämnat av längtan till dig
för jag trodde att du fanns och väntade mig
Ja, alla dagar jag vandrat så sorgsen och trött
för att möta den vackraste människa jag någonsin mött

Tänk att allt stackars styrman Karlsson behövde göra för att bli kapten var att sätta foten i en potta.

Ha ha ha, Eddie Murphy och Antonio Banderas som åsnan och Mästerkatten i stövlarna inågon av filmerna om Shrek. Det här var ju också en variant av Ricky Martins Livin la vida loca. Tänk att det var några somrar där i slutet av 1990-talet när fartig lationmusik var det hetaste vi hade.

Ja men se där. Då var dagens melodikryss löst och inklickat och vi kan förbereda oss på att bita på naglarna under dagens os-sändningar. Armand Duplantis ska väl kvala i stavhoppet nu?

Nå ja. Tack alla som var med och löste krysset idag. Ta hand om er så sörs vi igen klockan 9 nästa lördag.

snabbgenomgången
V13 Amerika
V14 Brun
L 8 Lillan
V 9 Milli
V10 Nora
V 5 Vanessa
L 1 Paradis
L 4 Frankrike
L 3 Kafe
V 7 Carl-Anton
L12 MB
L11 Leo
V 6 Av
L 3 Kapten
L 2 Åsna

83 kommentarer:

lasse sa...

Godmorgon !
Nu är vi klara, Wilma och jag ! Mulet väder, 18 grader i luften och just nu uppehåll, men det kan komma skurar.

Vonkis sa...

lasse
Klarade ni er från regn under promenaden?

Christer sa...

God morgon från Staffanstorp! Här skiner solen från en blå himmel med små vita moln. Termometern visar +15C. Jag har ännu ej acklimatiserat mig och ensamheten tynger men det är trevligt att dottern med familj då och då gör spontanbesök vilket då förgyller tillvaron.

lasse sa...

Vonkis: Jadå. Men det är fuktigt i luften.

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgen. Molnligt ute i dag +16 ute nu.

Förra lördagen straks efter kryssets slut, stängde dom för lysnande av SR P4 på appen/nätet, detta på grund av rättigheter för att sända OS Sportextra utanför Sveriges gränser, så jag kan inte va med just nu, men måste lysna på SR Play lite senera i dag. Samma även nästa vecka.

Anonym sa...

Godmorgon från ett soligt Höljes🙂Har haft en mysig vecka med dottern och hennes sambo som var på besök. Var på en säter och gosade med getter, visade Branäs, hälsade på min brorn.m.. Ska iväg direkt efter krysset och hämta min nya säng./Yvonne

Anders sa...

god morgon , nyvaken och längtar tills kaffet kokat upp. idag blir det OS och trav , så startar vår andels häst på Måndag i Bollnäs (Guli Titus)

lasse sa...

Otur, Kjell Sigbjörn !

Bettan sa...

God morgon. äntligen semester...denna sommar har varit jobbig på jobbet med dåliga vikarier

Bettan sa...

Förra veckans svar:

V 1 Man
L 1 Medina
V 9 Anni-Frid
L 5 Je
V 7 Ide
L10 Neil
L 2 Bucks Fizz
V 2 Bowie
V14 Lazarus
L 6 Berit
V13 Zia
V 5 Jacob
L 4 Annika
L 3 Eva
V 8 Eken
V12 Vi
V11 Ja

Vonkis sa...

Christer
Det blir nog bättre när du boat in dig och lärt känna området bättre. Härligt med dottern och hennes familj.

lasse
DÅ tar jag nästan hellre regn, nästan. Blir så svettig och varm av att gå när det är fuktigt ute.

Kjell Sigbjørn
Ja just ja, de får ju inte sända os utanför Sveriges gränser. Men jag trodde att det bara var själva os-sändningarna som blockerades :-(

Vonkis sa...

Yvonne
Åhh, mysa med getter! Älskar getter.
Och härligt med en ny säng,

Anders
Älskar namnet på travhästen :-)

Bettan
Det var väl på tiden att du fick semester. Men jobbigt med dåliga vikarier. Oerfarna eller "bara" dåliga på jobbet?

Anders sa...

Vonkis: Det är en 4 årig Nordsvensk travare...

Stina sa...

God förmiddag

Bettan sa...

Både och, men vi fixade det ändå men kan säga att denna sommar är första gången på många år som jag varit såå glad att gå från jobbet.

Christer sa...

AMERIKA; BRUN; James Brown är artisten

Stina sa...

Amerika
Brun

Anders sa...

V-13= AMERIKA
V-14= BRUN

Vonkis sa...

Stina
Sannerligen :-)

Bettan
Attans. Då hoppas jag verkligen att du får en riktigt bra semester nu.

Christer sa...

Brevet från LILLAN

Anders sa...

L-8= LILLAN

Stina sa...

Lillan

Anonym sa...

Lillan

Stina sa...

Var uppe kl 7 i morse.
Har duschat för vid halv elva åker vi till Kinnekullegården o fira svärmor som igår fyllde 75 år.

Petra sa...

God morgon, har precis kommit upp. Är lite trött idag efter en kareokekväll på campingen.

Christer sa...

MILLI Vanilli

Anders sa...

V-9= MILLI Vanilli

Stina sa...

Milli

Anders sa...

V-10= NORA

Christer sa...

NORA

Anonym sa...

Nora

Christer sa...

VANESSA PARADIS; FRANKRIKE

Anonym sa...

Vanessa Paradis Frankrike

Anders sa...

V-5= VANESSA
L-1= PARADI
L-4= FRANKRIKE

Vonkis sa...

Stina
Hälsa grattis från oss!

Petra
Berätta mer! Vilka låtar sjöng du?

Anonym sa...

Kafe

Anonym sa...

Vet ej

Anders sa...

V-3= KAFE

Anonym sa...

Bagdad cafe där har jag varit och fikat!

Anonym sa...

Cafe

Anonym sa...

Kan det bli carl-Anton på v7

Bettan sa...

Halvtid:

L1/ Paradis
L2/
L3/
L4/ Frankrike
L8/ Lillan
L11/
L12/

V3/ Kafe
V5/ Vanessa
V6/
V7/
V9/ Milli
V10/ Nora
V13/ Amerika
V14/ Brun

Anonym sa...

Nu fick jag datahaveri. Får förlita mig på mobilen.

Anders sa...

V-7= CARL-ANTON

Stina sa...

Carl-Anton

lasse sa...

Grattis ”Anonym” !

Anonym sa...

Carl-Anton

Anonym sa...

Vonkis det var inte Whoopi Goldberg utan C.C.H. Pounder

Petra sa...

Vonkis/ Jag sjung inte själv. Vi sjung Händerna mot himlen, sommartider och Dansar inte nyktert samt Oha hela natten. Sista låten lyckades vi även få upp grabbarna.
Det är campingvärden som anordnade kareoke kvällen i restaurangen. Riktigt kul, vi sjunger hellre än bra. Även serverings personalen bjöd på sig själva.

Stina sa...

MB

Anders sa...

L-12= MB (Mirian Bryant)

Anonym sa...

MB

Anonym sa...

LEO Sayer

Anonym sa...

Ser att jag nu är anonym.

Anonym sa...

Leo

Anders sa...

L-11= LEO (Sayer)

Anonym sa...

Ser att hag nu är anonym/ Christer

Anonym sa...

Av

lasse sa...

Av längtan till dig

Stina sa...

AV längtan till dig

Vonkis sa...

Anonym 9:35
Whoopi var med i tv-serien.

Petra
Det är roligare att sjunga flera tillsammans, då vågar man ju ta i lite också :-)

Annis sa...

God morgon! Glömsk som få satt jag här i båten och väntade på att klockan ska närma sig 10... jaja, blir till att lösa utan sällskap även idag. Önskar er alla en fin lördag!

Anders sa...

V-6= AV

Anders sa...

L-3= KAPTEN

Anonym sa...

Kapten

Vonkis sa...

Annis
Det är samma tid även nästa lördag, sedan är vi tillbaka på vanlig tid igen.

Stina sa...

Kapten

Kenth sa...

Han hade foten i en potta???

Bettan sa...

Vonkis: Är nu med 4 Lördagar i rad, denna vecka löser jag med pappi här hemma hos mig.

Annis sa...

Tack Vonkis! Har jag tur är minnet med mig nästa vecka. Sätter en påminnelse i kalendern 😊

Börje Ensgård sa...

Åsna

Anders sa...

L-2= ÅSNA

Stina sa...

Åsna

Petra sa...

Tack för idag, hörs om en vecka.

Stina sa...

Trevlig helg allesammans
Från ett soligt Stenstorp

Bettan sa...

Dagens kryss:

L1/ Paradis
L2/ åsna
L3/ Kapten
L4/ Frankrike
L8/ Lillan
L11/ Leo
L12/ MB

V3/ Kafe
V5/ Vanessa
V6/ Av
V7/ Carl-Anton
V9/ Milli
V10/ Nora
V13/ Amerika
V14/ Brun

Bettan sa...

Vi sörs nästa Lördag kl 9,03

lasse sa...

Tack för idag, ha en bra vecka allihop !

Anders sa...

Sköt om er , så hörs vi nästa !

Vonkis sa...

Bettan
Super! Hälsa din pappa.

Annis
Jag håller tummarna för nästa lördag :-)

Kenth
Jupp. Och han kunde inte komma loss.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Klockan 9 även då.

Jo sa...

Men åh, missade klockan idag också! Hoppas att jag har bättre minne näste vecka! :)

Vonkis sa...

Jo
Då tar jag och viker in tummarna för dig med :-)