torsdag, januari 04, 2007

Inte snällt

Välkommen till konsumentbloggen

Jag skulle köpa en digitalkamera igår.

Hade kollat på internet och hittat en som verkade bra till priset av 1200 kronor. Så igår gick jag till affären och där var kameran genast dyrare och kostade 1300 kronor, en hundring mer var väl inte så farligt tänkte jag.

Men sedan frågade hon i kassan om jag inte skulle ha ett minneskort också. "Hur många bilder får jag plats med utan minneskort?" Frågade jag och fick till svar att utan det fick jag plats med cirka 10 kort. Oj, tänkte jag. Bara 10 kort, det är ju ingenting. Så jag la till minneskortet och helt plötsligt kostade min digitalkamera 1700 kronor... Men jag betalade så snällt. Ville ju ha en digitalkamera.

Kameran fanns inte i butik utan de skickar efter den från deras lager och jag ska hämta den på fredag.

Men jag vill inte ha den där kameran längre.

Ska prata med dem om det idag tänkte jag.

Är det inte fruktansvärt fult att göra på det där viset? Vem köper en digitalkamera som bara kan hålla tio kort innan den måste tömmas? Det finns väl ingen som inte köper till det extra minneskortet? Då borde väl sånt stå med när man får prisinformation om en vara?

Vad sur jag blir!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Fast så är det ju på de flesta (alla?) digitalkameror, att man måste köpa till ett extra minneskort.
Men man kan ju undra varför dom inte skickar med ett större minneskort redan från början...

PGW sa...

Himla djungel det där. Men det ryms mer än vad man tror på ett minneskort har jag upptäckt. Beror lite på vilken upplösning du har på bilderna.

Vonkis sa...

Malin
Precis, skicka med ett större minneskort och sätt det högre priset på en gång. Vill inte ha såna där överraskningar.

PGW
Tanken har slagit mig. Det kanske bara får plats 10 bilder om jag har dålig upplösning...

Anonym sa...

Jag håller med dig. Och hur mycket de än spelar på folk osäkerhet, (man tror ju att man är jätteokunnig om man blir förvånad över att det kostar så mycket mer med minneskort), så handlar det om ett försäljningsknep. Det finns visserligen olika sorters minneskort och de kan ju säga att det är därför det inte följer med ett sånt. Men ett större minneskort än det med tio bilder kunde de ha.

Jag har en billig skrivare men patronerna tar slut jättesnabbt och är dyrare än skrivaren var... *lurad*

Anonym sa...

Hej där.. (Cians syster här)

Vi skulle köpaa en digitalkamera till dottern i julklapp och höll på att bli grundlurade, för den innehöll inget minneskort ALLS!

Som tur var har min gubbe lite koll, jag däremot hade köpt den och så hade dottern inte kunnat använda den på julafton... Nu blev det en annan kamera (och butik) som vi köpte istället.

Lycka till med din!

//Maja

batti sa...

Nu håller jag inte riktigt med er faktiskt. För det första finns det många olika typer av minneskort. De är olika stora och olika snabba. Med andra ord vill inte alla ha samma typ av kort. Därför är det väl bättre att man får köpa till det man vill. Det är lite samma sak som att säga att det borde ingå inspelningsbara DVD-skivor när man köper DVD-brännare...eller?

Dock tycker jag att det ska stå tydligt vilket minneskort som eventuellt ingår.

batti sa...

Förresten kan jag rekommendera Dustinhome om du ska köpa digtalkamera. De hade ett par schyssta paket, i alla fall innan jul... (med minneskort)

Vonkis sa...

Vinhaggans bekännelser
Fast jag kan tycka att det är bättre att det inte ingår något minneskort alls bara det framgår väldigt klart och tydligt. Om jag hade köpt kameran hade jag ju fått betala för ett dåligt minneskort som jag ändå inte ville ha och som jag ändå inte hade någon användning för.

Batti
Se ovan
Har även kollat in http://www.cyberphoto.se/ där finns samma kamera med extra minneskrot, laddningsbara batterier, batteriladdare, kameraväska och en bok om att fota digitalt för 1900 kronor. Sedan tillkomer fraktavgift på 290 kronor så totalt blir det 2190 kronor där.

Anonym sa...

Det handlar mycket om hur man säljer och marknadsför. OK att det inte ingår minneskort men då ska det klart och tydligt stå det i annonsen och hur mycket det billigaste kostar. Annars kan man känna sig lurad som kund. Lycka till med ditt kameraköp!

Vonkis sa...

Eva
Tackar, har tappat lusten så det tar nog ett tag innan det blir något köp för min del...

Anonym sa...

Trist när det blir på det vis som du har upplevt!